abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99431574
Bron NU.nl:

'Droogte in Somalië is ergste humanitaire ramp ter wereld'

DEN HAAG - De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben giro 555 geopend voor giften voor de slachtoffers van de droogte in delen van Kenia, Ethiopië en Somalië.
Er is al geruime tijd geen regen gevallen in de Hoorn van Afrika, en de verwachting is dat het nog lang gaat duren voordat het weer gaat regenen, aldus de SHO maandag.

''Hierdoor worden miljoenen mensen door hongersnood getroffen, de ergste hongersnood in 60 jaar'', aldus een verklaring van SHO.

Een woordvoerder van de organisatie zei de indruk te hebben dat de gemiddelde Nederlander niets eens van het probleem af weet. ''We willen dan ook vooral dat er aandacht voor komt.''

Door de droogte mislukken oogsten, sterft het vee en stijgen de voedselprijzen. De hulporganisaties verwachten een ernstige crisis die nog maanden gaat duren. ''Grootschalige en langdurige hulp is nodig.''

Vrijdag liet de VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr weten dat dagelijks honderden Somaliërs naar Ethiopië en Kenia vluchten. De opvangkampen in die landen zijn overvol.

De SHO bestaat uit Cordaid Mensen in Nood, ICCO & Kerk in Actie, het Nederlandse Rode Kruis, Oxfam Novib, Save the Children, Stichting Vluchteling, Tear, Terre des Hommes, Unicef Nederland en World Vision.

De huidige droogte en hongersnood in Somalië is de ''ergste humanitaire ramp in de wereld".
Dat heeft de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen bij de VN, António Guterres, maandag gezegd.
Gutteres zei dat hij veel vluchtelingenkampen heeft gezien, maar dat hij nog nooit mensen had in zo'n vertwijfelde toestand had gezien.
Vluchtelingen die van Somalië naar opvangkampen in Ethiopïe en Kenia trekken, zijn soms weken onderweg zonder voedsel. Te drinken hebben ze nauwelijks. Veel mensen sterven onderweg.

Een 35-jarige vrouw vertelde dat ze vluchtte vanwege de honger, maar dat haar twee zoontjes en een dochtertje onderweg overleden. Ze was 35 dagen onderweg naar het kamp Dabaab in Kenia.
Een andere vluchteling verhaalde over kinderen die onderweg ten prooi vielen aan hyena's en leeuwen.
De Hoorn van Afrika is getroffen door de ergste droogte in 60 jaar tijd. Per dag vluchten volgens de Unhcr 1700 Somaliërs naar Ethiopië en 1400 naar Kenia.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik kon er geen topic over vinden?
Waarom hebben we hierover in Nederland nauwelijks aandacht?

Dat was Golfer's post..ik vraag me af waarom dit niet automatisch een nieuwe topicreeks betreft... na ja, zal wel iets fout zijn gegaan. Ik kan iig niet #2 bij de titel toepassen. Modje gevraagd :)
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:22:55 #2
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_99431923
Ik heb dit bericht nog niet eerder gehoord, terwijl andere (volgens António Guterres) 'minder ernstige' rampen vaak wekenlang voorpagina nieuws zijn. Valt het mee of is het niet spectaculair genoeg?
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_99432087
quote:
11s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:22 schreef L-ascorbinezuur het volgende:
Ik heb dit bericht nog niet eerder gehoord, terwijl andere (volgens António Guterres) 'minder ernstige' rampen vaak wekenlang voorpagina nieuws zijn. Valt het mee of is het niet spectaculair genoeg?
heel veel mensen zullen /care doen. omdat het altijd hetzelfde liedje is daar.
  Donald Duck held woensdag 13 juli 2011 @ 22:29:56 #4
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_99432350
quote:
De goede doelen moeten zichzelf weer even profileren en hun bestaan rechtvaardigen. Dus trekken ze even een 'ramp' uit de kast. Een zeer zorgvuldig opgezet stukje mediaspectakel.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_99432581
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:25 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Klopt, het gebeurt vaker.
Dit is echter wel de ergste droogte in 60 jaar, oogsten zijn compleet mislukt.
Waterbekkens- en putten, die juist zijn aangelegd om perioden van langdurige droogten mee op te vangen, staan leeg...

Natuurlijk zijn er punten aan te voeren om te zeggen "en daarom geef ik niet!".

Maar daar zijn die mensen niet mee geholpen...
Dus ik geef, al gaat het maar om 25 euro...
  woensdag 13 juli 2011 @ 22:35:38 #6
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_99432666
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:29 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

De goede doelen moeten zichzelf weer even profileren en hun bestaan rechtvaardigen. Dus trekken ze even een 'ramp' uit de kast. Een zeer zorgvuldig opgezet stukje mediaspectakel.
Echt succesvol en zorgvuldig is het -in dat geval- toch niet. Ik had er namelijk nog niks over gehoord.
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_99432689
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:29 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Was het maar uit de kast getrokken... Dit gaat om echte mensen die letterlijk dood gaan van honger en dorst...
Alles wat op het land staat is dood... Water uit bekkens en putten is verdampt...

Ook een groot deel van Kenia, dat normaal bijna helemaal in de eigen voedselbehoefte kan voorzien, staat droog...
pi_99432855
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Was het maar uit de kast getrokken... Dit gaat om echte mensen die letterlijk dood gaan van honger en dorst...
Alles wat op het land staat is dood... Water uit bekkens en putten is verdampt...

Miljarden per jaar, en dat al tientallen jaren, en nul resultaat. Gek he, dat mensen op een gegeven moment zeggen "Ja dag."
pi_99432960
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:39 schreef fratsman het volgende:

[..]

Miljarden per jaar, en dat al tientallen jaren, en nul resultaat. Gek he, dat mensen op een gegeven moment zeggen "Ja dag."
Er is wel resultaat en die miljarden gaan niet allemaal naar 1 land/doel.
Vergeet niet dat er waterbekkens zijn (veel technieken uit Nederland, geotextiel, etc), waterputten geslagen, etc. maar tegen zo'n droogte kan niets op...

Een groot deel van dat geld (ons belastinggeld) is overigens puur om goodwill te tonen omdat we handelsbelangen hebben.

Douwe Egberts wil ook z'n koffiebonen uit Kenia halen...
  Donald Duck held woensdag 13 juli 2011 @ 22:42:20 #10
46149 __Saviour__
pi_99432989
quote:
3s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:35 schreef L-ascorbinezuur het volgende:

[..]

Echt succesvol en zorgvuldig is het -in dat geval- toch niet. Ik had er namelijk nog niks over gehoord.
Komt nog wel. Ik voorzie een avondvullend televisieprogramma met allerlei bekende mensen die 'geheel belangeloos' klaarzitten om de gulle giften van het volk te ontvangen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_99433060
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:42 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Komt nog wel. Ik voorzie een avondvullend televisieprogramma met allerlei bekende mensen die 'geheel belangeloos' klaarzitten om de gulle giften van het volk te ontvangen.
Als die bekende Nederlanders geld vragen of niet komen is het vast ook niet goed.

Je strooit wel weer een hoop standaard borrelpraatjes in het rond hier... Dat hadden we allemaal nog nooit gehoord joh... Echt vernieuwend en origineel...

Je hoeft overigens niet te kijken... Gewoon een tientje overmaken naar 555 is genoeg...
Of heb je dat niet over voor een ander mens dat in de moeilijkheden zit?
pi_99433075
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:42 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Jeroen Pauw's BedelTV.

Kan niet wachten.
pi_99433203
quote:
Afrika is een back-up voor giro 555
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_99433269
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:43 schreef MaGNeT het volgende:
Je hoeft overigens niet te kijken... Gewoon een tientje overmaken naar 555 is genoeg...
Je 'schuldgevoel' afkopen met een tientje :')
De directeur van het goede doel steunen zodat hij een nieuwe auto kan kopen :')
Geld dat niet wordt uitgegeven aan het doel maar gewoon blijft staan :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Donald Duck held woensdag 13 juli 2011 @ 22:50:24 #15
46149 __Saviour__
pi_99433421
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:43 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als die bekende Nederlanders geld vragen of niet komen is het vast ook niet goed.

Je strooit wel weer een hoop standaard borrelpraatjes in het rond hier... Dat hadden we allemaal nog nooit gehoord joh... Echt vernieuwend en origineel...

Van mij gaat er geen cent naar toe. Elke euro die naar Afrika gaat is er een die verloren gaat. Afrika is een grote bak eindeloze ellende. Het komt er nooit meer goed.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_99433443
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:47 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Je 'schuldgevoel' afkopen met een tientje :')
De directeur van het goede doel steunen zodat hij een nieuwe auto kan kopen :')
Geld dat niet wordt uitgegeven aan het doel maar gewoon blijft staan :')
Zo, jij bent goed met de :')
:')
pi_99433451
quote:
4s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:25 schreef gogosweden het volgende:

[..]

Dat is dus gewoon niet waar. De vorige grote droogte was in de jaren 80. Dat is ruim 30 jaar geleden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_99433486
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:50 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Van mij gaat er geen cent naar toe. Elke euro die naar Afrika gaat is er een die verloren gaat. Afrika is een grote bak eindeloze ellende. Het komt er nooit meer goed.
Zou je ooit producten gebruiken die uit Afrika komen?
pi_99433517
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:50 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Zo, jij bent goed met de :')
:')
En jij bent goed om mensen over te halen hun schuldgevoel af te kopen terwijl je er niemand mee helpt. Hulde!
pi_99433522
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:50 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Dit is dus ook gewoon niet waar. Afrika kan zich prima zelf bedruipen met voedsel ,etc. Eens in de zoveel tijd is er een droogte. Landen als Kenia houden hier al rekening mee. Somalie kan dat niet omdat het daar al 20 jaar oorlog is wat totaal genegeerd wordt door de gehele wereld.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_99433531
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is dus gewoon niet waar. De vorige grote droogte was in de jaren 80. Dat is ruim 30 jaar geleden.
Klopt, in andere gebieden zijn er wel grote droogten geweest maar dat is net zoiets als zeggen "Er was toen een ramp in Spanje dus het wordt niets in Noorwegen"...
pi_99433570
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:52 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Klopt, in andere gebieden zijn er wel grote droogten geweest maar dat is net zoiets als zeggen "Er was toen een ramp in Spanje dus het wordt niets in Noorwegen"...
Precies. Praktisch alle landen in afrika kunnen zich prima zelf redden. Alleen speciaal in de hoorn van afrika komen af en toe droogtes voor.
pi_99433585
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Er is wel altijd rampspoed met burgeroorlogen, piraterij, kindsoldaten en hongersnoden. En kindersterfte.
pi_99433619
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:53 schreef bijdehand het volgende:

[..]

Er is wel altijd rampspoed met burgeroorlogen, piraterij, kindsoldaten en hongersnoden. En kindersterfte.
Dat was in Europa in de middeleeuwen ook zo.
Daarbij komt nog dat je in de media alleen de rampverhalen hoort. Er zijn zat gebieden in Afrika die toeristisch zijn.
pi_99433643
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 22:52 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit is dus ook gewoon niet waar. Afrika kan zich prima zelf bedruipen met voedsel ,etc. Eens in de zoveel tijd is er een droogte. Landen als Kenia houden hier al rekening mee. Somalie kan dat niet omdat het daar al 20 jaar oorlog is wat totaal genegeerd wordt door de gehele wereld.
Maakt niet uit, sommige mensen hebben hun eigen waarheid.
Als je iedere minuut van de dag, alles kan kopen wat je nodig hebt, is het besef dat dat "luxe" is blijkbaar weg...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')