Maar dan leidt het systeem zelf naar het systeem, of zie ik dat verkeerd?quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:54 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Klopt. Toeval staat ook tussen haakjes.
Laat ik nu beide zijn (wetenschapper en filosoof).quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:52 schreef Friek_ het volgende:
Ik vind het altijd behoorlijk gevaarlijk als filosofen uitspraken doen over (natuur)wetenschappelijke onderwerpen, maar helemaal als wetenschappers iets filosofisch gaan zeggen. Dat is ook wel het irritante aan dit soort discussies, dat er twee verschillende invalshoeken (wetenschap/filosofie) totaal langs elkaar heen praten.
Het subjectieve is een van binnenuit beleefde zienswijze, waarbij iemand uitgaat van zichzelf en wat hij aantrekkelijk/wenselijk vindt. Van binnnen uit gezien bestaat er zin, doel, bevrediging en verantwoordelijkheid.quote:De één praat over neuronen, quarks en snaren, de ander over subjectiviteit, verantwoordelijkheid en zin.
Vrijheid bestaat alleen in de subjectieve zienswijze (net als doel en zin). Een vruchtbaar concept van de vrijheid richt zich op handelingsvrijheid en mogelijkheden van mensen.quote:Wat men nodig heeft is een vruchtbaar concept van de vrijheid. Alleen is dat nogal een klus om te ontwikkelen.
Dat klopt, maar dan is het toch juist behoorlijk gevaarlijk als vanuit de objectieve zienswijze (de wetenschapper) iets normatiefs gaat zeggen over die vrijheid die bij die subjectieve zienswijze hoorde?quote:Op woensdag 20 juli 2011 15:16 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Vrijheid bestaan alleen in de subjectieve zienswijze (net als doel en zin). Een vruchtbaar concept van de vrijheid richt zich op handelingsvrijheid en mogelijkheden van mensen.
Als iemand vanuit een objectieve zienswijze iets normatiefs zegt dan verwart hij zaken.quote:Op woensdag 20 juli 2011 15:20 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat klopt, maar dan is het toch juist behoorlijk gevaarlijk als vanuit de objectieve zienswijze (de wetenschapper) iets normatiefs gaat zeggen over die vrijheid die bij die subjectieve zienswijze hoorde?
De verantwoordelijkheid is just objectief en het wegen van de verzachtende omstandigheden subjectiefquote:Zoals een rechter die enerzijds uitgaat van verantwoordelijkheid (subjectieve zienswijze) en anderzijds van verzachtende omstandigheden (objectieve zienswijze).
Je verantwoordelijkheden bestaan alleen in termen van gedeelde waarden. Dat lijkt objectief omdat het jezelf overstijgt, maar het is nog steeds ingegeven vanuit mensenlijke belangen en voorkeuren (en dus subjectief). Dat iemand zijn verantwoordlijkheden niet genomen heeft, omdat hij dat objectief gezien niet kon, dan wordt het hem niet aangerekend.quote:Op woensdag 20 juli 2011 16:10 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
De verantwoordelijkheid is just objectief en het wegen van de verzachtende omstandigheden subjectief
Goed gezegd! Goed gezegd!quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:52 schreef Friek_ het volgende:
Ik vind het altijd behoorlijk gevaarlijk als filosofen uitspraken doen over (natuur)wetenschappelijke onderwerpen, maar helemaal als wetenschappers iets filosofisch gaan zeggen. Dat is ook wel het irritante aan dit soort discussies, dat er twee verschillende invalshoeken (wetenschap/filosofie) totaal langs elkaar heen praten. De één praat over neuronen, quarks en snaren, de ander over subjectiviteit, verantwoordelijkheid en zin.
Wat men nodig heeft is een vruchtbaar concept van de vrijheid. Alleen is dat nogal een klus om te ontwikkelen.
Klopt. Het repliceert zichzelf. Dat is het lot.quote:Op woensdag 20 juli 2011 15:02 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Maar dan leidt het systeem zelf naar het systeem, of zie ik dat verkeerd?
Als het om de uitspraak van de rechter gaat ben ik uiteraard een positivist. Als je uitsluitend naar de formele kant van het recht kijkt heb je natuurlijk gelijk, het recht is in die zin per definitie subjectief. Tenzij je natuurlijk aan het natuurrecht een absolute gelding zou ontlenen.quote:Op woensdag 20 juli 2011 17:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je verantwoordelijkheden bestaan alleen in termen van gedeelde waarden. Dat lijkt objectief omdat het jezelf overstijgt, maar het is nog steeds ingegeven vanuit mensenlijke belangen en voorkeuren (en dus subjectief). Dat iemand zijn verantwoordlijkheden niet genomen heeft, omdat hij dat objectief gezien niet kon, dan wordt het hem niet aangerekend.
Goed. Een rechtspositivist redeneert anders. Het strict volgen van de letter van de wet is objectief omdat iedereen dan dezelfde straf krijgt voor dezelfde handeling. Terwijl daarvan afwijken afhankelijk is van de subjectieve inschatting van de rechter.
Volgens mij is dit toch niet mogelijk, het feit dat een soort oneindige loop van voorspellen mogelijk is veronderstelt ook oneindige rekenkracht.quote:Op woensdag 20 juli 2011 14:00 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Function Actie
While not (voorspelling=onjuist)
voorspel Actie
voer Actie uit
indien voorspelling <> uitgevoerde actie dan voorspelling=onjuist ander voorspelling=juist
wend
End function
Het wordt dan een interatief proces. Op z'n best krijg je dan een benadering, geen 100%-zekerheid-voorspelling.quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:41 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Volgens mij is dit toch niet mogelijk, het feit dat een soort oneindige loop van voorspellen mogelijk is veronderstelt ook oneindige rekenkracht.
Volgens mij kan hij zijn berekening nooit afmaken, want voordat hij dit heeft gedaan moet hij eerst de voorspelling weer berekenen. Bedoel het volgende:quote:Op donderdag 21 juli 2011 09:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het wordt dan een interatief proces. Op z'n best krijg je dan een benadering, geen 100%-zekerheid-voorspelling.
Daar komt het wel op neer ja. De voorspelling is een onderdeel van datgene dat je probeert te voorspellen, en met elke berekening daarvan verandert je uitgangspunt.quote:Op donderdag 21 juli 2011 10:03 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Volgens mij kan hij zijn berekening nooit afmaken, want voordat hij dit heeft gedaan moet hij eerst de voorspelling weer berekenen. Bedoel het volgende:
a + b + c = x
b, (de voorspelling) is hierbij dus ook a + b + c.
voordat hij c kan berekenen heeft hij ook b nodig, want c is afhankelijk van b. c is bijvoorbeeld 0,2b.
Hij blijft dus altijd op b steken, omdat deze een steeds 'dieperliggende' versie van zichzelf kan berekenen.
Is dat wat jij bedoelt, of maak ik een denkfout? In dat geval kan een systeem nooit zichzelf berekenen.
Je zoekt hier dus een situatie waarin geldt (X+1) / 2 = X. Maar de beschrijving in quote komt nooit precies op 1 uit, alleen in de buurt daarvan.quote:Een voorbeeld van iteratieve berekening is als volgt: Neem het getal 10, tel daar 1 bij op en deel het vervolgens door 2. Tel bij het resultaat weer 1 op en deel het vervolgens weer door 2. Door dit een aantal malen te herhalen zal het resultaat uiteindelijk het getal '1' opleveren.
Dat ligt er maar aan hoe je e.e.a. precies verwoordt. Deze bijvoorbeeld voorspelt zichzelf en heeft het altijd goed, maar is geen eindeloze loop:quote:Op vrijdag 22 juli 2011 05:51 schreef KoningStoma het volgende:
Een systeem dat zichzelf voorspelt... Moet zo'n systeem niet voorspellen wat het gaat voorspellen? Hoe accuraat of eenvoudig de voorspelling ook, dan heb je een oneindige loop...
Nee, want een onderdeel van "voorspel mijzelf" is zoals eerder al meerdere malen aangegeven is ook "voorspel jezelf".quote:Op vrijdag 22 juli 2011 07:50 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat ligt er maar aan hoe je e.e.a. precies verwoordt. Deze bijvoorbeeld voorspelt zichzelf en heeft het altijd goed, maar is geen eindeloze loop:
Sub VoorspelJezelf
print "Ik voorspel mijzelf"
End sub
En dus...? Het geschetste systeem voorspelt zichzelf. Wat is er mis mee? Bevalt de voorspelling je niet? Dan zul je aan moeten geven welke aanvullende eisen je daaraan steltquote:Op vrijdag 22 juli 2011 08:15 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, want een onderdeel van "voorspel mijzelf" is zoals eerder al meerdere malen aangegeven is ook "voorspel jezelf".
En dus, is de post van molurus van toepassing: een systeem kan zichzelf niet voorspellen.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 08:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
En dus...? Het geschetste systeem voorspelt zichzelf. Wat is er mis mee? Bevalt de voorspelling je niet? Dan zul je aan moeten geven welke aanvullende eisen je daaraan stelt
Een minimaal bezwaar van jouw pseudocode, dat ik zo zie, is dat ze statische systemen beschrijven (en dus niet daadwerkelijk echt iets voorspellen).quote:Op vrijdag 22 juli 2011 08:40 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
En dus...? Het geschetste systeem voorspelt zichzelf. Wat is er mis mee? Bevalt de voorspelling je niet? Dan zul je aan moeten geven welke aanvullende eisen je daaraan stelt
Zoals eerder gezegd: dat hangt maar precies van je requirements af. Een statisch systeem is uiteraard gemakkelijk te voorspellen. Maar wellicht bedoel je eerder: een systeem dat volledig te voorspellen is, noem ik statisch.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 08:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een minimaal bezwaar van jouw pseudocode, dat ik zo zie, is dat ze statistische systemen beschrijven (en dus niet daadwerkelijk echt iets voorspellen).
Ik bedoelde idd statisch (niet statistisch), gelukkig begreep je dat goed. Wat ik bedoel is dat een voorspelling van een statisch systeem niet echt een voorspelling is. Een systeem moet aan veranderingen onderhevig zijn wil je kunnen spreken van een voorspelling van de toestand waarin zo'n systeem zich in de toekomst zal bevinden. Voor een perfect statisch systeem bestaat tijd niet, en dus ook geen toekomst en verleden.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 10:56 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Zoals eerder gezegd: dat hangt maar precies van je requirements af. Een statisch systeem is uiteraard gemakkelijk te voorspellen. Maar wellicht bedoel je eerder: een systeem dat volledig te voorspellen is, noem ik statisch.
Nee, we hebben het over een systeem dat een exacte voorspelling kan doen van zichzelf op elk willekeurig tijdstip.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 11:59 schreef SingleCoil het volgende:
Ik ben het niet helemaal met je eens,maar voor de discussie maakt dat niet zo veel uit.
Ik denk dat het probleem is dat je een systeem zoekt dat op basis van een onzeker feit een juiste voorspelling diet, en dat bovendien dat de uitkomst van dat onzekere feit ten minste ten dele bepaald wordt door eerdere uitkomsten uit het systeem zelf.
Klopt dat?
Dat heb ik al beschreven. Lees nu eerst eens goed wat ik hierboven schrijf. Of geef een ondubbelzinnige definitie van "exacte voorspelling van zichzelf".quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:31 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Nee, we hebben het over een systeem dat een exacte voorspelling kan doen van zichzelf op elk willekeurig tijdstip.
Noem de voorspelling A, en het voorspelde systeem B.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 13:34 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat heb ik al beschreven. Lees nu eerst eens goed wat ik hierboven schrijf. Of geef een ondubbelzinnige definitie van "exacte voorspelling van zichzelf".
Onderhevig aan veranderingen. Dus B op tijdstip T0 is ongelijk aan B op tijdstip T1. (En ook niet circulair, dat wil zeggen: voor elke m > n geldt dat B op tijdstip Tn ongelijk is aan B op tijdstip Tm.)quote:
Hoe is daarin aan de eerste voorwaarde (A is een subsysteem van B) voldaan?quote:
Dat B daarin dynamisch is ben ik met je eens (hoewel het statisch gedrag is). Wat ik bedoel is dat A (de voorspelling van B) een onderdeel van B is. Dus wanneer je B op Tn voorspelt voorspel je ook An.quote:Op vrijdag 22 juli 2011 15:07 schreef SingleCoil het volgende:
Wat versta jij onder "een subsysteem van B"? En met die reeks ben je het wel eens?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |