Gewoon door gaan met sparen, die huizen gaan vroeg of laat tegen marktprijzen weg. De markt denkt nog steeds de hoofdprijs te kunnen krijgen, helaas voor de wannabe verkopers word die kans met de dag kleiner. Over 5 jaar zal menig wannebe verkoper spijt als haren op zijn hoofd hebben dat hij/zij destijds niet direct 20% van de vraagprijs af had gedaan.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 13:57 schreef PierreBetfair het volgende:
Remco, je mag onderhand wel opschieten met een huis kopen, over een paar jaar kan je geen hypotheek meer krijgen omdat je dan te oud bent![]()
Of wil je je leven lang blijven huren?
Of ze woonden nog lang en gelukkig....quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 18:57 schreef ComplexConjugate het volgende:
Gewoon door gaan met sparen, die huizen gaan vroeg of laat tegen marktprijzen weg. De markt denkt nog steeds de hoofdprijs te kunnen krijgen, helaas voor de wannabe verkopers word die kans met de dag kleiner. Over 5 jaar zal menig wannebe verkoper spijt als haren op zijn hoofd hebben dat hij/zij destijds niet direct 20% van de vraagprijs af had gedaan.
Absoluut niet... de werkeloosheid zal de komende jaren exploderen. Veel mensen zullen aan het staatsinfuus komen te liggen. Het probleem zit zal hem met name zitten bij mensen die niets substantieels produceren. Banken, verzekeraars, tussenpersonen al dat soort beroepen waar sinds het instorten van de fantasie economie steeds minder vraag naar isquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:00 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Of ze woonden nog lang en gelukkig....
Ja Xeno, nou weet ik het onderhand allemaal wel...quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Absoluut niet... de werkeloosheid zal de komende jaren exploderen. Veel mensen zullen aan het staatsinfuus komen te liggen. Het probleem zit zal hem met name zitten bij mensen die niets substantieels produceren. Banken, verzekeraars, tussenpersonen al dat soort beroepen waar sinds het instorten van de fantasie economie steeds minder vraag naar is
quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Absoluut niet... de werkeloosheid zal de komende jaren exploderen. Veel mensen zullen aan het staatsinfuus komen te liggen. Het probleem zit zal hem met name zitten bij mensen die niets substantieels produceren. Banken, verzekeraars, tussenpersonen al dat soort beroepen waar sinds het instorten van de fantasie economie steeds minder vraag naar is
Kill a Xeno, solve (part of) the problem!quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:04 schreef ComplexConjugate het volgende:
Het probleem zit zal hem met name zitten bij mensen die niets substantieels produceren.
Wat is er mis met Xeno? Ik heb een paar posts van hem gelezen, maar zie niet direct iets dat vol gaten geschoten kan worden...quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 19:45 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Kill a Xeno, solve (part of) the problem!![]()
Dat is het probleem.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:03 schreef mike-amersfoort het volgende:
[..]
Wat is er mis met Xeno? Ik heb een paar posts van hem gelezen, maar zie niet direct iets dat vol gaten geschoten kan worden...
Behalve dat hij een glazen bol heeft, waarin hij de toekomst ziet, zie ik ook niks verkeerd in zijn berichten.quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:03 schreef mike-amersfoort het volgende:
[..]
Wat is er mis met Xeno? Ik heb een paar posts van hem gelezen, maar zie niet direct iets dat vol gaten geschoten kan worden...
Prijsverlagingen een doom-scenario noemen...quote:Op zondag 28 augustus 2011 15:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Behalve dat hij een glazen bol heeft, waarin hij de toekomst ziet, zie ik ook niks verkeerd in zijn berichten.
Het rare is, deze toekomst is altijd een doom-scenario.... en vaak in zijn voordeel.
Jij denkt dat al die woningen leeg staan?quote:Op zondag 28 augustus 2011 14:46 schreef Bankfurt het volgende:
In dat laatste Rabo rapport van 11-aug-2011 over de Nederlandse woningmarkt werd gesproken over een bestand van "gemiste transacties".
nu zitten we bij funda op 250.000 van deze soort bij een gemiddelde waarde van zo'n 250.000 euro per woning; dus een onbenut kapitaalvolume van permanent jaarlijks zo'n 62 miljard Euro; dit alleen al geeft voor dit deel van de economie een maatschappelijke verliespost van zo'n 10 miljard euro jaarlijks in directe zin:
Rente: 4 miljard
Afschrijving: 1,5 miljard
Onderhoud: 1,5 miljard
Verzekeringen: 0,5 miljard
Gemiste opbrengsten aan vruchtgebruik/gebruiksnut: 1 miljard
Beheer en schoonmaak: 0,5 miljard
Energie & stookkosten: 0,5 miljard
Infrastructuurlasten, riolering e.d.: 0,5 miljard
Dat is enorm, vooral als die fundateller naar de 300.000 gaat, en wie weet zijn er nog veel meer woningen te koop dan alleen op funda. De liquiditeit is helemaal weg. Als de rente en/of risicopremies gaan stijgen is er een nog groter probleem.
Voordat je met zo'n stom smilie aan komt zetten, LEZEN.quote:Op zondag 28 augustus 2011 15:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jij denkt dat al die woningen leeg staan?
OK. Stel ik ben van plan om binnen nu en 5 jaar te gaan verhuizen, dus ik zet mijn woning op Funda. Op welke manier kost dat de maatschappij geld?quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:48 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Voordat je met zo'n stom smilie aan komt zetten, LEZEN.
Het zijn de directe (veelal vaste) gedragen kosten (conservatief ingeschat) voor de maatschappij/economie waar geen opbrengsten of dekking tegenover staan; d.w.z. geen toegevoegde waarde of doorbelasting.
Ik verwees naar het Rabobank kwartaal rapport woningmarkt; zie de begrippen cumulatief gemiste transacties sedert 2008 en het latente aanbod dat de pan uitrijst.
Dat is niet relevant voor de berekening die ik gaf.quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
OK. Stel ik ben van plan om binnen nu en 5 jaar te gaan verhuizen, dus ik zet mijn woning op Funda. Op welke manier kost dat de maatschappij geld?
De Rabobank ziet het kennelijk anders dan jij.quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]..5 jaar geleden had er een kern van waarheid in je uitspraak gezeten, maar tegenwoordig kopen de mensen niet meer 'alvast' een woning, ze blijven gewoon wonen tot het huis verkocht is.
Je hebt het dus over papieren verliezen op iets wat sowieso nooit bestaan heeft?!quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:48 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Voordat je met zo'n stom smilie aan komt zetten, LEZEN.
Het zijn de directe (veelal vaste) gedragen kosten (conservatief ingeschat) voor de maatschappij/economie waar geen opbrengsten of dekking tegenover staan; d.w.z. geen toegevoegde waarde of doorbelasting.
Ik verwees naar het Rabobank kwartaal rapport woningmarkt; zie de begrippen cumulatief gemiste transacties sedert 2008 en het latente aanbod dat de pan uitrijst.
Dan is er verder nog sprake van (eenmalig) gerealiseerde waardedaling; alleen al over die cumulatief aantal gemiste transacties sedert 2008 is dit 15% van 62 mld Euro; dus nog eens eenmalig 10 miljard Euro;
Jouw berekening ging uit van 250.000 woningen die volgens jou representatief zijn voor 'een onbenut kapitaalvolume van permanent jaarlijks zo'n 62 miljard Euro'. Denk eens na... Hoeveel % van die woningen staat daadwerkelijk leeg? 10%, 15% of zullen we eens gek doen met 20%? Wat blijft er dan over van jouw 250.000 stuks en je angst voor 300.000 stuks op Funda? Wel degelijk relevant dus.quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:58 schreef Bankfurt het volgende:
Dat is niet relevant voor de berekening die ik gaf.
Er zijn wel meer dingen die de Rabobank anders ziet dan ik.... En?quote:Op zondag 28 augustus 2011 16:58 schreef Bankfurt het volgende:
De Rabobank ziet het kennelijk anders dan jij.
Je doelt nu weer op de 'waardedaling'? Waar je oorspronkelijke bericht totaal niet over ging?quote:Op zondag 28 augustus 2011 17:06 schreef Bankfurt het volgende:
Ok, nog iets:
de Rabobank in haar rapport verwacht dat door de verlaging van de overdrachtsbelasting dat het AANBOD van woningen hiermee extra wordt gestimuleerd; dus we krijgen hiermee nog meer druk op de verkoopkant van de woningmarkt; en dus heeft dit uiteraard een extra neerwaarts effect op de verkoopprijs.
Verliezen idd van waarde; d.w.z. o.a. taxatiewaarde, maar wel reeel omdat het om echte beoogde transacties gaat. Nou heeft dit wel degelijk bestaan, en het is niet alleen papier omdat bijv. de financiering van de vroegere koop vaak pas rond kan komen na een taxatie (die wel gebakken lucht- gehalte kan hebben idd), het maakt het leed er niet minder op.quote:Op zondag 28 augustus 2011 17:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je hebt het dus over papieren verliezen op iets wat sowieso nooit bestaan heeft?!
10 miljard Euro is eenmalig als waardedaling ; een aanzienlijk deel tot 100% is dit in dit geval ongetwijfeld waardedaling in gebakken lucht , zoals jij het wil.quote:Beetje zinloos om van 20 miljard verlies te spreken voor 250.000 huizen, als je bedenkt dat het daadwerkelijk bouwen van 250.000 huizen slechts 34,5 miljard zou kosten...
Als ze NIET leeg staan, zijn de kosten nog VEEL HOGER.quote:Op zondag 28 augustus 2011 19:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Jouw berekening ging uit van 250.000 woningen die volgens jou representatief zijn voor 'een onbenut kapitaalvolume van permanent jaarlijks zo'n 62 miljard Euro'. Denk eens na... Hoeveel % van die woningen staat daadwerkelijk leeg? 10%, 15% of zullen we eens gek doen met 20%? Wat blijft er dan over van jouw 250.000 stuks en je angst voor 300.000 stuks op Funda? Wel degelijk relevant dus.
[..]
en ?quote:Er zijn wel meer dingen die de Rabobank anders ziet dan ik.... En?
[..]
Alles hangt ermee samen.quote:Je doelt nu weer op de 'waardedaling'? Waar je oorspronkelijke bericht totaal niet over ging?
Opgelost. Dus niet de 250.000 woningen die op Funda te koop staan zijn het probleem... Het zijn die 3,9 miljoen anderen die niet wensen te verhuizen die de kosten onnodig verhogen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:08 schreef Bankfurt het volgende:
Als ze NIET leeg staan, zijn de kosten nog VEEL HOGER.
Wat een niveau.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:16 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Opgelost. Dus niet de 250.000 woningen die op Funda te koop staan zijn het probleem... Het zijn die 3,9 miljoen anderen die niet wensen te verhuizen die de kosten onnodig verhogen.
Leg het eens uit dan: Als ze NIET leeg staan, zijn de kosten nog VEEL HOGER.quote:
Bij verhuur:quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Leg het eens uit dan: Als ze NIET leeg staan, zijn de kosten nog VEEL HOGER.
Ik ben nooit te beroerd om wat bij te leren hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |