abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99711003
NLP staat voor neurolinguïstisch programmeren. Blijkbaar kun je er door leren om totaal anders (beter) tegen situaties aan te kijken waardoor je gelukkiger en zekerder wordt in het leven.

Volgens mijn nieuwe therapeute zou het fantastisch voor me zijn om te doen. Het heeft haar eigen leven totaal veranderd zegt ze.

Maar..

Het kost 2500 euro per jaar en duurt 2 jaar.

Iemand hier ervaring mee? Op dit moment is het geen optie. Ik heb nog geen werk
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:01:23 #2
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_99711578
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 16:52 schreef Topgozer1 het volgende:
NLP staat voor neurolinguïstisch programmeren. Blijkbaar kun je er door leren om totaal anders (beter) tegen situaties aan te kijken waardoor je gelukkiger en zekerder wordt in het leven.

Volgens mijn nieuwe therapeute zou het fantastisch voor me zijn om te doen. Het heeft haar eigen leven totaal veranderd zegt ze.

Maar..

Het kost 2500 euro per jaar en duurt 2 jaar.

Iemand hier ervaring mee? Op dit moment is het geen optie. Ik heb nog geen werk
Wiki zegt het volgende erover:

quote:
Volgens vele wetenschappers en psychologen[2] ontbreekt een wetenschappelijke onderbouwing voor de claims van NLP, zowel voor de effectiviteit als voor de onderliggende theorie (Heap, 1988;[7] Sharpley, 1984[8], 1987[9]). NLP kan geclassificeerd worden als een pseudowetenschap, aangezien vaak beweerd wordt dat het op wetenschappelijke gronden is gebaseerd, terwijl het niet voldoet aan de gebruikelijke eisen van wetenschappelijke ondersteuning, reproduceerbaarheid en falsifieerbaarheid (Lilienfeld et al., 2004[10]).

De Nijmeegse hoogleraar psycholinguïstiek Willem Levelt onderzocht NLP in 1995. Levelt concludeert dat

het om een pseudowetenschappelijke stroming gaat, die psychologisch onderzoek negeert en met een eigen jargon allang weerlegde of onbewezen beweringen doet. De resultaten - als die er zijn - berusten op het placebo-effect.
Volgens mij heeft pua dezelfde grond. Voorzover ik er wat van afweet heeft het inderdaad te maken met het placebo effect: ik denk dat je meer opschiet van de houding die je ontwikkeld om met jezelf bezig te gaan i.p.v. dan de theorie/praktijk die je krijgt. Voor die prijs zou ik het al helemaal laten.

Waarom heb je een dergelijke cursus overigens nodig?
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:02:57 #3
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_99711654
Ik zou daar mijn geld niet aan uitgeven als ik jou was en daarnaast een andere therapeut zoeken.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_99711714
laat me raden ze geeft zelf die cursus ook ?
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:05:14 #5
278625 Murvgeslagen
Why are you so fuzzy?!
pi_99711785
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:02 schreef Staal het volgende:
Ik zou daar mijn geld niet aan uitgeven als ik jou was en daarnaast een andere therapeut zoeken.
Ga voor het geld twee of drie maanden backpacken in het buitenland, denk dat je daar veel meer effect mee boekt.
"Not just in commerce but in the world of ideas too our age is putting on a veritable clearance sale. Everything can be had so dirt cheap that one begins to wonder whether in the end anyone will want to make a bid." - Soren Kierkegaard
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:06:19 #6
262 Re
Kiss & Swallow
pi_99711840
Genoeg boeken over om te lezen dus lijkt me zo'n cursus geheel overbodig. Leuke lectuur maar idd neem het met een korreltje zout
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:06:34 #7
42366 Staal
pi_99711855
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:05 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

Ga voor het geld twee of drie maanden backpacken in het buitenland, denk dat je daar veel meer effect mee boekt.
Eens!
Un certain jeune homme
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:06:39 #8
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_99711860
Het is leuk voor wat zelfkennis, maar verder heb je er niet zoveel aan. Bespaar jezelf een fortuin aan cursusgeld en koop NLP voor dummies of een ander boek erover.
Je moeder is een hamster
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:06:43 #9
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_99711862
Gelukkig worden is geen handleiding voor.
pi_99711863
Ik zou aan je eigenwaarde en zelfvertrouwen gaan werken ipv trucjes aanleren om een ander te beinvloeden. De positieve keerzijde is dat je je wel meer bewust wordt van anderen, wat misschien handig is als je zelf enorm sociaal onhandig bent en niet bewust bent van de signalen die de ander afgeeft. Maar dan nog zou ik iets anders gaan doen. Je kunt ook gewoon een boek aanschaffen en jezelf inlezen op de materie. Ik heb er hier nog wel één in de kast staan :P

Kun je kijken of het iets is waar jij je in kan vinden, voordat je enorm veel geld weggooit voor een peperdure training.
pi_99712097
quote:
14s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:06 schreef Cactus1 het volgende:
Ik zou aan je eigenwaarde en zelfvertrouwen gaan werken ipv trucjes aanleren om een ander te beinvloeden. De positieve keerzijde is dat je je wel meer bewust wordt van anderen, wat misschien handig is als je zelf enorm sociaal onhandig bent en niet bewust bent van de signalen die de ander afgeeft. Maar dan nog zou ik iets anders gaan doen. Je kunt ook gewoon een boek aanschaffen en jezelf inlezen op de materie. Ik heb er hier nog wel één in de kast staan :P

Kun je kijken of het iets is waar jij je in kan vinden, voordat je enorm veel geld weggooit voor een peperdure training.
Ik wil ook echt aan mijn eigenwaarde leren werken. De sleutel daarvoor lijkt dat ik wat anderen van me denken totaal onbelangrijk leer vinden. En daarvoor zou ik heel wat hebben aan NLP.
Of het psychologisch gezien volgens het boekje is is voor mij bijzaak. Het enige dat ik wil is dat ik zelf verander.
Maar liefst niet tegen zo'n prijs. Haar eigen therapie is trouwens nuttig maar ook duur

Ik krijg van haar een boek over NLP maar over iets lezen zal me niet aanzetten tot veranderen. Ik wil echt wat doen in de praktijk.

Ik ken het hele PUA concept en vind mezelf sociaal gezien zeer begaafd. Los van werksituaties waarin ik assertiviteit mis dan. Maar ik maak heel vlot contacten met mensen. Maar ik ben terughoudend en faalangstig tov sexualiteit en wil daar wat aan veranderen
pi_99712292
NLP voor dummies heb ik ook. Met een beetje zelfdiscipline kun je daar heel veel van leren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:16:14 #13
42366 Staal
pi_99712302
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:11 schreef Topgozer1 het volgende:

[..]

Ik wil ook echt aan mijn eigenwaarde leren werken. De sleutel daarvoor lijkt dat ik wat anderen van me denken totaal onbelangrijk leer vinden. En daarvoor zou ik heel wat hebben aan NLP.
Of het psychologisch gezien volgens het boekje is is voor mij bijzaak. Het enige dat ik wil is dat ik zelf verander.
Maar liefst niet tegen zo'n prijs. Haar eigen therapie is trouwens nuttig maar ook duur

Ik krijg van haar een boek over NLP maar over iets lezen zal me niet aanzetten tot veranderen. Ik wil echt wat doen in de praktijk.

Ik ken het hele PUA concept en vind mezelf sociaal gezien zeer begaafd. Los van werksituaties waarin ik assertiviteit mis dan. Maar ik maak heel vlot contacten met mensen. Maar ik ben terughoudend en faalangstig tov sexualiteit en wil daar wat aan veranderen
Een werkboek. http://www.bol.com/nl/p/n(...)006017539/index.html

Ben je voor nog geen drie tientjes klaar.

Edit: zie dat Crutch het ook al noemde.
Un certain jeune homme
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:17:10 #14
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_99712333
NLP heeft een twijfelachtige status. Is dit die therapeut die je lichaamsenergie ging opmeten? :P
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_99712504
Ik vind het nogal vreemd dat een therapeut zo'n dure cursus aanbeveelt. Daarnaast is het ook niet bepaald professioneel om haar eigen ervaring bij te halen. Als je aan jezelf wilt werken kun je ook bijvoorbeeld een boek over schematherapie kopen. Daar staat ook hoe je in stappen je gedachtes kunt veranderen.
signatuurloos
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:21:36 #16
139330 TNA
For the stars that shine
pi_99712538
NLP heeft interessante punten, maar meer dan een boek is het niet waard.
pi_99712617
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:11 schreef Topgozer1 het volgende:
Ik wil ook echt aan mijn eigenwaarde leren werken. De sleutel daarvoor lijkt dat ik wat anderen van me denken totaal onbelangrijk leer vinden.
Dit lijkt me niet een heel gezond en haalbaar uitgangspunt. Andere mensen kunnen namelijk soms best een spiegel zijn voor eigenschappen waar je zelf blind voor bent. Dit zou betekenen dat je van een afhankelijk persoon moet omslaan naar een egocentrist/egoist. Iets in het midden lijkt me wenselijker en meer haalbaar.
NLP zijn trucjes waarbij je je leert afstemmen op de ander zodat je die uiteindelijk kunt beinvloeden. Als je je dit niet heel erg goed leert eigen maken, kan het er juist ook nog voor zorgen dat je je nog meer bezig gaat houden met het afstemmen op de ander, waardoor je nog niet werkt aan je eigenwaarde.
pi_99712674
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:17 schreef eleusis het volgende:
NLP heeft een twijfelachtige status. Is dit die therapeut die je lichaamsenergie ging opmeten? :P
ja. Maar ze maakt wel indruk op me met haar aanpakt en ik kom er steeds zelfzekerder buiten
pi_99712746
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:24 schreef Topgozer1 het volgende:
ja. Maar ze maakt wel indruk op me met haar aanpakt en ik kom er steeds zelfzekerder buiten
Bouw dat dan langzaam uit. Eigenwaarde ontwikkelen en meer zelfvertrouwen krijgen is een proces en een proces kost tijd. Volgens mij zit je nog niet zo lang in therapie toch? Ga eerst eens rustig verder met wat je nu al bereikt hebt.
pi_99712774
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:23 schreef Cactus1 het volgende:

[..]

Dit lijkt me niet een heel gezond en haalbaar uitgangspunt. Andere mensen kunnen namelijk soms best een spiegel zijn voor eigenschappen waar je zelf blind voor bent. Dit zou betekenen dat je van een afhankelijk persoon moet omslaan naar een egocentrist/egoist. Iets in het midden lijkt me wenselijker en meer haalbaar.
NLP zijn trucjes waarbij je je leert afstemmen op de ander zodat je die uiteindelijk kunt beinvloeden. Als je je dit niet heel erg goed leert eigen maken, kan het er juist ook nog voor zorgen dat je je nog meer bezig gaat houden met het afstemmen op de ander, waardoor je nog niet werkt aan je eigenwaarde.
Dan zou de middenweg ook al een hele vooruitgang zijn. Op dit moment remt het idee dat anderen van me "zouden kunnen hebben" mij in mijn ontwikkeling.
Je zult me nooit zien dansen op de dansvloer om die reden.
Ik zal haar niet kussen want "wat als ze het niet goed vindt? "
Te weinig voor mezelf opkomen uit angst voor de reactie daarop..

Allemaal van die dingen die me beperken in mijn vrijheid, al jaren. En ik wil er echt wat aan doen
pi_99713303
Volgens mij door velen gezegd, en ik zal het maar even herhalen: koop een boek, leer je precies hetzelfde.
Trouwens, het hele NLP-gebeuren is gebaseerd op de ander manipuleren, en tegelijkertijd de kennis ervan aan anderen willen leren. Waar denk je dat je therapeut mee bezig is? Precies!
Niet dat je je therapeut niet meer moet vertrouwen (alhoewel, 2500 Euro...), maar Emile ratelband doet exact hetzelfde.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  woensdag 20 juli 2011 @ 17:47:40 #22
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_99713504
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2011 17:41 schreef Ridocar het volgende:
Volgens mij door velen gezegd, en ik zal het maar even herhalen: koop een boek, leer je precies hetzelfde.
Trouwens, het hele NLP-gebeuren is gebaseerd op de ander manipuleren, en tegelijkertijd de kennis ervan aan anderen willen leren. Waar denk je dat je therapeut mee bezig is? Precies!
Niet dat je je therapeut niet meer moet vertrouwen (alhoewel, 2500 Euro...), maar Emile ratelband doet exact hetzelfde.
Dit is natuurlijk pure kolder.
NLP is net zo goed op jezelf toepasbaar en heeft niet per definitie met manipulatie te maken, maar met conditionering oftewel, zoals de letter P in NLP -> Programmeren.

Manipuleren is overigens geen vies woord, want we doen het allemaal.
Al is het maar een snoepje uitdelen.
Je moeder is een hamster
pi_99714564
Van pessimist naar optimist. Ik geloof wel dat je je gedachten kan leren sturen.
pi_99714618
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 18:17 schreef -Strawberry- het volgende:
Van pessimist naar optimist. Ik geloof wel dat je je gedachten kan leren sturen.
Dat is de bedoeling. Elk advies is welkom hier
pi_99715059
quote:
10s.gif Op woensdag 20 juli 2011 18:18 schreef Topgozer1 het volgende:

[..]

Dat is de bedoeling. Elk advies is welkom hier
Tja, ik weet niet echt welk advies ik je wat dat betreft zou kunnen geven. Ik was/ben een enorme pessimist en ik probeer alert te worden op de momenten wanneer ik dus negatief denk terwijl dat niet zou hoeven. Op die momenten hou ik dan op met negatie denken of ik buig het om naar iets positiefs. Ik denk wel dat het echt uit jezelf moet komen. Bewuster worden van je eigen gedachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')