Echt liegen is om iemand in de waan te laten van iets wat gewoon niet waar is
"Al is de leugen nog zo snel wij achterhalen hem wel..."
Angst dat de waarheid hard aankomt?
Niets is minder waar. Er was gewoon een persoon op de wereld waar ze meer van hield, meer lust voor had dan voor mij. Ik was te lief denk ik, te voorspelbaar, te berekenend, te toekomstgericht, te serieus...En toen ze dat realiseerde ben ik voorgelogen, omdat het makkelijker is om me langzaam te laten vallen, dan om te zeggen "Ik vind je niet leuk genoeg, het is uit..."
Met andere woorden, hoe jouw situatie is weet ik niet, maar in mijn situatie, ik hou nog van het meisje, maar kan 'r volkomen begrijpen en neem haar niks meer kwalijk. Ik vind het erg jammer, maar ik vind wel weer iemand. Liegen is iets wat je in het begin boos maakt, frustreert. Maar na een tijdje...is het vergeefbaar.
Waarom mensen liegen? Ik weet het niet...Niemand weet het, zelfs de aller allerbeste psychologen en analysten niet...Sterkte Roos...*knuf*
Ervaren leugenaars wegen een leugen heel zorgvuldig af, incl. de 'wat als hij/zij erachter komt' scenarios, en de 'zal het aan mij zelf gaan knagen'-vraag.
Liegen wordt nooit gedaan om te kwetsen, liegen wordt gedaan om schade te beperken van een eerder gemaakte beslissing.
Zelfs iemand die overspel pleegt liegt niet om het slachtoffer te kwetsen, het kwetsen wordt al dan niet bewust gedaan bij de beslissing om voor de verleiding te gaan.
[hard maar waar mode uit]
Wel succes Roos, maar ik denk dat je misschien moet gaan kijken niet naar de leugen op zich maar eerder naar wat diegene gedaan heeft (en waarom) dat hij/zij heeft proberen te verbergen voor je.
Liefst zie ik geen van beiden, maar zo af en toe denk ik wel eens dat het beter is om iets niet te zeggen of om dat wat te verbuigen omdat de ander er mijns inziens op dat moment niet aankan. Maar als het even kan probeer ik zo eerlijk mogelijk te zijn. Dat verwacht ik ook van anderen. Zeker als het over belangrijke zaken gaat (zoals vreemdgaan etc, wat toch niet het eerste het beste onderwerp is), dan geef ik toch voorkeur aan de waarheid zeggen (alhoewel ik nooit ben vreemdgegaan).
Daarnaast lieg ik wel eens als mensen niet serieus overkomen.. de bekende 'Hoe gaat het?' 'Oh goed hoor' situatie zeg maar. Meestal lieg ik, als ik lieg, over kleine dingen, die toch niet echt van belang zijn.
quote:
Op 23 augustus 2000 00:13 schreef Priscella het volgende:"Al is de leugen nog zo snel wij achterhalen hem wel..."
[Dit bericht is gewijzigd door Merel op 23-08-2000 11:15]
Is het verzwijgen van iets ook liegen?
quote:Lying by ommision noemen de engelsen dat geloof ik he? Ik zie het iig wel als liegen, want je verzwijgt een "cruciaal" gedeelte van de waarheid (als het niet cruciaal was zou je het wel zeggen)
Is het verzwijgen van iets ook liegen?
quote:wederom *ignore*
Op 23 augustus 2000 19:19 schreef Harrie het volgende:
dan snap ik niet dat er nog iemand ooit wat tegen jou zegt.
*let vooral niet op mij hoor, ben beetje happy/depri doorelkaar heen*
[offtopic]
schat, je leest het niet, maar zeg het toch hier: ben gek van je, we komen er wel uit...
[/offtopic]
quote:tell me lies, tell me sweet little lies...
Op 24 augustus 2000 00:22 schreef slakkie het volgende:
.. why tell me sweet little why...
quote:De waarheid vertellen is juist makkelijker.
Op 24 augustus 2000 10:30 schreef Catkin het volgende:
Ik denk dat het ook vaak is omdat liegen in dat geval makkelijker is dan de waarheid vertellen!
Maar soms liegen mensen ook omdat ze van je houden en je niet willen kwetsen.. Zoek niet meteen het slechtste erachter...
Kijk dat iemand het minder vind.. swah.. dat is something else.. anyway, een leugentje zo nu en dan.. why not..
quote:Mensen kunnen wel liegen om je niet te willen kwetsen, het lullige is alleen dat, als je er dan alsnog achter komt, dit veel kwetstender is dan als je meteen de waarheid had gehoord. Liegen is laf, een manier om de waarheid niet onder ogen te hoeven zien, terwijl je donders goed weet dat het niet zo is. Het kan soms erg verleidelijk zijn maar ik lieg de laatste tijd bijna nooit meer en ik moet zeggen, de meeste mensen pakken mijn niet gelogen commentaar of kritiek goed op. Sommigen kunnen niet tegen dat directe, maar dat is dan hun probleem. Ik zeg wat ik kwijt wil en als iemand daar moeite mee heeft, gaat ie toch lekker weg..... De waarheid vertellen lucht op!!! Ook al is het nog zo moeilijk. Door te liegen breng je jezelf alleen maar in moeilijke situaties.
Op 27 augustus 2000 19:12 schreef ArchAngel het volgende:
Mensen liegen omdat je je dan op een veiligere manier ergens onderuit kan praten. Ikzelf lieg vrij veel, puur om het gemak.
......Maar toch, liegen is makkelijker dan de waarheid vertellen..
Maar soms liegen mensen ook omdat ze van je houden en je niet willen kwetsen.. Zoek niet meteen het slechtste erachter...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |