quote:
Op maandag 1 augustus 2011 00:12 schreef PeeJay1980 het volgende:[..]
Modaal is in dit opzicht afgeleid van
modus, maar staat niet gelijk aan het meest voorkomende inkomen.
De feiten:
• Een modaal inkomen is zo'n ¤33.000.
• Een gemiddeld inkomen is zo'n ¤20.000.
• De gemiddelde autoprijs is zo'n ¤25.000.
De top 10 bestaat uit auto's die qua prijs vrijwel allemaal lager liggen dan de gemiddelde autoprijs. In mijn ogen zijn dat geen auto's voor Jan Modaal.
Even mezelf
ingelezen.. Ik ging er dus altijd maar van uit dat modaal inkomen, het meest voorkomend inkomen is. Maar dit is dus blijkbaar een 'geprikt' getal volgens Wikipedia. Klopt inderdaad wat je zegt.
Het echte modale inkomen is blijkbaar: ¤ 19.800,- (2007).
De naam Jan Modaal is voortgekomen uit dit begrip. Jan Modaal wordt gebruikt om iemand met een modaal inkomen mee aan te duiden, dus behorend tot de inkomensklasse waarin de meeste mensen vallen, soms echter met de bijbetekenis "middelmatig" of "de gewone man".Middelmatig is wel mijn associatie met Jan Modaal en de bijbehorende modale auto is dan de VW Polo.
Gemiddelde autoprijs wordt denk ik ook ietwat omhoog gestuwd door de lease markt en als 'luxe' artikel ook moeilijk te vergelijken.
quote:
Op maandag 1 augustus 2011 00:17 schreef Kriegel het volgende:Op de een of andere manier heb ik bij Jan Modaal altijd de neiging om niet letterlijk de regels te volgen van wat modaal is, maar simpelweg te mikken op de grootste burgertrutten bak.
Gewoon, de 'veilige modus' auto waar alle kleurloze gezinsmannetjes in rijden.
Daar voldoet het lijstje van best verkochte auto's toch wel heel erg goed aan
[ Bericht 0% gewijzigd door Jimmie op 01-08-2011 00:57:16 ]