abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99545239
Wij hebben een schets laten maken en gaan voor traditioneel. Ehm, vooralsnog :)
De berekening verwachten we hopelijk nog binnen want de bouwvak staat voor de deur
pi_99545372
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2011 16:34 schreef draaijer het volgende:
Wij hebben een schets laten maken en gaan voor traditioneel. Ehm, vooralsnog :)
De berekening verwachten we hopelijk nog binnen want de bouwvak staat voor de deur
In regio midden is de vakantie zelfs al begonnen
pi_99549161
Prefab is niet per defenitie standaard. Mijn ouders hebben in notabene 1981 een prefabhuis laten bouwen maar zowel intern als extern hebben ze álles naar eigen wens laten aanpassren. Zo werd het huis 2 meter breder en 2 meter dieper, werd er een terrasoverkapping bij gemaakt, in één lijn met het dak, alle ramen anders en die ramen 2 keer zo groot (was onderhand meer raam dan huis :+ en werden alle kamers en kamermaten totaal gewijzigd en omgegooid.
Prachtig huis en helemaal naar smaak van mijn ouders.
Eind oktober 1980 gingen de heipalen de grond in en eind januari 1981 konden we erin. Nooit problemen gehad, enig minpunt wat wel de gehorigheid intern maar daar ik een jaar later op mezelf ging hadden mijn ouders het rijk alleen. Leuk is wel dat ze op één muur na alle muren konden slopen of verplaatsen zionder gevolgen voor de constructie.

Kan helaas hier geen foto neerplanten want ik heb het huis al lang verkocht en lijkt mij niet kies nu het een andere eigenaar heeft zomaar foto's neer te zetten. We hebben nog overwogen er zelf te gaan wonen maar emotioneel gezien geen goed idee, qua huis en locatie op zich wel.
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_99549621
Overigens, de huidige bewoners hebben toen (2 jaar geleden) 2 bouwkundige experts laten komen welke het huis bouwtechnisch als uitstekend beoordeelden en daarnaast de isolatiewaarde helemaal perfect werd bevonden, hetgeen ook niet bepaald onbelangrijk is.
Huis was zonder ooit in de verkoop te hebben gestaan officieel dan ook binnen 3 dagen verkocht. Zegt niet alles maar toch.
Huidige bewoners hebben de hele heisa binnenwerks compleet omgegooid wat dus kom omdát er slechts één draagmuur was( En dan nog enkel beneden en slechts een muur van een meter of 5, boven kon het gewoon een loft worden als ze dat wilden). en ze dus zonder enig probleem alle muren konden slopen. Als ik me goed herinner noemden ze dat een "dakdraagconstructie" door mij vlot vertaald als : het huis hangt aan het dak :+ )

[ Bericht 3% gewijzigd door Lottekoekkie op 16-07-2011 18:12:49 ]
Ooit zei iemand over mij: die geeft haar handen en ziel nog weg aan een ander.
Ik heb ze beiden toch maar gehouden
pi_99601071
quote:
Dat valt niet zomaar te zeggen. Kwaliteit is pas meetbaar als je bepaalde doelen gaat stellen. 100% duurzaam of de afwerking.. Een muur van beton kan geheel volgens de norm gemaakt worden. Dan spreek je natuurlijk ook al over kwaliteit.
Precies, een prefab huis is goedkoper als je kijkt naar de kwaliteit/prijs verhouding. Het vergt minder materiaal (een fabriek werkt efficiënter) en omdat het in een beschermde omgeving gemaakt wordt is de kwaliteit constant.

quote:
Kozijnen worden in de woningbouw en zeker in de utiliteitsbouw sowieso nooit op de bouwplaats zelf gemaakt. Komen zo bij de bouwhandel vandaan. Of uit een timmerfabriek van de aannemer zelf. De wijze waarop een kozijn geplaatst wordt is natuurlijk wel totaal verschillend. Het hangt dan ook weer af van een aantal factoren: wie plaatst het kozijn en onder welke omstandigheden. Dan kan je er inderdaad wel vanuit gaan dat dat in een timmerfabriek beter zou gebeuren dan op de bouwplaats.
Dit is inderdaad de norm van nu, vroeger werden kozijnen echter gewoon op de bouwplaats gemaakt. Omdat de kozijnen nu in de fabriek met veel grotere nauwkeurigheid worden gemaakt is de kwaliteit dus veel beter.
Een nastel kozijn of inmetsel kozijn hebben inderdaad elk zijn specifieke eigenschappen.

quote:
Dat is onzin. Hier zijn allemaal normen voor en die zijn voor alle principes hetzelfde. Op de bouwplaats maken ze echt geen berekeningen. Die worden door de constructeur op kantoor berekent.
Dat er op de bouwplaats wel degelijk berekeningen worden gemaakt laten we even achterwege, maar in het DO (definitief ontwerp) en de bijbehorende berekeningen worden bepaalde sterkte normen gebruikt.
Als je kijkt naar een in het werk gegoten ligger of een prefab ligger die dezelfde sterkte moeten hebben en op dezelfde manier geconstrueerd zijn zie je duidelijk een verschil. De kwaliteit van een in het werk gestorte ligger is lager, en dus om dezelfde kracht op te nemen groter uitgevoerd als de prefab ligger. Dit is wederom te verklaren doordat in de fabriek het proces beter te beheersen is.

quote:
Heeft niet echt met geld te maken. Als je een huis geheel uit prefabbeton gaat maken. (het binnenspouwblad) moet je een heel groot huis willen bouwen. Voor een standaard doorzonwoning is het zelfs goedkoper om de muren prefab te gieten. Wat ook wel gebeurt.
Ik weet dat je al een tijdje hier rondfietst, maar dit is echt onzin. Een prefab huis, waarvan er maar 1 gemaakt wordt is heel erg duur. Voor elke muur wordt een aparte kostbare mal gemaakt die daarna waardeloos is. Het economische aspect weegt hier het zwaarst.
Rijtjeshuizen of seriematige woningbouw is daarom zo geschikt voor prefab, grote massa met dezelfde afmetingen.

quote:
HSB of traditioneel... HSB is goedkoper. Traditioneel is duur.
Je stelling is correct, mits HSB een optie is. In hele vochtige gebieden is het soms beter te werken met een combinatie van beide. Elke locatie heeft zo zijn eisen, HSB of traditioneel is nooit zonder enige kennis van de locatie en wensen te kiezen
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')