Als een gebeurtenis inherent onvoorspelbaar is, is deze niet volledig bepaald. Dat is volgens mij waar op grond van de betekenis van de woorden. Leg eens uit wat je bedoeld.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Onvoorspelbaar' en 'onbepaald' zijn twee verschillende dingen.
Had nog iets toegevoegd:quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als een gebeurtenis inherent onvoorspelbaar is, is deze niet volledig bepaald. Dat is volgens mij waar op grond van de betekenis van de woorden. Leg eens uit wat je bedoeld.
Leg het eens uit ipv van dezelfde bewering telkens te herhalen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Had nog iets toegevoegd:
Als het onbepaald is dan is het zeker ook onvoorspelbaar. Maar als het onvoorspelbaar is wil dat niet noodzakelijk zeggen dat het ook onbepaald is.
Hoezo? Je kunt praktijk best betrekken bij een discussie als deze. Als volledige voorspelbaarheid in de praktijk met zichzelf in tegenspraak lijkt (zoals jouw geschetste situatie), hoeft dat niet te betekenen dat volledige voorspelbaarheid onmogelijk is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:18 schreef deelnemer het volgende:
[..]
As je praktisch wilt zijn, moet je deze discussie helemaal niet voeren.
Huh? Kun je dat eens uitleggen?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je iets wilt bewijzen, moet je ergens vanuit kunnen gaan. Deze uitgangspunten kun je allemaal betwijfelen. De enige absolute bewijzen zijn tautologisch.
Er is een eigenaardigheid als je jezelf gaat voorspellen: het wordt zelfreferent. Dat leidt tot een paradox.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:24 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De vraag lijkt me met zichzelf in tegenspraak: als je alles kunt voorspellen dan kun je uiteraard niet vanje voorspellingen afwijken. Mits deze juist zijn natuurlijk. Je zou dus ook kunnen zeggen: de voorspelling dat je over 10 minuten 1 brood gaat kopen was een onjuiste. Dat wil niet zeggen dat er geen voorspelling was die zei dat je er twee ging kopen
Niet noodzakelijkerwijs. Ik voorspel dat ik zometeen nog een kopje koffie neem. Wat is het probleem?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:31 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is een eigenaardigheid als je jezelf gaat voorspellen: het wordt zelfreferent. Dat leidt tot een paradox.
Volledige voorspelbaarheid van de ontwikkeling van de wereld is alleen mogelijk voor iemand die buiten deze wereld staat. Als je zelf in de wereld zit, is het een ander verhaal.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:29 schreef gamezz het volgende:
[..]
Hoezo? Je kunt praktijk best betrekken bij een discussie als deze. Als volledige voorspelbaarheid in de praktijk met zichzelf in tegenspraak lijkt (zoals jouw geschetste situatie), hoeft dat niet te betekenen dat volledige voorspelbaarheid onmogelijk is.
Dat ben ik met je eens: het feit dat wij de uitkomst van de voorspelling niet kennen wil niet zeggen dat die uitkomst niet door factoren bepaald wordt. Of is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Had nog iets toegevoegd:
Als het onbepaald is dan is het zeker ook onvoorspelbaar. Maar als het onvoorspelbaar is wil dat niet noodzakelijk zeggen dat het ook onbepaald is.
Dat je het niet zeker weet. Wie weet belt er zometeen iemand aan de deur die je hulp nodig heeft.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:33 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs. Ik voorspel dat ik zometeen nog een kopje koffie neem. Wat is het probleem?
Je veronderstelt kennelijk nog steeds vrije wil? Wel een beetje een achterhaald concept inmiddels...quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volledige voorspelbaarheid van de ontwikkeling van de wereld is alleen mogelijk voor iemand die buiten deze wereld staat. Als je zelf in de wereld zit, is het een ander verhaal.
Jouw paradox is waar ongeacht of het universum deterministisch van aard is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:28 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Leg het eens uit ipv van dezelfde bewering telkens te herhalen.
Je kunt een systeem niet waarnemen zonder een invloed te hebben op dat systeem. (Schrodinger's cat.)quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:33 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volledige voorspelbaarheid van de ontwikkeling van de wereld is alleen mogelijk voor iemand die buiten deze wereld staat. Als je zelf in de wereld zit, is het een ander verhaal.
Ik zie nog steeds de paradox niet...?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Dat je het niet zeker weet. Wie weet belt er zometeen iemand aan de deur die je hulp nodig heeft.
Dat lijkt me onzin. Kun je dat eens onderbouwen?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je kunt een systeem niet waarnemen zonder een invloed te hebben op dat systeem. (Schrodinger's cat.)
De zelfreferentie paradox wel. Dat is een deelnemersbeperking. Maar jij had het over inherente onvoorspelbaarheid. Dat vat ik op als 'onvoorspelbaarheid voor iemand die buiten het systeem staat' (ipv erin zit).quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Jouw paradox is waar ongeacht of het universum deterministisch van aard is.
Had de opmerking ervoor niet goed gelezen, je hebt inderdaad gelijk.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds de paradox niet...?
Het 'double slit experiment':quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:38 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat lijkt me onzin. Kun je dat eens onderbouwen?
Ik geloof niet in de vrije wil.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Je veronderstelt kennelijk nog steeds vrije wil? Wel een beetje een achterhaald concept inmiddels...
Zoals gezegd, je kunt er niet geheel buiten staan. Observeren zonder invloed is inherent onmogelijk.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De zelfreferentie paradox wel. Dat is een deelnemersbeperking. Maar jij had het over inherente onvoorspelbaarheid. Dat vat ik op als 'onvoorspelbaarheid voor iemand die buiten het systeem staat' (ipv erin zit).
Wat is dan het probleem? Als je je eigen toekomst kunt voorspellen, je doet dat correct EN je hebt geen vrije wil?quote:
Een systeem dat zichzelf voorspelt, is dat mogelijk?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:41 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Wat is dan het probleem? Als je je eigen toekomst kunt voorspellen, je doet dat correct EN je hebt geen vrije wil?
Dat is een deelnemersbeperking. Een eigen beperking is geen goed criterium om de waarheid op te baseren.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zoals gezegd, je kunt er niet geheel buiten staan. Observeren zonder invloed is inherent onmogelijk.
Ik lieg. De bewering “Ik lieg” introduceert “Ik” tweemaal: ten eerste expliciet, als het onderwerp in de zin (Ik-1), en ten tweede impliciet, als de persoon die de bewering doet (Ik-2). De zin stelt dat Ik-1 liegt. Met de identificatie Ik-1 = Ik-2 geldt tevens dat Ik-2 liegt. Dat betekent dat de bewering, die stelt dat Ik-1 liegt, gelogen is. Dus Ik-1 liegt niet. Vanwege de identificatie Ik-1 = Ik-2 liegt Ik-2 dus ook niet. Enzovoort. De identificatie Ik-1 = Ik-2 maakt de bewering zelfreferent en leidt ertoe dat ieder antwoord zichzelf ontkent (onbeslisbaar). De bewering: “Ik lieg niet” is ook zelfreferent, maar is met zichzelf in overeenstemming (beslisbaar).quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:37 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Ik zie nog steeds de paradox niet...?
Nee, dat is inherent onmogelijk. Zie ook het 'double slit experiment'.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is een deelnemersbeperking. Een eigen beperking is geen goed criterium om de waarheid op te baseren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |