waarom niet? Als ik koffie wil, en later toch thee, is dat dan geen goed voorbeeld van vrije wil?quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:00 schreef Scaramouche het volgende:
[..]
Als je vrije wil kan beïnvloeden, is het dan nog wel vrije wil?
Je wil is niet je wens. Je wil heeft veel directer met je keuze te maken.quote:
Nee, dat lijkt me niet...dat is gewoon een verandering van mening.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
waarom niet? Als ik koffie wil, en later toch thee, is dat dan geen goed voorbeeld van vrije wil?
En in hoeverre zijn deze twee vrij? Is wensen vrij en willen niet?quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je wil is niet je wens. Je wil heeft veel directer met je keuze te maken.
Je wil zet je wensen tegen elkaar af om je gedrag te sturen.
Geen idee hoe het zou werken, en in hoeverre een vrije wil daarin een aandeel zou hebben.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:16 schreef Kikvors het volgende:
[..]
En in hoeverre zijn deze twee vrij? Is wensen vrij en willen niet?
De beslissing voor de ene wens te gaan en voor een andere wens niet, hangt mijns inziens samen met kennis, ervaringen en karakter. En dat is een en al causaliteit.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Geen idee hoe het zou werken, en in hoeverre een vrije wil daarin een aandeel zou hebben.
De vraag is of het afwegen van deze wensen een causaal verband heeft.
Ik denk overigens dat een vrije wil niet mogelijk is binnen de fysieke wereld, deze zal plaatse hebben in een bovenatuurlijke. In dat geval is hij waarschijnlijk niet te begrijpen omdat hij niet wetenschappelijk te onderzoeken valt.
Zolang we geen manier hebben gevonden om het experimenteel te toetsen blijft het inderdaad metafysisch. Misschien is het wel nooit experimenteel te toetsen en zullen we het dus nooit zeker weten.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:29 schreef SingleCoil het volgende:
Bovennatuurlijk is ook niet het juste woord. Metafysisch is beter. God is bijvoorbeeld een metafysisch begrip dat niet in een wetenschappelijk model past.
In die zin is dan de vraag - "bestaat vrije wil" - niet geldig: het enkele feit dat we de vraag stellen maakt dat het begrip in metafysische zin bestaatquote:Op woensdag 20 juli 2011 10:32 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Zolang we geen manier hebben gevonden om het experimenteel te toetsen blijft het inderdaad metafysisch. Misschien is het wel nooit experimenteel te toetsen en zullen we het dus nooit zeker weten.
Er bestaat op zijn minst de illusie van vrije wil, dat is wat we zeker weten.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:35 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
In die zin is dan de vraag - "bestaat vrije wil" - niet geldig: het enkele feit dat we de vraag stellen maakt dat het begrip in metafysische zin bestaat
...en die illusie kun je ook prima wetenschappelijk onderzoeken: waarkomt 'ie vandaan, wat gebeurt er als je 'm wegneemt, heo verhoudt die illusie zich tot andere illusies, zoals bijvoorbeeld "oorzaak en gevolg"?quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:37 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Er bestaat op zijn minst de illusie van vrije wil, dat is wat we zeker weten.
Precies.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:43 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...en die illusie kun je ook prima wetenschappelijk onderzoeken: waarkomt 'ie vandaan, wat gebeurt er als je 'm wegneemt, heo verhoudt die illusie zich tot andere illusies, zoals bijvoorbeeld "oorzaak en gevolg"?
Wellicht moet je dan toch eerst definieren wat je met "bestaat" bedoelt, daar zijn meedere betekenissen aan te geven en dat is in deze discussie wel essentieel.quote:
quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:12 schreef Hondenbrokken het volgende:
Impliceert vrije wil dan toeval, of is de werking van vrije wil onverklaarbaar of bovennatuurlijk? Als je bovennatuurlijke oorzaken uitsluit, is je keuze volgens mij beperkt tussen niet vrije wil of toeval.
Wat bedoel je met causaal?quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:13 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Nee, toeval bestaat juist niet, als alles puur causaal is.
Als de wil causaal werkt is hij niet vrij.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:59 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
[..]
Wat bedoel je met causaal?
Je hebt determinisme en niet determinisme (beiden complementair).
determinisme houdt in dat de huidige toestand van het universum te berekenen is aan de hand van de vorige toestand. Dus dan is het universum een wiskundige functie.
niet determinisme (of vrije wil) impliceert dus dat alles of het gevolg is van toeval (toeval zou binnen dit universum kunnen bestaan) of iets dat buiten het universum ligt (dan is wil bovennatuurlijk).
Er zijn dus 3 mogelijkheden.
Stel je bent een koffieleut en thee vind je smerige bocht. Je bent onderweg en je gaat bij iemand langs. Deze heeft helaas geen koffie in huis en vraag of je je zin hebt in een kopje thee. Nu heb je drie mogelijkheden:quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
waarom niet? Als ik koffie wil, en later toch thee, is dat dan geen goed voorbeeld van vrije wil?
Vrije wil is hetzelfde als niet-determinisme.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:13 schreef SingleCoil het volgende:
Als de wil toevallig werkt is hij ook niet vrij. Ergo: de wil is niet vrij.
Mooi verwoord! Kan ik me helemaal in vinden.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:38 schreef Struijck het volgende:
Het is volgens mij een cirkelredenering om 'wetenschappelijk' te ontkennen dat de vrije wil niet bestaat. Wetenschappelijke kennis betekent; weten hoe iets werkt; wat de oorzaak is van een bepaalde situatie. Men gaat daarin op zoek naar causale verbanden.
De vrije wil onttrekt zich (per definitie!) aan deze causale verbanden, zij heeft geen oorzaak maar is een oorzaak, zij is causa sui.
Nu zal een wetenschapper nooit aanvaarden dat er zoiets is als een causa sui, want hij heeft de aanname dat alles een oorzaak moet hebben. Zelfs al zou door onderzoek naar voren komen dat de vrije wil bestaat als een bepaald hersenproces, dan zouden wetenschappers dit nooit accepteren. Zij gaan er namelijk van uit dat alles een onderliggende oorzaak moet hebben en zullen dus blijven zoeken naar die onderliggende oorzaak en tot die tijd de theorievorming hierover uitstellen.
Aan de hand hiervan kan je twee dingen zeggen:
1. De vrije wil bestaat niet in een wetenschappelijk model
2. Als de vrije wil zou bestaan, dan zou de wetenschap het nooit kunnen vinden. Want volgens de wetenschappelijke methode moet alles een oorzaak hebben; zelfs een causa sui.
klopt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:38 schreef Struijck het volgende:
Het is volgens mij een cirkelredenering om 'wetenschappelijk' te ontkennen dat de vrije wil niet bestaat. Wetenschappelijke kennis betekent; weten hoe iets werkt; wat de oorzaak is van een bepaalde situatie. Men gaat daarin op zoek naar causale verbanden.
De vrije wil onttrekt zich (per definitie!) aan deze causale verbanden, zij heeft geen oorzaak maar is een oorzaak, zij is causa sui.
Nu zal een wetenschapper nooit aanvaarden dat er zoiets is als een causa sui, want hij heeft de aanname dat alles een oorzaak moet hebben. Zelfs al zou door onderzoek naar voren komen dat de vrije wil bestaat als een bepaald hersenproces, dan zouden wetenschappers dit nooit accepteren. Zij gaan er namelijk van uit dat alles een onderliggende oorzaak moet hebben en zullen dus blijven zoeken naar die onderliggende oorzaak en tot die tijd de theorievorming hierover uitstellen.
Aan de hand hiervan kan je twee dingen zeggen:
1. De vrije wil bestaat niet in een wetenschappelijk model
2. Als de vrije wil zou bestaan, dan zou de wetenschap het nooit kunnen vinden. Want volgens de wetenschappelijke methode moet alles een oorzaak hebben; zelfs een causa sui.
Ik denk dat je als wetenschapper als theorie zou kunnen aannemen dat dingen niet-deterministisch zijn. Alleen geeft die theorie weinig tevredenheid, omdat je juist dingen wilt kunnen verklaren en dus de oorzaak wilt vinden. Als je als wetenschapper een theorie vindt die wel deterministisch is, zou je de niet-deterministische theorie willen verwerpen omdat je iets bruikbaarders gevonden hebt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:38 schreef Struijck het volgende:
Het is volgens mij een cirkelredenering om 'wetenschappelijk' te stellen dat de vrije wil niet bestaat. Wetenschappelijke kennis betekent; weten hoe iets werkt; wat de oorzaak is van een bepaalde situatie. Men gaat daarin op zoek naar causale verbanden.
Nee, je draait het ten onrechte om.Ik zeg dat als toeval een rol zou spelen dat op een niet-vrije wil zou duiden, want dan heb je er zelf geen sturing over.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:40 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Vrije wil is hetzelfde als niet-determinisme.
Dan zie jij dus toeval als een vorm determinisme, want toeval is volgens jou niet vrij.
Maar determinisme betekend juist dat er een wiskundige formule moet bestaan die alleen afhankelijk is van de huidige staat (en dus niet van toeval).
Het gaat niet om determinisme, maar om causaliteit. Zonder causaliteit is er niemand of niets die de ontwikkeling bepaald. Als je denk "ik bepaal het zelf", maak je al gebruik van het idee van causaliteit.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:40 schreef SingleCoil het volgende:
Maar determinisme is zelf natuurlijk ook maar een theorie, ons ingegeven door de illusie van oorzaak en gevolg.
Je negeert precies wat ik bedoel!quote:Op woensdag 20 juli 2011 08:47 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
In principe bestaat heel je wil als een gigantisch grote en gecompiceerde formule met een behoorlijk gecompliceerde uitkomst uitgaande van het niet bestaan van een vrije wil.
In deze richting: ervaring verleden (hotdog lekker) + uitwendige input (reuk van hotdog) + inwendige input (honger) + persoonlijkheid (dna, laat geld snel rollen) = gedrag (koop en eet hotdog)
Is natuurlijk heel simplistisch uitgedrukt, maar het geeft denk ik wel een idee. Zou in dit proces ergens een vrije wil een rol kunnen spelen?
[..]
Dit zie je toch bij eeneïge tweelingen, dna is exact gelijk. Verschillen worden groter in verschillende milleu's.
Of wij het kunnen berekenen, staat los van de vraag of de wereld deterministisch is. Volgens de QM is de wereld niet deterministisch. Het moment waarop een radioactief deeltje vervalt is onvoorspelbaar. Toeval bestaat. Er valt dus niet te voorspellen wat er gebeurd.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:50 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je negeert precies wat ik bedoel!
Ik heb het over kansberekening, dingen kunnen zonder reden plaatsvinden ook al zou je identiek zijn... denk ik, en anders zou het in theorie mogelijk zijn om alles wat je doet in een bepaald milieu te berekenen zijn. (te ingewikkeld op het moment, maar ik weet niet hoe slim wij in de toekomst zijn.)
Dus toeval bestaat.... bedoel je dat het dus ook voor ons geld, of dat dat toeval zich alleen uit door een eigenaardigheid in een van de impulsen die wij ontvangen?quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Of wij het kunnen berekenen, staat los van de vraag of de wereld deterministisch is. Volgens de QM is de wereld niet deterministisch. Het moment waarop een radioactief deeltje vervalt is onvoorspelbaar. Toeval bestaat. Er valt dus niet te voorspellen wat er gebeurd.
causaliteit hoort natuurlijk bij diezelfde theorie, gebaseerd op dezelfde ilusie.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:50 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gaat niet om determinisme, maar om causaliteit. Zonder causaliteit is er niemand of niets die de ontwikkeling bepaald. Als je denk "ik bepaal het zelf", maak je al gebruik van het idee van causaliteit.
QM is slechts een theorie, waarbij sommige zaken nog niet goed opgelost zijn. Of er wel of niet iets te voorspellen valt is niet bewezen, we weten hooguit dat we het op dit moment niet kunnen voorspellen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Of wij het kunnen berekenen, staat los van de vraag of de wereld deterministisch is. Volgens de QM is de wereld niet deterministisch. Het moment waarop een radioactief deeltje vervalt is onvoorspelbaar. Toeval bestaat. Er valt dus niet te voorspellen wat er gebeurd.
Er is in laatste instantie nooit iets bewezen. Daar kun je altijd een beroep op doen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:59 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
QM is slechts een theorie, waarbij sommige zaken nog niet goed opgelost zijn. Of er wel of niet iets te voorspellen valt is niet bewezen, we weten hooguit dat we het op dit moment niet kunnen voorspellen.
Dat het inherent onvoorspelbaar is impliceert niet dat het daadwerkelijk niet-deterministisch van aard is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 12:56 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Volgens de QM is de wereld niet deterministisch. Het moment waarop een radioactief deeltje vervalt is onvoorspelbaar. Toeval bestaat. Er valt dus niet te voorspellen wat er gebeurd.
Huh? Ik heb hier best wel een bundeltje bewijzen liggen...wat bedoel je met "laatste instantie"?quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:06 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Er is in laatste instantie nooit iets bewezen. Daar kun je altijd een beroep op doen.
Inderdaad. "Voorspelbaar" zegt iets over onze voorspellingstechnieken, niet over het proces.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het inherent onvoorspelbaar is impliceert niet dat het daadwerkelijk niet-deterministisch van aard is.
Als je iets wilt bewijzen, moet je ergens vanuit kunnen gaan. Deze uitgangspunten kun je allemaal betwijfelen. De enige absolute bewijzen zijn tautologisch.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:07 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Huh? Ik heb hier best wel een bundeltje bewijzen liggen...wat bedoel je met "laatste instantie"?
Als alles exact te voorspellen zou zijn kun je niet van die voorspelling afwijken. Daar zit geen tegenspraak in. Maar het is praktisch onmogelijk om zo'n voorspelling te doen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:10 schreef deelnemer het volgende:
Een theorie van alles en de mogelijkheid daarmee alles te kunnen voorspellen, lijkt met zichzelf in tegenspraak. Stel, je kunt alles in de wereld exact voorspellen, inclusief jezelf. Kun je dan nog van deze voorspelling afwijken? Als je ervan kunt afwijken, dan klopt je voorspelling niet. Dus kun je er niet van afwijken. Je voorspelt “Ik ga over 10 minuten één brood kopen.”. Er twee kopen lukt dan niet meer (want je kunt er niet van afwijken). Wedden? Volledige voorspelbaarheid van je eigen gedrag, is met zichzelf in tegenspraak.
Alleen als je met onvoorspelbaar een menselijke beperking bedoeld.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat het inherent onvoorspelbaar is impliceert niet dat het daadwerkelijk niet-deterministisch van aard is.
Het is praktisch onmogelijk een voorspelling te maken waar je zelf niet bewust van bent, waardoor je voorspelling aangepast moet worden waar je dan weer bewust van bent, dus dat werkt inderdaad nietquote:Op woensdag 20 juli 2011 13:15 schreef gamezz het volgende:
[..]
Als alles exact te voorspellen zou zijn kun je niet van die voorspelling afwijken. Daar zit geen tegenspraak in. Maar het is praktisch onmogelijk om zo'n voorspelling te doen.
As je praktisch wilt zijn, moet je deze discussie helemaal niet voeren.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:15 schreef gamezz het volgende:
[..]
Als alles exact te voorspellen zou zijn kun je niet van die voorspelling afwijken. Daar zit geen tegenspraak in. Maar het is praktisch onmogelijk om zo'n voorspelling te doen.
Nee, ook wanneer dat inherent onmogelijk is kan het nog steeds deterministisch zijn.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Alleen als je met onvoorspelbaar een menselijke beperking bedoeld.
Waarom? Iets dat inherent onvoorspelbaar is, is onbepaald.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, ook wanneer dat inherent onmogelijk is kan het nog steeds deterministisch zijn.
'Onvoorspelbaar' en 'onbepaald' zijn twee verschillende dingen. Als het onbepaald is dan is het zeker ook onvoorspelbaar. Maar als het onvoorspelbaar is wil dat niet noodzakelijk zeggen dat het ook onbepaald is.quote:Op woensdag 20 juli 2011 13:23 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarom? Iets dat inherent onvoorspelbaar is, is onbepaald.
De vraag lijkt me met zichzelf in tegenspraak: als je alles kunt voorspellen dan kun je uiteraard niet vanje voorspellingen afwijken. Mits deze juist zijn natuurlijk. Je zou dus ook kunnen zeggen: de voorspelling dat je over 10 minuten 1 brood gaat kopen was een onjuiste. Dat wil niet zeggen dat er geen voorspelling was die zei dat je er twee ging kopenquote:Op woensdag 20 juli 2011 13:10 schreef deelnemer het volgende:
Een theorie van alles en de mogelijkheid daarmee alles te kunnen voorspellen, lijkt met zichzelf in tegenspraak. Stel, je kunt alles in de wereld exact voorspellen, inclusief jezelf. Kun je dan nog van deze voorspelling afwijken? Als je ervan kunt afwijken, dan klopt je voorspelling niet. Dus kun je er niet van afwijken. Je voorspelt “Ik ga over 10 minuten één brood kopen.”. Er twee kopen lukt dan niet meer (want je kunt er niet van afwijken). Wedden? Volledige voorspelbaarheid van je eigen gedrag, is met zichzelf in tegenspraak.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |