abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99531605
Sinds een paar maanden geeft mijn auto (een 307 uit 2003 2.0 HDi 90PK) aan dat ik koelvloeistof moet bijvullen.
Omdat de motor niet boven de 90 graden uit komt en de vloeistof zich niet mengt met de olie, dacht de dealer niet aan een lekke kop.

De garage heeft de thermostaat vervangen, een nieuwe waterpomp erin gezet, het reservoir waar de koelvloeistof inzit vervangen en een nieuwe koelfan erin gezet.
Hij heeft de motor ook een paar uur laten draaien om te zien of er ook kleurverschil in de vloeistof zat, dit was niet het geval.

Ik heb vorige week voor m'n werk 600 km moeten rijden, 300 heen en 300 terug. Op de snelweg heeft ie niet 1x aangegeven dat ik de vloeistof moet bijvullen. Zodra ik weer rij in de stad en dus moet optrekken afremmen en schakelen begint ie weer te piepen om vloeistof.

Dit is toch raar?

Gister ben ik weer een stukje wezen rijden met de dealer, bij terugkomst bleek de slang hard te zijn en die viel bijna niet in te drukken. Maar de olie is goed en niet gemengd.

Weet iemand wat er aan de hand is? Wij gaan dinsdag op vakantie naar italie met de auto, is dit verantwoord als we continue bijvullen?
Sex met condoom is hetzelfde als een Fruitella eten met het papiertje er nog omheen
pi_99531808
Blijft je kvs niveau wel het zelfde als de motor koud is?
Wat wel vaker gebeurt is dat er een luchtbel bij de sensor zit, deze laat de sensor afgaan bij het remmen omdat die bel er dan voorkomt.

Zolang de kvs niet mengt met je olie is er over het algemeen goed mee te rijden :P
pi_99531900
Nee want als ik de kvs heb bijgevuld en ik rijden ga, gaat het reservoir wel leeg. Dus er is ergens wel een lek.

Gekke is dat de motor nooit boven de 90 graden uitkomt.
Als de motor boven de 80 graden uitkomt slaat de radiateur aan en wordt dan heet. Dus verder is het allemaal prima in orde en de auto 'loopt' ook als een zonnetje.
Sex met condoom is hetzelfde als een Fruitella eten met het papiertje er nog omheen
  zaterdag 16 juli 2011 @ 03:54:42 #4
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_99532131
Waarom laat je die auto niet gewoon maken?

Als je gaat sluit een goede verzekering af bij de ANWB.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_99532207
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 03:54 schreef Staal het volgende:

Is het wel een lekke kop dan? Ik heb het ANWB wegenwacht met vervangend vervoer in het buitenland pakket.

Ik krijg die auto voor dinsdag nooit gemaakt..
pi_99532856
Kan van alles, koude motor lekt iets en als het warm word is het lek dicht. Kijk eens bij de vries stoppen op leksporen. Ook kan goed ontluchten het probleem zijn en daar is een PSA best gevoelig voor, verhoog desnoods je vulingang en ontlucht het systeem goed. Koppakking kan je afpersen maar je kan het ook ruiken als het de cilinder in gaat en zien als het in de olie komt.
pi_99532861
quote:
5s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 03:54 schreef Staal het volgende:

Misschien dat dat wat lastig gaat, nu je op een openbaar forum al aangeeft dat je auto niet helemaal goed was voordat je op reis ging...
pi_99534663
laat het koelsysteem eens GOED ontluchten.

een lekke koppakking bij een DW10 komt eigenlijk niet voor

de warmte wisselaar (olie koeler/koelwater verwarmings element) wil wel eens lek.

waterpomp niet lek? wat die willen nog wel eens lek!
  zaterdag 16 juli 2011 @ 12:18:12 #9
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_99536438
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 08:03 schreef RetepV het volgende:

[..]

Misschien dat dat wat lastig gaat, nu je op een openbaar forum al aangeeft dat je auto niet helemaal goed was voordat je op reis ging...
Alleen als hij tekent met 'groenerdangras'.
Ook denk ik dat de ANWB nét niet de providergegevens mag opvragen.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_99545563
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 11:04 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
laat het koelsysteem eens GOED ontluchten.

een lekke koppakking bij een DW10 komt eigenlijk niet voor

de warmte wisselaar (olie koeler/koelwater verwarmings element) wil wel eens lek.

waterpomp niet lek? wat die willen nog wel eens lek!
Sorry ik ben een leek op dit gebied verder maar wat is een DW10?
Als ik heb gereden en ik doe de motorkap open ruik ik geen rare geurtjes en de olie is ook gewoon mooi zwart.
Alleen de slang aan de voorkant wordt wel hard.

De waterpomp is niet lek, die is ook vervangen.

Misschien is goed ontluchten wel het hele probleem..
pi_99548173
DW10 zal wel de motorcode zijn ;)
Gott schütze mich vor blonden Frauen und Autos die Franzosen bauen
pi_99549888
oké, net weer even 20km gereden. Temp blijft mooi tussen de 80 en 90gr. De slang is niet hard, radiateur slaat mooi aan en wordt heet.
Hij heeft ook niet gepiept.

Snap er niets van.
  zaterdag 16 juli 2011 @ 18:39:21 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_99550595
ANWB lidmaatschapje lijkt me toch wel wijs voor je zo'n eind gaat rijden met een auto waarvan de betrouwbaarheid niet helemaal 'je van het' is ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  † In Memoriam † zaterdag 16 juli 2011 @ 18:53:35 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_99551088
Als je op vakantie gaat, neem dan in elk geval voldoende koelvloeistof mee van het juiste type.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Forum Admin zaterdag 16 juli 2011 @ 19:33:51 #15
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_99552722
Laat het systeem afpersen, een lekke koppakking betekent nog niet dat olie en kvs zich gaan vermengen.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een haarscheurtje hebt in een van je slangen en dat deze dus gaat lekken zodra de motor op temperatuur is, dat zie je niet omdat de vloeistof meteen verdampt. Laat het in ieder geval oplossen voor je zo ver gaat rijden!
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zaterdag 16 juli 2011 @ 21:36:53 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_99557601
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Laat het systeem afpersen, een lekke koppakking betekent nog niet dat olie en kvs zich gaan vermengen.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat je een haarscheurtje hebt in een van je slangen en dat deze dus gaat lekken zodra de motor op temperatuur is, dat zie je niet omdat de vloeistof meteen verdampt. Laat het in ieder geval oplossen voor je zo ver gaat rijden!
Maar dat ruik én zie je wel (stoom) :Y

plus dat je geen harde slangen krijgt dan..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_99562749
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:39 schreef Sounddragon het volgende:
ANWB lidmaatschapje lijkt me toch wel wijs voor je zo'n eind gaat rijden met een auto waarvan de betrouwbaarheid niet helemaal 'je van het' is ;)
Wij hebben wegenwacht europa met vervangend vervoer in het buitenland. Dat is volgens mij wel het uitgebreidste pakket voor europa.

quote:
7s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 19:33 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja als ik het op laat lossen voordat ik op vakantie ga, gaat het me zoveel geld kosten dat ik niet eens meer op vakantie kan. :')

Heb zonet maar weer even een stukje gereden, stuk van 50 km op de snelweg. Temperatuur blijft mooi tussen de 80 en de 90 graden. Geen gepiep om koelvloeistof. Bij thuiskomst motorkap open gedaan, geen verdampende vloeistoffen of een rare geur. Radiateur was heet en de slang kon ik indrukken. Er kwam wel wat sissend geluid uit de kvs reservoir maar dat hield na een paar seconden op.

Is toch gek dat als je snelweg rijdt niets aan de hand is en zodra je de stad in komt dat ie dan weer begint te kutten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:53 schreef 2cv het volgende:
Als je op vakantie gaat, neem dan in elk geval voldoende koelvloeistof mee van het juiste type.
Ja mochten we wel met deze auto gaan waren we dat ook van plan. ;)
pi_99564678
is de dop niet kapot? gebeurt met enige regelmaat :+
pi_99564802
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 00:11 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
is de dop niet kapot? gebeurt met enige regelmaat :+
Er is een nieuw reservoir ingekomen plus nieuwe dop. Is het dan niet heel toevallig als de dop van het oude én het nieuwe kapot is?
pi_99566443
Resumé
Je auto word niet heet
Je auto rijd prima
Alleen een lampje zegt na een tijd in de stad dat je KVS moet bij vullen.
Als je dat doet gaat het prima
Je hebt anwb europa service

Gewoon lekker op vakantie gaan je hoeft dan toch geen spreekwoordelijke trein te halen dus als het kapot gaat is het geen ramp.
Een tip ga naar Frankrijk als ie dan kapot gaat is een goede garage nooit ver weg
pi_99575524
nogmaals, is het koelsysteem al eens GOED ontlucht?

dwz, rustig afvullen met koude motor op max. ontluchtingnippels open tot er een contstande stroom is. dan de nippels weer dicht draaien. afvullen.

motor starten kachel op warm, airco UIT.

laten draaien op 2000 RPM tot de 3de cyclus van de ventilator geëindigd is (koelvin 3x op de hoogste stand gedraaid heeft, is ook hoor baar), motor laten afkoelen, afvullen op max. en dan weer kijken als het peil zakt
pi_99600812
Het blijkt dat ik een lekker kachelradiateur heb.. betekent ieder uur stoppen om bij te vullen. Naja moet toch elk uur even roken :')
  maandag 18 juli 2011 @ 00:41:01 #23
42366 Staal
pi_99603168
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 23:54 schreef GroenerDanGras het volgende:
Het blijkt dat ik een lekker kachelradiateur heb.. betekent ieder uur stoppen om bij te vullen. Naja moet toch elk uur even roken :')
Tja, of je laat dat blik van je maken.

quote:
3s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 18:39 schreef Sounddragon het volgende:
Hier gaat TS ook al niet op in.

Fijne vakantie. :').
Un certain jeune homme
  maandag 18 juli 2011 @ 00:46:15 #24
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_99603415
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2011 23:54 schreef GroenerDanGras het volgende:
Als het maar een klein lekje is moet dat makkelijk te fixen zijn,

quote:
14s.gif Op maandag 18 juli 2011 00:41 schreef Staal het volgende:

[..]

Tja, of je laat dat blik van je maken.
[..]
Hier gaat TS ook al niet op in.

Fijne vakantie. :').
TS heeft al 2 keer aangegeven dat ie lid is van de ANWB.
  maandag 18 juli 2011 @ 01:00:00 #25
42366 Staal
pi_99603987
Okay. Met een lidmaatschap hoef je je auto nooit te laten maken? Gelukkig rookt de auto op gelijk tempo als TS.

Ik begrijp het niet zo goed en zou zo niet op vakantie gaan ook. Maar goed, dat is allemaal normaal blijkbaar. ANWB heeft het ook druk tijdens de zomermaanden.
Un certain jeune homme
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')