abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99613529
quote:
Sophie's Choice is a novel by William Styron published in 1979. It concerns a young American Southerner, an aspiring writer, who befriends the Jewish Nathan Landau and his beautiful lover Sophie, a Polish (but non-Jewish) survivor of the Nazi concentration camps. An immediate bestseller and the basis of a successful film, the novel is often considered both Styron's best work and a major novel of the twentieth century. The difficult decision that shapes the character Sophie is sometimes used as an idiom. A "Sophie's Choice" is a tragic choice between two unbearable options.
Wikipedia

Klik op de bovenstaande link voor een korte samenvatting van het verhaal van het boek. Tevens is het boek. Later is het boek ook verfilmd met Meryl Streep in de hoofdrol. Het morele dilemma wordt in de onderstaande YouTube-video geschetst.

Mijn uiteindelijke vraag is dan ook: wat zouden jullie doen in de situatie van Sophie? Zou je één van je kinderen kiezen? Zo ja, welke en waarom?
pi_99613754
Iedereen heeft toch wel een favoriet?
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
pi_99613812
quote:
7s.gif Op maandag 18 juli 2011 11:58 schreef Jesse_ het volgende:
Iedereen heeft toch wel een favoriet?
Dus jij zou voor je 'favoriete kind' kiezen? Heeft dat niet een enorme impact op het andere kind, te weten komen dat zijn of haar broer/zus eigenlijk maar een halve vergissing was?
  Licht Ontvlambaar maandag 18 juli 2011 @ 12:06:56 #4
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_99613991
Ik heb het stukje gekeken en ik zou het werkelijk niet weten, ik heb maar één kind... Ik zou wel mijn leven voor haar geven, denk ik.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_99614012
Jezelf opofferen, maar aangezien dat niet kan in Sophie's situatie:

Iene miene mutte. Het klinkt misschien hard, maar kiezen op basis van geslacht of welk kind het intelligentst is of welk kind het meeste talent heeft vind ik nog harder.
pi_99614069
quote:
99s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:07 schreef emzor1994 het volgende:

Iene miene mutte. Het klinkt misschien hard, maar kiezen op basis van geslacht of welk kind het intelligentst is of welk kind het meeste talent heeft vind ik nog harder.
Maar een loterij laat de actie zo willekeurig lijken. Is het niet verstandiger om te kijken wie een mogelijk gelukkigere toekomst heeft?
pi_99614099
quote:
5s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:09 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Maar een loterij laat de actie zo willekeurig lijken. Is het niet verstandiger om te kijken wie een mogelijk gelukkigere toekomst heeft?
Hoe wil je op zo'n moment (er staat een enge nazi voor je en je hebt 3 seconde om te beslissen) over je nog jonge kinderen bepalen wie een gelukkigere toekomst zou hebben? Je kan niet in de toekomst kijken.
pi_99614131
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:06 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb het stukje gekeken en ik zou het werkelijk niet weten, ik heb maar één kind... Ik zou wel mijn leven voor haar geven, denk ik.
Laat dat nu net zijn dat dat niet kan. Of althans.. je kan inderdaad naar die kerel z'n pistool grijpen en je eigen doodsvonnis tekenen, maar dan is waarschijnlijk iedereen dood.
pi_99614187
quote:
4s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:11 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Laat dat nu net zijn dat dat niet kan. Of althans.. je kan inderdaad naar die kerel z'n pistool grijpen en je eigen doodsvonnis tekenen, maar dan is waarschijnlijk iedereen dood.
Ja daarom, jezelf opofferen of iets impulsiefs doen als naar een pistool grijpen maakt het in principe alleen maar erger, ookal hoef je dan niet een heel leven met een schuldgevoel rond te lopen. Natuurlijk zou dat best wel egoïstisch zijn, omdat je (heel veel) mensen opoffert voor jouw geweten.
  Licht Ontvlambaar maandag 18 juli 2011 @ 12:15:07 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_99614239
quote:
4s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:11 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Nee, snap ik, maar dat bedoel ik ook niet... Ik kan me de voorstelling niet maken omdat ik maar één kind heb. Ik heb geen idee hoe een tweede van mij (ons) zou zijn en of ik daar hetzelfde voor zou voelen.
pi_99614252
quote:
99s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:10 schreef emzor1994 het volgende:

[..]

Hoe wil je op zo'n moment (er staat een enge nazi voor je en je hebt 3 seconde om te beslissen) over je nog jonge kinderen bepalen wie een gelukkigere toekomst zou hebben? Je kan niet in de toekomst kijken.
Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen je kinderen die je grondig kent. Als de ene last heeft van een bepaalde ziekte kun je ervoor kiezen om die op te offeren, aangezien gezondheid toch vaak je levensgeluk bepaalt. Dat de keuze lastig is om te maken geef ik gelijk toe (je kunt inderdaad niet in de toekomst kijken), maar hij moet wel gemaakt worden (anders gaan ze immers beide eraan).
pi_99614281
quote:
4s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:15 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen je kinderen die je grondig kent. Als de ene last heeft van een bepaalde ziekte kun je ervoor kiezen om die op te offeren, aangezien gezondheid toch vaak je levensgeluk bepaalt. Dat de keuze lastig is om te maken geef ik gelijk toe (je kunt inderdaad niet in de toekomst kijken), maar hij moet wel gemaakt worden (anders gaan ze immers beide eraan).
Bepaalde ziekte is niet van toepassing op deze situatie. De kinderen zijn in principe allebei kerngezond.
pi_99614295
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:15 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Nee, snap ik, maar dat bedoel ik ook niet... Ik kan me de voorstelling niet maken omdat ik maar één kind heb. Ik heb geen idee hoe een tweede van mij (ons) zou zijn en of ik daar hetzelfde voor zou voelen.
Stel dat je voor je 2e kind minder voelt, zou je dan die opofferen?
pi_99614298
quote:
4s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:15 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Daarom zou ik voor de gene met de meeste kans in het verdere leven, mijn favoriet, kiezen. :s)

Overigens heb ik gelukkig geen kinderen :P
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  Licht Ontvlambaar maandag 18 juli 2011 @ 12:18:14 #15
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_99614332
quote:
99s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:16 schreef emzor1994 het volgende:

[..]

Stel dat je voor je 2e kind minder voelt, zou je dan die opofferen?
Ik weet het echt niet... vrees dat ik geen keuze zou maken :@
  maandag 18 juli 2011 @ 12:19:08 #16
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_99614361
Ik zou niet ver in de toekomst kijken, maar ik zou kijken wie het meeste kans heeft om eventueel het kamp te overleven. En dan wordt het al snel het oudere jongetje.

Maar goed, ik heb ook geen kinderen, dus wellicht denk ik er iets te klinisch over. Laten we hopen dat niemand ooit nog voor die keuze komt te staan.
pi_99614362
quote:
99s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:16 schreef emzor1994 het volgende:

[..]

Bepaalde ziekte is niet van toepassing op deze situatie. De kinderen zijn in principe allebei kerngezond.
Dat klopt, maar ik gaf ook enkel een voorbeeld van een criterium (gezondheid). Dat criterium bepaalt namelijk uiteindelijk je keuze. De vraag is dan ook welk criterium je wil pakken.
pi_99614367
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:18 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik weet het echt niet... vrees dat ik geen keuze zou maken :@
Dat deed Sophie ook niet in eerste instantie.

Uiteindelijk toen die nazi beide kinderen mee wilde nemen koos ze er toch voor haar zoon te houden toch? Wat was de reden van Sophie eigenlijk? Wordt dat nog duidelijk in de film? (ik heb hem echt 3 jaar geleden gezien ofzo)
pi_99614392
quote:
4s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:19 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat klopt, maar ik gaf ook enkel een voorbeeld van een criterium (gezondheid). Dat criterium bepaalt namelijk uiteindelijk je keuze. De vraag is dan ook welk criterium je wil pakken.
Ja klopt.
pi_99614532
In Sophie's choice gaat het over het opofferen van een jongen of een meisje. Er is natuurlijk geen ethische theorie die een dergelijke keuze kan rechtvaardigen. Deontologie schiet tekort, deugdethiek onderkent de situatie als tragisch en consiquentialisme doet beroep op rationaliteit. In dat geval zou er afgewogen moeten worden die de meeste kans maakt om te overleven in een concentratiekamp en dat zal waarschijnlijk de jongen zijn.
pi_99614653
Ik zou het oudere kind opofferen maar dat is meer op het gevoel. Iig geen makkelijke keuze naast jezelf willen opofferen. :{
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_99614778
quote:
2s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:28 schreef rubje het volgende:
Ik zou het oudere kind opofferen maar dat is meer op het gevoel. Iig geen makkelijke keuze naast jezelf willen opofferen. :{
En waarom het oudere kind?
pi_99615039
En wat dan over de psyche van die nazi, wat een ziek idee om iemand zo'n keuze te laten maken. Ik heb de film niet gezien maar waarom doet hij dat? Is dit puur machtsvertoon en spel?
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_99615165
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:42 schreef b4kl4p het volgende:
En wat dan over de psyche van die nazi, wat een ziek idee om iemand zo'n keuze te laten maken. Ik heb de film niet gezien maar waarom doet hij dat? Is dit puur machtsvertoon en spel?
Ja. ;(
pi_99871946
De knopen tellen van het uniform van de nazi...
'That Rollo Greb is the greatest, most wonderful of all. (...) Man, he's the end! You see, if you go like him all the time you'll finally get it.' 'Get what?' 'IT! IT!''
Jack Kerouac, On the Road
pi_100069413
Ik denk, dat is makkelijk zeggen natuurlijk..... Maar ik denk dat ik er voor zou gaan kiezen met ons allen te gaan sterven. kiezen tussen je kinderen wat een keuze.
Lead, Follow or get Out of my Way !!!
pi_100078737
Welke de beste overlevingskansen heeft.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_100243261
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2011 12:42 schreef b4kl4p het volgende:
Duitsers en Oostenrijkers hebben gedurende en vlak na de 1e wereldoorlog vaak diezelfde keuze moeten maken. Joods-Amerikaanse bankiers hebben tegen hen de oorlog gefinancierd en voor de uiterst geweldadige Bolsjewieken en kolonialistische Engelsen.

Een harde keuze dat wel. Maar het zou U niet moeten uitmaken of Duitsers tijdens WO1 of Joden tijdens WO2 die keuze tussen hun kinderen moesten maken.

Misschien begrijpt u nu iets van de psyche van de "zieke" (of is het "verziekte") Nazi?
Eens komt er door overbevolking een wereldwijde hongersnood.
En dan zal de sterkste coalitie overwinnen............
En daarna komt er (Indien er geen dictatuur is die overbevolking tegengaat):
Alweer een hongersnood.............
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')