Ik kom zelden op dit forum, dus hoop dat ik dit buiten de sticky mag plaatsen. Eenmaal begonnen heb ik zoveel getypt dat het me wel een apart topic waard leek, als ik zo verwaand mag zijn.
Anders excuses

Heb inmiddels een groot deel van zijn manifest gelezen (het grootste deel van het ideologische verhaal overgeslagen, ging mij vooral om zijn voorbereiding en "dagboek"). Zeer interessant leesvoer. Ik krijg het beeld van een hoogbegaafde en bijna oneindig gemotiveerde man, die ziekelijk systematisch te werk gaat.
Ik heb niet alle kleine nieuwsberichtjes gevolgd, dus excuses als zaken al breed bekend zijn, maar voor de liefhebber enkele feiten die ik opvallend vond:
- Hij noemt twee voorbeelden om er voor te zorgen dat je langere tijd alleen kunt werken zonder inmenging van vrienden en bekenden: zeg dat je verslaafd bent aan World of Warcraft en dat je een jaar lang hardcore wilt spelen, of zeg dat je homo bent en tijd nodig hebt voor jezelf. Bij korte bezoeken zeg je dat je naar een homo-erotische massagesalon gaat. Zijn bedoeling hiermee is tegen een bekende iets schaamtevols toe te geven, in de hoop dat ze het daardoor niet doorvertellen.
- Hij ging naar Praag met de gedachte makkelijk aan een wapen te komen. Na enkele mislukte pogingen schrijft hij dat de stad een stuk makker en veiliger is dan hij dacht. Hij overweegt vervolgens nog enkele andere manieren totdat hij besluit legaal een wapenvergunning aan te vragen. Zijn wapens past hij aan met losse onderdelen die hij op E-bay koopt.
- Om zichzelf te motiveren trakteert hij zichzelf regelmatig op een luxe driegangenmenu. Vaak is dit een chinees restaurant in wat hij noemt de "southern town"
- Op een dag wordt hij wakker met een smsje dat de eigenares van zijn gehuurde farm binnen twee uur iets op komt halen. Op dat moment ligt de hele farm vol met materialen om bommen mee te maken. Hij besluit om zijn pistool bij de hand te houden om haar te executeren en vervolgens te vluchten. Hij weet haar echter over te halen om twee dagen later te komen.
- Hij was meer dan 5 dagen bezig om alle kunstmestkorrels te vermalen. Deze hadden namelijk een beschermende laag.
- Op een gegeven moment moet hij werken met puur aluminium. Hij wordt doodsbang als hij de bijsluiter leest. Aluminium kan ontploffen als het in contact komt met onder meer metaal en zuurstof en als er wrijving onstaat. Op dat moment calculeert hij dat hij mogelijk komt te overlijden, maar helaas gebeurt en niets, zelfs niet als hij het in een stalen betonmolen gaat mengen.
- Hij is er van overtuigd dat hij door alle giftige dampen die hij heeft ingeademd kanker zal oplopen.
- Hij geeft aan dat het primaire doel van een gevangen tempelier moet zijn om te ontsnappen. Daarnaast moet de tempelier voor zijn aanslag ergens een koffer begraven waarmee hij na zijn ontsnapping opnieuw een aanslag kan plegen. Hij adviseert dan losse aanslagen te plegen. Niet op prominente en bekende politici, maar de laag hieronder, in verband met slechte beveiliging.
- Hij geeft aan dat een tempelier altijd cyankali bij zich moet dragen en zichzelf moet doden als hij merkt dat de missie mislukt. Als de missie lukt moet hij zich overgeven. Hieruit blijkt dus dat zijn missie "geslaagd" was.
- Breivik had een hekel aan metal
- Hij liet zijn buren op de farm zijn land oogsten voor dierenvoeder. Hij liet ze juist dichtbij komen om geen argwaan te wekken. Hij raadt aan om zo vriendelijk mogelijk tegen je buren te doen.
- Hij gaf meer dan 300.000 euro uit aan zijn aanslag, inclusief de gehele voorbereiding.
- Om snel geld te verdienen geeft hij in zijn dagboek aan gouderts te zoeken door rotsen te laten ontploffen. De andere optie is als private beschermer te werken in een conflict zone. Dit is een van zijn laatste beschrijvingen en is, zo lijkt mij, een metafoor voor zijn aanslag. Leek me op zich een interessante invalshoek die ik nog niet in de media heb gehoord (kan aan mij liggen).
- In zijn manifest omschrijft hij allerlei onderscheidingen voor tempeliers (die hij hoogstwaarschijnlijk zelf heeft verzonnen). Opvallend is dat hij op een van zijn zelfgemaakte foto's al enkele insignes draagt die hij enkel door het plegen van een aanslag zou mogen dragen.
- Voor de foto's heeft hij make-up gebruikt. Hij geeft aan dat het inderdaad "gay" lijkt, maar dat het helpt om goed op de foto te staan.
- De reden dat hij aan bodybuilding deed was om zijn pantser te kunnen dragen, dat inclusief wapens meer dan 45 kilo woog. Hij gebruikte hiervoor winstrol.
- Het is aannemelijk dat hij tijdens zijn aanslag een mix van ephedrine en caffeine heeft genomen (bijvoorbeeld Red Bull). De werking is ongeveer twee uur, dus hij heeft deze net voor of na de bomaanslag ingenomen.
- Een compleet pantser verkopen is verboden, dus kocht hij alle onderdelen los en zette hem zelf in elkaar. De meeste onderdelen kocht hij op E-bay
- Opvallend is dat Breivik de Islam prijst om haar methoden om mensen gemotiveerd te houden, zoals vijf keer per dag bidden of ramadan. Hij geeft ook aan geen hekel aan de islam te hebben, hij is enkel tegen inmening van culturen. Hij ziet Al Qaeda deels als zijn gelijke. Zij vechten voor hun land, hij voor de zijne.
- Breivik schrijft zichzelf te motiveren met "self-propaganda".
- Hij adviseert om of een aanslag te plegen op marxisten, zoals hij zelf gedaan heeft. Of op moslims. De gedachte achter de laatste groep is hen zo boos te maken dat ze gewelddadig in opstand komen. Dat is volgens Breivik nodig om de autochtone Westerse bevolking kwaad genoeg te maken over hun geweld, en zijn extreme plannen door te voeren.
- De foto's heeft hij zelf gemaakt met een camera van 80 euro. Hij vond het te gevaarlijk om dit bij een professionele fotograaf te doen.
- Breivik heeft een lading pure nicotine uit China gekocht. Zijn bedoeling was om de kogels te vullen met twee druppels nicotine, waardoor gewonden ook zouden sterven.
- Hij was doodsbang dat het pakje opengemaakt zou worden en een douanebeambte zou sterven.
- Op een dag ziet hij twee politieauto's als hij naar zijn farm gaat. Daar aangekomen ziet hij dat de deur openstaat en gaat uit van een inval. Er blijkt echter niemand te zijn en hij bedenkt dat de wind de deur moet hebben open geblazen.
- Zijn youtubefilmpje heeft hij gemaakt met onder meer photoshop. Hij overwoog om een Aziaat te benaderen om het mooier te maken, maar besloot dat dit te veel druk op zijn budget zou leggen.
- Hij verwachtte dat hij na zijn aanslag in de media beschuldigd zou worden van pedophilie, homoseksueel, incestueus, psycho, ADHD, dief, niet opgeleid, inteelt, maniak, gek en monster.
- Hij had verschillende koffers maar liefst drie meter diep begraven in afgelegen gebieden, om zo nooit in het bezit te zijn van al het bewijsmateriaal tegelijk. Een hiervan lag in een moerassig gedeelte met heel veel muggen. Hij zag er enorm tegenop om die koffer weer op te graven.
- Toen hij de kunstmest wilde vergruizen probeerde hij dat eerst met gewichten. Dit ging te langzaam. Vervolgens besloot hij blenders aan te schaffen. Hij reed naar de stad en kocht er 12 verschillende. Hierna testte hij welke de beste was, reed terug en kocht er hier nog eens 5 van.
- Voor iedere stap in het maken van een bom las hij minstens tientallen instructies op het internet, en voegde de meest voorkomende bij elkaar.
- In zijn laatste weken voor de aanslag keek hij veel naar de televisieserie "The Shield"
- Ergens in zijn manifest geeft hij aan voor het eerst sinds lange tijd weer te bidden. Opvallend is dat hij aan god "uitlegt" waarom de aanslag nodig is. Iets dat zijn grootsheidswaanzin duidelijk laat zien.
- Op een gegeven moment moet hij het levensgevaarlijke aluminium uitpakken. Omdat hij vermoed mogelijk te sterven houdt hij een glock bij de hand om zichzelf te executeren mocht hij de mogelijke explosie overleven.
- Breivik beschrijft hoe hij het contact met zijn vrienden bewust heeft verbroken. Toch vraagt hij zich af of het waard is om zijn vriendschappen op te geven. Hij redeneert dat het geen nut heeft jezelf "op te offeren" voor mensen die niet van je houden.