abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100069397
Inleiding

Vandaag heb ik met mijn ouders en broer naar het Historisch Openlucht Museum te Eindhoven, of zoals ze het zelf afkorten HOME, bezocht. Het is een museum over de prehistorie en middeleeuwen in een bosrijk gebied te Eindhoven. Het staat bekend als een echt ‘doe-museum’ en is vandaar ook bekroond met de maximale score van vijf sterren door de Museumbende. Toch is het niet alleen een museum voor kinderen, ook als je iets ouder bent valt er genoeg te zien en te beleven!

Algemene informatie

De tarieven:

Deze tarieven vind ik zeer redelijk, zeker omdat er veel te doen is en die materialen en geschoold personeel geld kosten.

Om het niet langdradig te maken verwijs ik jullie voor meer informatie door naar de site.

Achtergrond

Het museum is opgericht in 1982 onder de naam ‘Prehistorisch huis’, toen nog volledig gericht op de prehistorie met het nagebouwde dorpje ‘Eversham’. In 2002 kwam hier het middeleeuwse dorpje ‘Endehoven’ bij en kreeg het zijn huidige naam. In 2003 brandde een deel van het museum af, maar dit is inmiddels weer hersteld en in 2008 is het zelfs uitgebreid met een smederij. Het HOME is uitgegroeid tot een museum met flinke naamsbekendheid en ligt op een prachtige plek tussen de bossen. Het trekt zo’n 60.000 bezoekers per jaar en is daarmee één van de grootste culturele activiteiten in Eindhoven. Het is een echt openlucht museum, dus goed weer is wel een pre. Het is dan ook een groot deel van het jaar gesloten, maar voor feesten en partijen kan een uitzondering worden gemaakt.

Eerste indruk

Wij hebben het museum al eens eerder bezocht, vlak na de opening van het middeleeuwse dorp Endehoven. Het museum is sindsdien erg gegroeid en de activiteiten zijn helemaal omgegooid, deze vernieuwingen waren erg leuk om te zien. Parkeerruimte is er genoeg, het museum deelt een grote parkeerplaats met de naastgelegen visvijver en een terrein waar je autocursussen kunt volgen. We kwamen even voor tweeën aan, na de ingang stap je gelijk op het marktplein van het middeleeuwse dorp waar de ouderwetse spelletjes als beugelen en repen een plaatsje hebben gevonden, mensen in middeleeuwse klederdracht over het plein lopen en onder andere een nagebouwde herberg aan het plein gelegen ligt.

Prehistorie

Om twee uur begon er een rondleiding door het prehistorische gedeelte die we hebben gevolgd. De gids was een vrouw, natuurlijk ook prehistorisch gekleed, die duidelijk wist waar ze het over had. De leukste gebouwen werden eruit gepikt om over te vertellen en ook voor vragen was er de ruimte. Het was een erg interactieve rondleiding, de gids stelde vragen en speelde in op opmerkingen uit ‘het publiek’, het was dus zeker geen saaie opsomming. In de smederij was een smid aan de gang, in de boerderij was een vrouw thee aan het zetten en in de weverij werd een weefgetouw getoond. In een half uur á drie kwartier tijd word je meegenomen op een leerzame maar leuke reis door de steentijd, bronstijd en ijzertijd!

Middeleeuwen

Na de rondleiding is er nog alle ruimte om door het prehistorische Eversham te lopen, maar je kunt je tocht door de tijd ook vervolgen door Endehoven, de middeleeuwen dus. Dit deel is nog een stuk kleiner, maar ook hier valt genoeg te zien en te beleven, zoals een Vikingschip en een broodbakkerij. Dit deel is duidelijk nog kleiner dan het deel over de prehistorie, maar het groeit flink.

Pluspunten

In het museum is veel te doen. In het prehistorische gedeelte kun je met een speer op een zwijn (een houten blok in de vorm van een zwijn) jagen, andere spelletjes doen, kruiden verzamelen voor de thee, een uitkijkpost beklimmen, graan malen (met de hand!) of kleien in de leemput. Door het hele museum staan kleine spelletjes of opdrachtjes, te herkennen aan een mand met een kaart met uitleg, die het gewoon heel leuk maken om rond te wandelen en je jaren terug in de tijd te wanen. Op het marktplein kun je repen, beugelen, op stelten lopen, ringwerpen en er staat een schavot. De herberg is echt in gebruik en ook de inrichting van deze herberg, genaamd ‘De bonten os’ is helemaal in de middeleeuwse stijl. Er staat een vikingschip, je kunt brood bakken (uiteraard eerst zelf deeg kneden), ridderspelen doen, hout kappen en wol spinnen of op de ouderwetse manier een kaars maken.

Een ander pluspunt is het personeel, ze lopen allemaal in kleren die uit die tijd zouden kunnen komen en gaan helemaal op ‘in hun rol’. Dan komt er weer een man op blote voeten met een ouderwetse kruiwagen langs gewandeld en even later kom je weer een vrouw tegen die bezig is hout te verzamelen voor een vuurtje. Je stapt dus echt het dorp binnen en wordt aangemoedigd je zelf een dagje iemand uit de oudheid te voelen. Je komt er dan ook niet weg met schone handen!

Wat ook leuk is, is dat het museum voor alle leeftijden geschikt is en je jezelf zo lang kunt vermaken als je wilt. Voor de kleintjes is er van alles te doen, zoals de eerder genoemde spelletjes en activiteiten. Met het dompelen van een kaars ben je al gauw een half uur bezig en het maken van een brood duurt minstens zo lang. De ouders kunnen zich ondertussen bezighouden met de echte historie die kinderen minder zal interesseren. Ook kijkt de herberg uit op het marktplein, de kinderen kunnen dan spelen terwijl de ouders genieten van een kopje koffie en toch hun kroost in de gaten kunnen houden. Het museum zit dus ook goed in elkaar!

Als je zelf wat ouder bent, ga je dus sneller door het museum heen. Je hebt ook altijd de keus, je kunt gewoon over land van Eversham naar Endehoven, maar je kunt ook met een vlot. Het is dus leuk voor jong en oud, voor gezinnen maar ook grootouders met kleinkinderen.

Klantvriendelijkheid

Het personeel is erg vriendelijk en weet erg veel. Vragen beantwoorden is dan ook geen enkel probleem. Het park leek me goed begaanbaar met bijvoorbeeld een rolstoel of scootmobiel en ik geloof dat er ook een invalidentoilet was. Ook voor buitenlandse mensen is het museum geschikt, het personeel maakte er geen probleem van dingen in het Engels of Duits uit te leggen en ook tijdens de rondleiding werden er dingen in het Engels vertaald, door zowel een gids als een behulpzame toeschouwer, voor een Engels gezin.

Conclusie

Het is een superleuk en leerzaam museum, er is veel te doen en overal staat duidelijke uitleg bij. Je kunt er een hele dag spenderen of slechts een paar uurtjes, maar hoe dan ook is het zeker de moeite waard. Als je zelf of je kinderen iets wilt leren of meegeven over de geschiedenis zonder dat het hen opgedrongen wordt is het zeker een aanrader. Ik merkte dat ik zelf ook nog flink wat dingen onthouden had van ons eerste bezoek, dingen die ik waarschijnlijk niet onthouden had als ze me uit een geschiedenisboek waren geleerd. Het museum ademt een sfeer uit waardoor je je echt in vroegere tijden waant, heerlijk om rond te lopen!
Trots shetlandmens
When in doubt, just add glitter
Happy little sushi roll
pi_100069449
Als iemand zich nog iets afvraagt, ik ergens onduidelijk ben of ik iets compleet vergeten ben: vraag vooral om duidelijkheid!
Trots shetlandmens
Happy little sushi roll
pi_100070096
Het is een gebouwd dorpje en er zal ook wel het een en ander buiten te doen zijn... maar is het ook te doen als het niet zo mooi weer is?
pi_100070185
quote:
2s.gif Op donderdag 28 juli 2011 23:38 schreef iBenny het volgende:
Het is een gebouwd dorpje en er zal ook wel het een en ander buiten te doen zijn... maar is het ook te doen als het niet zo mooi weer is?
Het is voor het grootste deel buiten en het is natuurlijk niet bestraat, dus zeker als het regent zou ik er niet naar toe gaan. De temperatuur maakt niet heel veel uit, er branden genoeg vuurtjes daar.

Ik heb zelf helaas geen foto's kunnen maken en ik weet niet hoe het zit met foto's van internet plukken, anders had ik die er wel bijgezet. Op de site staat wel een leuke sfeerimpressie :Y
Trots shetlandmens
Happy little sushi roll
pi_100074556
Die in Arnhem is tien keer leuker.

http://www.openluchtmuseum.nl/
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_100123965
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 01:50 schreef Tamashii het volgende:
Die in Arnhem is tien keer leuker.

http://www.openluchtmuseum.nl/
Want :) ?
pi_101290016
@ Lutte:

Heel erg bedankt voor je review,wordt zeer gewaardeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')