quote:
Op dinsdag 25 september 2007 02:20 schreef tong80 het volgende:Vrijwel alles van Lou Reed is briljant. Maar om te beginnen zou ik met New York beginnen. Is één van zijn "normaalste" albums en een klassieker. Ik weet verder niet waar te beginnen want zoals ik al zeg. Het is een grootheid met een imponeremnd ouevre. John Cale en Reed hebben ook een tribute album gemaakt voor Andy Warhol. Songs for Drella. Maar dat moet je later maar eens luisteren.
Ik vind zeker niet al zijn solo platen geweldig, maar het zijn er dan ook zo veel dat dat ook wel heel onwaarschijnlijk zou zijn. Een aantal zijn echt niet te missen volgens mij:
- Transformer (1972), met daarop natuurlijk Vicious, Perfect Day en Satelite of Love)
- Berlin (1973)
- Rock n' Roll Animal (1974), fantastische live plaat, wel met (helaas?) bijna alleen VU nummers)
- Coney Island Baby (1976)
- New York (1989)
Ik zou, maar dat is natuurlijk mijn subjectieve mening, met deze 5 beginnen. Als je, net als mij, ook vinyl koopt kan je voor een erg zacht prijsje met deze platen thuis komen. Ook Songs For Drella is fantastisch vind ik, maar das wel een erg a-typische plaat, zowel voor Cale als voor Reed.