abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99789272
Met de auto stilstaan in de tunnel, wat te doen?

Wat is het beste wat je kunt doen als je door pech, midden in de tunnel stilstaat?

Ikzelf denk aan twee mogelijkheden.

Met de noodtelefoon voor hulp bellen. en op een veilige plek wachten op hulp..

Of je door een auto zo snel mogelijk uit de tunnel laten slepen.

Kun je trouwens met je mobiel 112 bellen? Heb je in elke tunnel in Nederland GSM dekking?
pi_99789433
heeft niet elke tunnel van die raampjes in de zijwanden met brandblussers/ telefoons?

http://www.anwb.nl/verkee(...)id-in-de-tunnel.html

Bij pech
•Zet de alarmlichten aan

•Parkeer op de vluchtstrook, de pechhaven of anders zover mogelijk rechts

•Zet de motor af

•Verlaat voorzichtig de auto. In Italië, Spanje,Oostenrijk en Portugal is bij pech het dragen van een veiligheidsvest verplicht

•Informeer de alarmorganisaties. Gebruik daarvoor de alarmtelefoon en zo min mogelijk uw mobiele telefoon

•Wacht in uw auto op hulp

..
pi_99789462
Zorgen dat je er niet stil komt te staan ;)

En mocht het toch gebeuren, je auto zo ver mogelijk naar rechts zetten met lichten + knipperlichten aan en gevarendriehoek een eind ervoor al neerzetten (als je geen gevaarlijke manoeuvres moet uitvoeren om daarheen te lopen). Daarna 112 bellen met je gsm en indien geen bereik met zo'n noodtelefoon.

Tenminste, dat zou ik doen... wel es over nagedacht toen ik door een tunnel reed. Lijkt me best wel een horror-scenario als je sommige tunnels ziet ;) Vooral in het buitenland bijv. in Luik of Lyon. Zonder vluchtstrook met gigantisch veel verkeer.
pi_99789471
In de auto op hulp wachten? :N
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_99789508
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 12:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
ja die snapte ik ook niet helemaal...
er hoeft maar 1 hersenloze te zijn die niet ziet dat jouw auto stil staat... :{
maargoed wat dan, sommig tunnels hebben geen vluchtstroken ofzo.. moet je dan tussen het verkeer de tunnel uitrennen? :P
  vrijdag 22 juli 2011 @ 12:19:58 #6
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_99789545
Niet zo aanstellen en doorrijden, egoïst! :(
pi_99789635
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 12:16 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Nooit nee :o :N Dat gaat echt regelmatig fout, ook buiten tunnels. Van de week nog op de A2 waar een politieauto met pech op de vluchtstrook stond.

Auto verlaten, achter de vangrail oid gaan staan, 112 bellen met mobiel of noodtelefoon en proberen het achterop komend verkeer te waarschuwen. Ik zou denk ik eerder noodtelefoon pakken, volgens mij krijg je dan gelijk de meldkamer van Rijkswaterstaat. Scheelt weer een minuut voor een baanafsluiting.

Ik zou nooit beginnen met slepen. In Nederland kennen we IM (incidentmanagement). Dat houdt in dat een berger binnen korte tijd aanwezig moet zijn om de weg vrij te maken. Daarbij komt ook politie en Rijkswaterstaat snel ter plaatse. Dus gewoon daarop wachten.

Elke tunnel in Nederland is uitgerust met matrixborden, dus zo snel jij 112 belt zal de rijbaan afgekruisd worden. Wat natuurlijk wel belangrijk is, is dat je snel de goede informatie doorgeeft, zodat ze de juiste baan afsluiten.
pi_99789718
Ik wil dit natuurlijk nooit meemaken, maar het is goed als ik dus nu weet wat te doen.

Auto zelf laten wegslepen is dus niet zo'n goed idee.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 12:28:49 #9
14142 Daffodil31LE
Pienter Pookje
pi_99789782
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 12:16 schreef Palomar het volgende:
gevarendriehoek een eind ervoor al neerzetten
Ik zou die driehoek liever een eind achter de auto plaatsen... ;)
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  vrijdag 22 juli 2011 @ 12:43:11 #10
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_99790208
Watis het nou?

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 12:15 schreef deadly_kiss het volgende:
heeft niet elke tunnel van die raampjes in de zijwanden met brandblussers/ telefoons?

http://www.anwb.nl/verkee(...)id-in-de-tunnel.html

Verlaat voorzichtig de auto.

Wacht in uw auto op hulp

..
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_99790211
Ligt er aan hoe ver je bent.. maar in z'n 1 en er uit op je startmotor is ook nog een optie :). Ben alleen benieuwd hoe lang die het volhoud zonder af te sterven.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 12:53:02 #12
250488 Teezie
niet(machine)
pi_99790486
TS zit vast in de tunnel en gaat op zijn mobiel naar Fok om te vragen wat het beste is om te doen :')
Chubun Tomata
pi_99791091
@ Teezie Ja ik zit nu op mijn mobiel te internetten midden in een tunnel :P

Nee, het is meer dat ik me afvraag wat het beste is om te doen.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 15:11:29 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_99796605
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 12:19 schreef Sm0keZ het volgende:
Niet zo aanstellen en doorrijden, egoïst! :(
matige troll
  vrijdag 22 juli 2011 @ 15:11:58 #15
53151 T42
Pinball Wizard
pi_99796631
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 12:43 schreef TC_Artemis het volgende:
Ligt er aan hoe ver je bent.. maar in z'n 1 en er uit op je startmotor is ook nog een optie :). Ben alleen benieuwd hoe lang die het volhoud zonder af te sterven.
niet echt lang hoor :P
  vrijdag 22 juli 2011 @ 15:45:15 #16
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_99798359
quote:
Een paar meter redt je toch wel. Niet genoeg om een tunnel uit te komen iig.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_99800084
quote:
Dat is misschien meer iets om net die paar meter te verplaatsen als je met pech op een spoorwegovergang stil staat en er komt een trein aanstormen ;)
pi_99818767
Bij ECHTE tunnels in Nederland: Voordat jij fatsoenlijk je auto aan de rechterkant hebt stilgezet, bent uitgestapt en naar de dichtsbijzijnde alarmtelefoon bent gelopen is je auto door de verkeerscentrale al lang opgemerkt, wordt de rijstrook of eventueel de hele tunnelbuis afgekruist en is er al een sleepwagen onderweg. Bij de belangrijkste verkeerstunnels (o.a. tunnels A73, Beneluxtunnel, Kiltunnel, Westerscheldetunnel, Botlektunnel) is 24u per dag iemand aanwezig bij de tunnel en hebben ze een eigen servicewagen waarmee ze kunnen afslepen.
pi_99825717
@Ivo1985

Dat is dan mooi dat er ook echte tunnels zijn :P

Ik vroeg me dit allemaal af, omdat jaren terug, op de ring bij Amsterdam Noord ( en nee, was dit keer geen gare oldtimer ) vlak voor de laatste afslag voor een tunnel, mijn slang van de radiator scheurde.

Was in spits, en ik kon gelukkig nog de afslag nemen. Temperatuurmeter kon niet meer verder naar rechts en het stoom kwam onder de motorkap vandaan. Had er niet aan moeten denken dat het in de tunnel was gebeurd.
pi_99826689
Als een belasting op tabak het roken zou moeten terugbrengen, en een belasting op benzine het verbruik op brandstof zou moeten terugbrengen.
Wat denk je dan dat een belasting op inkomen zou moeten doen?
pi_100022771
Oh, en waarom je niet in de auto moet blijven bij pech: http://www.ijsselnieuws.n(...)ening--112&Itemid=11 :{
pi_100022906
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 22:08 schreef Piles het volgende:
Oh, en waarom je niet in de auto moet blijven bij pech: http://www.ijsselnieuws.n(...)ening--112&Itemid=11 :{
Goed om te weten dat Volvo niet alleen test op NCAP maar ook uitgebreide eigen tests heeft, zoals bij aanrijdingen van achter :) Nette kreukel.
pi_100023239
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 12:23 schreef Piles het volgende:

[.. in de auto blijven wachten ..]

Nooit nee :o :N Dat gaat echt regelmatig fout, ook buiten tunnels. Van de week nog op de A2 waar een politieauto met pech op de vluchtstrook stond.

Auto verlaten, achter de vangrail oid gaan staan, 112 bellen met mobiel of noodtelefoon en proberen het achterop komend verkeer te waarschuwen.
Ja, in Nederland misschien. Maar zodra je wat fatsoenlijke tunnels door stevige granieten bergen krijgt kun je niet achter een vangrail gaan staan. De 'vangrail' is dan namelijk de rand van de tunnel. Dan heb je dus de keus: in je auto zitten en hopen dat je niet geschept wordt, of op de weg staan en hopen dat je niet geschept wordt. Nou, dan weet ik het wel!
  woensdag 27 juli 2011 @ 23:33:37 #24
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_100027285
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 22:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Ja, in Nederland misschien. Maar zodra je wat fatsoenlijke tunnels door stevige granieten bergen krijgt kun je niet achter een vangrail gaan staan. De 'vangrail' is dan namelijk de rand van de tunnel. Dan heb je dus de keus: in je auto zitten en hopen dat je niet geschept wordt, of op de weg staan en hopen dat je niet geschept wordt. Nou, dan weet ik het wel!
Ik neem aan dat het overgrote deel van de Europese tunnels een noodexit hebben of minimaal een nood-nis zoals bijvoorbeeld de A12 bij denhaag utrechtsebaan
pi_100029181
auto zo lang mogelijk uitlaten rollen, zo vermogelijk naar rechts, veel verlichting aan de achter zijde voeren, (geen achteruitrijlampen !) (mist lamp alarm lichten en gewone lampen ook interieur), auto IN de versnelling en OP de handrem via rechterzijde auto verlaten, naar de voorkant van de auto toe, 15M er tussen houden. hulp diensten waarschuwen, en veel geluk hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')