abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99894750
[Upd] Levenswerk Anders B. gevonden door FOK!'ers
[Upd] Levenswerk Anders B. gevonden door FOK!kers

De complete samenvatting van 9 jaar voorbereiding

Filmpje gemaakt door dader

Noot van de mods:
Dit is een mooie discussie, dat willen we graag zo houden en daarom graag geen extreme uitlatingen. Dit is uitdrukkelijk ook geen discussie over Geert Wilders of de PVV, ook al heeft de schutter aangegeven daarmee te sympathiseren. Dan blijft het leuk voor iedereen ^O^
Over BNW ja of nee:

Nee, niemand heeft het over in vervolg/voortaan
En er is ook al vaker gezegd dat degenen die willen speculeren en/of motieven van de dader willen bespreken een tweede topic hier in NWS kunnen aanmaken

Voor [Noorwegen] Aanslagen: de analyse

[Noorwegen] Aanslagen: de analyse

Na de explosie

Voor de explosie

quote:
Dodental aanslagen Noorwegen naar 91

OSLO - Een schutter heeft vrijdag op het eilandje Utoya, in een meer ten noordwesten van de Noorse hoofdstad Oslo, zeker 84 mensen doodgeschoten. Bij een bomaansag in Oslo vielen nog eens zeven doden.

De slachtoffers op Utoya zijn overwegend tieners en jongeren in de leeftijd van 14 tot 25 jaar. De Noorse politie verhoogde zaterdag het dodental van 10 naar 84.

Een zegsman van de politie zei dat rekening wordt gehouden met het oplopen van het dodental. In het water rond Utoya zoekt de politie naar nog meer mogelijke slachtoffers.

De aanval op het jeugdkamp van de sociaaldemocratische partij op Utoya heeft ''een catastrofale omvang'', aldus politiechef Oystein Maeland. Hij vreesde dat het dodental nog iets hoger kan uitvallen om er ook ernstig gewonde slachtoffers zijn.

De Noorse koning Harald V heeft zaterdag de aanslagen ''een niet te vatten tragedie'' genoemd en zei dat het belangrijk is dat de mensen bij elkaar blijven en elkaar steunen.

Grote bom

De dader kwam aan het eind van de middag en anderhalf tot 2 uur nadat er in het centrum van Oslo een grote bom was ontploft, naar het jeugdkamp verkleed als politieagent. Hij zei de veiligheid te komen controleren en schoot vervolgens op de aanwezigen.

Er waren naar schatting 560 jongeren aanwezig op het kleine eilandje. De schutter is aangehouden. Het zou gaan om een 32-jarige Noor uit de hoofdstad Oslo met rechts-extremistische ideeën.

Autobom

Bij de aanslag met een autobom in de hoofdstad verloren zeven mensen het leven. Aangenomen wordt dat de schutter op Utoya ook verantwoordelijk is voor de aanslag in Oslo. Daar werd het kantoor van de sociaaldemocratische premier Jens Stoltenberg zwaar beschadigd, net als de ministeries van Financiën en van Olie. Het vreedzame Noorwegen werd diep geschokt door de aanslagen.

De premier dook enige tijd onder en militairen zetten straten af in Oslo uit vrees voor meer ontploffingen.

Internationale organisaties

Tal van commentatoren wijdden aanvankelijk uit over welke islamitische groepen hier verantwoordelijk voor konden zijn, maar Stoltenberg liet relatief snel weten dat hij niet dacht dat ''de aanslagen verband hielden met internationale terroristische organisaties, maar dat ze eerder het werk van een gek leken te zijn''.

Links / Livestreams
http://nrk.no/
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14254705
Aanslagen in beeld
Dossier: Bloedbad Oslo

Zie ook voor laatste nieuws en updates
Zeker tachtig doden op Noors eiland

Deze meneer deed het allemaal:

Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99894798
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:03 schreef Caland het volgende:

[..]

Dat is echt onzin als je het afzet tegen soortgelijke landen. Laatst nog een interessante reportage over gezien met allerlei topadvocaten.

Maar wel offtopic dit.
Een vergelijk met andere landen zegt mij niet zoveel. Mij valt nog altijd het grote verschil op tussen wat het OM eist en wat de rechter uiteindelijk oplegt. (mijn laatste offtopic post)
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_99894823
Sorry voor de vertraging, bij mij stond de teller nog op blz 5, dus ik wist niet dat we al op 300+ posts zaten.... :D
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_99894835
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 20:25 schreef superworm het volgende:
Dit zijn hollowpoint-kogels trouwens:

[ afbeelding ]

Vanwege de vorm ontploffen ze inderdaad in heel veel stukjes bij impact. Naar verluidt dus ook nog met de topjes gedipt in pure nicotine.
Het word steeds zieker.
Life is Music
pi_99894927
Is nou al duidelijk of die bom in een auto was geplaatst?
pi_99894973
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:24 schreef Mercer het volgende:
Nee die stond midden op straat met woorden "Ik ben een bom".
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_99894977
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:14 schreef Staal het volgende:

Er hangt gelukkig nog wel een profielschets aan de dader. Maar ik vraag me af of hij medestanders zal vinden dat vind ik er zo eng aan. Die intimiteit zoeken met de lezer.
Ik ben bang van wel. Zijn aanslag is zeer succesvol geweest en zijn manuscript werkt drempelverlagend. Bovendien is de pakkans laag als je zijn aanwijzingen opvolgt.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_99895038
quote:
Dat was meteen duidelijk. Die auto was compleet zwart gebakerd
pi_99895063
Ik heb net die hele samenvatting gelezen. Hij komt intelligent en zelfs redelijk sympathiek over. :{
pi_99895104
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:26 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb net die hele samenvatting gelezen. Hij komt intelligent en zelfs redelijk sympathiek over. :{
Sympathiek?
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_99895128
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:26 schreef Isegrim het volgende:
Samenvatting?
pi_99895280
quote:
Life is Music
  zondag 24 juli 2011 @ 21:30:55 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_99895334
Ik realiseerde me net dat hij wellicht voor het ultieme martelaarschap wil gaan en zich daarom op het eiland overgegeven heeft, inmiddels bekend heeft en graag een openbare rechtzaak wil: zodat iemand hem voor de camera's live overhoop kan knallen.

Hij weet immers ook hoe de Noorse maximum straffen zijn, en dat je maar een Jack Ruby nodig hebt om dat voor elkaar te krijgen, en waarschijnlijk staat er een dozijn Ruby's klaar.
complottheorieën daarover buiten beschouwing gelaten
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_99895387
quote:
17s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:27 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Sympathiek?
Hoe hij schrijft, zeg maar zonder naar het verschrikkelijke uiteindelijke doel te kijken. Hij komt over als iemand die prettig in de omgang zou zijn.
  zondag 24 juli 2011 @ 21:31:48 #16
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_99895397
is er geen enkele mogelijkheid om hem in een ander land te vervolgen? zodat hij langer vast zit? (niet toch?)
pi_99895409
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:30 schreef Fredo55 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Dat is die auto geweest? Stevig bakkie dan, ik zou verwachten dat er van zo'n auto bijna niets meer overblijft, maar dat is dus blijkbaar niet zo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mercer op 24-07-2011 22:07:17 ]
  zondag 24 juli 2011 @ 21:32:16 #18
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_99895425
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:30 schreef Leandra het volgende:
Ik realiseerde me net dat hij wellicht voor het ultieme martelaarschap wil gaan en zich daarom op het eiland overgegeven heeft, inmiddels bekend heeft en graag een openbare rechtzaak wil: zodat iemand hem voor de camera's live overhoop kan knallen.

Hij weet immers ook hoe de Noorse maximum straffen zijn, en dat je maar een Jack Ruby nodig hebt om dat voor elkaar te krijgen, en waarschijnlijk staat er een dozijn Ruby's klaar.
complottheorieën daarover buiten beschouwing gelaten
Dat zal nooit gaan gebeuren uiteraard. Beveiliging rond die rechtszaak zal de max. van de max. zijn :D
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator zondag 24 juli 2011 @ 21:32:22 #19
236264 crew  capricia
pi_99895430
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:31 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Hoe hij schrijft, zeg maar zonder naar het verschrikkelijke uiteindelijke doel te kijken. Hij komt over als iemand die prettig in de omgang zou zijn.
Het is een eng idee dat hij dat misschien ook is ook...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 24 juli 2011 @ 21:32:46 #20
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_99895454
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:31 schreef sonnyspek het volgende:
is er geen enkele mogelijkheid om hem in een ander land te vervolgen? zodat hij langer vast zit? (niet toch?)
:')
VBL SC influencer
Left, right, behind
  zondag 24 juli 2011 @ 21:33:22 #21
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_99895511
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:32 schreef Caland het volgende:

[..]

:')
Het zou wel beter zijn :P
  zondag 24 juli 2011 @ 21:33:51 #22
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_99895542
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:33 schreef sonnyspek het volgende:

[..]

Tsja... :')
VBL SC influencer
Left, right, behind
  Moderator zondag 24 juli 2011 @ 21:33:52 #23
236264 crew  capricia
pi_99895543
quote:

[..]

Ik denk dat Noorwegen dat heel goed zelf kan bepalen..
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_99895551
quote:

[..]

Nonsens, dus dan gaan we jan en alleman maar ergens anders vervolgen als we de wetten in het desbetreffende land niet goed genoeg vinden. Lekkere boel. :')
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_99895602
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2011 21:31 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is juist het akelige eraan. Hij gedraagt zich zo normaal dat je niet verwacht dat hij zo'n aanslag kan plegen. Dat maakt de aanslag ook zo succesvol.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')