De kat op het spek binden?quote:900 Britse agenten misbruiken politiedatabase
Meer dan negenhonderd Britse agenten hebben zichzelf de afgelopen vier jaar toegang verschaf tot vertrouwelijke politiedatabases en gegevens terwijl dat voor hun werk niet nodig was. In totaal werden 904 agenten aan disciplinaire maatregelen onderworpen. 243 agenten en politiepersoneel werden veroordeeld, terwijl 98 agenten wegens het schenden van de databeschermingswetgeving werden veroordeeld.
Het gaat niet alleen om agenten die gegevens over vrienden en mogelijke partners opzochten, maar ook om het verstrekken van vertrouwelijke informatie aan criminele bendes en drugsdealers, aldus onderzoek van Big Brother Watch. "Politiekorpsen moet een zero telorance beleid voor dit soort gedrag toepassen. Wie zijn positie misbruikt zou ter plekke moeten worden ontslagen", zo laat de burgerrechtenbeweging weten.
bron
So true!quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:25 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het probleem is ook dat de wereld vol schapen zit die denken:
• Ik heb toch niks te verbergen dus het maakt mij niet uit
• De overheid zou er nooit misbruik van maken want die is er voor mij
• Het maakt me sowieso niets uit en iedereen die zeurt is een alu-hoedje
En dat is ook gewoon mogelijk.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij dat het ook helemaal geen probleem hoeft te zijn om slechts toegang te geven tot die gegevens die die gebruiker nodig heeft.
Op die manier zullen die 900 personen ook gepakt zijn. Zo zijn in ieder geval de personen gevonden die informatie over de zaak-Van Persie opvroegen, terwijl ze niets met die zaak te maken hadden.quote:Een beetje rechercheur zal dan veel toegang hebben, maar het is ook weer geen probleem om van elke zoekopdracht vast te leggen wie die heeft gedaan.
Ja maar denk je dat de overheid een probleem ziet in de huidige gang van zaken, of op controle zit te wachten?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij dat het ook helemaal geen probleem hoeft te zijn om slechts toegang te geven tot die gegevens die die gebruiker nodig heeft. Een beetje rechercheur zal dan veel toegang hebben, maar het is ook weer geen probleem om van elke zoekopdracht vast te leggen wie die heeft gedaan. En voor welke zaak, de opvrager moet gewoon een zaakskenmerk invoeren voor hij de gegevens krijgt. Dan kun je heel makkelijk controleren of iemand zijn bevoegdheid heeft misbruikt.
Het probleem is dat er eerst een database moet komen, die dan nog eens beveiligd moet worden tegen misbruik. Terwijl je die ook gewoon meteen gluurbestendig kan ontwerpen.
Krijg je inderdaad dat soort zaken.quote:Op dinsdag 12 juli 2011 14:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Onschuldige man ziet zichzelf op opsporingssite
Politie en databases
Nou, is het systeem nu zo ingericht dat er geen misbruik meer gemaakt kan worden?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 21:30 schreef timmmmm het volgende:
900 Britse agenten misbruiken politiedatabase
Meer dan negenhonderd Britse agenten hebben zichzelf de afgelopen vier jaar toegang verschaf tot vertrouwelijke politiedatabases en gegevens terwijl dat voor hun werk niet nodig was. In totaal werden 904 agenten aan disciplinaire maatregelen onderworpen
Dus iets meer dan 900 agenten agenten hebben de regels overschreden en 904 hebben daartoe gevolgen ondervonden.
Wat is dan het probleem?
Geruststellend als je van tevoren weet dat instanties zo met je gegevens om gaan. Juist van de politie verwacht je dat die mensen en organisatie integer is. Als daar al zoveel aan schort, hoe zal het dan zijn bij andere instanties?quote:Op dinsdag 12 juli 2011 22:19 schreef timmmmm het volgende:
Een politiesysteem moet toegankelijk zijn. Anders kan de politie zijn werk niet uitvoeren. Zoveel politie agenten die er zijn, zullen er altijd blijven die er misbruik van maken. Die mensen moet je straffen. Dat wordt gebeurt.
Mensen die met zulke gevoelige informatie werken en ook nog dergelijke grove overtredingen daarmee maken, in een aantal gevallen zelfs crimineel bezig zijn, moet je per direct ontslaan én strafrechtelijk vervolgen. Als je nog je geloofwaardigheid wilt behouden, uiteraard.quote:Maar de politie pakt al te weinig criminelen volgens de heersende mening. Als je dan ook de beveiliging nog gaat verscherpen, wordt het nog veel erger.
Meer dan straffen kan je wat mij betreft niet doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |