Ik ken ze eigenlijk van Sonic Youth, de band waar je duidelijke velvet-elementen in terughoort (ja, luister maar es goed).
Anyway, wat vinden de mensen hier van the Velvet Underground?
Sister ray vind ik echt ongelovelijk goed... niet te vaak horen natuurlijk, dan blijft-ie spannend.
Ik heb alleen helaas een geremasterde lp (!) van White light white heat De banane-lp heb ik wel orgineel
Volgens mij is deze CD vrij zeldzaam, want ik kan 'm nergens vinden op internet. Weet iemand van jullie waar ik 't over heb?
Lekkere muziek hoor, zo afwisselend ook: zo'n "Femme fatale" is toch bijv. wel weer iets heel anders dan "European Son"
Moet ze weer eens draaien.
Leuke uitspraak over de Velvet Underground (ik weet helaas niet van wie): er kwamen wel niet zo heel veel mensen naar hun optredens, maar iedereen die hun optredens bezocht is later wel zelf een bandje begonnen
Na de eerste draaibeurt was het nog een beetje van "mwah". Maar bij de tweede draaibeurt begon het kwartje al te vallen. Inmiddels heb ik de plaat al zo'n 10x helemaal gedraait en hij is echt goed (nee heb het niet geteld ).
De productie is wel wat dof en krakkemikkig. Bij een groot aantal nummers geeft dit eigenlijk juist een meerwaarde, maar bij een nummer als European Son zou ik het geluid toch liever iets helder hebben. Maar ik neem aan dat er bewust voor deze productie is gekozen (hoewel het ook een budgetkwestie geweest kan zijn.)
quote:Zag van de week een versie van The Velvet Underground & Nico liggen dat een dubbelcd was met op CD1 het hele album in stereokwaliteit en op CD2 het hele album in monokwaliteit... In hoeverre is het de moeite om zoiets nou aan te schaffen? Of is dat nou echt iets voor de "echte fans"?
Op maandag 22 juli 2002 00:49 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ik heb vorige week The Velvet Underground & Nico gehaald. Valt me zeker niet tegen. Ik heb de cd vooral gehaald omdat ik de laatste tijd erg veel The Strokes luister, en de naam van The Velvet Underground ook telkens opduikt. En natuurlijk had ik wel vaker van deze band gehoord.Na de eerste draaibeurt was het nog een beetje van "mwah". Maar bij de tweede draaibeurt begon het kwartje al te vallen. Inmiddels heb ik de plaat al zo'n 10x helemaal gedraait en hij is echt goed (nee heb het niet geteld
).
De productie is wel wat dof en krakkemikkig. Bij een groot aantal nummers geeft dit eigenlijk juist een meerwaarde, maar bij een nummer als European Son zou ik het geluid toch liever iets helder hebben. Maar ik neem aan dat er bewust voor deze productie is gekozen (hoewel het ook een budgetkwestie geweest kan zijn.)
HET grote nadeel van de geremasterde 'best of' van de VU vind ik dat je die sfeer kwijt bent, het klinkt zo klinisch, het moet gewoon oud en krakerig klinken.
* peel slowly and see *
quote:Vind je dit al klinisch klinken? Hmzz...ik vind het nog aardig krakerig klinken. Maar ik ken het origineel niet.
Op maandag 22 juli 2002 01:16 schreef ranja het volgende:
Eigenlijk moet je die eerste gewoon op lp hebben, dan kraakt-ie nog een beetje erbij enzo... zeker bij European son past dat helemaal...HET grote nadeel van de geremasterde 'best of' van de VU vind ik dat je die sfeer kwijt bent, het klinkt zo klinisch, het moet gewoon oud en krakerig klinken.
Ik heb zelf gewoon de goedkope versie gekocht van de VU cd overigens (als reactie op de eerdere opmerking over de luxe versie). Is wel een geremasterde stereo versie. Dat vind ik persoonlijk ook een beetje overbodig. Als een album mono wordt uitgebracht, laat het dan gewoon mono en ga er niet teveel aan zitten kutten. Is een beetje idioot als een buitenstaander zoveel jaar na dato even gaat bepalen hoe hij de instrumenten zal gaan verdelen over de twee boxen.
Van Pet Sounds draai ik ook altijd, eigenwijs als ik ben, de Mono versie.
Voor de geïnteresseerden hier wat meer informatie over de luxe versie van het album (bron: www.platomania.nl):
quote:
Dit prachtige setje bevat de bekende stereo mix en de minder bekende mono mix van het originele album, een essentieel verschil en dus niet geheel overbodig voor de gemiddelde V.U.-fan. Daarnaast de inmiddels bekende Nico-tracks, dit omdat zowel Lou Reed als John Cale hebben meegewerkt aan haar debuutplaat Chelsea Girl. Ook hier weer alternate endings, mono mixes etc. Samen met een dik en prachtig boekwerkje wordt hier een mooi en goedkoper alternatief geboden voor de absoluut schitterende Peel Slowly And See-box.
quote:Nee, ik refereerde naar de 'greatest hits' of zo van de VU die dus geremasterde opnamen bevat... de 'normale' cd versie van het album valt nog wel mee geloof ik.
Op maandag 22 juli 2002 01:37 schreef -Wepeel2- het volgende:[..]
Vind je dit al klinisch klinken? Hmzz...ik vind het nog aardig krakerig klinken. Maar ik ken het origineel niet.
quote:Geluk hebben
Op maandag 22 juli 2002 01:27 schreef MadScientist het volgende:
Wordt die LP nog gedrukt? of moet je geluk hebben om die te vinden?* peel slowly and see *
quote:Nou kom ik niet echt op platenbeurzen, mijn verzameling LP's is ongeveer 12, plus nog een aantal van mijn ouders.
Op maandag 22 juli 2002 10:43 schreef ranja het volgende:
Geluk hebbener is wel een heruitgave op lp van maar die bevat dus ook geremasterde opnamen... je moet gewoon een orginele hebben, overigens is die op een beurs makkelijk zat te krijgen.
Die CD heb ik trouwens ook de geremasterde versie van...
Ben er niet totaal weg van, maar idd, yummie.
Volgens mij is een originele VU-lp met afpel-hoes al gauw een paar honderd piek waard, dus zo gemakkelijk zul je daar niet aankomen. Latere reissues met 'normale' hoes zijn wel eenvoudiger te vinden (al dan niet geremastered).
quote:Volgens mij de Amerikaanse eerste persing, maar feitelijk is dat dan 'de originele'
Op maandag 22 juli 2002 16:09 schreef ranja het volgende:
Ik heb ook geen afpel-hoes, maar blijft wel orgineel. Die pelhoes was volgens mij een ltd edition ofzo...
quote:De eerste oplage wel, volgens mij is de lp in Europa ook pas veel later verschenen omdat het in eerste instantie ook niet echt een commercieel succes was, maar dat moet wel ergens na te zoeken zijn...
het is toch niet zo dat alle lp's toen een pelhoes hadden?
quote:Dat weet ik, gelijk de minste nummers van de plaat (imo). Ik ben wel een groot liefhebber van tracks als 'Venus in furs' of 'Heroin'.
Nico zingt ook maar op 3 of 4 nummers op de lp...
quote:Om daar een schepje bovenop te doen: door de bank genomen vind ik de VU zelfs beter zonder John Cale.
Op maandag 22 juli 2002 15:56 schreef Zander het volgende:
Ik zal nu wel verbaal gevierendeeld worden, maar eigenlijk vind ik van de tracks met Nico op zang alleen "All Tomorrow's Parties" echt een goed nummer, voor de rest ben ik nooit zo kapot geweest van haar zangtalent. Nee, dan hoor ik liever Lou zingen.Volgens mij is een originele VU-lp met afpel-hoes al gauw een paar honderd piek waard, dus zo gemakkelijk zul je daar niet aankomen. Latere reissues met 'normale' hoes zijn wel eenvoudiger te vinden (al dan niet geremastered).
quote:
Op maandag 22 juli 2002 16:27 schreef Zander het volgende:
Ik meen trouwens ergens gelezen te hebben dat een originele 'afpel-hoes' sowieso in goede staat erg moeilijk te vinden is omdat het gerucht ging dat de banaan in LSD gedrenkt zou zijn. Totale onzin natuurlijk, maar het schijnt dat menige hippie zijn originele VU-lp gewoon heeft zitten oppeuzelen...
Ik vind de zang van Nico overigens zeker wel te genieten. Al had ik niet direct in de gaten dat zij het was, aangezien ik eerst dacht dat het een mannenstem was. Ik vroeg me dus al af wat dat meisje nou precies in de band deed.
Tot nu toe vind ik alleen het nummer European song wat minder. Het nummer ontspoort mijn inziens teveel in een grote brei (brij?) van gitaargepiel. Komt ook door de doffe mix.
In hoeverre is dat nu bewust gedaan en in hoeverre was het een budgetkwestie?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |