Dan moet je beter lezen inplaats van te kortzichtig te antwoorden. Ik en DVR verschillen niet veel van mening, alleen over de afloop van de economische bubble. Ik ben trouwens 21, maar levenservaring doet er niet toe bij fundamentele zaken. De reacties betreft religie zijn dan ook spot-on.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:44 schreef Blandigan het volgende:
Je bent volgens mij erg jong, ergens begin 20. Geen levenservaring en alle wijsheid uit een boekje of van je prof.
dvr vertelt concreet wat ie doet en waarom maar van jou heb ik nog weinig concreets gezien. Ik heb er dan ook weinig waardering voor.
Nee dat is allemaal 14 Krt en geen 24 krt daarnaast is het gewicht van horloges vaak miniemquote:Op donderdag 11 augustus 2011 18:02 schreef ATOMIC_FUUU het volgende:
Zou de waarde van mijn gouden Omega ook omhooggaan?
Nooit iets gokken als je de inleg niet kan missen. Je mist de meest reeele optie trouwens, maar dat begrijp je zelf al denk ik?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:
Goud is nu zó hoog, gevoed door de angst van een groep die denkt dat het hele systeem klapt en goud zo ongeveer de enige store of value is die niet waardeloos zal worden.
Er zijn vanaf hier 2 mogelijkheden: of het systeem klapt, en de goudbugs krijgen gelijk.
Of het systeem klapt niet en goud komt in een 10-jaarse bearmarkt.
Ik zou er niet al mijn geld opzetten!
Nee, wat is die optie?quote:Op donderdag 11 augustus 2011 23:43 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Nooit iets gokken als je de inleg niet kan missen. Je mist de meest reeele optie trouwens, maar dat begrijp je zelf al denk ik?
Dat de onzekerheid nog lang aanblijft, de goudkoers nog wat stijgt en langzaamaan teruggaat naar normalere niveaus naar mate de economische situatie verbetert.quote:
Sterke deflatie zal naar mijn idee nooit langer dan een maand of 3-6 getolereerd worden, en de matige deflatie die we nu hebben loopt op zijn einde - nog een beetje economische contractie en het slaat vanwege de oplopende verliezen (m.n. bij banken) om in een onhoudbaar sterke deflatie, die tot werkloosheid, instortende huizenmarkten, armoe, rellen en bovenal grootschalige kapitaalvernietiging zou leiden. Dat alles is simpel te voorkomen door gratis geld uit te delen en ik ben er 99% zeker van, dat politici daarom altijd voor die oplossing zullen kiezen. Ook omdat je er behoorlijk lang mee door kunt gaan voordat de negatieve effecten zichtbaar en voelbaar worden, terwijl de positieve effecten meteen verlichting brengen.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 15:56 schreef Perrin het volgende:
Bij aanhoudende deflatie zit je scheef, zeker als je krap in je cash komt te zitten.
deflatie = armoede?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 03:58 schreef dvr het volgende:
[..]
Sterke deflatie zal naar mijn idee nooit langer dan een maand of 3-6 getolereerd worden, en de matige deflatie die we nu hebben loopt op zijn einde - nog een beetje economische contractie en het slaat vanwege de oplopende verliezen (m.n. bij banken) om in een onhoudbaar sterke deflatie, die tot werkloosheid, instortende huizenmarkten, armoe, rellen en bovenal grootschalige kapitaalvernietiging zou leiden. Dat alles is simpel te voorkomen door gratis geld uit te delen en ik ben er 99% zeker van, dat politici daarom altijd voor die oplossing zullen kiezen. Ook omdat je er behoorlijk lang mee door kunt gaan voordat de negatieve effecten zichtbaar en voelbaar worden, terwijl de positieve effecten meteen verlichting brengen.
[...]
Deflatie is leuk voor wie geld heeft, maar de meeste mensen (en bedrijven en overheden) hebben per saldo alleen maar schulden. Schulden die destijds, bij lage rente en hoge economische groei, dragelijk waren maar dat nu niet meer zijn, en waarvan de reële kosten bij deflatie alleen maar verder oplopen. Gevolg is dat steeds meer schuld als oninbaar afgeschreven moet worden, wat leidt tot een steeds verder uitdijende spiraal van faillissementen bij huishoudens, bedrijven en banken (en op den duur, overheden). Zo ontstaan verder oplopende werkloosheid, begrotingstekorten en armoede, waaruit het steeds moeilijker wordt om te ontsnappen en de beweging om te keren.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 04:15 schreef SemperSenseo het volgende:
deflatie = armoede?
deflatie = kapitaalvernietiging?
Ja die zogenaamde vrije meningsuiting...quote:Op donderdag 11 augustus 2011 17:27 schreef bascross het volgende:
[..]
Lachwekkend inderdaad. Andere meningen worden hier blijkbaar niet gewaardeerd. Als er echter een nieuweling in dit topic vraagt waarom je goud zou moeten kopen duiken ze er bovenop. Deze nieuweling mag dus alleen de mening van goudbulls aanhoren.
Dat is ook zo.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 12:05 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Als het werkelijk zo dramatisch word heb je toch ook niets meer aan goud? Dat kan je toch niet eten?
Het mooie is dat piepeloi zelfs nog in deflatie gelooft nadat Greenspan op tv is komen zeggen dat de VS niet failliet kan omdat ze een drukpers hebben.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 16:17 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat zou kunnen, maar ik kan gelukkig wel lezen.
Wil het wel even aan je uitleggen. Piepeloi heeft gister nog duidelijk in het beursvloer topic uitgelegd wat hij concreet gaat doen en waarom. Met betrekking tot goud heeft hij ook al ontelbare keren verteld dat hij (voorlopig) uitgaat van deflatie, goud is dus voor hem geen goede investering.
Zo duidelijk?
Wat is er nou weer oerdom aan het controleren van je visie.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 14:20 schreef piepeloi55 het volgende:
Een monetaire unie kan prima zonder fiscale unie als je een crisis voor lief neemt of vooraf de spelregels duidelijk communiceerd. Over de factoren die een dergelijke crisis onvermijdelijk maken zijn we het eens.
Maar even OT op het verhaal van DVR: We zijn het eens over de fundamentele onevenwichtigheden, maar verschillen beide van mening qua (inflatoire/deflatoire) afloop en dat hoeven we niet meer te benadrukken lijkt me. Ik vind het echter oerdom dat je nu instapt met informatie/visie die je een aantal jaren geleden ook al had. Zelfs al krijg je gelijk en komt je hyperinflatoire scenario uit, had je veel beter toendertijd op lagere niveaus kunnen instappen. De kennis had je immers toen al, of betreft het contanten die nu pas beschikbaar zijn?
Ja inderdaad, deflatie is achteruitgang, inflatie is een mogelijkheid tot herwaardering van geleverde arbeid.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 04:15 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
deflatie = armoede?
deflatie = kapitaalvernietiging?
Plus het kan als overbrugging dienen om je kapitaal te 'storagen' tijdens de overgang van het oude papieren geldeenheid naar de nieuwe papieren geldeenheid. Kijk maar de de oude mark in de Weimarrepubliek; toen deze uiteindelijk waardeloos was geworden door een lang traject van uiteindelijk hyperinflatie, werd er redelijk snel een nieuwe munteenheid ingevoerd en de geldsysteem en de waarde weer hersteld. Als je dan je hele kapitaal bewaard zou hebben in de oude marken, dan was je blut geweest.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 08:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat is ook zo.
Maar ik koop goud ook omdat ik een groot drama verwacht, maar omdat ik denk dat het een nieuwe positie binnen het systeem gaat krijgen.
Heel erg goede postquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 03:58 schreef dvr het volgende:
[..]
Sterke deflatie zal naar mijn idee nooit langer dan een maand of 3-6 getolereerd worden, en de matige deflatie die we nu hebben loopt op zijn einde - nog een beetje economische contractie en het slaat vanwege de oplopende verliezen (m.n. bij banken) om in een onhoudbaar sterke deflatie, die tot werkloosheid, instortende huizenmarkten, armoe, rellen en bovenal grootschalige kapitaalvernietiging zou leiden. Dat alles is simpel te voorkomen door gratis geld uit te delen en ik ben er 99% zeker van, dat politici daarom altijd voor die oplossing zullen kiezen. Ook omdat je er behoorlijk lang mee door kunt gaan voordat de negatieve effecten zichtbaar en voelbaar worden, terwijl de positieve effecten meteen verlichting brengen.
Jij begrijpt blijkbaar wat er nog voor een schuldenberg achter de schermen ligt.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 23:41 schreef LXIV het volgende:
Goud is nu zó hoog, gevoed door de angst van een groep die denkt dat het hele systeem klapt en goud zo ongeveer de enige store of value is die niet waardeloos zal worden.
Er zijn vanaf hier 2 mogelijkheden: of het systeem klapt, en de goudbugs krijgen gelijk.
Of het systeem klapt niet en goud komt in een 10-jaarse bearmarkt.
Ik zou er niet al mijn geld opzetten!
men zal veel meer gaan sparen in fysiek goud, net als in Japanquote:Op vrijdag 12 augustus 2011 08:51 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Dat is ook zo.
Maar ik koop goud ook omdat ik een groot drama verwacht, maar omdat ik denk dat het een nieuwe positie binnen het systeem gaat krijgen.
Ja goud is om 'excess' kapitaal op te slaan.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 08:56 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Plus het kan als overbrugging dienen om je kapitaal te 'storagen' tijdens de overgang van het oude papieren geldeenheid naar de nieuwe papieren geldeenheid. Kijk maar de de oude mark in de Weimarrepubliek; toen deze uiteindelijk waardeloos was geworden door een lang traject van uiteindelijk hyperinflatie, werd er redelijk snel een nieuwe munteenheid ingevoerd en de geldsysteem en de waarde weer hersteld. Als je dan je hele kapitaal bewaard zou hebben in de oude marken, dan was je blut geweest.
Wel eens gekeken hoe ze dat in China doen?quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 08:58 schreef meth77 het volgende:
[..]
men zal veel meer gaan sparen in fysiek goud, net als in Japan
Dus geen spaarpot , maar een paar reepjes goud kopen ieder jaar
Ja Bankfurt, op zich een leuke link.quote:Op donderdag 11 augustus 2011 19:04 schreef Bankfurt het volgende:
http://www.henrymakow.com/market_crash_gold_illusion.html
Ik vrees dat we ook daarover dan van mening verschillen..quote:Op donderdag 11 augustus 2011 17:43 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik ben trouwens 21, maar levenservaring doet er niet toe bij fundamentele zaken.
Nou wil ik niet vervelend doen, maar ook een hoop financiële bedrijven en bankiers, die toch echt ervaring hebben in het bedrijfsleven, hebben gefaald.quote:Op vrijdag 12 augustus 2011 10:07 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik vrees dat we ook daarover dan van mening verschillen..![]()
Zelfs als we ons tot economische zaken beperken, weet ik wel zeker dat wat levenservaring een enorm verschil kan maken in (juist) je meest fundamentele inzichten. Van alle stellige overtuigingen die ik op mijn 21e had, zijn er naar mijn huidige kennis en ervaring bedroevend weinig correct gebleken.
Het is ook geen toeval dat de huidige generatie academische economen zo hopeloos gefaald heeft in het voorzien en analyseren van deze crisis. De weinigen die dat wel deden, waren ofwel als ondernemer actief zodat ze de 'echte' economie hebben leren kennen, of ze waren bekend met de leerstellingen van pre-Keynesiaanse en niet-Westerse economen. De overige 99% werd nog volledig verblind door de maakbaarheidsidealen van de jaren '60-'80 waarin ze gevormd werden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |