silenthill | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:09 |
Met de auto stilstaan in de tunnel, wat te doen? Wat is het beste wat je kunt doen als je door pech, midden in de tunnel stilstaat? Ikzelf denk aan twee mogelijkheden. Met de noodtelefoon voor hulp bellen. en op een veilige plek wachten op hulp.. Of je door een auto zo snel mogelijk uit de tunnel laten slepen. Kun je trouwens met je mobiel 112 bellen? Heb je in elke tunnel in Nederland GSM dekking? | |
deadly_kiss | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:15 |
heeft niet elke tunnel van die raampjes in de zijwanden met brandblussers/ telefoons? http://www.anwb.nl/verkee(...)id-in-de-tunnel.html Bij pech •Zet de alarmlichten aan •Parkeer op de vluchtstrook, de pechhaven of anders zover mogelijk rechts •Zet de motor af •Verlaat voorzichtig de auto. In Italië, Spanje,Oostenrijk en Portugal is bij pech het dragen van een veiligheidsvest verplicht •Informeer de alarmorganisaties. Gebruik daarvoor de alarmtelefoon en zo min mogelijk uw mobiele telefoon •Wacht in uw auto op hulp .. | |
Palomar | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:16 |
Zorgen dat je er niet stil komt te staan ![]() En mocht het toch gebeuren, je auto zo ver mogelijk naar rechts zetten met lichten + knipperlichten aan en gevarendriehoek een eind ervoor al neerzetten (als je geen gevaarlijke manoeuvres moet uitvoeren om daarheen te lopen). Daarna 112 bellen met je gsm en indien geen bereik met zo'n noodtelefoon. Tenminste, dat zou ik doen... wel es over nagedacht toen ik door een tunnel reed. Lijkt me best wel een horror-scenario als je sommige tunnels ziet ![]() | |
Kapt-Ruigbaard | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:16 |
In de auto op hulp wachten? ![]() | |
deadly_kiss | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:18 |
ja die snapte ik ook niet helemaal... er hoeft maar 1 hersenloze te zijn die niet ziet dat jouw auto stil staat... ![]() maargoed wat dan, sommig tunnels hebben geen vluchtstroken ofzo.. moet je dan tussen het verkeer de tunnel uitrennen? ![]() | |
Sm0keZ | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:19 |
Niet zo aanstellen en doorrijden, egoïst! ![]() | |
Piles | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:23 |
Nooit nee ![]() ![]() Auto verlaten, achter de vangrail oid gaan staan, 112 bellen met mobiel of noodtelefoon en proberen het achterop komend verkeer te waarschuwen. Ik zou denk ik eerder noodtelefoon pakken, volgens mij krijg je dan gelijk de meldkamer van Rijkswaterstaat. Scheelt weer een minuut voor een baanafsluiting. Ik zou nooit beginnen met slepen. In Nederland kennen we IM (incidentmanagement). Dat houdt in dat een berger binnen korte tijd aanwezig moet zijn om de weg vrij te maken. Daarbij komt ook politie en Rijkswaterstaat snel ter plaatse. Dus gewoon daarop wachten. Elke tunnel in Nederland is uitgerust met matrixborden, dus zo snel jij 112 belt zal de rijbaan afgekruisd worden. Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je snel de goede informatie doorgeeft, zodat ze de juiste baan afsluiten. | |
silenthill | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:26 |
Ik wil dit natuurlijk nooit meemaken, maar het is goed als ik dus nu weet wat te doen. Auto zelf laten wegslepen is dus niet zo'n goed idee. | |
Daffodil31LE | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:28 |
Ik zou die driehoek liever een eind achter de auto plaatsen... ![]() | |
static | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:43 |
Watis het nou?
| |
TC_Artemis | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:43 |
Ligt er aan hoe ver je bent.. maar in z'n 1 en er uit op je startmotor is ook nog een optie ![]() | |
Teezie | vrijdag 22 juli 2011 @ 12:53 |
TS zit vast in de tunnel en gaat op zijn mobiel naar Fok om te vragen wat het beste is om te doen ![]() | |
silenthill | vrijdag 22 juli 2011 @ 13:12 |
@ Teezie Ja ik zit nu op mijn mobiel te internetten midden in een tunnel ![]() Nee, het is meer dat ik me afvraag wat het beste is om te doen. | |
T42 | vrijdag 22 juli 2011 @ 15:11 |
matige troll | |
T42 | vrijdag 22 juli 2011 @ 15:11 |
niet echt lang hoor ![]() | |
Metro2005 | vrijdag 22 juli 2011 @ 15:45 |
Een paar meter redt je toch wel. Niet genoeg om een tunnel uit te komen iig. | |
Palomar | vrijdag 22 juli 2011 @ 16:15 |
Dat is misschien meer iets om net die paar meter te verplaatsen als je met pech op een spoorwegovergang stil staat en er komt een trein aanstormen ![]() | |
Ivo1985 | vrijdag 22 juli 2011 @ 22:43 |
Bij ECHTE tunnels in Nederland: Voordat jij fatsoenlijk je auto aan de rechterkant hebt stilgezet, bent uitgestapt en naar de dichtsbijzijnde alarmtelefoon bent gelopen is je auto door de verkeerscentrale al lang opgemerkt, wordt de rijstrook of eventueel de hele tunnelbuis afgekruist en is er al een sleepwagen onderweg. Bij de belangrijkste verkeerstunnels (o.a. tunnels A73, Beneluxtunnel, Kiltunnel, Westerscheldetunnel, Botlektunnel) is 24u per dag iemand aanwezig bij de tunnel en hebben ze een eigen servicewagen waarmee ze kunnen afslepen. | |
silenthill | zaterdag 23 juli 2011 @ 01:32 |
@Ivo1985 Dat is dan mooi dat er ook echte tunnels zijn ![]() Ik vroeg me dit allemaal af, omdat jaren terug, op de ring bij Amsterdam Noord ( en nee, was dit keer geen gare oldtimer ) vlak voor de laatste afslag voor een tunnel, mijn slang van de radiator scheurde. Was in spits, en ik kon gelukkig nog de afslag nemen. Temperatuurmeter kon niet meer verder naar rechts en het stoom kwam onder de motorkap vandaan. Had er niet aan moeten denken dat het in de tunnel was gebeurd. | |
ellevehC86 | zaterdag 23 juli 2011 @ 02:26 |
![]() | |
Piles | woensdag 27 juli 2011 @ 22:08 |
Oh, en waarom je niet in de auto moet blijven bij pech: http://www.ijsselnieuws.n(...)ening--112&Itemid=11 ![]() | |
TheFreshPrince | woensdag 27 juli 2011 @ 22:10 |
Goed om te weten dat Volvo niet alleen test op NCAP maar ook uitgebreide eigen tests heeft, zoals bij aanrijdingen van achter ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | woensdag 27 juli 2011 @ 22:17 |
Ja, in Nederland misschien. Maar zodra je wat fatsoenlijke tunnels door stevige granieten bergen krijgt kun je niet achter een vangrail gaan staan. De 'vangrail' is dan namelijk de rand van de tunnel. Dan heb je dus de keus: in je auto zitten en hopen dat je niet geschept wordt, of op de weg staan en hopen dat je niet geschept wordt. Nou, dan weet ik het wel! | |
blup | woensdag 27 juli 2011 @ 23:33 |
Ik neem aan dat het overgrote deel van de Europese tunnels een noodexit hebben of minimaal een nood-nis zoals bijvoorbeeld de A12 bij denhaag utrechtsebaan | |
Chuck-N0rr1s | donderdag 28 juli 2011 @ 00:16 |
auto zo lang mogelijk uitlaten rollen, zo vermogelijk naar rechts, veel verlichting aan de achter zijde voeren, (geen achteruitrijlampen !) (mist lamp alarm lichten en gewone lampen ook interieur), auto IN de versnelling en OP de handrem via rechterzijde auto verlaten, naar de voorkant van de auto toe, 15M er tussen houden. hulp diensten waarschuwen, en veel geluk hebben | |
Ivo1985 | donderdag 28 juli 2011 @ 18:32 |
In de grotere Nederlandse tunnels onder bijvoorbeeld rivieren is vaak ook geen vangrail of vluchtstrook. Dat neemt niet weg dat het nog steeds veiliger is om je auto te verlaten en een eindje voor je auto te wachten. 15m vind ik daarvoor zelfs nog wat weinig, ik zou eerder zeggen 30 meter. Als er in volle vaart een auto op jouw auto klapt dan zul je je verbazen over hoever je auto nog verplaatst wordt door de klap. Zelfs als de auto op de handrem en in de versnelling staat. Met 15 meter heb je dan te weinig tijd om te reageren op die gebeurtenis. En uiteraard heb je zelf en je passagiers een fluoriserend hesje aangetrokken zodat niet alleen de auto opvalt, maar ook de (ex)inzittenden. | |
Pizza_Boom | donderdag 28 juli 2011 @ 18:40 |
Overigens is het in Nederland in (bepaalde) tunnels strafbaar om stil komen te staan en kost dat je een paar honderd euro boete. Met daarop nog een toeslag als je zonder brandstof staat. Ik ben ooit een keer met een kapotte Dynamo opgehaald vanaf ergens, accu volgeladen met een andere auto en moest toen door een tunnel heen. Zonder licht erdoorheen, pa reed toen achter me en die zei: Als je motor uitvalt en je dreigt stil te vallen dan zet ik hem tegen je op en dan druk ik je de tunnel uit, is goedkoper dan je eruit te laten halen door Rijkswaterstaat. Overigens, als er een ongeluk in een tunnel gebeurt, zal het niet voor het eerst zijn dat er vervolgens een vrachtwagen is die de hele boel daarna dichtzet door zijn combinatie over meerdere banen te zetten. Dat dan weer wel. Doen ze trouwens ook als er eentje op een vluchtstrook staat, is er, helemaal in het buitenland, vaak wel een andere (Hollander) die hem ervoor zet. | |
JF_ | donderdag 28 juli 2011 @ 18:42 |
Eh, bij de Botlektunnel staat iig niet 24/7 een sleper klaar - ik heb er met pech gestaan.... Kon nog wel op eigen kracht de tunnel uitkomen met 50 keer starten, paar meter hikken, en weer 30 seconden wachten voor 'ie opnieuw startte, maar heeft me toch een minuut of 5 gekost. Heb 'm daarna gelijk om de hoek geparkeerd achter de vluchtstrook, maar moest daarna toch echt drie kwartier wachten op een sleper. Geen rood kruis gezien, wel een hoop middelvingers. Alsof ik voor m'n lol stil sta op de rechterbaan. | |
Piles | donderdag 28 juli 2011 @ 18:43 |
Lang geleden? 112 gebeld? Tegenwoordig zou het niet meer voor mogen komen zoals jij omschrijft ![]() Die 24/7-dienst ken ik niet trouwens, maar RWS of politie zouden er behoorlijk snel moeten zijn, net als het rode kruis. | |
ellevehC86 | donderdag 28 juli 2011 @ 18:46 |
rond Tomasson- Botlek- en Beneluxtunnel rijdt overdag om de 30 minuten aan ANWB sleepwagen, welke ook oproepbaar is voor de tunnelsupervisie | |
blup | donderdag 28 juli 2011 @ 19:43 |
Ik had hiervoor een kruis toen ik nog niet eens opgehangen had met de meldkamer. | |
Ivo1985 | donderdag 28 juli 2011 @ 19:54 |
Botlek heeft volgens mij gewoon camera's tegenwoordig. Bovenop de Beneluxtunnel is een steunpunt van Rijkswaterstaat. Zodra de verkeerscentrale ziet dat er iemand in de tunnel staat wordt er iemand van het steunpunt de tunnel in gestuurd om je er uit te slepen. Best kans dat voor de Botlek ze ook vanaf daar moeten komen, en dan is die inderdaad niet al binnen 5 min. ter plaatse (melding opnemen, naar buiten, auto starten, snelweg opdraaien etc). En eenmaal op een relatief veilige plek uit de tunnel wordt je inderdaad niet meer verder gesleept door de tunnel-dienst/RWS. Dan moet je inderdaad wachten op de door jezelf of RWS ingeschakelde reguliere pechhulp/sleepdienst. De tunnelslepers zijn er alleen om je weg te halen uit de tunnel waar geen vluchtstrook aanwezig is. | |
JF_ | donderdag 28 juli 2011 @ 20:41 |
Maandje of drie terug, denk ik, tegen 't einde van de avondspits. Heb er niet eens aan gedacht om 112 te bellen, m'n eerste gedachte was puur instinct: 'zorg dat je op een veilige plek komt'. Blijven wachten op het laagste punt van een tunnel waar vrachtverkeer met 100kmh door de begrenzer omlaag dendert leek me nou niet echt een veilige optie. Zolang er nog beweging in zit leek het me beter om door te rijden naar een stuk *met* vluchtstrook, de auto vind 't niet fijn, maar 't is minder desastreus dan een vrachtwagen in je kofferbak. | |
Karina | donderdag 28 juli 2011 @ 20:43 |
Volgens mij gaan bij de Coentunnel de lichten op rood zodat er niemand meer de tunnel in rijdt (weleens meegemaakt toen een vrachtwagen vast zat). | |
blup | donderdag 28 juli 2011 @ 21:15 |
Dat is als een vrachtauto door de automatische hoogtemeting te hoog gemeten word. Stoplichten springen op rood, dan laten auto´s die evt ervoor staan op groen door rijden. Daarna als de betreffende vrachtauto vooraan staat word er dmv een megafoon gesommeerd via een zijweg de snelweg te verlaten. | |
Kapt-Ruigbaard | donderdag 28 juli 2011 @ 21:46 |
Er is alleen geen zijweg bij de Coentunnel. ![]() | |
Fer | donderdag 28 juli 2011 @ 21:54 |
Ik zou knipperlichten aanzetten, hem proberen op het diepste punt stil te zetten, gewoon midden op de rijstrook, ipv naar rechts. Hoe eerder je een file creert, hoe veiliger het is voor jezelf. Auto in de versnelling laten staan. en zo snel mogelijk met je passagiers uit de auto en een veilig plekje opzoeken. Dus dan bedoel ik op de kant of de eerste deur naar de ontsnappingstunnel. De verkeersleiding ziet je vanzelf | |
Pizza_Boom | donderdag 28 juli 2011 @ 21:58 |
Die horen bij Rijkswaterstaat en slepen je gewoon naar de dichtstbijzjinde parking/garage vanaf de dichtstbijzijnde afrit. En ja, helaas ervaring, gelukkig was de sleepauto een eigen voertuig van ons en zijn we door de stad doorgegaan, maar RWS helpt totdat je van de snelweg af bent. Ze halen je geheel van de snelweg af en daarna zoek je het maar uit dus. ![]() | |
Resistor | donderdag 28 juli 2011 @ 21:59 |
Vergeet niet je stuur naar de muur te draaien, dan gaat bij een aanrijding je auto (die dan toch al total-loss is) niet een laatste ritje maken door de tunnelbuis, maar schuurt gewoon nog even langs de muur. Moet je trouwens toch altijd al doen als je langs een drukke weg stil staat, maar nog even posten kan nooit kwaad ![]() | |
Pizza_Boom | donderdag 28 juli 2011 @ 22:00 |
En bij afslaan niet alvast indraaien met je stuur, als je er dan een achterop krijgt sta je over de andere helft een. Van die simpele dingetjes die je een keer verteld worden met rijles en daarna nooit meer. |