abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juli 2011 @ 12:39:05 #176
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_99700624
quote:
14s.gif Op woensdag 20 juli 2011 11:40 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

Vrije wil is hetzelfde als niet-determinisme.
Dan zie jij dus toeval als een vorm determinisme, want toeval is volgens jou niet vrij.
Maar determinisme betekend juist dat er een wiskundige formule moet bestaan die alleen afhankelijk is van de huidige staat (en dus niet van toeval).
Nee, je draait het ten onrechte om.Ik zeg dat als toeval een rol zou spelen dat op een niet-vrije wil zou duiden, want dan heb je er zelf geen sturing over.
Mu!
  woensdag 20 juli 2011 @ 12:39:38 #177
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99700637
De Vrije Wil is een misconceptie uit de middeleeuwse theologie.

De God die nodig is om het alledaagse wereldbeeld te completeren, is een manusje van alles. In de buitenwereld is hij de bron van alle dingen (schepper). Voor de gemeenschap is hij de grond van de moraal. Kennistheoretisch gezien, is God een truc om het wereldbeeld te vereenvoudigen. Om ergens de grens te trekken, waarachter geen verdere interne structuur meer wordt verondersteld. Het is een logisch atoom met eigenschappen, maar zonder een innerlijke structuur of dynamiek. Daarom staat God buiten de tijd. God is eeuwig. Om God potent te maken, beschikt hij over de eigenschap om iets uit het niets te scheppen. God is gemakkelijk. Waarom gebeurt dat? Omdat God het wil. Alles verklaart, niets begrepen. Iemand die in God gelooft, ziet zijn hand in alle dingen. Iemand die twijfelt en zoekt, vindt hem nergens. God bestaat niet. God is een vereenvoudiging van het wereldbeeld. God is een ander woord voor de interne werking van de wereld.

De Ziel die nodig is om het alledaagse mensbeeld te completeren, is een manusje van alles. In de binnenwereld is hij de bron van alle mentale fenomenen, zoals gedachten, gevoelens, de wil en het bewuste aanwezig zijn. Voor de gemeenschap is hij een handelingsbekwame, verantwoordelijke, aansprakelijke deelnemer. Kennistheoretisch gezien is de Ziel een truc om het mensbeeld te vereenvoudigen. Om ergens de grens te trekken, waarachter geen verdere interne structuur meer wordt verondersteld. Het is een logisch atoom met eigenschappen, maar zonder een innerlijke structuur of dynamiek. Daarom staat de Ziel buiten de tijd. De Ziel is onsterfelijk. Om de Ziel potent te maken, beschikt hij over de eigenschap om iets uit het niets te kunnen scheppen (een Vrije Wil). De Ziel is gemakkelijk. Waarom doe je dat? Het is een vrije keuze. Alles verklaart, niets begrepen. Iemand die in een Vrije Wil gelooft, ziet hem in al zijn daden. Iemand die twijfelt en zoekt, vindt hem nergens. De Vrije Wil bestaat niet. De Ziel is een vereenvoudiging van het mensbeeld. De Ziel is een ander woord voor de interne werking van het lichaam.
The view from nowhere.
  woensdag 20 juli 2011 @ 12:40:38 #178
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_99700659
Maar determinisme is zelf natuurlijk ook maar een theorie, ons ingegeven door de illusie van oorzaak en gevolg.
Mu!
  woensdag 20 juli 2011 @ 12:50:14 #179
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99700962
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 12:40 schreef SingleCoil het volgende:
Maar determinisme is zelf natuurlijk ook maar een theorie, ons ingegeven door de illusie van oorzaak en gevolg.
Het gaat niet om determinisme, maar om causaliteit. Zonder causaliteit is er niemand of niets die de ontwikkeling bepaald. Als je denk "ik bepaal het zelf", maak je al gebruik van het idee van causaliteit.
The view from nowhere.
pi_99700978
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 08:47 schreef Murvgeslagen het volgende:

[..]

In principe bestaat heel je wil als een gigantisch grote en gecompiceerde formule met een behoorlijk gecompliceerde uitkomst uitgaande van het niet bestaan van een vrije wil.

In deze richting: ervaring verleden (hotdog lekker) + uitwendige input (reuk van hotdog) + inwendige input (honger) + persoonlijkheid (dna, laat geld snel rollen) = gedrag (koop en eet hotdog)

Is natuurlijk heel simplistisch uitgedrukt, maar het geeft denk ik wel een idee. Zou in dit proces ergens een vrije wil een rol kunnen spelen?

[..]

Dit zie je toch bij eeneïge tweelingen, dna is exact gelijk. Verschillen worden groter in verschillende milleu's.
Je negeert precies wat ik bedoel! :(

Ik heb het over kansberekening, dingen kunnen zonder reden plaatsvinden ook al zou je identiek zijn... denk ik, en anders zou het in theorie mogelijk zijn om alles wat je doet in een bepaald milieu te berekenen zijn. (te ingewikkeld op het moment, maar ik weet niet hoe slim wij in de toekomst zijn.)

Ja natuurlijk is er een rede, maar die reden is niet ''bewust'' uitgevoerd door ''jezelf'' en dan spreek ik met je jezelf niet over je ziel maar gewoon over je ''chemistry''

[ Bericht 5% gewijzigd door kingtoppie op 20-07-2011 12:56:54 ]
Rustig aan.
  woensdag 20 juli 2011 @ 12:56:47 #181
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99701196
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 12:50 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Je negeert precies wat ik bedoel! :(

Ik heb het over kansberekening, dingen kunnen zonder reden plaatsvinden ook al zou je identiek zijn... denk ik, en anders zou het in theorie mogelijk zijn om alles wat je doet in een bepaald milieu te berekenen zijn. (te ingewikkeld op het moment, maar ik weet niet hoe slim wij in de toekomst zijn.)
Of wij het kunnen berekenen, staat los van de vraag of de wereld deterministisch is. Volgens de QM is de wereld niet deterministisch. Het moment waarop een radioactief deeltje vervalt is onvoorspelbaar. Toeval bestaat. Er valt dus niet te voorspellen wat er gebeurd.
The view from nowhere.
pi_99701241
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 12:56 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Of wij het kunnen berekenen, staat los van de vraag of de wereld deterministisch is. Volgens de QM is de wereld niet deterministisch. Het moment waarop een radioactief deeltje vervalt is onvoorspelbaar. Toeval bestaat. Er valt dus niet te voorspellen wat er gebeurd.
Dus toeval bestaat.... bedoel je dat het dus ook voor ons geld, of dat dat toeval zich alleen uit door een eigenaardigheid in een van de impulsen die wij ontvangen?
Rustig aan.
  woensdag 20 juli 2011 @ 12:57:53 #183
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_99701242
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 12:50 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het gaat niet om determinisme, maar om causaliteit. Zonder causaliteit is er niemand of niets die de ontwikkeling bepaald. Als je denk "ik bepaal het zelf", maak je al gebruik van het idee van causaliteit.
causaliteit hoort natuurlijk bij diezelfde theorie, gebaseerd op dezelfde ilusie.
Mu!
  woensdag 20 juli 2011 @ 12:59:09 #184
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_99701281
quote:

[..]

QM is slechts een theorie, waarbij sommige zaken nog niet goed opgelost zijn. Of er wel of niet iets te voorspellen valt is niet bewezen, we weten hooguit dat we het op dit moment niet kunnen voorspellen.
Mu!
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:05:34 #185
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_99701472
Determinisme en vrije wil hebben denk ik ook niet noodzakelijk iets met elkaar te maken: als de wereld niet-deterministisch is wil dat nog niet zeggen dat vrije wil bestaat. Wat bedoelen we eigenlijk met "vrij"?

Dit is overigens een heel interessante lezing over dit onderwerp:

Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:06:44 #186
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99701504
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 12:59 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

QM is slechts een theorie, waarbij sommige zaken nog niet goed opgelost zijn. Of er wel of niet iets te voorspellen valt is niet bewezen, we weten hooguit dat we het op dit moment niet kunnen voorspellen.
Er is in laatste instantie nooit iets bewezen. Daar kun je altijd een beroep op doen.
The view from nowhere.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:07:32 #187
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_99701533
quote:

[..]

Volgens de QM is de wereld niet deterministisch. Het moment waarop een radioactief deeltje vervalt is onvoorspelbaar. Toeval bestaat. Er valt dus niet te voorspellen wat er gebeurd.
Dat het inherent onvoorspelbaar is impliceert niet dat het daadwerkelijk niet-deterministisch van aard is.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:07:38 #188
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_99701537
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:06 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Er is in laatste instantie nooit iets bewezen. Daar kun je altijd een beroep op doen.
Huh? Ik heb hier best wel een bundeltje bewijzen liggen...wat bedoel je met "laatste instantie"?
Mu!
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:08:30 #189
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_99701567
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat het inherent onvoorspelbaar is impliceert niet dat het daadwerkelijk niet-deterministisch van aard is.
Inderdaad. "Voorspelbaar" zegt iets over onze voorspellingstechnieken, niet over het proces.
Mu!
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:10:21 #190
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99701640
Een theorie van alles en de mogelijkheid daarmee alles te kunnen voorspellen, lijkt met zichzelf in tegenspraak. Stel, je kunt alles in de wereld exact voorspellen, inclusief jezelf. Kun je dan nog van deze voorspelling afwijken? Als je ervan kunt afwijken, dan klopt je voorspelling niet. Dus kun je er niet van afwijken. Je voorspelt “Ik ga over 10 minuten één brood kopen.”. Er twee kopen lukt dan niet meer (want je kunt er niet van afwijken). Wedden? Volledige voorspelbaarheid van je eigen gedrag, is met zichzelf in tegenspraak.
The view from nowhere.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:11:53 #191
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99701704
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:07 schreef SingleCoil het volgende:

[..]

Huh? Ik heb hier best wel een bundeltje bewijzen liggen...wat bedoel je met "laatste instantie"?
Als je iets wilt bewijzen, moet je ergens vanuit kunnen gaan. Deze uitgangspunten kun je allemaal betwijfelen. De enige absolute bewijzen zijn tautologisch.
The view from nowhere.
pi_99701847
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:10 schreef deelnemer het volgende:
Een theorie van alles en de mogelijkheid daarmee alles te kunnen voorspellen, lijkt met zichzelf in tegenspraak. Stel, je kunt alles in de wereld exact voorspellen, inclusief jezelf. Kun je dan nog van deze voorspelling afwijken? Als je ervan kunt afwijken, dan klopt je voorspelling niet. Dus kun je er niet van afwijken. Je voorspelt “Ik ga over 10 minuten één brood kopen.”. Er twee kopen lukt dan niet meer (want je kunt er niet van afwijken). Wedden? Volledige voorspelbaarheid van je eigen gedrag, is met zichzelf in tegenspraak.
Als alles exact te voorspellen zou zijn kun je niet van die voorspelling afwijken. Daar zit geen tegenspraak in. Maar het is praktisch onmogelijk om zo'n voorspelling te doen.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:17:11 #193
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99701892
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alleen als je met onvoorspelbaar een menselijke beperking bedoeld.
The view from nowhere.
pi_99701910
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:15 schreef gamezz het volgende:

[..]

Als alles exact te voorspellen zou zijn kun je niet van die voorspelling afwijken. Daar zit geen tegenspraak in. Maar het is praktisch onmogelijk om zo'n voorspelling te doen.
Het is praktisch onmogelijk een voorspelling te maken waar je zelf niet bewust van bent, waardoor je voorspelling aangepast moet worden waar je dan weer bewust van bent, dus dat werkt inderdaad niet :P
Rustig aan.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:18:12 #195
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99701925
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:15 schreef gamezz het volgende:

[..]

As je praktisch wilt zijn, moet je deze discussie helemaal niet voeren.
The view from nowhere.
pi_99701962
Dus toeval bestaat.... bedoel je dat het dus ook voor ons geldt, of dat dat toeval zich alleen uit door een eigenaardigheid in een van de impulsen die wij ontvangen?

Mag ik hier nog antwoord op eigenlijk svp
Rustig aan.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:21:47 #197
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_99702038
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Alleen als je met onvoorspelbaar een menselijke beperking bedoeld.
Nee, ook wanneer dat inherent onmogelijk is kan het nog steeds deterministisch zijn.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:23:05 #198
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_99702086
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, ook wanneer dat inherent onmogelijk is kan het nog steeds deterministisch zijn.
Waarom? Iets dat inherent onvoorspelbaar is, is onbepaald.
The view from nowhere.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:24:10 #199
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_99702119
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waarom? Iets dat inherent onvoorspelbaar is, is onbepaald.
'Onvoorspelbaar' en 'onbepaald' zijn twee verschillende dingen. Als het onbepaald is dan is het zeker ook onvoorspelbaar. Maar als het onvoorspelbaar is wil dat niet noodzakelijk zeggen dat het ook onbepaald is.
  woensdag 20 juli 2011 @ 13:24:16 #200
100657 SingleCoil
Gezinshoofd
pi_99702123
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2011 13:10 schreef deelnemer het volgende:
De vraag lijkt me met zichzelf in tegenspraak: als je alles kunt voorspellen dan kun je uiteraard niet vanje voorspellingen afwijken. Mits deze juist zijn natuurlijk. Je zou dus ook kunnen zeggen: de voorspelling dat je over 10 minuten 1 brood gaat kopen was een onjuiste. Dat wil niet zeggen dat er geen voorspelling was die zei dat je er twee ging kopen
Mu!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')