abonnement Unibet Coolblue
  zondag 17 juli 2011 @ 12:05:25 #1
345451 burnbaby
Music made the addict in me
pi_99573600
Misschien is het thema 'lifestyle' niet helemaal gepast, maar wel het thema wat er het beste bij past.

Ik heb nu ontzettend last van darmproblemen, al 16 dagen lang..
Dit zijn klachten zoals: het ene moment diarree, het andere moment verstopping, buikkrampen, slijm bij ontlasting, misselijk zijn, maagpijn, en vooral ontzettende aandrang!

Even hoe het gegaan is:
Toen ik de klachten kreeg, had ik zoiets van: dat gaat wel binnen een paar dagen over. Maar toen het dus niet over ging ben ik op dag 9 naar de dokter gegaan. daar heb ik volcolon gekregen. dit is een medicijn die je moet mixen met vocht. het zijn eigenlijk vezeltjes die zorgen dat je ontlasting gebonden is, en het werkt laxerend.
Dit hielp vrij weinig, ik ben op dag 14 terug gegaan naar de dokter. ik krijg gewoon het antwoord: dat is PDS (prikkelbare darm syndroom), het is erg vervelend maar het gaat van zelf over.
Ik heb nog wel een krampverminderend middel gekregen. wat wel goed werkt tegen de krampen

De klachten zijn echt zo erg dat ik nergens naar toe kan, zelfs een simpele verjaardag moet ik overslaan. maar mijn werk gaat gewoon door, en dat kan ik niet blijven afbellen.

Ik vraag me af of meer mensen last hebben van dit probleem?
Als ik dingen opzoek over PDS dan hebben mensen het over jarenlange last van de darmen, maar voorheen heb ik nog nooit last van gehad. ik hoop eigenlijk dat het binnen een paar dagen gewoon over gaat, en dan ook weg blijft.

Kan iemand me helpen? Ik ben ten einde raad!
pi_99573751
Iets met uitkijken wat je eet......
Hier staat niets.
pi_99573819
Laten doorverwijzen naar een internist :Y
pi_99574594
Ik heb altijd PDS na een weekendje flink zuipen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  zondag 17 juli 2011 @ 13:31:23 #5
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_99576073
Gewoon een paar dagen gezond eten en geen alcohol. Is er dan nog geen vebetering dan naar de internist een een stoma bestellen.
  zondag 17 juli 2011 @ 13:35:56 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_99576258
Ik wil niks afdoen aan de ernst van je klachten, maar om dergelijke acute klachten al zo snel af te doen met PDS vind ik niet zo best van je huisarts.

Ik zou nog een keer terug gaan en je niet met een kluitje het riet in laten sturen.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 17 juli 2011 @ 16:21:32 #7
138195 morgane
Omnomnomnivoor
pi_99581556
Misschien heb je aan de informatie in deze topicreeks nog iets, al hoop ik niet dat je inderdaad Crohn/CU hebt: Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa deel 18
pi_99583104
Inderdaad je laten doorverwijzen naar een internist, dan krijg je (hopelijk) een colonoscopie. Dan krijg je snel uitsluiting ;) Sterkte.
pi_99607306
Heb je er ook een bepaald moment van de dag last van of niet (bijv. 's nachts)?
pi_99608627
Ik heb op dit moment ook bijna een week last van dat soort klachten, vooral ook misselijkheid en ik slaap er slecht door, ik gooi het nog even op een sluimerende buikgriep door het vreemde weer.. Ben wel benieuwd wat jij nu eigenlijk hebt want het kan best veel oorzaken hebben.
  maandag 18 juli 2011 @ 11:15:09 #11
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_99612399
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik wil niks afdoen aan de ernst van je klachten, maar om dergelijke acute klachten al zo snel af te doen met PDS vind ik niet zo best van je huisarts.

Ik zou nog een keer terug gaan en je niet met een kluitje het riet in laten sturen.
Dit. Dat zegt niets over de ernst, maar meer de duur en het feit dat het zo acuut komt opzetten, bizar dat ze zo even die conclusie trekken. Ben je uberhaupt al getest op Helicobacter?

Tevens hoe oud ben je TS?
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 18 juli 2011 @ 12:09:01 #12
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_99614045
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:35 schreef Lienekien het volgende:
Ik wil niks afdoen aan de ernst van je klachten, maar om dergelijke acute klachten al zo snel af te doen met PDS vind ik niet zo best van je huisarts.

Ik zou nog een keer terug gaan en je niet met een kluitje het riet in laten sturen.
Ja, dit dus.
Natuurlijk wil ik je klachten niet zomaar onder het tafelkleed vegen, maar ik heb al jaren PDS en dat is denk ik toch wel wat anders dan twee weken last van je darmen. Het klinkt meer als een infectie o.i.d.. Ik zou teruggaan naar de huisarts als ik jou was :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 18 juli 2011 @ 14:15:05 #13
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_99618394
Een huisarts die na 16 dagen klachten en zonder enig verder onderzoek (glutenallergie? ontstekingen? etc?) roept dat het PDS is, is al dom, maar dan ook nog beweren dat PDS vanzelf over gaat?

Andere arts zoeken, al is het alleen al voor een second opinion.
  donderdag 21 juli 2011 @ 22:06:32 #14
345451 burnbaby
Music made the addict in me
pi_99770286
Dames en Heren,
Even het vervolg:

Ik ben op internet gaan zoeken omdat ik me inderdaad echt niet laat wijs maken zonder enige testen of wat dan ook dat ik opeens uit het niks PDS zou hebben. Ik had er echt ontzettend last van, en ik vond allemaal berichten van mensen met dezelfde klachten die naar een osteopaat zijn geweest.
Dit heb ik ook gedaan, en het hielp enorm!
De klachten zijn met 90% verminderd. ik heb nog wel last, kan geen druppel alcohol drinken en moet goed opletten met wat ik eet. maar dat heb ik er echt wel voor over.
Ik heb me echt verschrikkelijk gevoeld de laatste 3 weken, en ben blij dat er iets heeft geholpen.

Die beruchte dokter, die dit mij verteld heeft, is normaal echt een ontzettend goede dokter. Dit was wel even een teleurstelling!
Ik laat jullie weten als ik er helemaal vanaf ben of als de klachten terug komen!
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:14:56 #15
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_99774183
Mooi dat je je beter voelt! En tja, een dokter is ook maar een mens...
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:19:57 #16
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_99774474
In drie dagen tijd heeft een ostheopaat jou van je darmklachten afgeholpen? Wat is veranderd, dat het werkt?

Als je echt pds hebt ben je niet in drie dagen genezen, je zult je eetpatroon aan moeten passen. In periodes van veel stress kan je het ook krijgen.

Maar wel fijn dat je je beter voelt!
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:35:05 #17
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_99775304
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2011 23:19 schreef tuintegel het volgende:
In drie dagen tijd heeft een ostheopaat jou van je darmklachten afgeholpen? Wat is veranderd, dat het werkt?

Als je echt pds hebt ben je niet in drie dagen genezen, je zult je eetpatroon aan moeten passen. In periodes van veel stress kan je het ook krijgen.

Maar wel fijn dat je je beter voelt!
Alle vrijetijds dokters hier hadden reeds vastgesteld dat het waarschijnlijk niet om PDS ging, of het in ieder geval te vroeg was om tot die conclusie te komen.

Tevens kan die osteopaat wat stress verlicht hebben wat de symptomen heeft doen verdwijnen :)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  donderdag 21 juli 2011 @ 23:40:35 #18
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_99775574
Oh ja ik was vergeten dat Fok het forum is voor je medische problemen ;) .

Met je darmen kan echt van alles aan de hand zijn, van onschuldig tot zeer ernstig . PDS kan dan zeer pijnlijk zijn maar is niet gevaarlijk geloof ik. Oh ik ben geen dokter trouwens ;) :P
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 01:35:42 #19
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_99780564
In principe is PBS niet gevaarlijk nee, maar kunnen wel complicaties optreden (opstopping, bepaalde voedingsstoffen niet opnemen, diarree en dus uitdroging), tis vooral heel pijnlijk en vervelend (spreek uit ervaring, en ik heb volgens mij een milde vorm)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  vrijdag 22 juli 2011 @ 02:54:41 #20
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_99782233
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 01:35 schreef Tanin het volgende:
In principe is PBS niet gevaarlijk nee, maar kunnen wel complicaties optreden (opstopping, bepaalde voedingsstoffen niet opnemen, diarree en dus uitdroging), tis vooral heel pijnlijk en vervelend (spreek uit ervaring, en ik heb volgens mij een milde vorm)
klopt ik heb ook pds . Het is gewoon heel belangrijk goed te drinken, zeker 1,5 liter per dag en een juist voedings- en bewegingspatroon. Dan maak je het voor jezelf in ieder geval wat makkelijker.

[ Bericht 7% gewijzigd door tuintegel op 22-07-2011 03:18:14 ]
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
  vrijdag 22 juli 2011 @ 12:51:42 #21
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_99790450
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2011 02:54 schreef tuintegel het volgende:

[..]

klopt ik heb ook pds . Het is gewoon heel belangrijk goed te drinken, zeker 1,5 liter per dag en een juist voedings- en bewegingspatroon. Dan maak je het voor jezelf in ieder geval wat makkelijker.
Mjah, ik heb het jaren gered op ongeveer een liter...
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_111717747
Nieuwe inzichten voor het Prikkelbare Darm Syndroom . Huisartsen krijgen centraal altijd richtlijnen aangeleverd waar ze zich aan kunnen houden bij ziekten. Tot 2011 stond daarin dat ze vezels moesten voorschrijven als iemand zich meldde met het Prikkelbare Darm Syndroom. In mei 2011 werd die richtlijn veranderd en staat dat vezels helemaal niet goed zijn.maar vezels juist een slechte reactie geeft. Ook de medische wereld is er nu achter dat vezels bij het Prikkelbare Darm Syndroom ook wel spastische darm genoemd soms veel beter achterwege kunnen blijven.

Zie voor het gehele artikel :

http://mens-en-gezondheid(...)-geven-klachten.html
  vrijdag 18 mei 2012 @ 20:32:28 #23
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_111718117
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:24 schreef RETROSWEETY het volgende:
Nieuwe inzichten voor het Prikkelbare Darm Syndroom . Huisartsen krijgen centraal altijd richtlijnen aangeleverd waar ze zich aan kunnen houden bij ziekten. Tot 2011 stond daarin dat ze vezels moesten voorschrijven als iemand zich meldde met het Prikkelbare Darm Syndroom. In mei 2011 werd die richtlijn veranderd en staat dat vezels helemaal niet goed zijn.maar vezels juist een slechte reactie geeft. Ook de medische wereld is er nu achter dat vezels bij het Prikkelbare Darm Syndroom ook wel spastische darm genoemd soms veel beter achterwege kunnen blijven.

Zie voor het gehele artikel :

http://mens-en-gezondheid(...)-geven-klachten.html
Interessant! Ik was door experimenteren er al achter gekomen dat dat voor mij zo werkt, maar tof dat daar nu degelijk onderzoek voor is! Veel dank!
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_111748718
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:32 schreef Tanin het volgende:

[..]

Interessant! Ik was door experimenteren er al achter gekomen dat dat voor mij zo werkt, maar tof dat daar nu degelijk onderzoek voor is! Veel dank!
Interessant!

Ik heb ook PDS en eet toevallig de laatste tijd (vrijwel) volledig glutenvrij en dat helpt mij ook enorm. Dit artikel verklaart dus waarom :)

Laatst had ik weer een gewoon broodje geprobeerd na 4 weken zonder, ik zat binnen 10 minuten op de wc met een heftige krampaanval en was de rest van de avond misselijk. Dus niet weer ;)

[ Bericht 15% gewijzigd door Selestha op 19-05-2012 18:50:39 ]
  zaterdag 19 mei 2012 @ 19:32:36 #25
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_111750535
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 18:41 schreef Selestha het volgende:

[..]

Interessant!

Ik heb ook PDS en eet toevallig de laatste tijd (vrijwel) volledig glutenvrij en dat helpt mij ook enorm. Dit artikel verklaart dus waarom :)

Laatst had ik weer een gewoon broodje geprobeerd na 4 weken zonder, ik zat binnen 10 minuten op de wc met een heftige krampaanval en was de rest van de avond misselijk. Dus niet weer ;)
Ik kan (simpele) granen dan weer prima hebben. Melk en vlees = ;(
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_111750744
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 19:32 schreef Tanin het volgende:

[..]

Ik kan (simpele) granen dan weer prima hebben. Melk en vlees = ;(
Hmm ja het verschilt wel per persoon, dat je heb je met PDS helaas.

Ik heb zelf ook last van vet vlees zoals spek en drumsticks (kan echt geen varken verdragen), bonen en rode pepers.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 19:40:11 #27
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_111750889
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 19:37 schreef Selestha het volgende:

[..]

Hmm ja het verschilt wel per persoon, dat je heb je met PDS helaas.

Ik heb zelf ook last van vet vlees zoals spek en drumsticks (kan echt geen varken verdragen), bonen en rode pepers.
Dit klinkt inderdaad bekend. Licht wel aan type (bonen) en hoeveelheid (alles)
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  zaterdag 19 mei 2012 @ 21:54:37 #28
73348 mmascha
Restaurant Odell
pi_111757625
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:24 schreef RETROSWEETY het volgende:
Nieuwe inzichten voor het Prikkelbare Darm Syndroom . Huisartsen krijgen centraal altijd richtlijnen aangeleverd waar ze zich aan kunnen houden bij ziekten. Tot 2011 stond daarin dat ze vezels moesten voorschrijven als iemand zich meldde met het Prikkelbare Darm Syndroom. In mei 2011 werd die richtlijn veranderd en staat dat vezels helemaal niet goed zijn.maar vezels juist een slechte reactie geeft. Ook de medische wereld is er nu achter dat vezels bij het Prikkelbare Darm Syndroom ook wel spastische darm genoemd soms veel beter achterwege kunnen blijven.

Zie voor het gehele artikel :

http://mens-en-gezondheid(...)-geven-klachten.html
Dank voor deze info!

Ik hoop dat de nieuwe NHG standaard nu snel uitkomt. Gelukkig ben ik er zelf inmiddels ook achter dat oplosbare vezels veel beter gaan dan onoplosbare. Misschien toch ook maar weer eens aan de probiotica.
Bij Hoevelaken rechtsaf.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 23:07:46 #29
208890 June.
Seriously?
pi_111761851
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 20:24 schreef RETROSWEETY het volgende:
Nieuwe inzichten voor het Prikkelbare Darm Syndroom . Huisartsen krijgen centraal altijd richtlijnen aangeleverd waar ze zich aan kunnen houden bij ziekten. Tot 2011 stond daarin dat ze vezels moesten voorschrijven als iemand zich meldde met het Prikkelbare Darm Syndroom. In mei 2011 werd die richtlijn veranderd en staat dat vezels helemaal niet goed zijn.maar vezels juist een slechte reactie geeft. Ook de medische wereld is er nu achter dat vezels bij het Prikkelbare Darm Syndroom ook wel spastische darm genoemd soms veel beter achterwege kunnen blijven.

Zie voor het gehele artikel :

http://mens-en-gezondheid(...)-geven-klachten.html
Vezels kunnen juist wel goed zijn als je last hebt van obstipatie. Echter, als je krampen hebt of diarree kun je ze beter vermijden. Kortom, het ligt er maar net aan welk type PDS je hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door June. op 19-05-2012 23:21:25 ]
Shine bright like a diamond.
pi_111772715
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 23:07 schreef June. het volgende:

[..]

Vezels kunnen juist wel goed zijn als je last hebt van obstipatie. Echter, als je krampen hebt of diarree kun je ze beter vermijden. Kortom, het ligt er maar net aan welk type PDS je hebt.
Ja da's waar :) Ik heb het diarree type, voor mij is het een ramp ;)
  zondag 20 mei 2012 @ 19:26:27 #31
327255 Kreupel
Sorry alle hamburgers!
pi_111795027
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 23:07 schreef June. het volgende:

[..]

Vezels kunnen juist wel goed zijn als je last hebt van obstipatie. Echter, als je krampen hebt of diarree kun je ze beter vermijden. Kortom, het ligt er maar net aan welk type PDS je hebt.
Het gaat juist om de soort vezels. Wateroplosbare gaan bij PDS vaak erg goed, maar de niet-oplosbare vezels geven vaak problemen. (Tarwe, rauwe groenten, bepaalde soorten groenten en fruit, etc.)
Of dit nu obstipatie is of diarree...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')