abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100214558
Ik kom zelden op dit forum, dus hoop dat ik dit buiten de sticky mag plaatsen. Eenmaal begonnen heb ik zoveel getypt dat het me wel een apart topic waard leek, als ik zo verwaand mag zijn.

Anders excuses :)

Heb inmiddels een groot deel van zijn manifest gelezen (het grootste deel van het ideologische verhaal overgeslagen, ging mij vooral om zijn voorbereiding en "dagboek"). Zeer interessant leesvoer. Ik krijg het beeld van een hoogbegaafde en bijna oneindig gemotiveerde man, die ziekelijk systematisch te werk gaat.

Ik heb niet alle kleine nieuwsberichtjes gevolgd, dus excuses als zaken al breed bekend zijn, maar voor de liefhebber enkele feiten die ik opvallend vond:

- Hij noemt twee voorbeelden om er voor te zorgen dat je langere tijd alleen kunt werken zonder inmenging van vrienden en bekenden: zeg dat je verslaafd bent aan World of Warcraft en dat je een jaar lang hardcore wilt spelen, of zeg dat je homo bent en tijd nodig hebt voor jezelf. Bij korte bezoeken zeg je dat je naar een homo-erotische massagesalon gaat. Zijn bedoeling hiermee is tegen een bekende iets schaamtevols toe te geven, in de hoop dat ze het daardoor niet doorvertellen.

- Hij ging naar Praag met de gedachte makkelijk aan een wapen te komen. Na enkele mislukte pogingen schrijft hij dat de stad een stuk makker en veiliger is dan hij dacht. Hij overweegt vervolgens nog enkele andere manieren totdat hij besluit legaal een wapenvergunning aan te vragen. Zijn wapens past hij aan met losse onderdelen die hij op E-bay koopt.

- Om zichzelf te motiveren trakteert hij zichzelf regelmatig op een luxe driegangenmenu. Vaak is dit een chinees restaurant in wat hij noemt de "southern town"

- Op een dag wordt hij wakker met een smsje dat de eigenares van zijn gehuurde farm binnen twee uur iets op komt halen. Op dat moment ligt de hele farm vol met materialen om bommen mee te maken. Hij besluit om zijn pistool bij de hand te houden om haar te executeren en vervolgens te vluchten. Hij weet haar echter over te halen om twee dagen later te komen.

- Hij was meer dan 5 dagen bezig om alle kunstmestkorrels te vermalen. Deze hadden namelijk een beschermende laag.

- Op een gegeven moment moet hij werken met puur aluminium. Hij wordt doodsbang als hij de bijsluiter leest. Aluminium kan ontploffen als het in contact komt met onder meer metaal en zuurstof en als er wrijving onstaat. Op dat moment calculeert hij dat hij mogelijk komt te overlijden, maar helaas gebeurt en niets, zelfs niet als hij het in een stalen betonmolen gaat mengen.

- Hij is er van overtuigd dat hij door alle giftige dampen die hij heeft ingeademd kanker zal oplopen.

- Hij geeft aan dat het primaire doel van een gevangen tempelier moet zijn om te ontsnappen. Daarnaast moet de tempelier voor zijn aanslag ergens een koffer begraven waarmee hij na zijn ontsnapping opnieuw een aanslag kan plegen. Hij adviseert dan losse aanslagen te plegen. Niet op prominente en bekende politici, maar de laag hieronder, in verband met slechte beveiliging.

- Hij geeft aan dat een tempelier altijd cyankali bij zich moet dragen en zichzelf moet doden als hij merkt dat de missie mislukt. Als de missie lukt moet hij zich overgeven. Hieruit blijkt dus dat zijn missie "geslaagd" was.

- Breivik had een hekel aan metal

- Hij liet zijn buren op de farm zijn land oogsten voor dierenvoeder. Hij liet ze juist dichtbij komen om geen argwaan te wekken. Hij raadt aan om zo vriendelijk mogelijk tegen je buren te doen.

- Hij gaf meer dan 300.000 euro uit aan zijn aanslag, inclusief de gehele voorbereiding.

- Om snel geld te verdienen geeft hij in zijn dagboek aan gouderts te zoeken door rotsen te laten ontploffen. De andere optie is als private beschermer te werken in een conflict zone. Dit is een van zijn laatste beschrijvingen en is, zo lijkt mij, een metafoor voor zijn aanslag. Leek me op zich een interessante invalshoek die ik nog niet in de media heb gehoord (kan aan mij liggen).

- In zijn manifest omschrijft hij allerlei onderscheidingen voor tempeliers (die hij hoogstwaarschijnlijk zelf heeft verzonnen). Opvallend is dat hij op een van zijn zelfgemaakte foto's al enkele insignes draagt die hij enkel door het plegen van een aanslag zou mogen dragen.

- Voor de foto's heeft hij make-up gebruikt. Hij geeft aan dat het inderdaad "gay" lijkt, maar dat het helpt om goed op de foto te staan.

- De reden dat hij aan bodybuilding deed was om zijn pantser te kunnen dragen, dat inclusief wapens meer dan 45 kilo woog. Hij gebruikte hiervoor winstrol.

- Het is aannemelijk dat hij tijdens zijn aanslag een mix van ephedrine en caffeine heeft genomen (bijvoorbeeld Red Bull). De werking is ongeveer twee uur, dus hij heeft deze net voor of na de bomaanslag ingenomen.

- Een compleet pantser verkopen is verboden, dus kocht hij alle onderdelen los en zette hem zelf in elkaar. De meeste onderdelen kocht hij op E-bay

- Opvallend is dat Breivik de Islam prijst om haar methoden om mensen gemotiveerd te houden, zoals vijf keer per dag bidden of ramadan. Hij geeft ook aan geen hekel aan de islam te hebben, hij is enkel tegen inmening van culturen. Hij ziet Al Qaeda deels als zijn gelijke. Zij vechten voor hun land, hij voor de zijne.

- Breivik schrijft zichzelf te motiveren met "self-propaganda".

- Hij adviseert om of een aanslag te plegen op marxisten, zoals hij zelf gedaan heeft. Of op moslims. De gedachte achter de laatste groep is hen zo boos te maken dat ze gewelddadig in opstand komen. Dat is volgens Breivik nodig om de autochtone Westerse bevolking kwaad genoeg te maken over hun geweld, en zijn extreme plannen door te voeren.

- De foto's heeft hij zelf gemaakt met een camera van 80 euro. Hij vond het te gevaarlijk om dit bij een professionele fotograaf te doen.

- Breivik heeft een lading pure nicotine uit China gekocht. Zijn bedoeling was om de kogels te vullen met twee druppels nicotine, waardoor gewonden ook zouden sterven.

- Hij was doodsbang dat het pakje opengemaakt zou worden en een douanebeambte zou sterven.

- Op een dag ziet hij twee politieauto's als hij naar zijn farm gaat. Daar aangekomen ziet hij dat de deur openstaat en gaat uit van een inval. Er blijkt echter niemand te zijn en hij bedenkt dat de wind de deur moet hebben open geblazen.

- Zijn youtubefilmpje heeft hij gemaakt met onder meer photoshop. Hij overwoog om een Aziaat te benaderen om het mooier te maken, maar besloot dat dit te veel druk op zijn budget zou leggen.

- Hij verwachtte dat hij na zijn aanslag in de media beschuldigd zou worden van pedophilie, homoseksueel, incestueus, psycho, ADHD, dief, niet opgeleid, inteelt, maniak, gek en monster.

- Hij had verschillende koffers maar liefst drie meter diep begraven in afgelegen gebieden, om zo nooit in het bezit te zijn van al het bewijsmateriaal tegelijk. Een hiervan lag in een moerassig gedeelte met heel veel muggen. Hij zag er enorm tegenop om die koffer weer op te graven.

- Toen hij de kunstmest wilde vergruizen probeerde hij dat eerst met gewichten. Dit ging te langzaam. Vervolgens besloot hij blenders aan te schaffen. Hij reed naar de stad en kocht er 12 verschillende. Hierna testte hij welke de beste was, reed terug en kocht er hier nog eens 5 van.

- Voor iedere stap in het maken van een bom las hij minstens tientallen instructies op het internet, en voegde de meest voorkomende bij elkaar.

- In zijn laatste weken voor de aanslag keek hij veel naar de televisieserie "The Shield"

- Ergens in zijn manifest geeft hij aan voor het eerst sinds lange tijd weer te bidden. Opvallend is dat hij aan god "uitlegt" waarom de aanslag nodig is. Iets dat zijn grootsheidswaanzin duidelijk laat zien.

- Op een gegeven moment moet hij het levensgevaarlijke aluminium uitpakken. Omdat hij vermoed mogelijk te sterven houdt hij een glock bij de hand om zichzelf te executeren mocht hij de mogelijke explosie overleven.

- Breivik beschrijft hoe hij het contact met zijn vrienden bewust heeft verbroken. Toch vraagt hij zich af of het waard is om zijn vriendschappen op te geven. Hij redeneert dat het geen nut heeft jezelf "op te offeren" voor mensen die niet van je houden.
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:27:08 #2
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_100214992
Waar kun je het gehele manifest lezen dan?
pi_100215150
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:27 schreef Compoantje het volgende:
Waar kun je het gehele manifest lezen dan?
Ik heb hem via torrents gedownload. Vervolgens ook nog wat ingrediënten gegoogled waar hij over sprak zodat ik een goed beeld had.

Yep ik sta ergens op een AIVD-lijst. :)
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:31:56 #4
139330 TNA
For the stars that shine
pi_100215223
Dank hiervoor. Hoe gruwelijk alles ook is, het intrigeert me hoe systematisch hij alles heeft aangepakt en hoe zijn brein werkt. Volgens mij heb je een aardige samenvatting gegeven.
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:33:55 #5
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_100215311
Zal wel een heel intelligente man zijn geweest, als ik het zo zie.
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:39:48 #6
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100215595
quote:
- Ergens in zijn manifest geeft hij aan voor het eerst sinds lange tijd weer te bidden. Opvallend is dat hij aan god "uitlegt" waarom de aanslag nodig is. Iets dat zijn grootsheidswaanzin duidelijk laat zien.
Niet per se. Het kan ook het tegenovergestelde betekenen. Misschien zelfs dat hij ergens toch een vaag schuldgevoel had, waardoor hij zijn beoogde daden ging toelichten om ze 'goed te praten'.

Verder een interessant overzicht, thnx.
Stop the world, I want to get out.
pi_100215645
quote:
14s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:31 schreef TNA het volgende:
Dank hiervoor. Hoe gruwelijk alles ook is, het intrigeert me hoe systematisch hij alles heeft aangepakt en hoe zijn brein werkt. Volgens mij heb je een aardige samenvatting gegeven.
Dat fascineerde mij ook. Je kunt een hoop van zijn methoden, met name voor motivatie, heel goed gebruiken voor je eigen doelen. Het blijft alleen tricky om zoiets te stellen gezien de man tientallen doden op zijn geweten heeft. Maar mijn punt blijft desondanks staan.

Het gevaar is dat je respect voor hem gaat krijgen (en dat zullen velen krijgen door het lezen van zijn manifest), en daar heb ik me heel bewust voor behoed tijdens het lezen.

Maar het is tempting.
pi_100215693
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:33 schreef Compoantje het volgende:
Absoluut, je zou zelfs kunnen van een multi-genie, iemand die op meerdere vlakken extreem uitblinkt. Helaas ook in het ziek en methodisch uitmoorden van tieners.
pi_100215699
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:40 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Dat fascineerde mij ook. Je kunt een hoop van zijn methoden, met name voor motivatie, heel goed gebruiken voor je eigen doelen. Het blijft alleen tricky om zoiets te stellen gezien de man tientallen doden op zijn geweten heeft. Maar mijn punt blijft desondanks staan.

Het gevaar is dat je respect voor hem gaat krijgen (en dat zullen velen krijgen door het lezen van zijn manifest), en daar heb ik me heel bewust voor behoed tijdens het lezen.

Maar het is tempting.
Soort Stockholm-syndroom inderdaad.
  † In Memoriam † maandag 1 augustus 2011 @ 23:42:40 #10
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_100215764
Dank voor deze opsomming. Als je verder in het manifest bent en nog meer op deze manier wil opsommen... ik zou het graag lezen... Heb niet genoeg tijd om aan het manifest zelf te beginnen lezen.
Are you fokking to me?
pi_100215805
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:39 schreef Lkw het volgende:

[..]

Niet per se. Het kan ook het tegenovergestelde betekenen. Misschien zelfs dat hij ergens toch een vaag schuldgevoel had, waardoor hij zijn beoogde daden ging toelichten om ze 'goed te praten'.

Verder een interessant overzicht, thnx.
Dat is absoluut mogelijk, maar lijkt niet te passen bij zijn persoonlijkheid die in het manifest naar voren komt. Zo is hij onophoudelijk extreem overtuigd van zijn absolute gelijk, ook in situaties waar een weldenkend mens zou zeggen dat er meerdere mogelijkheden zijn.
pi_100215940
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:41 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Soort Stockholm-syndroom inderdaad.
Dit werkt toch iets anders. Naar mijn weten is het grote verschil dat mensen die lijden aan het Stockholm-syndroom op een gegeven moment ook de middelen van hun agressors begrijpen en deze goedpraten.

Het ontzag dat men voor Breivik krijgt (ik althans) heeft meer te maken met zijn intelligentie, sluwheid en methodiek. Ondanks dat zou ik hem graag de ogen uitsteken voor wat hij heeft gedaan.
  maandag 1 augustus 2011 @ 23:49:32 #13
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100216127
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:43 schreef Endorcoven het volgende:

[..]

Dat is absoluut mogelijk, maar lijkt niet te passen bij zijn persoonlijkheid die in het manifest naar voren komt. Zo is hij onophoudelijk extreem overtuigd van zijn absolute gelijk, ook in situaties waar een weldenkend mens zou zeggen dat er meerdere mogelijkheden zijn.
Ik geloof je onmiddellijk. Jij hebt het verhaal doorgeworsteld, ik niet :)
pi_100216854
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:49 schreef Lkw het volgende:

[..]

Ik geloof je onmiddellijk. Jij hebt het verhaal doorgeworsteld, ik niet :)
Tegelijkertijd moet ik hierbij zeggen dat ik geen psycholoog ben en slechts een (weliswaar groot) deel heb gelezen.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:32:34 #15
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_100218173
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2011 23:33 schreef Compoantje het volgende:
Inderdaad nogal cru, maar als er zo'n schietpartijtje is zoals in Alphen ad Rijn bijvoorbeeld, denk ik bij mezelf, met een beetje slim plannen en goede voorbereiding moet er toch meer uit te halen zijn dan 3 bejaarden met rollator en 3 40-ers overhoop schieten.

Als intelligente mensen van plan zijn veel slachtoffers te maken, kun je er wel op rekenen dat de gevolgen veel erger zijn - zoals nu dus met Breivik.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:38:11 #16
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100218364
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:32 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Inderdaad nogal cru, maar als er zo'n schietpartijtje is zoals in Alphen ad Rijn bijvoorbeeld, denk ik bij mezelf, met een beetje slim plannen en goede voorbereiding moet er toch meer uit te halen zijn dan 3 bejaarden met rollator en 3 40-ers overhoop schieten.

Als intelligente mensen van plan zijn veel slachtoffers te maken, kun je er wel op rekenen dat de gevolgen veel erger zijn - zoals nu dus met Breivik.
Zo intelligent hoef je volgens mij niet te zijn, je moet alleen aan een automatisch wapen kunnen komen. Dat knal je vervolgens leeg in een goedgevuld zomers Vondelpark en 100+ slachtoffers moet je kunnen halen.

Klinkt wat cru allemaal, maar ik vrees dat het zo makkelijk is.
pi_100218433
Endorcoven,

Goed van je om je analyse te delen.
Vraag:
quote:
Hij gaf meer dan 300.000 euro uit aan zijn aanslag, inclusief de gehele voorbereiding.
Hoe is hij aan zoveel geld gekomen?
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:41:52 #18
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_100218470
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:38 schreef Lkw het volgende:

[..]

Zo intelligent hoef je volgens mij niet te zijn, je moet alleen aan een automatisch wapen kunnen komen. Dat knal je vervolgens leeg in een goedgevuld zomers Vondelpark en 100+ slachtoffers moet je kunnen halen.

Daar ga jij al de fout in, een park met aan alle kanten in/uitgangen is iedereen zo weggerend. Een eiland is al een stuk minder makkelijk vandaan te komen, zeker als het een aardig stuk uit de kust ligt.
pi_100218519
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:38 schreef Lkw het volgende:

[..]

Dat zou je denken, maar voor iemand er honderd heeft doodgeschoten is het hele park al gevlucht. Dit wijzen de cijfers van dergelijke incidenten wel uit (vaak genoeg met een automatisch wapen op een drukke plek).

Breivik was gepantserd, kon niet door reguliere wapens worden neergeschoten, zat op een eiland waar niemand kon vluchten, was verkleed als agent, kwam onder het voorwendsel om de veiligheid te garanderen na nota bene zijn eigen bomaanslag, had messen op zijn rug en armen (althans dit adviseert hij in zijn manifest) om te voorkomen dat hij besprongen werd, schakelde voor hij op het eiland was al een agent uit, liet iedereen samenkomen en begon te schieten, mensen renden weg en hij had alle tijd om het hele (vrij kleine) eiland meerdere malen af te lopen voordat hij gearresteerd werd.

Deze aanslag was ziekelijk goed voorbereid en daardoor vielen er zoveel doden.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:44:53 #20
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100218575
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:41 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Daar ga jij al de fout in, een park met aan alle kanten in/uitgangen is iedereen zo weggerend. Een eiland is al een stuk minder makkelijk vandaan te komen, zeker als het een aardig stuk uit de kust ligt.
Dan moet je vanaf je brommertje schieten. Het Vondelpark is langgerekt en echt afgeladen vol op een zaterdag in de zomer. Voordat mensen zich realiseren dat die knallen misschien wel eens geen vuurwerk zullen zijn, kom jij al de hoek om met je brommertje..
pi_100218651
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:40 schreef Nachtjager het volgende:
Endorcoven,

Goed van je om je analyse te delen.
Vraag:

[..]

Hoe is hij aan zoveel geld gekomen?
Hij had een "computer programming company" waarmee hij claimt ongeveer twee miljoen te hebben verdiend. Hij had hoe dan ook ongeveer 600.000 euro in 2007 volgens de Noorse belastingdienst.
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:48:05 #22
3432 Whiteguy
TÜV geprüft
pi_100218665
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:44 schreef Lkw het volgende:

[..]

Dan moet je vanaf je brommertje schieten. Het Vondelpark is langgerekt en echt afgeladen vol op een zaterdag in de zomer. Voordat mensen zich realiseren dat die knallen misschien wel eens geen vuurwerk zullen zijn, kom jij al de hoek om met je brommertje..
Op een rijdende brommer kan je niet mikken, sturen en herladen tegelijk lijkt me.
quote:
Breivik attended Smestad Grammar School, Ris Junior High, Hartvig Nissen High School and Oslo Commerce School.[31] A former classmate has recalled that he was an intelligent student who often took care of people who were bullied.[32] When he reached adolescence, Breivik's behaviour became more rebellious and wayward. He and his gang of friends would reportedly spend their evenings hanging around in Oslo, spraying tags and graffiti on buildings. He later wrote that after he was caught spraying graffiti on walls, his father stopped contact with him. They have not been in contact since then.[31] In 1997, at age 19, he lost 2 million kroner ($369,556[33]) in the stock market. At age 21, he had plastic surgery performed to reshape his forehead, nose and chin.[34] Breivik criticised both of his parents for supporting the policies of the Norwegian Labour Party, and his mother for being a moderate feminist. He wrote about his upbringing: "I do not approve of the super-liberal, matriarchal upbringing as it completely lacked discipline and has contributed to feminising me to a certain degree."
Breivik's father, who currently lives in France as a pensioner, has confirmed that he has had no contact with his son since 1995.[35] His home in the south of France was surrounded by gendarmes following the murders.[36][37] They initially said they were searching the premises,[38] but later the state prosecutor at Carcassonne said that the gendarmes were to protect Breivik and his wife.[31] The local mayor's office said Breivik had requested protection against harassment from journalists.[39] After the attack, Jens Breivik is quoted as saying "I don't feel like his father", and "How could he just stand there and kill so many innocent people and just seem to think that what he did was OK? He should have taken his own life, too. That's what he should have done", adding "I will have to live with this shame for the rest of my life."[38] Breivik's mother has reportedly left her home after her son's arrest and is staying at a secret location.[40]
Breivik was exempt from conscription in the Norwegian Army and has no military training.[41] In his manifesto, Breivik described how he avoided his mandatory military service in the Norwegian Army three times, by claiming he would not put his life on the line for Norway’s political parties.
For some time after 2000, Breivik was in the customer service department of an unnamed company, working with "people from all countries" and being "kind to everyone".[42] A former co-worker has described him as an "exceptional colleague",[43] while a close friend of his stated that he usually had a big ego and would be easily irritated by those of Middle Eastern or South Asian origin.[44] Breivik claims that he started a nine-year-plan to finance the attack in 2002, founding his own "computer programming" business while working at the customer service company. He claims that his company grew to six employees and "several offshore bank accounts", and that he made his first million at the age of 24.[45] The company was later declared bankrupt and Breivik was reported for several breaches of the law.[46] To save money, he moved back to his mother's home. His declared assets in 2007 were about 630,000 Norwegian kroner ($116,410[33]), according to Norwegian tax authority figures.[42] He claims that by 2008 he had about two million Norwegian kroner ($369,556[33]) and nine credit cards giving him access to ¤26,000 in credit
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:53:12 #23
348220 Plus_Ultra
Far from ya Hollywood
pi_100218852
quote:
De andere optie is als private beschermer te werken in een conflict zone.
eng
  dinsdag 2 augustus 2011 @ 00:55:09 #24
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_100218912
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2011 00:48 schreef Whiteguy het volgende:

[..]

Op een rijdende brommer kan je niet mikken, sturen en herladen tegelijk lijkt me.

[..]

Het begint misschien wat luguber te worden, maar er zijn echt legio mogelijkheden. Denk maar eens na over wat je met een volautomatisch wapen kunt uitrichten in een goedgevulde bioscoop.

Volgens mij is het in beginsel vooral moeilijk om beveiligde personen te pakken te nemen of mensen die zich hebben gegroepeerd op georganiseerde bijeenkomsten. Daar is namelijk vaak toegangscontrole en bewaking.
pi_100218930
Indrukwekkend allemaal hoor, die hele cultuurclash heeft hem echt behoorlijk dwars gezeten zeg.
ADHD-C
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')