Ik heb een week of twee geleden bij het "Het kleine Oestertje" in Oldehove gegeten, 20 minuten van stad. Het was briljant, lang niet meer zo heerlijk gegeten. Vrij eenvoudig en heel klein en informeel, maar heel erg gezellig, hartelijk en gastvrij en niet erg duur (50 euro p.p. of zo). Ik kan het echt aanraden als je van vis en schaal en schelpdieren houdt, want daar blinkt het in uit. Ik zou wel voor het vismenu of in ieder geval de 'signature dish' gaan. Het lijkt me dat het voor de rest ook wel goed is, maar het lijkt me zonde om heen te gaan en dan de specialiteit niet te nmen.
Ik kan 'Lo Stivale' in de Ebbinge ook aanraden. Een Italiaan zonder pizza, ook niet heel goedkoop. Staat ook bekend om zijn verse vis maar de vleesgerechten zijn ook heerlijk. Je moet er alleen wel met een beetje een open mind heengaan en je laten verwennen door de gastheer/kok, die misschien wat humeurig en erg eigenzinnig kan overkomen of de bediening is niet per se helemaal perfect.
Ik was er een keer met een vriendin die een enorme eetsnob is, en die had zowel de visvitrine en de kaart bestudeerd en haar keuze gemaakt en toen stond die kok aan tafel en begonnen de onderhandelingen pas. Afijn, hij beweerde door te hebben wat zij lekker vond en zou wel even zijn gang gaan. En hij had gelijk, dat wel. Zij vond dat wel grappig maar er zijn ook mensen die dat niet trekken, dus het is een hele nadrukkelijke aanrader als je het een beetje op je af kunt laten komen en de gastheer de baas laat zijn en je durft te laten verwennen. Ik mag dat wel, een tent met echt karakter, maar niet iedereen. En voor een euro of 50 p.p. kun je klaar zijn, voor een euro of 80 ben je echt ontzettend verwend.
"Diep" aan het schuitendiep vind ik ook prima. Franse keuken, gewoon erg lekker allemaal, en gezellig. Niet te formeel.
"Da Vinci" verderop aan het schuiteniep, is ook een prima Italiaan. Heeft ook uitstekende pizza's trouwens, maar ook de meer uitgebreide Sardijnse keuken. Is wel van een andere klasse dan Lo Stivale, maar niettemin goed, en heeft een leuke binnentuin.
Verder heb je aan het kattendiep en richting Steentil een relatief nieuwe spot met een aantal restaurantjes. Laatst bij Cervantes best lekker en gezellig tapas gegeten. Aan te raden bij mooi weer, die hele hoek, prima terrassen. Maar qua eten word ik er lang niet zo enthousiast van als van Lo Stivale.
De Pauw is ook een prima restaurant. Franse keuken, best aan de prijs, wel chique maar ook weer niet al te stijfjes.
Hock Sieng is nog een uistekende Vietnamees/Thai. Maar het heeft wel een beetje een Chinees-uitstraling. Wel netjes hoor, en zijn geld zeker waard.
In Drenthe heb je nog "De groene lantaarn", vlak bij Hoogeveen, het is lang geleden dat ik daar gegeten heb, maar toen was het heerlijk. Best chique, veel gangen enzo, en neem 100 euro p.p. mee.
Dus van Het Kleine Oestertje en Lo Stivale ben ik echt enthousiast, maar dat is wel een beetje persoolijk.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.