waarom niet? Als ik koffie wil, en later toch thee, is dat dan geen goed voorbeeld van vrije wil?quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:00 schreef Scaramouche het volgende:
[..]
Als je vrije wil kan beïnvloeden, is het dan nog wel vrije wil?
Je wil is niet je wens. Je wil heeft veel directer met je keuze te maken.quote:
Nee, dat lijkt me niet...dat is gewoon een verandering van mening.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
waarom niet? Als ik koffie wil, en later toch thee, is dat dan geen goed voorbeeld van vrije wil?
En in hoeverre zijn deze twee vrij? Is wensen vrij en willen niet?quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:13 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Je wil is niet je wens. Je wil heeft veel directer met je keuze te maken.
Je wil zet je wensen tegen elkaar af om je gedrag te sturen.
Geen idee hoe het zou werken, en in hoeverre een vrije wil daarin een aandeel zou hebben.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:16 schreef Kikvors het volgende:
[..]
En in hoeverre zijn deze twee vrij? Is wensen vrij en willen niet?
De beslissing voor de ene wens te gaan en voor een andere wens niet, hangt mijns inziens samen met kennis, ervaringen en karakter. En dat is een en al causaliteit.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:22 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Geen idee hoe het zou werken, en in hoeverre een vrije wil daarin een aandeel zou hebben.
De vraag is of het afwegen van deze wensen een causaal verband heeft.
Ik denk overigens dat een vrije wil niet mogelijk is binnen de fysieke wereld, deze zal plaatse hebben in een bovenatuurlijke. In dat geval is hij waarschijnlijk niet te begrijpen omdat hij niet wetenschappelijk te onderzoeken valt.
Zolang we geen manier hebben gevonden om het experimenteel te toetsen blijft het inderdaad metafysisch. Misschien is het wel nooit experimenteel te toetsen en zullen we het dus nooit zeker weten.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:29 schreef SingleCoil het volgende:
Bovennatuurlijk is ook niet het juste woord. Metafysisch is beter. God is bijvoorbeeld een metafysisch begrip dat niet in een wetenschappelijk model past.
In die zin is dan de vraag - "bestaat vrije wil" - niet geldig: het enkele feit dat we de vraag stellen maakt dat het begrip in metafysische zin bestaatquote:Op woensdag 20 juli 2011 10:32 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Zolang we geen manier hebben gevonden om het experimenteel te toetsen blijft het inderdaad metafysisch. Misschien is het wel nooit experimenteel te toetsen en zullen we het dus nooit zeker weten.
Er bestaat op zijn minst de illusie van vrije wil, dat is wat we zeker weten.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:35 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
In die zin is dan de vraag - "bestaat vrije wil" - niet geldig: het enkele feit dat we de vraag stellen maakt dat het begrip in metafysische zin bestaat
...en die illusie kun je ook prima wetenschappelijk onderzoeken: waarkomt 'ie vandaan, wat gebeurt er als je 'm wegneemt, heo verhoudt die illusie zich tot andere illusies, zoals bijvoorbeeld "oorzaak en gevolg"?quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:37 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Er bestaat op zijn minst de illusie van vrije wil, dat is wat we zeker weten.
Precies.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:43 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
...en die illusie kun je ook prima wetenschappelijk onderzoeken: waarkomt 'ie vandaan, wat gebeurt er als je 'm wegneemt, heo verhoudt die illusie zich tot andere illusies, zoals bijvoorbeeld "oorzaak en gevolg"?
Wellicht moet je dan toch eerst definieren wat je met "bestaat" bedoelt, daar zijn meedere betekenissen aan te geven en dat is in deze discussie wel essentieel.quote:
quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:12 schreef Hondenbrokken het volgende:
Impliceert vrije wil dan toeval, of is de werking van vrije wil onverklaarbaar of bovennatuurlijk? Als je bovennatuurlijke oorzaken uitsluit, is je keuze volgens mij beperkt tussen niet vrije wil of toeval.
Wat bedoel je met causaal?quote:Op woensdag 20 juli 2011 00:13 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Nee, toeval bestaat juist niet, als alles puur causaal is.
Als de wil causaal werkt is hij niet vrij.quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:59 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
[..]
Wat bedoel je met causaal?
Je hebt determinisme en niet determinisme (beiden complementair).
determinisme houdt in dat de huidige toestand van het universum te berekenen is aan de hand van de vorige toestand. Dus dan is het universum een wiskundige functie.
niet determinisme (of vrije wil) impliceert dus dat alles of het gevolg is van toeval (toeval zou binnen dit universum kunnen bestaan) of iets dat buiten het universum ligt (dan is wil bovennatuurlijk).
Er zijn dus 3 mogelijkheden.
Stel je bent een koffieleut en thee vind je smerige bocht. Je bent onderweg en je gaat bij iemand langs. Deze heeft helaas geen koffie in huis en vraag of je je zin hebt in een kopje thee. Nu heb je drie mogelijkheden:quote:Op woensdag 20 juli 2011 10:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
waarom niet? Als ik koffie wil, en later toch thee, is dat dan geen goed voorbeeld van vrije wil?
Vrije wil is hetzelfde als niet-determinisme.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:13 schreef SingleCoil het volgende:
Als de wil toevallig werkt is hij ook niet vrij. Ergo: de wil is niet vrij.
Mooi verwoord! Kan ik me helemaal in vinden.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:38 schreef Struijck het volgende:
Het is volgens mij een cirkelredenering om 'wetenschappelijk' te ontkennen dat de vrije wil niet bestaat. Wetenschappelijke kennis betekent; weten hoe iets werkt; wat de oorzaak is van een bepaalde situatie. Men gaat daarin op zoek naar causale verbanden.
De vrije wil onttrekt zich (per definitie!) aan deze causale verbanden, zij heeft geen oorzaak maar is een oorzaak, zij is causa sui.
Nu zal een wetenschapper nooit aanvaarden dat er zoiets is als een causa sui, want hij heeft de aanname dat alles een oorzaak moet hebben. Zelfs al zou door onderzoek naar voren komen dat de vrije wil bestaat als een bepaald hersenproces, dan zouden wetenschappers dit nooit accepteren. Zij gaan er namelijk van uit dat alles een onderliggende oorzaak moet hebben en zullen dus blijven zoeken naar die onderliggende oorzaak en tot die tijd de theorievorming hierover uitstellen.
Aan de hand hiervan kan je twee dingen zeggen:
1. De vrije wil bestaat niet in een wetenschappelijk model
2. Als de vrije wil zou bestaan, dan zou de wetenschap het nooit kunnen vinden. Want volgens de wetenschappelijke methode moet alles een oorzaak hebben; zelfs een causa sui.
klopt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:38 schreef Struijck het volgende:
Het is volgens mij een cirkelredenering om 'wetenschappelijk' te ontkennen dat de vrije wil niet bestaat. Wetenschappelijke kennis betekent; weten hoe iets werkt; wat de oorzaak is van een bepaalde situatie. Men gaat daarin op zoek naar causale verbanden.
De vrije wil onttrekt zich (per definitie!) aan deze causale verbanden, zij heeft geen oorzaak maar is een oorzaak, zij is causa sui.
Nu zal een wetenschapper nooit aanvaarden dat er zoiets is als een causa sui, want hij heeft de aanname dat alles een oorzaak moet hebben. Zelfs al zou door onderzoek naar voren komen dat de vrije wil bestaat als een bepaald hersenproces, dan zouden wetenschappers dit nooit accepteren. Zij gaan er namelijk van uit dat alles een onderliggende oorzaak moet hebben en zullen dus blijven zoeken naar die onderliggende oorzaak en tot die tijd de theorievorming hierover uitstellen.
Aan de hand hiervan kan je twee dingen zeggen:
1. De vrije wil bestaat niet in een wetenschappelijk model
2. Als de vrije wil zou bestaan, dan zou de wetenschap het nooit kunnen vinden. Want volgens de wetenschappelijke methode moet alles een oorzaak hebben; zelfs een causa sui.
Ik denk dat je als wetenschapper als theorie zou kunnen aannemen dat dingen niet-deterministisch zijn. Alleen geeft die theorie weinig tevredenheid, omdat je juist dingen wilt kunnen verklaren en dus de oorzaak wilt vinden. Als je als wetenschapper een theorie vindt die wel deterministisch is, zou je de niet-deterministische theorie willen verwerpen omdat je iets bruikbaarders gevonden hebt.quote:Op woensdag 20 juli 2011 11:38 schreef Struijck het volgende:
Het is volgens mij een cirkelredenering om 'wetenschappelijk' te stellen dat de vrije wil niet bestaat. Wetenschappelijke kennis betekent; weten hoe iets werkt; wat de oorzaak is van een bepaalde situatie. Men gaat daarin op zoek naar causale verbanden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |