abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 17:30:38 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_100239213
quote:
Zweed bouwt kernreactor in zijn keuken

De Zweedse politie heeft een 31-jarige Zweed aan een verhoor onderworpen nadat bekend was geworden dat de man een heuse kernreactor in zijn keuken had gebouwd. Wrang genoeg voor de man liep hij tegen de lamp omdat hij juist aan de autoriteiten had gevraagd of zijn creatie eigenlijk wel legaal was. Dat meldt de krant Helsingborgs Dagblad.

De Zweed startte zijn project zo'n zes maanden geleden op. Over de vorderingen hield hij gewoon een blog bij. Het radioactieve materiaal wist hij uit het buitenland te halen, en hij schraapte ook nog wat bij elkaar door het ontmantelen van branddetectiesystemen.

Hoewel de Zweed via zijn blogberichten allerminst stiekemheid kan worden verweten, liep hij pas tegen de lamp nadat hij zelf naar de overheid was gestapt met de vraag of wat hij had gemaakt, eigenlijk wel mocht. Daarop antwoordde een ambetenaar bij de bevoegde instantie dat ze spoedig iemand zouden sturen om de radioactiviteit in zijn flat op te meten.

Radio-activiteit
Vervolgens verscheen zoals beloofd een ambtenaar met een geigerteller, vergezeld door een agent. Deze nam de amateur-kernfysicus direct mee voor verhoor. Er werd overigens geen verhoogde radio-activiteit gemeten in het appartement.

De Zweed deed zijn verhaal uitgebreid uit de doeken aan de politie. Deze liet hem na verhoor weer vrij.

De knappe kop was er daadwerkelijk in geslaagd een kernreactor te bouwen. 'Alleen stroom opwekken gaat mijn petje te boven' gaf de man ruiterlijk toe. 'Daar heb je een turbine en generator voor nodig en die zijn vrijwel onmogelijk zelf te bouwen.'

Inmiddels werd de Zweed verplicht de reactor af te breken. Op navraag bleek dat hij een luttele 650 euro aan zijn opmerkelijke hobby had uitgegeven.
Atoomstroom is nu voor iedereen bereikbaar :D
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_100239304
Briljant! Sowieso voor dat geld, dat is een schijntje, wel jammer dat hij er geen stroom mee op kon wekken. Dat zou helemaal een stunt zijn geweest. Zijn de redenen ook bekend waarom hij hem af heeft moeten breken? In principe is het toch gewoon zijn eigen bouwwerk. :)
  Moderator dinsdag 2 augustus 2011 @ 17:35:04 #3
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_100239336
^O^ bied die man een baan aan ^O^
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_100239365
Sheldon Cooper :)
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_100239381
Beetje raar verhaal. Wat voor reactie was er gaande dan? Of had hij gewoon (licht-) radioactief materiaal verzameld en bij elkaar gestopt zonder dat er wat mee gebeurde?
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_100239482
quote:
10s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 17:33 schreef LompeHork het volgende:
Briljant! Sowieso voor dat geld, dat is een schijntje, wel jammer dat hij er geen stroom mee op kon wekken. Dat zou helemaal een stunt zijn geweest. Zijn de redenen ook bekend waarom hij hem af heeft moeten breken? In principe is het toch gewoon zijn eigen bouwwerk. :)
Ik denk niet dat een kernreactor in een appartement voldoet aan de veiligheidseisen...
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 17:40:35 #7
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_100239492
Knap dat hij dat kan. Maar wat heeft hij aan een kernreactor(tje) als hij toch geen stroom kan opwekken.

Wat moet hij er dan mee?

Betere vraag wat kan hij ermee??
pi_100239532
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 17:40 schreef Kikvors het volgende:

[..]

Ik denk niet dat een kernreactor in een appartement voldoet aan de veiligheidseisen...
Welke veiligheidseisen?

In Nederland mag je ook best onveilige situaties in je huis creëren, of dit moet in Zweden anders zijn.
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 17:40 schreef Joe-Momma het volgende:
Knap dat hij dat kan. Maar wat heeft hij aan een kernreactor(tje) als hij toch geen stroom kan opwekken.

Wat moet hij er dan mee?

Niets, maar het feit dat hij dit al kan bouwen is knap te noemen!
pi_100239557
Beetje Fallout-achtig, die man stuurt je dan op een queste om een turbine en generator te vinden voor hem zodat het hele dorp stroom heeft.
pi_100239590
Is http://en.wikipedia.org/wiki/David_Hahn nu naar Zweden verhuisd? (hoewel de leeftijd niet klopt, Hahn is nu 34)
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 17:44:52 #11
165512 MASD
Music is dead.
pi_100239600
quote:
'Daar heb je een turbine en generator voor nodig en die zijn vrijwel onmogelijk zelf te bouwen.'
Tering. :') Wél een reactor kunnen bouwen, maar iets simpels als een generator niet.
Long live music.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 17:47:12 #12
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_100239657
Anarchrist Cookbook 2012 komt eraan.
pi_100239820
Het originele artikel vertelt een heel ander verhaal: hij probeerde een reactor te bouwen, dat is heel wat anders.

Google vertaling:
quote:
Tried to build nuclear reactor in apartment
When police and experts rushed into the apartment in the center of Angelholm, it appeared that this was serious. A young man with access to radioactive material had been trying to build its own nuclear reactor.

Artwork
On the Internet, the man posted pictures on various experiments that he has made the effort to get nuclear reactor. Here he had tried to cook three radioactive substances in sulfuric acid to make it easier to mix them.
PRIVATE

ANGELHOLM. For about six months ago, 31-year-old with his experiment. He wanted to know if he could build a nuclear reactor in his apartment in Angelholm. He ordered some radioactive waste from foreign companies and picked apart smoke detectors at home. The smoke detector is actually a radioactive substance is allowed to have it sit where it sits. If you take it out is the contrast of large amounts for an individual to manage without permission. A couple of weeks ago he wrote to the SSM to ask if it was legal to manufacture a nuclear reactor at home.

- Where did they come down and measure the radiation in my apartment. When they arrived, they had police with him. I have had a Geiger counter and not noticed any problems with radiation, says 31-year-old.

Why did you want to build a nuclear reactor?
- I've always been interested in nuclear physics and particle physics. I have read many books about it and wanted to see if it worked. I just thought of it as an experiment.

Geiger meter he ordered from the U.S.. In total, he has between five thousand and six thousand dollars on his project. If he had got it to work he does not know quite what had happened.

- Then it would probably have felt a little warm, so radiation values ​​had increased. To get it to generate electricity would need to have a turbine and a generator and it's very hard to build itself, he says.

Had the elevated radiation values ​​were dangerous?
- I really do not know, but I think so. But it had all happened to me. I was prepared to expose myself to it, I'm not so afraid of such things.

The man was arrested after Radiation Safety Inspection and interrogated by police. In which he admitted and later released. He has been very open with their project and put out much information about it on the internet. At one point he writes a post titled "How to build a nuclear reactor", how to build a nuclear reactor. The post will begin with that he says that it is not so difficult. But he could not properly before SSM was.

- I never got it going. I had just bought what was needed, so I do not know if it had worked. It's probably pretty hard to get it to work. But they took all my stuff, so now I have done. Now I keep it at the theoretical level, he says.

SSM do not think he had succeeded with the equipment he had.

- No, it had not gone with what we found. We are not finished with all the measurements yet, but so that we judge it now, he could not cause any harm with what he had. And the radiation that we measured in his apartment was no danger to anyone, so the neighbors do not need to worry, says Leif Moberg, head of research at SSM.

The man has accepted a punishment. Will there Speaking of which, it is about that he will have to pay a fine for his crime. It is unclear if anyone else attempted anything like this before.

- I've never been through it, says Leif Moberg.
http://translate.google.c(...)gga-karnreaktor-i%2F
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 17:56:28 #14
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_100239926
Vreemd verhaal, wel een kernreactor op kunnen brengen, maar niet eens een generator kunnen knutselen :?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_100240573
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 17:40 schreef Joe-Momma het volgende:

Wat moet hij er dan mee?

Je kan er heeeeel snel je water mee koken voor de thee.
pi_100240641
quote:
19s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 17:56 schreef kingmob het volgende:
Vreemd verhaal, wel een kernreactor op kunnen brengen, maar niet eens een generator kunnen knutselen :?
Of gewoon kopen.. :+ tripje langs een sloperij voor een oude dynamo, spanningsregelaar en als je een redelijke turbo kunt vinden kom je ook een eind met je turbine :P
pi_100240954
hmmm, een meltdown bij je bovenburen? Dat wil je niet.
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 18:37:39 #18
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100241106
Ach ja, kennis is verboten!
pi_100241209
Stel dat ie ontploft en de radioactieve wolk waait van de woonkamer naar de keuken!
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 18:42:35 #20
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_100241240
Trouwens. Hij was wel wat meer kwijt dan 650 euro.

Tussen de 5 en 6 duizend euro. ;)
pi_100241430
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 18:37 schreef Life2.0 het volgende:
Ach ja, kennis is verboten!
Kennis hebben is niet verboden, die kennis op een foute manier gebruiken wel.

Ik weet ook best hoe je explosieven kan maken, maar ik zou dat nooit proberen.
Zo heeft deze Zweed dat wel gedaan, ik vermoed dat er heel wat lege rookmelderbehuizingen en restanten van lithium batterijen in zijn afval zaten ;)
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 19:21:50 #22
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100242335
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 18:50 schreef Resistor het volgende:

[..]

Kennis hebben is niet verboden, die kennis op een foute manier gebruiken wel.

Ik weet ook best hoe je explosieven kan maken, maar ik zou dat nooit proberen.
Zo heeft deze Zweed dat wel gedaan, ik vermoed dat er heel wat lege rookmelderbehuizingen en restanten van lithium batterijen in zijn afval zaten ;)
Het werkte niet, en het is niet bekend of het uberhaupt zou kunnen werken, toch krijgt meneer straf.
pi_100243023
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 19:21 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Het werkte niet, en het is niet bekend of het uberhaupt zou kunnen werken, toch krijgt meneer straf.
Of het nou werkt of niet, ik zou zo'n stralende buurman naast mij ook niet prettig vinden.

Waar staat zijn blog eigenlijk? Dan kan ik eens kijken hoe ver hij nou werkelijk was, David Hahn is ook niet geslaagd in zijn opzet om een reactor te bouwen, maar hij eindigde wel met iets wat volgens mij meer radioactiviteit opleverde dan er aan radioactief materiaal ingegaan is.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 19:46:53 #24
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_100243089
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 19:44 schreef Resistor het volgende:

[..]

Of het nou werkt of niet, ik zou zo'n stralende buurman naast mij ook niet prettig vinden.

Waar staat zijn blog eigenlijk? Dan kan ik eens kijken hoe ver hij nou werkelijk was, David Hahn is ook niet geslaagd in zijn opzet om een reactor te bouwen, maar hij eindigde wel met iets wat volgens mij meer radioactiviteit opleverde dan er aan radioactief materiaal ingegaan is.
Gelukkig staat "niet prettig" nog niet gelijk aan strafbaar.
pi_100244754
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2011 19:46 schreef Life2.0 het volgende:
Gelukkig staat "niet prettig" nog niet gelijk aan strafbaar.
Maar gelukkig is gevaarzetting dat wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')