abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99362543
quote:
900 Britse agenten misbruiken politiedatabase

Meer dan negenhonderd Britse agenten hebben zichzelf de afgelopen vier jaar toegang verschaf tot vertrouwelijke politiedatabases en gegevens terwijl dat voor hun werk niet nodig was. In totaal werden 904 agenten aan disciplinaire maatregelen onderworpen. 243 agenten en politiepersoneel werden veroordeeld, terwijl 98 agenten wegens het schenden van de databeschermingswetgeving werden veroordeeld.

Het gaat niet alleen om agenten die gegevens over vrienden en mogelijke partners opzochten, maar ook om het verstrekken van vertrouwelijke informatie aan criminele bendes en drugsdealers, aldus onderzoek van Big Brother Watch. "Politiekorpsen moet een zero telorance beleid voor dit soort gedrag toepassen. Wie zijn positie misbruikt zou ter plekke moeten worden ontslagen", zo laat de burgerrechtenbeweging weten.

bron
De kat op het spek binden?
Een mens is nieuwsgierig van nature, en velen van hen zullen zodra ze de mogelijkheid hebben het toch niet kunnen laten om eventjes de neus in andermans zaken te steken, of het nu enkel om die nieuwsgierigheid gaat of omdat er werkelijk kwaad in de zin is. Zie ook: 33% IT professionals bespioneert collega's

Tegenwoordig moet alles en iedereen in databases staan. Dat maakt wellicht de gang van zaken in bepaalde gevallen makkelijker, maar het is ook gevaarlijk.
Denk aan de berichten die we maandelijks/wekelijks kunnen lezen over de vele USB-sticks, CD's en laptops met gevoelige informatie van duizenden klanten die een bedrijfsmedewerker weer eens verloren heeft. Of databases die gehackt worden omdat persoonsgegevens ook erg interessant kunnen zijn voor criminelen. Fouten die worden gemaakt door de databeheerder zelf en waar de klant de dupe van wordt.

Databases met privacygevoelige informatie zouden enkel moeten bestaan als het echt niet anders kan, anders kan men het beter mijden. De mensen die die databases beheren zijn ook 'maar' mensen, wat maakt hen zo betrouwbaar?

Who watches the watchmen?
pi_99363272
Was hier toen ook al met Van Persie.. volgens mij uiteindelijk zonder al te veel gevolgen..

het probleem is dat er achteraf niet afdoende straffen worden opgelegd, terwijl het probleem eerder ligt bij de toegankelijkheid van dit soort databases..
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_99363779
Het probleem is ook dat de wereld vol schapen zit die denken:

• Ik heb toch niks te verbergen dus het maakt mij niet uit
• De overheid zou er nooit misbruik van maken want die is er voor mij
• Het maakt me sowieso niets uit en iedereen die zeurt is een alu-hoedje
  dinsdag 12 juli 2011 @ 13:31:45 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_99364051
En dan zeuren ze over Anonymous. :')
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_99364160
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 13:25 schreef GoudIsEcht het volgende:
Het probleem is ook dat de wereld vol schapen zit die denken:

• Ik heb toch niks te verbergen dus het maakt mij niet uit
• De overheid zou er nooit misbruik van maken want die is er voor mij
• Het maakt me sowieso niets uit en iedereen die zeurt is een alu-hoedje
So true!
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_99364583
Het lijkt mij dat het ook helemaal geen probleem hoeft te zijn om slechts toegang te geven tot die gegevens die die gebruiker nodig heeft. Een beetje rechercheur zal dan veel toegang hebben, maar het is ook weer geen probleem om van elke zoekopdracht vast te leggen wie die heeft gedaan. En voor welke zaak, de opvrager moet gewoon een zaakskenmerk invoeren voor hij de gegevens krijgt. Dan kun je heel makkelijk controleren of iemand zijn bevoegdheid heeft misbruikt.

Het probleem is dat er eerst een database moet komen, die dan nog eens beveiligd moet worden tegen misbruik. Terwijl je die ook gewoon meteen gluurbestendig kan ontwerpen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 14:02:35 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_99365217
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij dat het ook helemaal geen probleem hoeft te zijn om slechts toegang te geven tot die gegevens die die gebruiker nodig heeft.
En dat is ook gewoon mogelijk.

Een rechercheur zal echter niet alleen op zaken moeten kunnen zoeken, maar ook op personen, bv om te zien of een verdachte al bekend is bij de politie. Ik kan me voorstellen dat agenten ook die bevoegdheid hebben. En dat zijn dus een hele hoop mensen, en ook een hoop die daarvan misbruik kunnen maken.
quote:
Een beetje rechercheur zal dan veel toegang hebben, maar het is ook weer geen probleem om van elke zoekopdracht vast te leggen wie die heeft gedaan.
Op die manier zullen die 900 personen ook gepakt zijn. Zo zijn in ieder geval de personen gevonden die informatie over de zaak-Van Persie opvroegen, terwijl ze niets met die zaak te maken hadden.
pi_99366065
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 13:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt mij dat het ook helemaal geen probleem hoeft te zijn om slechts toegang te geven tot die gegevens die die gebruiker nodig heeft. Een beetje rechercheur zal dan veel toegang hebben, maar het is ook weer geen probleem om van elke zoekopdracht vast te leggen wie die heeft gedaan. En voor welke zaak, de opvrager moet gewoon een zaakskenmerk invoeren voor hij de gegevens krijgt. Dan kun je heel makkelijk controleren of iemand zijn bevoegdheid heeft misbruikt.

Het probleem is dat er eerst een database moet komen, die dan nog eens beveiligd moet worden tegen misbruik. Terwijl je die ook gewoon meteen gluurbestendig kan ontwerpen.
Ja maar denk je dat de overheid een probleem ziet in de huidige gang van zaken, of op controle zit te wachten?
  dinsdag 12 juli 2011 @ 14:44:56 #9
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_99366970
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_99384562
quote:
Krijg je inderdaad dat soort zaken.
Heb even geleden nog een documentaire gezien waarbij een man in allerlei nationale en internationale databases werd gezet als zware crimineel, omdat de werkelijke dader zijn personalia had opgegeven. Geregeld had en heeft hij last gehad van invallen van het arrestatieteam en hij kan zo goed als niet meer het land uit om op vakantie te gaan.
Inmiddels was politie en justitie ervan op de hoogte dat deze man gewoon onschuldig was, maar toch konden ze hem niet zomaar uit de systemen krijgen, en al helemaal niet uit internationale systemen.

Er zijn wel meer zaken als dit waarbij iemand slachtoffer is geworden van identiteitsfraude of gewoonweg een fout door de beherende instantie die die database heeft. Slachtoffers kunnen veelal maar weinig doen.
pi_99384952
Zou die meneer ook 'niets te verbergen' hebben gehad?
  dinsdag 12 juli 2011 @ 21:30:22 #12
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99385567

Meer dan negenhonderd Britse agenten hebben zichzelf de afgelopen vier jaar toegang verschaf tot vertrouwelijke politiedatabases en gegevens terwijl dat voor hun werk niet nodig was. In totaal werden 904 agenten aan disciplinaire maatregelen onderworpen

Dus iets meer dan 900 agenten agenten hebben de regels overschreden en 904 hebben daartoe gevolgen ondervonden.

Wat is dan het probleem?
Laffe huichelaar
pi_99388190
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 21:30 schreef timmmmm het volgende:

Meer dan negenhonderd Britse agenten hebben zichzelf de afgelopen vier jaar toegang verschaf tot vertrouwelijke politiedatabases en gegevens terwijl dat voor hun werk niet nodig was. In totaal werden 904 agenten aan disciplinaire maatregelen onderworpen

Dus iets meer dan 900 agenten agenten hebben de regels overschreden en 904 hebben daartoe gevolgen ondervonden.

Wat is dan het probleem?
Nou, is het systeem nu zo ingericht dat er geen misbruik meer gemaakt kan worden?

Geld dat ook voor andere systemen van de overheid?

Hoe weet jij dat deze agenten de enige zijn die misbruik maakten?

Is het misbruik zelf en de gevolgen ervan nu ongedaan gemaakt?

Om maar eens wat te noemen...
  dinsdag 12 juli 2011 @ 22:19:56 #14
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_99388498
Een politiesysteem moet toegankelijk zijn. Anders kan de politie zijn werk niet uitvoeren. Zoveel politie agenten die er zijn, zullen er altijd blijven die er misbruik van maken. Die mensen moet je straffen. Dat wordt gebeurt.

Maar de politie pakt al te weinig criminelen volgens de heersende mening. Als je dan ook de beveiliging nog gaat verscherpen, wordt het nog veel erger.

Meer dan straffen kan je wat mij betreft niet doen.
Laffe huichelaar
pi_99389070
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 22:19 schreef timmmmm het volgende:
Een politiesysteem moet toegankelijk zijn. Anders kan de politie zijn werk niet uitvoeren. Zoveel politie agenten die er zijn, zullen er altijd blijven die er misbruik van maken. Die mensen moet je straffen. Dat wordt gebeurt.
Geruststellend als je van tevoren weet dat instanties zo met je gegevens om gaan. Juist van de politie verwacht je dat die mensen en organisatie integer is. Als daar al zoveel aan schort, hoe zal het dan zijn bij andere instanties?
Een doekje voor het bloeden, meer niet dus.
quote:
Maar de politie pakt al te weinig criminelen volgens de heersende mening. Als je dan ook de beveiliging nog gaat verscherpen, wordt het nog veel erger.

Meer dan straffen kan je wat mij betreft niet doen.
Mensen die met zulke gevoelige informatie werken en ook nog dergelijke grove overtredingen daarmee maken, in een aantal gevallen zelfs crimineel bezig zijn, moet je per direct ontslaan én strafrechtelijk vervolgen. Als je nog je geloofwaardigheid wilt behouden, uiteraard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')