Als je een woning huurt, moet je bepaalde regels volgen. De woning moet er in eerste instantie aan de buitenkant goed uitzien, want dat bepaalt de sfeer van de woonwijk. Als iedereen een verwaarloosde tuin heeft, gaat de buurt verpauperen en gaat de sfeer achteruit. Minder mensen willen dan in die wijk wonen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 20:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Op welke grond, dan?
Zou je ook geen regenboogvlag achter je raam mogen hangen, of een Palestinavlag, of een politiek affiche?
waarom ga je dan in de bijbelbelt wonen als je er niet wilt wonen?quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:05 schreef Pulzzar het volgende:
Posters met Jezus Redt kunnen aanstootgevend zijn en ook dat bepaalt de sfeer. Niet iedereen wil in de Bijbelbelt wonen.
Precies. Dus moeten mensen er ook geen Bijbelbelt van gaan maken.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:08 schreef Maanvis het volgende:
waarom ga je dan in de bijbelbelt wonen als je er niet wilt wonen?
Tsja. Ik geef er geen waarde oordeel aan, maar het is een feit dat het ze gelukt is.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:00 schreef Maanvis het volgende:
[..]
laat die israel vlag toch lekker wapperen denk ik dan.
maar heul goed van je kennissen dat ze het tot hun levensdoel hebben verheven om het vlaggenbesluit te handhaven.
Als je in de bijbelbelt woont valt er weinig anders nog van te maken lijkt me.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 21:20 schreef Pulzzar het volgende:
[..]
Precies. Dus moeten mensen er ook geen Bijbelbelt van gaan maken.
Wat is er treurig aan anti- geloof? Je bent tegen het heersen van religie in de maatschappij, ik zie niet in wat er mis is met die mening. De naam is enkel een beetje stupide, iemand die tegen de PVV is noemt zich ook geen anti-PVVer. Maar er is nog geen geschiktere naam voor dus dan moet het maar zo.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 01:15 schreef Taurus het volgende:
Anti-geloof..Dat vind ik toch zo treurig. En wat een onzinnige klacht. Wat maakt het nou uit wat iemand buiten aan een raam heeft hangen? Als je je daar aan al stoort moet je je eigen leven even kritisch bekijken. Misschien gebeurt daar te weinig.
Daarnaast wil ik je er even op wijzen dat een poster met 'god bestaat niet' niet hetzelfde is als een pro-jezus poster. Jij valt dan 'haar terrein' aan. Als iemand een pvda poster rond verkiezingstijd heeft hangen ga je toch ook geen poster met 'pvda is kut' ophangen? Dan hang je een poster van de VVD op of iets dergelijks. Jij gelooft niet, dus waarom zou je haar geloof 'aanvallen'? Als jij een poster ophangt van Dawkins of Darwin, dat zou je kunnen doen als je per se een tegengeluid wil laten horen. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen, maar als je het doet, doe het dan correct en ga niet iets aanvallen waar iemand anders zijn hele leven aan ophangt. Ik neem aan dat je 'anti-geloof' bent () omdat je daar rationeel boven denkt te staan. Bewijs dat dan en ga die strijd niet aan.
Het zijn eigenlijk allebij aanvallen als je het mij vraagt. Je probeert mensen in dingen te laten geloven op grond van religie of atheïsme.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:12 schreef LuxorBeetroots het volgende:
[..]
Wat is er treurig aan anti- geloof?
En zij valt 'ons geloof' ook aan, wanneer je een poster ophangt met 'Jezus redt' en ik daar absoluut tegen ben. Als je enkel een poster ophangt met 'God bestaat niet' en dat is precies wat je gelooft, waarom zou dat een aanval zijn? Enkel alleen omdat 'het geloof' meer standaard is dan het 'niet geloven'.
Als ik een poster ophang met 'God bestaat niet' is dat toch enkel om te laten zien waar ik in geloof en dat is ook geen aanval als je zo redeneert.
Als ik mijn mening verkondig doe ik dit niet om mensen te overtuigen perse. En het ligt aan iemands perspectief of diegene 'proberen te overtuigen' als 'aanvallen' ziet.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:16 schreef trekeennummertje het volgende:
[..]
Het zijn eigenlijk allebij aanvallen als je het mij vraagt. Je probeert mensen in dingen te laten geloven op grond van religie of atheïsme.
Zeggen dat je niet in god gelooft is iets anders als dat je een poster ophangt met:"god bestaat niet". Denk je niet? Je bestempelt het zo alsof het een feit is die voor iedereen moet gelden.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:17 schreef LuxorBeetroots het volgende:
[..]
Als ik mijn mening verkondig doe ik dit niet om mensen te overtuigen perse.
Enkel en alleen omdat geloof de standaard was voor lange tijd. Als iedereen eigenlijk atheist was in den beginne en er een kleine groep begon te zeggen dat er een God bestond, waren zij de provocerenden.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:18 schreef trekeennummertje het volgende:
[..]
Zeggen dat je niet in god gelooft is iets anders dan dat je een poster ophangt met:"god bestaat niet". Denk je niet?
Waarschijnlijk niet nee, maar voor mij in ieder geval wel.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:18 schreef trekeennummertje het volgende:
[..]
Je bestempelt het zo alsof het een feit is die voor iedereen moet gelden.
Zolang je het verkondigt als een mening inderdaad, anders word het al gauw als een aanval gezien door anderen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:20 schreef LuxorBeetroots het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet nee, maar voor mij in ieder geval wel.
Dit is helaas zo'n punt dat mensen niet als mening zien.. (o.a. ik nietquote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:24 schreef trekeennummertje het volgende:
[..]
Zolang je het verkondigt als een mening inderdaad, anders word het al gauw als een aanval gezien door anderen.
Waarom móet het maar zo? Als je tegen de PVV bent, stem je gewoon op een andere partij. Als je 'tegen een geloof bent', geloof je toch gewoon niet? Het is onvergelijkbaar trouwens ook nog eens, een geloof is een levensbeschouwing, voor die mensen bestaat God, of jij daar nou een of tien posters gaat ophangen. Het is meestal niet eens een keuze, het is een vanzelfsprekendheid voor die mensen. En een van grote betekenis en heiligdom, en dat ga jij met je 'anti-geloof' een beetje lopen schofferen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:12 schreef LuxorBeetroots het volgende:
[..]
Wat is er treurig aan anti- geloof? Je bent tegen het heersen van religie in de maatschappij, ik zie niet in wat er mis is met die mening. De naam is enkel een beetje stupide, iemand die tegen de PVV is noemt zich ook geen anti-PVVer. Maar er is nog geen geschiktere naam voor dus dan moet het maar zo.
Je bent tegen 'jezus redt'? Waarom? Jij gelooft niet dat 'god niet bestaat', jij gelooft gewoon niet, punt. Dat is niet een geloof, dat is gewoon 'niet geloven'. Daar kun jij toch niet in beschadigd worden neem ik aan? Zij kan wel geraakt worden in haar geloof, en dat is precies het terrein dat jij betreedt terwijl je daar zelf helemaal geen waarde aan hecht. Echt, het is hetzelfde als iemand die een bepaalde band enorm bewondert en vereert, en dat de buurman dan posters met 'die band is niet goed' gaat ophangen. Dat is toch treurig? Sta er ook daadwerkelijk boven dan, en respecteer gewoon haar mening.quote:En zij valt 'ons geloof' ook aan, wanneer je een poster ophangt met 'Jezus redt' en ik daar absoluut tegen ben. Als je enkel een poster ophangt met 'God bestaat niet' en dat is precies wat je gelooft, waarom zou dat een aanval zijn? Enkel alleen omdat 'het geloof' meer standaard is dan het 'niet geloven'.
Natuurlijk wel, nogmaals, zeg dan ook waar jij in gelooft. Hang een poster op met een voorstander van de evolutietheorie, of iets dergelijks. Zou ik nog steeds vrij kinderachtig vinden, ik geloof zelf ook niet, maar ik heb ook niet de behoefte om anderen te overtuigen, ergens 'tegen te zijn' of een poster van iets op te hangenquote:Als ik een poster ophang met 'God bestaat niet' is dat toch enkel om te laten zien waar ik in geloof en dat is ook geen aanval als je zo redeneert.
Maar er is geen andere partij in dit veld. Het is niet zo dat 'oh ik geloof niet in God, dus dan hang ik een poster op met Godd want daar geloof ik wel in.' Er is geen andere keuze, het is geloven of niet geloven. Vergelijkbaar met een land waar er 1 heerser is. Je hangt een poster op van hem of eentje waarop dudelijk wordt gemaakt dat je tegen hem bent. Of je hangt niks op, dan ben je neutraal. Maar ik ben niet neutraal ( de 'niet gelover'), ik ben tegen.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:30 schreef Taurus het volgende:
[..]
Waarom móet het maar zo? Als je tegen de PVV bent, stem je gewoon op een andere partij. Als je 'tegen een geloof bent', geloof je toch gewoon niet? Het is onvergelijkbaar trouwens ook nog eens, een geloof is een levensbeschouwing, voor die mensen bestaat God, of jij daar nou een of tien posters gaat ophangen. Het is meestal niet eens een keuze, het is een vanzelfsprekendheid voor die mensen. En een van grote betekenis en heiligdom, en dat ga jij met je 'anti-geloof' een beetje lopen schofferen.Dat vind ik treurig ja. Zeker omdat, nogmaals, jij klaarblijkelijk de persoon met een rationele gedachtegang in deze bent. Laat die mensen dan met rust.
[..]
Je bent tegen 'jezus redt'? Waarom? Jij gelooft niet dat 'god niet bestaat', jij gelooft gewoon niet, punt. Dat is niet een geloof, dat is gewoon 'niet geloven'. Daar kun jij toch niet in beschadigd worden neem ik aan? Zij kan wel geraakt worden in haar geloof, en dat is precies het terrein dat jij betreedt terwijl je daar zelf helemaal geen waarde aan hecht. Echt, het is hetzelfde als iemand die een bepaalde band enorm bewondert en vereert, en dat de buurman dan posters met 'die band is niet goed' gaat ophangen. Dat is toch treurig? Sta er ook daadwerkelijk boven dan, en respecteer gewoon haar mening.
[..]
Natuurlijk wel, nogmaals, zeg dan ook waar jij in gelooft. Hang een poster op met een voorstander van de evolutietheorie, of iets dergelijks. Zou ik nog steeds vrij kinderachtig vinden, ik geloof zelf ook niet, maar ik heb ook niet de behoefte om anderen te overtuigen, ergens 'tegen te zijn' of een poster van iets op te hangenMaar goed, dán klopt het wat je zegt. Wat je nu doet, is iets waar zij in gelooft ontkennen, expres, voor haar. Snap ik niet.
Nouja, goed, je mag zelf weten of je er 'tegen' bent natuurlijk. Al begrijp ik niet goed waarom je hier 'tegen' zou zijn in plaats van gewoon enkel ontkennen. Ik vind het een vreemd iets om 'tegen' te zijn, juist omdat het dus vaker geen keuze betreft. Voor hen niet. Voor jou wel.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 16:45 schreef LuxorBeetroots het volgende:
[..]
Maar er is geen andere partij in dit veld. Het is niet zo dat 'oh ik geloof niet in God, dus dan hang ik een poster op met Godd want daar geloof ik wel in.' Er is geen andere keuze, het is geloven of niet geloven. Vergelijkbaar met een land waar er 1 heerser is. Je hangt een poster op van hem of eentje waarop dudelijk wordt gemaakt dat je tegen hem bent. Of je hangt niks op, dan ben je neutraal. Maar ik ben niet neutraal ( de 'niet gelover'), ik ben tegen.
Dat is je goed recht, maar nogmaals, ik vind het treurig. Op dezelfde wijze zoals jij christenen treurig vindt, zo te zien, vind ik jouw houding treurig. Ik doe sowieso niet zo aan actief beledigen, en als mijn buren posters van het een of ander op hebben hangen raakt mij dat niet in het minst. Maar ieder z'n ding, uiteraard.quote:Een beetje lopen schofferen! Wat denk jij wel niet, alsof ik mijn overtuigingen maar stil moet houden omdat die arme Christelijken anders nog beledigt worden.Dit is voor mij een heel belangrijke overtuiging, het is niet zomaar 'niet geloven en stilhouden'. Wanneer de SGP of wat voor partij dan ook met een belachelijk voorstel (IMO) op te proppen komt, ga ik hier tegen in en laat ik blijken dat ik het er niet mee eens ben.
Nou precies, dat zeg ik. Dat is iets anders dan 'god bestaat niet'. Again: ik vind het wel treurig.quote:Echter hoe ik er nu over begin, de 'de buurvrouw die een poster ophangt' is op behoorlijk kleine schaal. Om haar persoonlijk aan te gaan vallen is misschien wel kinderachtig. Maar als je zelf uit eigen initiatief een poster die Atheisme presenteert moet dat kunnen. Niet perse' God bestaat niet' maar 'Atheisme for the win' ( of iets dergelijks) Dat is al gelijk minder aanvallend.
Ik zeg niet dat het niet mag. Ik zeg dat het treurig is. En volgens mij zie je dat zelf ook wel een beetje. Ik zie religie als iets wat mensen steun biedt en waar ze mee opgegroeid zijn en waarvan het verdomd (quote:Ik geloof ook in de evolutie theorie, maar voor mij is het veel belangrijker dat God klaarblijkelijk niet bestaat. Daar geloof ik in, er is niks na de dood, er is geen grote meneer die ons beoordeelt en de Bijbel zijn grotendeels verzonnen verhalen. Daar geloof ik in, dus dat zou ik ook op een poster mogen plakken.
Het mag wel, het is gewoon niet mooi. Het is eigenlijk nog lelijker dan wat die buurvrouw doet, omdat jij niet bang hoeft te zijn voor een god of iets dergelijks gezien je daar niet in gelooft.quote:Expres ontkennen.. ben je gek? Dit is mijn geloofsovertuiging en wereldbeeld, alsof ik dat niet zou mogen laten merken. Sorry hoor, maar je spreekt over de gelovigen alsof ze een stel kleuters zijn die zich bezig met sprookjes houden en ik ze dan maar met rust moet laten. Ze zijn de heersende groepering in de maatschappij en geloof heerst naar mijn mening nog veel te veel in dit land. Daar ben ik tegen en ik wil niet dat de christelijkheid de boventoon heeft.
Ik zie religie én het atheisme als twee stromingen waar je niet voor kiest, maar die nu naast elkaar bestaan en waarbij zaken botsen. Ik hoef in de stad ook niet aangesproken te worden door een bijbelverkoper, dan zeg ik gewoon netjes 'nee bedankt'. Maar ik ga dus ook nooit zelf tegen anderen 'het atheisme verkondigen', ja, ik vind dat kinderachtig, niet rationeel én van hetzelfde niveau als 'de lastige bijbelverkoper'. En nogmaals: ik vind het dus zelfs nóg vreemder, omdat ik vrij kan denken en die religieuze fundamentalist niet.quote:Ik zal maar negeren dat jij het verkondigen van atheisme kinderachtig vind.
Ja, sneue ergernis. Omdat het niets verandert, bedoel ik. Zinloos dus. Religie is niet op haar terugloop omdat jij je er aan ergert, dat is een natuurlijk proces in een wereld waarin het consumentisme de overhand begint te nemen in plaats van overleven.quote:Anyway, nogal warrig en door elkaar staand verhaal maar ik wil enkel duidelijk maken dat het voor mij en velen anderen niet alleen maar 'niet geloven' is. Ik erger me me behoorlijk vaak aan het feit dat de wereld word overheerst door
Hang die poster dan niet op.quote:Misschien klink ik als een soort atheisme jehova op deze manier.. maar dat ben ik niet.Iedereen mag geloven wat hij of zij wil.
Mee eens..? Ik had niet het idee dat ik hier tegen was... ik vind dat soort posters ook beledigend maar Taurus vind dat ik daar blijkbaar boven moet staan en dat deze niet beledigend zijn voor mensen met mijn 'geloofsovertuiging'. Enkel om het zogenaamd triest is om deze 'kwestende' mening te verkondingen. Alsof je je stil moet houden omdat je mening onconventioneel is.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:06 schreef AgLarrr het volgende:
LuxorBeetroots, je spreekt jezelf een aantal keer fundamenteel tegen.
Iemand die het geloof verkondigt is toch net zo beledigend als iemand die het niet willen geloven verkondigt? Hoe is een poster met 'god bestaat niet' niet beledigend, en een poster met 'Jezus redt' wel?
Het zijn toch allebei levensovertuigingen? Die zijn van evenveel waarde.
Ik ben zelf atheist, zoals al aangegeven, dus ik kan mij inderdaad het beledigende aspect voor jou niet voorstellen. Die heb je overigens ook nog niet vertelt hoor, dus zo gek is het niet dat ik dat wantrouwquote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:31 schreef LuxorBeetroots het volgende:
[..]
Mee eens..? Ik had niet het idee dat ik hier tegen was... ik vind dat soort posters ook beledigend maar Taurus vind dat ik daar blijkbaar boven moet staan en dat deze niet beledigend zijn voor mensen met mijn 'geloofsovertuiging'. Enkel om het triest is om deze 'kwestende' mening te verkondingen.
Ik val niemand persoonlijk lastig met mijn mening, ik ga geen Christenen achterna rennen schreeuwend 'dat God niet bestaat bitch!'.quote:Op zaterdag 23 juli 2011 17:33 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik ben zelf atheist, zoals al aangegeven, dus ik kan mij inderdaad het beledigende aspect voor jou niet voorstellen. Die heb je overigens ook nog niet vertelt hoor, dus zo gek is het niet dat ik dat wantrouwEn mijn verhaal was wel iets uitgebreider dan 'het is gewoon triest, punt'. Ik leg ook uit waaróm het treurig is dat je het zelfde zou willen doen als christenfundamentalisten bij jou doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |