quote:Dodental aanslagen Noorwegen mogelijk omlaag
AMSTERDAM – Het dodental als gevolg van de aanslagen in Noorwegen vorige week vrijdag wordt mogelijk naar beneden bijgesteld. Dit heeft de Noorse politie maandag laten weten, zo meldt persbureau Reuters.
Het officiële dodenaantal van de aanslagen staat momenteel op 93. De politie ging er tot nu toe vanuit dat op het eiland Utoya minstens 86 jongeren omkwamen, maar het gaat waarschijnlijk om minder doden.
De 32-jarige Anders Behring Breivik is vooralsnog de enige verdachte van de bloedige aanslagen.
Breivik werd vrijdag aangehouden op Utoya, kort nadat hij daar met vuurwapens een bloedbad had aangericht bij een jeugdkamp van de regerende Arbeiderspartij.
Kort voor de schietpartij was bij het kantoor van premier Jens Stoltenberg in Oslo, ruim 30 kilometer verderop, een autobom ontploft. Daarbij vielen zeker zeven doden.
quote:Noorse OM wil besloten voorgeleiding
OSLO - Het Openbaar Ministerie in Noorwegen heeft erop aangedrongen dat de voorgeleiding maandagmiddag van de verdachte van de aanslagen van vrijdag achter gesloten deuren plaatsheeft.
Eerder had de politie daarom gevraagd.
De reden is dat de politie Anders Behring Breivik geen ruimte wil geven ten overstaan van de wereldpers zijn ideologie te verspreiden.
De rechtbank bepaalt of de zitting besloten blijft. De zitting wordt geleid door Kim Heger, een rechter die ervaren is in terrorismezaken.
Uniform
De verdachte van de aanslagen in Noorwegen zelf wil juist dat de zitting openbaar is, om het publiek te kunnen uitleggen hoe hij tot zijn daden is gekomen. Ook heeft hij toestemming gevraagd om in uniform te verschijnen.
Het OM heeft ook laten weten dat het acht weken nodig denkt te hebben om de zaak tegen de verdachte, de 32-jarige Anders Behring Breivik, voor te bereiden. Breivik heeft bekend dat hij vrijdag een autobom tot ontploffing heeft gebracht in het centrum van Oslo en een bloedbad heeft aangericht in een jeugdkamp van de regerende Arbeiderspartij op het eiland Utøya, maar ontkent daarmee een misdaad te hebben gepleegd.
Het dodental van de aanslagen staat op 93, maar dit wordt maandag mogelijk naar beneden bijgesteld. Een onbekend aantal mensen wordt nog vermist.
Oud-premier
De Noorse krant Aftenposten meldde zonder bronvermelding dat Breivik heeft gezegd dat hij in het jeugdkamp had willen aankomen toen oud-premier Gro Harlem Brundtland daar op bezoek was. Harlem Brundtland was echter al vertrokken toen Breivik op Utøya aankwam. De politie wilde niet op het bericht ingaan.
quote:Franse politie doet inval bij vader schutter
AMSTERDAM – De Franse politie heeft maandag een inval gedaan in het huis van de vader van de man die wordt verdacht van de aanslagen in Noorwegen, Anders Behring Breivik.
Dit meldt het persbureau AP maandag. Het huis van Jens Breivik (76) staat in Cournanel, in het zuiden van Frankrijk. De omgeving van het huis is afgezet door de politie.
De vader is volgens mediaberichten naar Spanje vertrokken. De man, een oud-diplomaat, heeft tegenover Noorse media verklaard dat hij sinds 1995 geen contact meer had met zijn zoon.
Daarom. En je kan ze niet tegenhouden bij de grens.quote:Op maandag 25 juli 2011 11:48 schreef remlof het volgende:
[..]
Het zou zomaar kunnen, er lopen genoeg rancuneuze gekken rond.
Ik vind het anders wel interessant.quote:Op maandag 25 juli 2011 11:33 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Want? Wil je wat spektakel in je vakantie?
http://www.ad.nl/ad/nl/69(...)laar-in-Europa.dhtmlquote:Breivik: 80 martelaren zoals ik staan klaar in Europa
De Britse politie is driftig op zoek naar mogelijke handlangers van de Noor Anders Behring Breivik.
In zijn omvangrijke, 1500 pagina's tellende manifest, dat hij kort voor de uitvoering van zijn gruwelijke terreurdaden op internet plaatste, beweert Breivik dat hij onderdeel is van een groep van tachtig 'solo martelarencellen'.
Deze alleen opererende martelaren zouden verspreid zijn over heel Europa. Net als hijzelf zouden deze martelaren bereid zijn extreem geweld toe te passen.
Per 100 mensen 32 pistolenquote:Wapenbezit in Noorwegen komt relatief vaak voor. Per honderd inwoners heeft het land 32 pistolen. Hoewel er na de aanslagen direct stemmen op gingen voor strengere wapenwetten, zijn er ook andere geluiden te horen. Zo is er kritiek op het feit dat de terrorist ruim een uur zijn gang kon gaan, zonder dat hij werd gestopt door de autoriteiten. Het zo daarom goed zijn als burgers zichzelf vaker zouden bewapenen, aldus de critici.
Kijk dat bedoel ik dus net. Ik maak me meer zorgen om deze gasten dan om moslim extremisten. Deze staan namelijk al binnen de poort zeg maar, en ze vallen minder op in de samenleving.quote:Op maandag 25 juli 2011 11:56 schreef aloa het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/69(...)laar-in-Europa.dhtml
Ìnderdaad. Die user hierboven kan wel hard lachen e.d., maar 99 procent van de Europese terreur komt van andere zaken dan moslims af. Vooral nationalisten en extremisten, vanzelfsprekend.quote:Op maandag 25 juli 2011 11:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik dus net. Ik maak me meer zorgen om deze gasten dan moslim extremisten. Deze staan namelijk al binnen de poort zeg maar, en ze vallen minder op in de samenleving.
quote:De Nederlandse vrachtwagenchauffeur Peter van Dinten zag het bloedbad op Utøya voor zijn ogen gebeuren. Hij werd met zijn vrachtwagen tegengehouden door de politie en kon het eiland zien liggen waar Anders Behring Breivik zijn geweren leeg schoot.
Mitrailleurvuur
'Je stapt uit, hoort mitrailleurvuur, ziet mensen in het water springen en bloedend het water weer uit komen. Het was verschrikkelijk,' zegt Van Dinten tegen het AD. Hij bedacht zich geen moment en samen met andere automobilisten haalde hij jongeren uit het water die de overkant levend hadden weten te bereiken.
In shock
'Ik zie nog een meisje met zwart haar uit het water komen. Ze was in tranen en helemaal in shock. Ze is in een auto gaan zitten en later overgedragen aan hulpverleners.'
Van Dinten had kort voor de fatale schietpartij een lading groente en fruit geladen in de Noorse hoofdstad Oslo en was op weg naar Bergen, aan de Noorse westkust. Hij was nog geen half uur onderweg toen agenten hem rond kwart voor zes tegenhielden op de weg recht tegenover het vakantie-eilandje Utøya.
'Eerst baalde ik nog en dacht ik dat er een ongeluk was gebeurd. Ik heb bederfelijke waar bij me, dus heel lang oponthoud kon ik zeker niet gebruiken. Maar toen ik uitstapte hoorde ik meteen harde knallen. Ik wist direct dat dat geen vuurwerk was, maar geweerschoten.'
Paniek
De chauffeur schat dat hij vijfhonderd meter van het eiland was verwijderd en zag hoe kinderen probeerden hun leven te redden. In paniek sprongen ze het water in en zwommen al dan niet met kleren aan naar het vaste land. 'Ik zag kinderen kopje onder gaan en weer boven komen. Ik ben zo dicht mogelijk naar de waterkant gelopen om mensen uit het water te helpen. Dat was het minste wat ik kon doen.'
Da's best veelquote:
Ja en blijkbaar nog niemand in de buurt die een wapen had en koel genoeg was om de schutter te schieten, dus of het helpt om meer wapens in omloop te hebben, zoals voorstanders van wapenbezit altijd zeggen...quote:
Eigenlijk is het een van de nadelen van onze moderne samenleving: 1 persoon kan enorm veel schade aanrichten, zonder dat je daar echt iets aan kan doen...quote:Op maandag 25 juli 2011 11:56 schreef aloa het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/69(...)laar-in-Europa.dhtml
Die combinatie is idd wel een beetje vreemd.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:04 schreef Kikvors het volgende:
En dan is de politie ongewapend. Ongelofelijk.
Op zich ook al politiek incorrecte opmerking... kijk 's hoe snel je iets fout zegt met een knuffelbril.quote:Op maandag 25 juli 2011 11:58 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Kijk dat bedoel ik dus net. Ik maak me meer zorgen om deze gasten dan om moslim extremisten. Deze staan namelijk al binnen de poort zeg maar, en ze vallen minder op in de samenleving.
Ach, dat is niet zozeer iets van nu. Zo zal het altijd wel blijven, zaak is gewoon om je daar niet gek door te laten maken. Je wilt echt niet richting een controlestaat dus je zal maar moeten accepteren dat dergelijke uitwassen nauwelijks te voorkomen zijn.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Eigenlijk is het een van de nadelen van onze moderne samenleving: 1 persoon kan enorm veel schade aanrichten, zonder dat je daar echt iets aan kan doen...
Dat zal alleen maar erger worden naarmate steeds meer geavanceerde techniek beschikbaar is voor de gewone man. Het is wachten op de eerste 'vuile' bom bijvoorbeeld.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Eigenlijk is het een van de nadelen van onze moderne samenleving: 1 persoon kan enorm veel schade aanrichten, zonder dat je daar echt iets aan kan doen...
Het was op een eiland.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:02 schreef alors het volgende:
[..]
Ja en blijkbaar nog niemand in de buurt die een wapen had en koel genoeg was om de schutter te schieten, dus of het helpt om meer wapens in omloop te hebben, zoals voorstanders van wapenbezit altijd zeggen...
Is dat echt iets van nu, een verschijnsel van de moderne samenleving?quote:Op maandag 25 juli 2011 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het grootste nadeel is dat kwaadaardige acties als deze veel meer aandacht trekken dan gewoon goed gedrag, of goede initiatieven. Natuurlijk, logisch, maar wel nadelig.quote:Op maandag 25 juli 2011 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |