abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99571029
Gisteren een compleet nieuw toitel gekocht en geinstalleerd. Een duoblick, dus keramieke pot (type diepspoel), plus keramiek reservoir. Alles geinstalleerd, doe een test-doorspoeling en....loopt er heel klein beetje water tussen vloertegels en (nog niet gekitte) rand wc pot??
Het kan niet zo zijn dat de wc verstopt is en het water dus omhoog loopt, want a) dan zou het veel meer water zijn en b) onze wc is niet van het type metbodemafvoer (dus de pot staat niet OP de afvoer), maar heeft een so called wandafvoer. Deze wandafvoer wordt met een korte flexible-buis (ook nieuw) aan de vloerafvoer verbonden.
Hoe kan het zijn dat er water tussen pot en vloer doorsijpelt? Heb ook het idee dat het alleen bij doorspoelen is.
PS: dacht gisteren na 2 uurtjes klussen wel klaar te zijn, ben 7 uur bezig geweest om een wc te installeren
pi_99571103
Flexible buis te kort. :Y
pi_99571125
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2011 09:26 schreef -moppie- het volgende:
Flexible buis te kort. :Y
Flexibele buis is niet te kort, deze loopt echter wel een beetje schuin. Dus afvoer zit niet in één lijn met wc pot (slechts 1 a 2 cm naar links)...
pi_99571443
Naast de pot gepiest? ;)
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_99571541
quote:
13s.gif Op zondag 17 juli 2011 09:18 schreef Niels78 het volgende:Hoe kan het zijn dat er water tussen pot en vloer doorsijpelt? Heb ook het idee dat het alleen bij doorspoelen is.
PS: dacht gisteren na 2 uurtjes klussen wel klaar te zijn, ben 7 uur bezig geweest om een wc te installeren
Dan heb je waarschijnlijk een lekkage tussen reservoir en pot. Een dun stroompje zie je niet op het keramiek, pas als het op de vloer komt.

Gooi eens een 2x 'n emmer water direct in de pot. Blijft het droog? Zo ja, dan zit het dus in het reservoir-> pot overgang.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 17 juli 2011 @ 10:36:05 #6
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_99571938
2 cm is echt teveel, een halve cm is nog wel op te vangen. zou je voor de beeldvorming een foto kunnen plaatsen?
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_99574535
pi_99574691
Ik heb zojuist enkele emmers water in de pot gegooid; de boel bleef droog.

Toen nog eens doorgespoeld; en ja....en klein beete water sijpelde onder de bot door (enkel te zien door WC papiertjes langs te leggen).

Het ligt dus n.a.w. aan pot-reservoir overgang. Alleen vindt ik het dan raar, dat als er gewoon water in reservoir staat, deze NIET lekt.

Voor de duidelijkheid heb ik wat foto's van de riool-pot overgang bijgezet. De 1 of 2 cm is lichtelijk overdreven; buis staat max 0,5-1 cm naar links toe (als ik van voren kijk).

Wat zou het dus kunnen zijn??

[/img]
pi_99574792
[/img]
pi_99574822
ooh ja; in hoeverre adviseren jullie kit te gebruiken (zodra alles niet meer lekt)? Boven had ik t wel, beneden niet....
pi_99575183
Lekkage kan ook in overgang van duoblok op pot zitten.
pi_99576348
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:04 schreef klipper het volgende:
Ja dat kan, alleen heb ik net het reservoir eraf gehaald, alles goed aangedraad, rubber gecheckt en m weer goed erop gezet en vast gedraaid. Zijn er nog zaken waar ik bij reservor-pot aansluiting nog op moet letten.

Lek in porceleinen bot lijkt me sterk bij gloednieuwe pot... maar t kan!

Ik denk toch dat het iets in in de overgang pot-riool,,,,maar hoe kan het water dan van rechts onderin de pot er uit lopen, als ik nergens nattigheid zie. Je zou toch verwachten dat ik dan water voel bij de aansluiting flex pijp en wc pot??

Ik kan geen WC meer zien :'(
pi_99578450
Rustig maar, we komen er wel uit!

Dat het niet lekt als er alleen water instaat, komt omdat er een verbinding is waarin water stroomt als je doortrekt. Op dat punt lekt 't.

Maak alles weer open, als het goed is zit er een rubber tussen reservoir en pot. Dat ding lekt weleens. Invetten met vaseline, nauwkeurig terugplaatsen en voorzichtig het reservoir weer plaatsen en met beleid de 2 bouten aandraaien. Niet heel vast, gewoon gelijkmatig aandraaien totdat je weerstand voelt. Dan laar.

Tweede punt: die flexibele buis gaat problemen geven i.e. verstopping, dat gaat echt niet goed zo. Daarvoor zijn er speciale gladde PVC buizen die die afstand overbruggen.

-- edit -- volgens mij is die hele pot niet goed; hiervoor zijn potten met een keramische buis aan de achterzijde die je in één keer bovenop die vloerafvoer plaatst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_99581757
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 14:42 schreef blomke het volgende:
Rustig maar, we komen er wel uit!

Dat het niet lekt als er alleen water instaat, komt omdat er een verbinding is waarin water stroomt als je doortrekt. Op dat punt lekt 't.

Maak alles weer open, als het goed is zit er een rubber tussen reservoir en pot. Dat ding lekt weleens. Invetten met vaseline, nauwkeurig terugplaatsen en voorzichtig het reservoir weer plaatsen en met beleid de 2 bouten aandraaien. Niet heel vast, gewoon gelijkmatig aandraaien totdat je weerstand voelt. Dan laar.

Tweede punt: die flexibele buis gaat problemen geven i.e. verstopping, dat gaat echt niet goed zo. Daarvoor zijn er speciale gladde PVC buizen die die afstand overbruggen.

-- edit -- volgens mij is die hele pot niet goed; hiervoor zijn potten met een keramische buis aan de achterzijde die je in één keer bovenop die vloerafvoer plaatst.
Bedankt voor de tip; ik ga zsm het reservoir eraf halen en rubber invetten.
Maar hoe komt het water dan onder de pot naar buiten, helemaal o/d grond?

En...kan het probleem ook nog zitten tussen flex.buis en keramische pot?

V.w.b. die flex slang en de pot: vanaf dat het huis er staat (1999) zit er een overbrugging van kunststof tussen pot en vloerafvoer, dus dat moet opzich geen punt zijn. Maar die flex buis is een minder goede oplossing, zeker met het oog op opstoppingen??
pi_99581956
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 16:27 schreef Niels78 het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip; ik ga zsm het reservoir eraf halen en rubber invetten.
Maar hoe komt het water dan onder de pot naar buiten, helemaal o/d grond?

En...kan het probleem ook nog zitten tussen flex.buis en keramische pot?

V.w.b. die flex slang en de pot: vanaf dat het huis er staat (1999) zit er een overbrugging van kunststof tussen pot en vloerafvoer, dus dat moet opzich geen punt zijn. Maar die flex buis is een minder goede oplossing, zeker met het oog op opstoppingen??
Het is spoelwater dat over het keramiek stroomt. Dat zie je haast niet.

Emmers water in de pot geven géén lekkage toch?
pi_99582891
Zit de afdichtingsring goed op zijn plek? Zit er een afdichtingsring in?
Een ander probleem met een flexibele buis gaat zijn dat het beweegt, trilt, etc. bij doortrekken.
Alleen al bij dit trillen ontstaan er kortstondig openingen waarlangs water lekt. Op den duur, als het maar lang genoeg getrild heeft, zit de hele buis er scheef op en staat je wcvloer opeens onder de blubber.
pi_99583086
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 13:04 schreef klipper het volgende:
Dat ook en ik zie dat de toiletpot niet uit 1 stuk gemaakt is. Er zit aan de binnenkant nog een rand waarlangs het kan lekken?
pi_99583997
Wow...kan dus nog alle kanten op?

Ik voel trouwens echt 0,0 water langs de pot lopen, zodra ik doorspoel.

Ik ga nu het reservoir eraf halen, nakekijken en met vaseline insmeren.

PS: Deze toilet wordt bijna alleen maar gebruikt voor de liquid waste :)
pi_99584251
Zojuist t reservoir eraf gehaald; onderkant is vrij nat en de rubber ring ook??
pi_99584657
Kan je foto's plaatsen van de onderdelen?
pi_99584669
Actie:
rubber ingevet met vaseline, nauwkeurig teruggeplaatst en voorzichtig het reservoir weer plaatsen en met beleid de 2 bouten aangedraaid.

Resultaat: Lekt nog steeds!

Zucht; weekend heeft in teken gestaan van het toilet! YES
pi_99584889
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:02 schreef Niels78 het volgende:
Actie:
rubber ingevet met vaseline, nauwkeurig teruggeplaatst en voorzichtig het reservoir weer plaatsen en met beleid de 2 bouten aangedraaid.

Resultaat: Lekt nog steeds!

Zucht; weekend heeft in teken gestaan van het toilet! YES
Heb je de aansluiting van de aanvoer van het water op de pot al aan alle kanten gecontroleerd?
pi_99585077
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 18:09 schreef Onverlaatje het volgende:

[..]

Heb je de aansluiting van de aanvoer van het water op de pot al aan alle kanten gecontroleerd?
De aansluiting van het water is toch het gat in reservoir en de pot? Hier zit een rubber, welke ik heb ingevet. Of bedoel je de aansluiting pot en afvoer?
Of bedoel je aansluting water naar reservoir; hier zit niets...
pi_99585515
Ik ben denk ik een stapje verder;
- ik heb het reservoir eraf gehaald

- toen een emmer water in het gat gehooid. En ja hoor...toen lekte het ook. Zie foto:

Hieruit kan ik concluderen dat de lek niet zit in de aansluiting reservoir - pot, of ben ik nu te voorbarig. Lijkt haast wel om een lekke pot te gaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')