abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100346824
Wij overwegen een nieuwbouwhuis te kopen en hebben het nodige meerwerk: stopcontacten, deurtje hier, raamptje daar, buitenkraantje zus, loze leiding zo + uitbouw van een dakopbouw van zo'n 6 m2.

Al met al komen we uit op bijna Euro 39 K op een v.o.n. prijs van Euro 439 K. We hadden aan de aannemer gevraagd om een 'offer we can't refuse' omdat dit huis al een jaar in de verkoop staat maar dit lijkt er niet echt op. Neem 2 licht punten en 2 wandcontact dozen op buitenterras voor Euro 1195 ! (en het meest moet nog gebouwd worden (geen dekvloeren aanwezig) dus geen noemenswaardige sloopkosten).

Mijn idee was. Als je echt een gebaar wilt maken EN als je de vraagprijs wilt voor je huis, doe dan de extra's tegen kostprijs (lijkt me ongeveer de helft van de opgave) of geef 5% korting op de verkoopprijs.

Vraag ik teveel, droom ik of droomt de verkoper?
  Redactie Frontpage vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:19:01 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_100347183
Eerlijk gezegd denk ik dat de verkoper droomt. Jarenlang hebben ze de hoofdprijs gevraagd voor meerwerk, want de kopers waren vaak in de wolken met hun nieuwe huis, dus stemden toch wel toe.

In de regel kun je dat meerwerk beter door een onafhankelijke aannemer laten doen, dan zit je al gauw 20 to 40% lager in kostprijs.

Succes ermee, en veel plezier met je woning natuurlijk (mocht alles doorgaan)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_100347297
Probleem is vaak dat de projectontwikkelaar ook geld wil en de installateur die door de aannemer wordt ingehuurd. Dus als hij het tegen de 'kostprijs' zou doen, maken ze verlies. Daarbij, als er later iets met een van deze dingen is kom je ook weer bij de aannemer uit voor de garantie ed en dat risico wil zo'n aannemer niet lopen zonder er geld voor te krijgen.

Beter kun je dit soort dingen na de oplevering doen. Dan zijn er minder partijen bij betrokken dus minder kosten.
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 11:34:00 #4
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_100347616
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 11:23 schreef Miendientje het volgende:
Probleem is vaak dat de projectontwikkelaar ook geld wil en de installateur die door de aannemer wordt ingehuurd. Dus als hij het tegen de 'kostprijs' zou doen, maken ze verlies. Daarbij, als er later iets met een van deze dingen is kom je ook weer bij de aannemer uit voor de garantie ed en dat risico wil zo'n aannemer niet lopen zonder er geld voor te krijgen.

Beter kun je dit soort dingen na de oplevering doen. Dan zijn er minder partijen bij betrokken dus minder kosten.
dit dus

Met jou hebben ze maar 1 keer te maken , met elkaar vaker, dus ze zakken naar elkaar met de prijs maar jij moet dat verschil weer goedmaken.

Persoonlijk zou ik tegen de aannemer zeggen dat dat hij de boom en kan en dus niks aan je gaat verdienen. Vervolgens gewoon een ander zoeken en je bent een stuk minder kwijt.

Maar je ergernis kan ik me wel voorstellen hoor, het kost weinig tot geen moeite om in dit stadium wijzigingen mee te nemen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Moderator vrijdag 5 augustus 2011 @ 12:21:48 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_100349067
Tja, voor meerwerk betaal je hoe dan ook vaak de hoofdprijs omdat "iedereen" er zijn of haar deel aan verdienen wil; dat wil zeggen de architect en/of projectontwikkelaar, de hoofdaannemer, de onderaannemers, de installateur. En dan is het niet zo heel gek dat de prijs tien keer over de kop gaat.

Die prijs voor de twee lichtpunten en twee wandcontactdozen lijkt in ieder geval helemaal nergens op :')

Als ik zelf een nieuwbouwwoning zou laten bouwen dan had ik fijn alles standaard gelaten en achteraf veranderd. Dan ben je denk ik incl. sloopwerk en afvoer van dat materiaal goedkoper uit dan dat je het nu bij deze aannemer mee laat nemen.

Laat ze maar fijn anderen gaan bedonderden :X
  PR/Manusje van alles vrijdag 5 augustus 2011 @ 12:57:29 #6
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_100350222
Laat het casco opleveren en laat dan een aantal offertes maken voor de afbouw. Niet door dezelfde aannemer.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Moderator vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:08:46 #7
92034 crew  Vonkenboer
pi_100350566
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 12:57 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Laat het casco opleveren en laat dan een aantal offertes maken voor de afbouw. Niet door dezelfde aannemer.
Vaak mag men de cementdekvloer of de standaard badkamer niet weglaten, en als je ze al weglaat krijg je minimale hoeveelheid "korting" en een beperkte garantie er voor terug. :')
  PR/Manusje van alles vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:11:38 #8
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_100350642
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2011 13:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vaak mag men de cementdekvloer of de standaard badkamer niet weglaten, en als je ze al weglaat krijg je minimale hoeveelheid "korting" en een beperkte garantie er voor terug. :')
klopt. :')
Als ze er dus niet intrappen kies je de meest eenvoudige badkamer en laat je die troep er allemaal weer uithalen en probeer je dat te verpatsen aan de volgende aannemer of klusjesman die de afbouw voor je doet. :+
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_100350667
Tja, dat ze er aan verdienen, daar heb ik wel begrip voor maar de meerkosten van zeg die 2 stopcontacten en lichpunten als de afwerkvloer er nog niet in ligt en de muur nog niet gemetseld is, is natuurlijk minimaal. Maar ja, die dingen daarna aanbrengen in een afgewerkte vloer en muur, dat lijkt me wel prijzig.

Het lijkt me een stuk minder hak en breek werk om het nu te doen en daarom leek het me goedkoper het in deze fase mee te nemen.

Volgens mij is de project ontwikkelaar ook de aannemer (althans onderdeel van dezelfde groep) .

Nou ja, ik heb ze aangeschreven en gezegd dat of van de nieuwbouw prijs of van de meerprijs Euro 20 K af moet. Ze mogen kiezen hoe ze dat intern verwerken.

En hebben ze volgens mij nog steeds een goede deal.
  Moderator vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:13:33 #10
92034 crew  Vonkenboer
pi_100350700
Heb vaak genoeg op een nieuwbouwplan de dag na oplevering complete "standaard" badkamers en keukens er weer uitgesloopt zien worden omdat dat onder aan de streek nu eenmaal goedkoper bleek te zijn.

Die dan zo de container in gaan :')
  vrijdag 5 augustus 2011 @ 13:22:15 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_100350972
Uiteindelijk zullen ze wel happen, een huis van 400 ton als nutteloos onroerend goed in de boeken is ook geen pretje.
So we just called him Fred
pi_100352866
Meerwerkprijzen zijn inderdaad aan de hoge kant voor de koper maar als je kijkt wat en wie er allemaal voor ingezet moeten worden.

Het begint al bij de aannemer die daar een werkbegeleider voor in schakelt en als contactpersoon gaat werken tussen opdrachtgever en onderaanemers, soms zit daat ook nog de uitvoerder op de bouwplaats tussen
Bij het installatiebedrijf waar ik heb gewerkt (90 man personeel) was er een man op kantoor alleen maar bezig met het meer en minderwerk op de diverse werken. Zijn lijst gaat dan weer via projectleider naar de chefmonteur voor de uitvoering.

Helaas gaat het wel eens mis tussen al die schakels en daarvoor worden nog een aantal procenten voor vaalkosten berekend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')