Wikipediaquote:Sophie's Choice is a novel by William Styron published in 1979. It concerns a young American Southerner, an aspiring writer, who befriends the Jewish Nathan Landau and his beautiful lover Sophie, a Polish (but non-Jewish) survivor of the Nazi concentration camps. An immediate bestseller and the basis of a successful film, the novel is often considered both Styron's best work and a major novel of the twentieth century. The difficult decision that shapes the character Sophie is sometimes used as an idiom. A "Sophie's Choice" is a tragic choice between two unbearable options.
Dus jij zou voor je 'favoriete kind' kiezen? Heeft dat niet een enorme impact op het andere kind, te weten komen dat zijn of haar broer/zus eigenlijk maar een halve vergissing was?quote:
Maar een loterij laat de actie zo willekeurig lijken. Is het niet verstandiger om te kijken wie een mogelijk gelukkigere toekomst heeft?quote:Op maandag 18 juli 2011 12:07 schreef emzor1994 het volgende:
Iene miene mutte. Het klinkt misschien hard, maar kiezen op basis van geslacht of welk kind het intelligentst is of welk kind het meeste talent heeft vind ik nog harder.
Hoe wil je op zo'n moment (er staat een enge nazi voor je en je hebt 3 seconde om te beslissen) over je nog jonge kinderen bepalen wie een gelukkigere toekomst zou hebben? Je kan niet in de toekomst kijken.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:09 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Maar een loterij laat de actie zo willekeurig lijken. Is het niet verstandiger om te kijken wie een mogelijk gelukkigere toekomst heeft?
Laat dat nu net zijn dat dat niet kan. Of althans.. je kan inderdaad naar die kerel z'n pistool grijpen en je eigen doodsvonnis tekenen, maar dan is waarschijnlijk iedereen dood.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:06 schreef Sjeen het volgende:
Ik heb het stukje gekeken en ik zou het werkelijk niet weten, ik heb maar één kind... Ik zou wel mijn leven voor haar geven, denk ik.
Ja daarom, jezelf opofferen of iets impulsiefs doen als naar een pistool grijpen maakt het in principe alleen maar erger, ookal hoef je dan niet een heel leven met een schuldgevoel rond te lopen. Natuurlijk zou dat best wel egoïstisch zijn, omdat je (heel veel) mensen opoffert voor jouw geweten.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Laat dat nu net zijn dat dat niet kan. Of althans.. je kan inderdaad naar die kerel z'n pistool grijpen en je eigen doodsvonnis tekenen, maar dan is waarschijnlijk iedereen dood.
Nee, snap ik, maar dat bedoel ik ook niet... Ik kan me de voorstelling niet maken omdat ik maar één kind heb. Ik heb geen idee hoe een tweede van mij (ons) zou zijn en of ik daar hetzelfde voor zou voelen.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Laat dat nu net zijn dat dat niet kan. Of althans.. je kan inderdaad naar die kerel z'n pistool grijpen en je eigen doodsvonnis tekenen, maar dan is waarschijnlijk iedereen dood.
Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen je kinderen die je grondig kent. Als de ene last heeft van een bepaalde ziekte kun je ervoor kiezen om die op te offeren, aangezien gezondheid toch vaak je levensgeluk bepaalt. Dat de keuze lastig is om te maken geef ik gelijk toe (je kunt inderdaad niet in de toekomst kijken), maar hij moet wel gemaakt worden (anders gaan ze immers beide eraan).quote:Op maandag 18 juli 2011 12:10 schreef emzor1994 het volgende:
[..]
Hoe wil je op zo'n moment (er staat een enge nazi voor je en je hebt 3 seconde om te beslissen) over je nog jonge kinderen bepalen wie een gelukkigere toekomst zou hebben? Je kan niet in de toekomst kijken.
Bepaalde ziekte is niet van toepassing op deze situatie. De kinderen zijn in principe allebei kerngezond.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:15 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen je kinderen die je grondig kent. Als de ene last heeft van een bepaalde ziekte kun je ervoor kiezen om die op te offeren, aangezien gezondheid toch vaak je levensgeluk bepaalt. Dat de keuze lastig is om te maken geef ik gelijk toe (je kunt inderdaad niet in de toekomst kijken), maar hij moet wel gemaakt worden (anders gaan ze immers beide eraan).
Stel dat je voor je 2e kind minder voelt, zou je dan die opofferen?quote:Op maandag 18 juli 2011 12:15 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nee, snap ik, maar dat bedoel ik ook niet... Ik kan me de voorstelling niet maken omdat ik maar één kind heb. Ik heb geen idee hoe een tweede van mij (ons) zou zijn en of ik daar hetzelfde voor zou voelen.
Daarom zou ik voor de gene met de meeste kans in het verdere leven, mijn favoriet, kiezen.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:15 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Er zijn natuurlijk wel verschillen tussen je kinderen die je grondig kent. Als de ene last heeft van een bepaalde ziekte kun je ervoor kiezen om die op te offeren, aangezien gezondheid toch vaak je levensgeluk bepaalt. Dat de keuze lastig is om te maken geef ik gelijk toe (je kunt inderdaad niet in de toekomst kijken), maar hij moet wel gemaakt worden (anders gaan ze immers beide eraan).
Ik weet het echt niet... vrees dat ik geen keuze zou makenquote:Op maandag 18 juli 2011 12:16 schreef emzor1994 het volgende:
[..]
Stel dat je voor je 2e kind minder voelt, zou je dan die opofferen?
Dat klopt, maar ik gaf ook enkel een voorbeeld van een criterium (gezondheid). Dat criterium bepaalt namelijk uiteindelijk je keuze. De vraag is dan ook welk criterium je wil pakken.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:16 schreef emzor1994 het volgende:
[..]
Bepaalde ziekte is niet van toepassing op deze situatie. De kinderen zijn in principe allebei kerngezond.
Dat deed Sophie ook niet in eerste instantie.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:18 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik weet het echt niet... vrees dat ik geen keuze zou maken
Ja klopt.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:19 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik gaf ook enkel een voorbeeld van een criterium (gezondheid). Dat criterium bepaalt namelijk uiteindelijk je keuze. De vraag is dan ook welk criterium je wil pakken.
En waarom het oudere kind?quote:Op maandag 18 juli 2011 12:28 schreef rubje het volgende:
Ik zou het oudere kind opofferen maar dat is meer op het gevoel. Iig geen makkelijke keuze naast jezelf willen opofferen.
Ja.quote:Op maandag 18 juli 2011 12:42 schreef b4kl4p het volgende:
En wat dan over de psyche van die nazi, wat een ziek idee om iemand zo'n keuze te laten maken. Ik heb de film niet gezien maar waarom doet hij dat? Is dit puur machtsvertoon en spel?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |