abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99675191
AMSTERDAM - Juwelier Jos Kamerbeek uit Nijmegen laat na acht overvallen geen jonge Marokkanen en Antillianen meer binnen. Juweliers in Amsterdam zien hen juist als goede klant en voelen dreiging van Bulgaren, Polen en Roemenen.

?Ik begrijp die man voor tweehonderd procent?, zegt Paul Welzenbagh van Juwelier Nusselein in Amsterdam. ?De meeste juweliers hadden het bijltje er allang bij neergegooid.? Volgens Welzenbagh hangt het deurbeleid vooral af van de doelgroep. ?Als je Kamerbeek mag geloven, kopen die Marokkaanse en Antilliaanse jongens nooit iets bij hem. Logisch dat hij ze buiten wil houden. Bij ons is dat anders. Ik zit in Amsterdam-West en heb dus veel met die jongens te maken. Vaak zijn ze hartstikke modebewust en bereid om fors voor sieraden te betalen. Als ik die jongens ga weigeren, kan ik de zaak net zo goed sluiten.?

Toch is hij er niet volledig gerust op. Zijn winkel is net als die van Kamerbeek al acht keer overvallen. Welzenbagh en zijn personeel voelen zich dagelijks wel een keer bedreigd. ?Elke dag is er wel een moment dat we voor de zekerheid naar de telefoon grijpen. We zijn niet alleen alert als een groepje Marokkanen of Antillianen voor de deur hangt, maar ook in het geval van blanke buitenlanders.

Vooral die Oostblokkers kunnen van die criminele koppen hebben. Je kunt niet op huidskleur selecteren, maar op verdacht gedrag.? Een medewerker van Jesse Jewelry zegt een open deurbeleid te voeren, maar herkent het heel goed. ?De laatste tijd zijn het vooral Bulgaren, Polen en Roemenen die dreiging vormen. Soms laat ik mensen voor de deur even wachten. Als ze dan nerveus worden, weet je genoeg.?

http://www.gelderlander.n(...)st-goede-klanten.ece

Ik koop zelf ook weleens een kettinkje dus ben blij dat er toch nog enige nuchterheid heerst onder juweliers.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 19:55:45 #2
97111 ukga
Siewosie baas
pi_99675342
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:50 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Vaak zijn ze hartstikke modebewust en bereid om fors voor sieraden te betalen. Als ik die jongens ga weigeren, kan ik de zaak net zo goed sluiten.?

Modebewust: Gucci-heuptasje om je nek hangen, matje in je nek en shinen met je neppe frenkie morello´s :')
pi_99675637
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 19:50 schreef HAKIM_1988 het volgende:

Ik koop zelf ook weleens een kettinkje dus ben blij dat er toch nog enige nuchterheid heerst onder juweliers.
Nou ja, laten we wel wezen, je moet blijkbaar bij zijn toko al binnengelaten worden (...Soms laat ik mensen voor de deur even wachten. Als ze dan...).

Dus hij selecteert al aan de deur.

En in feite wil meneer Kamerbeek hetzelfde gaan doen. En ik denk dat ook hij straks een zeer net gekleed en netjes overkomend Marokkaans stel ook wel binnen zal laten ;) Alleen hij koos er voor om een signaal af te geven, door middel van z'n statement.

Daarbij is de ene juwelier de andere niet. Denk niet dat meneer Kamerbeek de goedkope Bling in de aanbieding heeft die z'n amsterdamse collega voert.

Desalniettemin wel een aardige nuance ;)
Seculier-Fundamentalistisch
pi_99675659
De Amsterdamse juweliers zijn toch vaak koelies (hindoestanen) ?

Die schijten meestal alle kleuren van de regenboog als ze straatmarokkanen zien of tegenkomen. Het is dus niet gek dat ze dit zeggen.
pi_99675669
Die man heeft nooit gezegd dat hij structureel iedereen van een bepaalde afkomst of huidskleur weigert.
Hij maakt een inschatting vantevoren.
En heeft toegegeven dat ook dat systeem niet waterdicht is maar wel het meest veilig op dit moment,
omdat resultaten uit het verleden wel degelijk garantie kunnen bieden voor de toekomst.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:07:05 #6
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99675771
Zijn allemaal van die blig bling jongens, die zijn voor een spiegeltje te paaien en gek op glimmende dingen, met een goudstaafje door hun neus denken ze dat ze een coole jongen zijn, is nooit anders geweest
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_99675912
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:04 schreef Marlan het volgende:

Die schijten meestal alle kleuren van de regenboog als ze straatmarokkanen zien of tegenkomen. Het is dus niet gek dat ze dit zeggen.
Zou best kunnen, al vind ik wel dat de naam: "Paul Welzenbagh" weinig Koelie lijkt.

En als je je echt druk maakt over wat straat tuig vind van wat jij over hun zegt in een krant, kun je natuurlijk ook gewoon geen interview geven.
pi_99675937
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:04 schreef Marlan het volgende:

Ziehier het prachtige resultaat van onze multiculturele droom... :')
pi_99676039
Wat een bekrompen kut-reacties allemaal. Het is namelijk wel zo: allochtonen besteden net iets meer aan hun uiterlijk dan kaaskoppen. Daarom zijn allochtone mannen ook beter in het versieren van vrouwen dan autochtonen.
pi_99676179
@ SeculasStatius

Begrijp ik, maar naar wie was dat statement gericht? Eventuele (toekomstige) allochtone klanten stonden en staan aan de kant van de juwelier. Ik denk eerder dat het een impulsief iets was en dat het zoals jij ook zegt wel zal meevallen met de uitvoering.

@ Marlan

Paul Welzenbagh, klinkt dat Hindoestaans of heb je het artikel niet gelezen?
pi_99676184
quote:
13s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:13 schreef skrn het volgende:
Wat een bekrompen kut-reacties allemaal. Het is namelijk wel zo: allochtonen besteden net iets meer aan hun uiterlijk dan kaaskoppen...
Maar is uiterlijk vertoon, het oppervlakkige type, terwijl je voor de rest overwegend aan de onderkant van de samenleving staat, je bent dus alleen een mooi beeld aan het ophouden, dan niet bekrompen?

Materialisme is niet zonder meer een positieve eigenschap.
pi_99676254
quote:
Het is namelijk wel zo: allochtonen besteden net iets meer aan hun uiterlijk dan kaaskoppen.
Kan kloppen. Ze besteden ook meer aan criminaliteit.
pi_99676310
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:16 schreef HAKIM_1988 het volgende:
@ SeculasStatius

Begrijp ik, maar naar wie was dat statement gericht? Eventuele (toekomstige) allochtone klanten stonden en staan aan de kant van de juwelier. Ik denk eerder dat het een impulsief iets was en dat het zoals jij ook zegt wel zal meevallen met de uitvoering.
Ik zag volgens mij was het op geenstijl die man in een praatprogramma. Hij zette het heel netjes uiteen. In feite was zijn grootste klacht dat de overheid geen reet deed.

Dan is die statement gericht aan alle (welwillende, vanzelfsprekend) onderdanen van onze overheid.
pi_99676606
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:17 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Maar is uiterlijk vertoon, het oppervlakkige type, terwijl je voor de rest overwegend aan de onderkant van de samenleving staat, je bent dus alleen een mooi beeld aan het ophouden, dan niet bekrompen?

Materialisme is niet zonder meer een positieve eigenschap.
Materialisme is wel een positieve eigenschap. Consumptiedrang niet. En ja, beeld is wel belangrijk. Je wilt toch ook een in mooi huis wonen? Of een mooie auto of motor hebben?
pi_99676933
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:27 schreef skrn het volgende:

[..]

Materialisme is wel een positieve eigenschap.
Ik denk het niet.

quote:
.... Consumptiedrang niet.
Materialisme en consumptiedrang hebben niks met elkaar te maken?

quote:
En ja, beeld is wel belangrijk. Je wilt toch ook een in mooi huis wonen? Of een mooie auto of motor hebben?
Natuurlijk. Maar de vraag is wat het je oplevert en kost.

En dan vallen sieraden per definitie in het vakje kost aardig en heeft voor de rest geen praktisch nut. Een mooier huis zal vaak wat groter zijn. Je gaat niet in een ander huis wonen wat precies even groot is omdat het 'mooier' is.

En wat doet je kettinkje? Misschien ziet iemand een reepje goudkleurig draad rond je nek. :')

Nederlands kent een mooi spreekwoord hierover:

quote:
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
pi_99676989
quote:
Wat een bekrompen kut-reacties allemaal. Het is namelijk wel zo: allochtonen besteden net iets meer aan hun uiterlijkgoedkope paupermerkkleding en 3e hands BMW's dan kaaskoppen. Daarom zijn allochtone mannen ook beter in het versieren van vrouwengoedkope sletten dan autochtonen.
Fixed.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_99677260
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:34 schreef SeculasStatius het volgende:

[..]

Ik denk het niet.

[..]

Materialisme en consumptiedrang hebben niks met elkaar te maken?

[..]

Natuurlijk. Maar de vraag is wat het je oplevert en kost.

En dan vallen sieraden per definitie in het vakje kost aardig en heeft voor de rest geen praktisch nut. Een mooier huis zal vaak wat groter zijn. Je gaat niet in een ander huis wonen wat precies even groot is omdat het 'mooier' is.

En wat doet je kettinkje? Misschien ziet iemand een reepje goudkleurig draad rond je nek. :')

Nederlands kent een mooi spreekwoord hierover:

[..]

Sieraden hebben wel een praktisch nut want je ontmoet mooiere vrouwen.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 20:48:58 #18
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_99677520
Je hebt als juwelier juist meer aan allochtone jongeren dan aan autochtone jongeren. Die laatste groep koopt voor hun vriendin liever een zak kruidnoten of een stuk peperkoek dan wat degelijke goudwaar. Ja. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_99677604
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:48 schreef BansheeBoy het volgende:
Je hebt als juwelier juist meer aan allochtone jongeren dan aan autochtone jongeren. Die laatste groep koopt voor hun vriendin liever een zak kruidnoten of een stuk peperkoek dan wat degelijke goudwaar. Ja. :{

Helemaal mee eens.
pi_99677759
quote:
16s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:43 schreef skrn het volgende:

[..]

Sieraden hebben wel een praktisch nut want je ontmoet mooiere vrouwen.
Een bepaald slag vrouwen, zeg maar ;)
  dinsdag 19 juli 2011 @ 21:01:30 #21
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_99678002
als juweliers nou eens een hekel kregen aan tuig ipv een bevolkingsgroep :')
dank u
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_99678770
quote:
15s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 20:48 schreef BansheeBoy het volgende:

Nu is de ene juwelier de andere niet, er zijn verschillende segmenten.

Het overgrote deel van de juweliers bevind zich in het lagere en middensegment. Bij hen kun je uitstekend terecht voor een kettinkje voor je meisje of een setje oorbellen en zo.
Qua horlogemerken zal hun collectie over het algemeen bestaan uit Seiko's, Pulsars, Tissots, Fossil, Festina e.d., maar ook de onder jongeren populaire 'modemerken' zoals Hugo Boss, Armani, TW Steel e.d.Beetje in de prijsklasse tot maximaal een paar honderd euro zeg maar.
Ook voor batterijtjes wisselen kun je hier terecht.

Dit soort juweliers is er voor iedereen: van jong tot oud en voor ieder budget.

Daarnaast is er nog een select groepje juweliers uit het topsegment, gericht op een geheel ander publiek. De horloges en juwelen die zij verkopen variëren in prijs van een paar duizend euro tot enkele tienduizenden euro's per stuk.
Kamerbeek is zo'n juwelier.
En hoe je het ook went of keert, als jongere (zowel autochtoon als allochtoon) heb heb je daar over het algemeen niks te zoeken als serieuze klant (al kun je nooit in iemands portemonnee kijken).
En als jij als jonge allochtoon OF autochtoon met je vrouw/vriendin naar binnen wil, laten ze je echt wel binnen bij dat soort zaken, mits je er een beetje fatsoenlijk bij loopt.
Maar als jij met een stel maten met petten en capuchons en afgezakte broeken enzo naar binnen wil, dan kun je het idd vergeten.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_99680060
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2011 21:17 schreef StateOfMind het volgende:

Maar als jij met een stel maten met petten en capuchons en afgezakte broeken enzo naar binnen wil, dan kun je het idd vergeten.
Ik volg je verhaal, maar toch is er niets leukers als in je oude kloffie bij een dure zaak naar binnen te stappen en dan achteloos een paar duizend euro neer te leggen. Uiterlijk bepaalt veel en niet aan dat beeld voldoen is soms meer dan grappig.

Zeker als je bedrijven moet testen krijg je een beter beeld als je als een zwerver naar binnen gaat ipv in vol ornaat.
  dinsdag 19 juli 2011 @ 22:02:24 #24
97111 ukga
Siewosie baas
pi_99681067
quote:
Wat een bekrompen kut-reacties allemaal. Het is namelijk wel zo: allochtonen besteden net iets meer aan hun uiterlijk dan kaaskoppen. Daarom zijn allochtone mannen ook beter in het versieren van vrouwen dan autochtonen.
:')
  dinsdag 19 juli 2011 @ 22:04:43 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99681214
quote:
Wat een bekrompen kut-reacties allemaal.
Het is namelijk wel zo: allochtonen besteden net iets meer aan hun uiterlijk goedkope paupermerkkleding en 3e hands BMW's dan kaaskoppen.
Daarom zijn allochtone mannen ook beter in het versieren van vrouwen goedkope sletten dan autochtonen
_O-
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')