nee, dat filmpje is door iemand gemaakt die niet snapt hoe het allemaal werkt]quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:39 schreef vogeltjesdans het volgende:
Deel 7 alweer!
Game on!![]()
Wel met enige onderbouwing graag en zonder gescheld, want daar word ik niet blij vanIk ben heel gevoelig
De eerste duit in het zakje:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Please tell me this is Venus but why is it so bright
Geen idee of het iets merkwaardigs aanduidt, voor mij ziet het eruit als een dvd die in de zon wordt gespiegeld
Ja, deze uitleg zocht ik Xdquote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:50 schreef AVerstraten het volgende:
Dat is de planeet Venus, opname gemaakt met het digitale observatorium SOHO. Hier ook een opname van Venus: http://sohowww.nascom.nasa.gov/hotshots/2004_06_08/c3.gif
Het SOHO observatorium bevindt zich in de ruimte en observeert de zon en verschijnselen op de zon zoals corona's, zonnewind enz. De zonneschijf zelf is bij deze opnames afgedekt omdat er anders zoveel overbelichting zou ontstaan dat je niets meer ziet. SOHO heeft ook apparaten aan boord waarbij de zonneschijf zelf wordt bestudeerd door een filter.
Venus is het helderste object aan onze hemel op de zon na. De strepen aan de zijkant van de planeet worden veroorzaakt door overlopende pixels. Een pixel kan een maximale hoeveelheid licht opnemen. Je kunt een pixel vergelijken met een emmer. Als er meer licht invalt dan de pixel kan verwerken, loop het teveel aan licht over naar naastgelegen pixels die nog niet "vol" zijn. Net zoals het water uit een emmer die overloopt. Dat verklaart de strepen.
Dat is nog niet precies bekend. Naarmate een komeet dichter bij de zon komt, wordt de staart (of staarten, want kometen hebben vaak meerdere staarten) groter. Nog even afwachten dus en hopen dat het een mooie show wordt.quote:Alleen de kern? Wat is de doorsnede van de hele komeet dan?
Ah, dank.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:50 schreef AVerstraten het volgende:
Dat is de planeet Venus, opname gemaakt met het digitale observatorium SOHO. Hier ook een opname van Venus: http://sohowww.nascom.nasa.gov/hotshots/2004_06_08/c3.gif
Het SOHO observatorium bevindt zich in de ruimte en observeert de zon en verschijnselen op de zon zoals corona's, zonnewind enz. De zonneschijf zelf is bij deze opnames afgedekt omdat er anders zoveel overbelichting zou ontstaan dat je niets meer ziet. SOHO heeft ook apparaten aan boord waarbij de zonneschijf zelf wordt bestudeerd door een filter.
De maan toch?quote:Venus is het helderste object aan onze hemel op de zon na.
Je bedoelt het oplossend vermogen van de betreffende telescoop?quote:De strepen aan de zijkant van de planeet worden veroorzaakt door overlopende pixels. Een pixel kan een maximale hoeveelheid licht opnemen. Je kunt een pixel vergelijken met een emmer. Als er meer licht invalt dan de pixel kan verwerken, loop het teveel aan licht over naar naastgelegen pixels die nog niet "vol" zijn. Net zoals het water uit een emmer die overloopt. Dat verklaart de strepen.
Nee okee, maar ik dacht gelet op de omschrijving dat de kern van de komeet 5 km was en dan vraag ik me af wat er nog meer omheen zit en hoe groot dat dan is. Los van de staarten veroorzaakt door gas en zonnewind idd.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:56 schreef AVerstraten het volgende:
@vogeltjesdans
[..]
Dat is nog niet precies bekend. Naarmate een komeet dichter bij de zon komt, wordt de staart (of staarten, want kometen hebben vaak meerdere staarten) groter. Nog even afwachten dus en hopen dat het een mooie show wordt.
Ja, excuus, ik bedoelde van de planeten in ons zonnestelsel.quote:De maan toch?
De strepen zijn een onvermijdelijk bij-effect van de gebruikte soort camera's.quote:Een voordeel van een CCD is dat deze veel lichtgevoeliger is dan de in conventionele camera's gebruikte film. Daarom worden CCD's veel gebruikt bij astronomie. Wat bij film uren zou kosten om te registreren, kan door middel van een CCD in een paar minuten worden vastgelegd. Een bijverschijnsel van het principe van de CCD is hier wel dat als een heldere ster in beeld staat deze tijdens het transport van het beeld ook nog de condensatortjes ontlaadt, wat dan als een lichte streep in het uiteindelijke beeld te zien is.
De kern van een komeet bestaat uit ijs en gruis. Om de kern heen zit vaak een gaswolk die coma genoemd wordt. Deze wordt afgebroken onder invloed van het zonlicht. Op wikipedia wordt het allemaal in detail uitgelegd.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 13:03 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee okee, maar ik dacht gelet op de omschrijving dat de kern van de komeet 5 km was en dan vraag ik me af wat er nog meer omheen zit en hoe groot dat dan is. Los van de staarten veroorzaakt door gas en zonnewind idd.
Even een side-step ... dit is in feite ook de technologie die wordt toegepast bij digitale camera's. Deze technologie is in eerste instantie ontwikkeld voor telescopen; dankzij astronomie beschikken we nu dus over digitale foto camera'squote:Op woensdag 3 augustus 2011 13:10 schreef AVerstraten het volgende:
@vogeltjesdans
[..]
Ja, excuus, ik bedoelde van de planeten in ons zonnestelsel.
Er worden digitale camera's gebruikt door de SOHO-telescopen, CCD's ofwel charged coupled devices. In het Nederlands heet dat ladinggekoppeld element(en). Hoe dat allemaal werkt staat hier uitgelegd: http://nl.wikipedia.org/wiki/Charge-coupled_device Daar staat onder ander dit (onder het kopje voor- en nadelen):
[..]
De strepen zijn een onvermijdelijk bij-effect van de gebruikte soort camera's.
Geen idee?quote:Op woensdag 3 augustus 2011 13:14 schreef StateOfMind het volgende:
Waarom is deze topicreeks nog niet 'verreekst'?
Als het goed is moeten modjes die mogelijkheid hebben.quote:
Nee, Summers heeft het gedaan. Ik was er eventjes te lui voorquote:Op woensdag 3 augustus 2011 13:36 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als het goed is moeten modjes die mogelijkheid hebben.
edit: Het is je gelukt zie ik!
Alles wijst er op dat de komeet Elenin afkomstig is uit de Oortwolk.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 15:53 schreef Bankfurt het volgende:
Is het bekend waar het object "Elenin" vandaan komt ?
bijv. uit welk sterrenstelsel ?
Summers is de stille kracht van TRUquote:Op woensdag 3 augustus 2011 14:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee, Summers heeft het gedaan. Ik was er eventjes te lui voor
Dat is niet juist.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 18:02 schreef Bastard het volgende:
Ik las ergens dat Elinin uit de hoek kwam van Orion? Waar "vermoedelijk buitenaards leven zou zijn als het al zou bestaan" ?(...)
Mwa, als je in Woerden zit en iets komt uit de hoek van Leiden kan het ook uit Alphen komen hequote:
Wat is er precies niet juist, dat het daar vandaan komt of dat er "als er leven zou bestaan buiten onszelf om dat het daar vandaan zou kunnen komen" ?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop