abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100387733
Hallo,

Ik ga binnenkort naar Alanya en heb gelezen dat je met de kleine busjes, de Dolmussen, jezelf zult verplaatsen. Maar rijden deze busjes op bepaalde lijnen zoals de normale bussen? Of is het meer als een soort taxi die "ongeveer" in een bepaalde richting gaat en je dan daar afzet waar je wilt? Ik kan dit nergens precies terug vinden. Ik vind alleen dat je gewoon langs de weg je hand op kunt steken en dat ze dan stoppen. Maar hoe weet je nu precies waar zo'n ding naar toe gaat? Of hoe weet je waar je moet gaan staan als je, bijvoorbeeld, naar de Dimcay rivier wilt?

Iemand hier ervaring mee?
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:41:26 #2
323475 JaimyLee
Manchester United
pi_100387956
De busjes rijden meestal gewoon over de grote weg door de stad heen. Voorop staat waar ze naar toe gaan. Je steekt je hand op, hij stopt en je stapt in. Als je er bijna bent zeg je dat hij daar even moet stoppen. Meestal betaal je gewoon ergens tijdens de rit.
Nooit geschoten kan ook gekopt zijn. - Bob Hartman
Barts Padawan
Op dinsdag 5 juli 2011 00:10 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Legende van FOK! in de maak.
pi_100388109
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:33 schreef steefann het volgende:
Maar hoe weet je nu precies waar zo'n ding naar toe gaat?
Staat bovenaan aan de voorkant van de Dolmuş, of aan de binnenzijde van de voorraam (rechts beneden) en zelfs aan de zijkanten, geloof ik.

Hand opsteken, instappen, als je voorin zit zelf je geld reiken aan de chaffeur, als je achterin zit, de persoon voor je aantikken en het geld aan die persoon geven om zodoende het geld voorin bij het chaffeur te krijgen (het geld wordt naar voren toegeschoven).

En inderdaad verbaal aangeven dat je wil uitstappen, er zijn geen knoppen in een Dolmuş waarmee je dat kan aangeven.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 06-08-2011 12:52:38 ]
pi_100388149
Oké dus ze hebben in ieder geval een route, dan denk ik dat ik er ter plekke maar achter moet zien te komen welk nummer waar heen gaat
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 12:54:08 #5
332079 Itsame_Mario
Poepen, in je broek.
pi_100388252
Als je overigens echt wilt dat ze je daar mogen doe je er goed aan de volgende adviezen op te volgen:

- Geef bij het instappen de chauffeur een kus op de wang, hierdoor doet hij beter zijn best om je op de juiste plek af te zetten.

- Als je tijdens de rit je behoefte moet doen doe je dat bij nummer 1 in een flesje en bij nummer 2 achterin het busje op de grond, als toiletpapier-substituut gebruik je het shirt van de dichtst bijzijnde passagier, om anderen niet tot last te zijn. Deponeer hierna de uitwerpselen in het bakje gemarkeerd "tips" (dit is Turks voor drollen, maar hieronder valt dus ook het flesje urine).

- Spuug bij het uitstappen in de chauffeur zijn hand en beledig zijn moeder.

Als je deze regels niet opvolgt zal alles waarschijnlijk sowieso wel goed gaan, maar het kan geen kwaad om je een beetje aan de bevolking aan te passen!

Fijne vakantie!
Zie ondertitel.
pi_100388354
zonde van je tijd zo'n reactie..
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:02:43 #7
323475 JaimyLee
Manchester United
pi_100388451
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:58 schreef steefann het volgende:
zonde van je tijd zo'n reactie..
Dit, en het was niet eens een leuke reactie..
Nooit geschoten kan ook gekopt zijn. - Bob Hartman
Barts Padawan
Op dinsdag 5 juli 2011 00:10 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Legende van FOK! in de maak.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:04:10 #8
332079 Itsame_Mario
Poepen, in je broek.
pi_100388494
Nee hoor, we hebben hartelijk gelachen :)

Anyhoo, je tour operator zal het lokaal ook nog wel uitleggen, en anders de mensen in het hotel. Het is even raar, maar ze werken wel heel makkelijk, want er rijden er heel veel en ze zijn spotgoedkoop.

Het is zo dat je het geld door kan geven, maar vaak kan je meteen bij instappen het al direct met de chauffeur regelen. Als je doorgeeft krijg je ook wel echt je centen terug, dat doen ze netjes daar.

Oh, en betaal in Liras, met euros gaan ze anders afronden en ben je duurder uit.

Niet schrikken van de rijstijl overigens, ze weten hoe ze door moeten rijden >)
Zie ondertitel.
pi_100388550
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:04 schreef Itsame_Mario het volgende:
Oh, en betaal in Liras, met euros gaan ze anders afronden en ben je duurder uit.
In Turkije moet je sowieso rondlopen in lira's.
  zaterdag 6 augustus 2011 @ 13:13:19 #10
332079 Itsame_Mario
Poepen, in je broek.
pi_100388683
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 13:06 schreef zarGon het volgende:

[..]

In Turkije moet je sowieso rondlopen in lira's.
Niet specifiek, je kan op heel veel plekken met euros betalen, kijk altijd wat voor jou het goedkoopste zal zijn, zo kan je bij die touristen winkels soms hun eigen omreken trucjes tegen ze gebruiken.

Je vooraf even goed bedenken wat je betaald voor liras als je ze daar uit de muur trekt, en hoe de winkels het omrekenen. (Als ik het me goed herinner doen winkels gewoon 1 euro = 2 lira, en banken doen iets van 2,2 lira, al verandert dit vaak, zelfs per dag).
Zie ondertitel.
  vrijdag 12 augustus 2011 @ 15:27:14 #11
350236 BigMarta
Big is better
pi_100643109
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 augustus 2011 12:50 schreef steefann het volgende:
Oké dus ze hebben in ieder geval een route, dan denk ik dat ik er ter plekke maar achter moet zien te komen welk nummer waar heen gaat
Ze hebben geen nummer. De plaatsnaam van de eindbestemming staat op het busje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')