Het is een veel voorkomend verschijnsel, iedereen heeft er wel een beetje last van. Ik mag namelijk niet op de randjes van de stoeptegels staan.
Denk eens aan het liedje "met een been op de stoep en een been in de goot (want als ik dat niet doe ben ik morgen dood) Kinderen voor kinderen.
Ga toch maar naar de huisarts en leg het uit. Het is niet raar ofzo.
quote:Nee natuurlijk is dat niet normaal!
Op woensdag 26 juni 2002 19:47 schreef Shadowwriter het volgende:
Ja maar uren per dag, is dat ook nog normaal?
Maar je doet het toch niet expres ![]()
Het is gewoon een soort van geestelijke ziekte, zoals borderline of adhd...
En het is gewoon te behandelen maar als je niet naar een dokter gaat zal het alleen maar erger worden.
quote:Nee dat lijkt me niet. De beste oplossing lijkt me toch echt gewoon om er met iemand over te praten. Gewoon alle moed bij elkaar rapen en naar de dokter/andere instantie stappen. Veel succes iig
Op woensdag 26 juni 2002 19:47 schreef Shadowwriter het volgende:
Ja maar uren per dag, is dat ook nog normaal?
Hulp zoeken, meisje..voor je er helemaal niet meer uitkomt.
Heel veel sterkte Shadowwriter.
quote:Ken je dat gevoel, wanner je op een hoog gebouw staat... Zal ik springen?
Op woensdag 26 juni 2002 19:57 schreef Spina1 het volgende:
Hoe gaat dat dan precies? Ik kan me echt niet voorstellen dat je niet tegen jezelf kan zeggen: 'ik draai die dop niet nog een keer dicht'.
Het flitst heel even door je kop... Dat is zo'n dwangneurose.
Toi Toi Toi en veel succes.
quote:Ja dat is het denk ik wel, ja..Alleen heb ik gelukkig nog nooit op zo'n gebouw gestaan met die gedachten. En ik kan dus echt niet denken van "hee ik draai die fles nu niet meer dicht". Iets in me zegt dat ik het wel moet doen, maar het is ook weer niet zo dat ik stemmen heb ofzo..
Op woensdag 26 juni 2002 20:22 schreef Conflict het volgende:[..]
Ken je dat gevoel, wanner je op een hoog gebouw staat... Zal ik springen?
Het flitst heel even door je kop... Dat is zo'n dwangneurose.
quote:Maar je hebt toch zelf controle over je handen, dat is anders dan iets denken lijkt me.
Op woensdag 26 juni 2002 20:32 schreef Shadowwriter het volgende:[..]
Ja dat is het denk ik wel, ja..Alleen heb ik gelukkig nog nooit op zo'n gebouw gestaan met die gedachten. En ik kan dus echt niet denken van "hee ik draai die fles nu niet meer dicht". Iets in me zegt dat ik het wel moet doen, maar het is ook weer niet zo dat ik stemmen heb ofzo..
quote:
Op woensdag 26 juni 2002 19:53 schreef Bluezz het volgende:
http://www.roosvossen.nl/dwangneurose.htmHulp zoeken, meisje..voor je er helemaal niet meer uitkomt.
of is dat iets heel anders, hier had ik vroeger onwijze last van...ooit met iemand over gehad ...
[Dit bericht is gewijzigd door Ska-te op 26-06-2002 21:19]
quote:op di site staat precies beschreven wat ik heb..
Op woensdag 26 juni 2002 21:12 schreef Shadowwriter het volgende:
Sneeuwwitje, ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
quote:Dat is juist het probleem. Iedereen heeft die dwangneuroses maar wanneer je deze ook echt gaat uitvoeren spreekt men van een ziekte.
Op woensdag 26 juni 2002 21:01 schreef Spina1 het volgende:[..]
Maar je hebt toch zelf controle over je handen, dat is anders dan iets denken lijkt me.
Ik weet bijvoorbeeld van die herhaalneurose (laten we het zo maar noemen) dat als je alles 5 keer herhaalt, ze proberen dit terug tebrengen tot 4, dan tot 3 daarna tot 2 ...
De dwang handelingen moet je dus heel langzaam afbouwen.In combinatie met therapie en medicatie.
Het belangerijkste is dat je geholpen kunt worden.En dat je niet de enige bent met dit probleem.Dus even je huisarts bezoeken en die verwijs je wel door.
Veel succes in ieder geval!!
quote:Klik dan maar eens op het linkje wat ik zojuist heb neergezet...
Op woensdag 26 juni 2002 21:12 schreef Shadowwriter het volgende:
Sneeuwwitje, ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
quote:Wil je misschien contact met me opnemen?Of praat je er liever niet over?
Op woensdag 26 juni 2002 21:16 schreef SnEeUwWiEtJe het volgende:[..]
op di site staat precies beschreven wat ik heb..
je bent niet alleen![]()
quote:Ik heb alleen niet het idee dat er iets vreselijks gebeurd, maar als ik controleer doe ik het meestal 4 keer.En in erge gevallen 4 x 4 keer.Maar soms ook minder, dus ik heb geen obsessie voor 4 ofzo.
Op woensdag 26 juni 2002 21:15 schreef Ska-te het volgende:
Is dat hetzelfde als dat je dingen niet 1x, maar bijvoorbeeld altijd met een even aantal moet doen
Bijvoorbeeld je hoest, eigenlijk hoeft dat maar 1x, maar toch moet je van jezelf 4x hoesten, dus nog 3x zonder dat het zin heeft
anders gebeurd er iets vreselijks...daarom MOET je het doenof is dat iets heel anders, hier had ik vroeger onwijze last van...ooit met iemand over gehad ...
probeer ook eens na te gaan waardoor dit misschien veroorzaakt word. waarschijnlijk is er recentelijk of in je jeugd iets gebeurt waardoor je de drang hebt dingen onder controle te houden, dat je ontzettend bang bent dat je dingen niet in de hand hebt en dit op deze manier uit...
sterkte
quote:tha_666meisken@hotmail.com
Op woensdag 26 juni 2002 21:24 schreef Shadowwriter het volgende:[..]
Wil je misschien contact met me opnemen?Of praat je er liever niet over?
quote:Ik heb er heel lang over nagedacht wat nou de reden kan zijn. Maar ben er eigenlijk nooit achtergekomen, ik weet ook niet meer hoelang ik al controleer, omdat het eerst helemaal niet zo erg was, maar nu het steeds meer wordt ben ik me er steeds meer van bewust dat ik het doe.
Op woensdag 26 juni 2002 21:28 schreef -Sum- het volgende:
eej Shadowwriter
je weet zelf al dat je een dwangneurose hebt, de erkenning is al een stap. toch denk ik dat je hier zo snel mogelijk hulp voor moet zoeken, want zou je willen dat je uiteindelijk ongeveer een kwart van je leven hebt door gebracht met controlerenprobeer ook eens na te gaan waardoor dit misschien veroorzaakt word. waarschijnlijk is er recentelijk of in je jeugd iets gebeurt waardoor je de drang hebt dingen onder controle te houden, dat je ontzettend bang bent dat je dingen niet in de hand hebt en dit op deze manier uit...
sterkte
Op een gegeven moment dacht ik : Dan vinden mensen mij maar gek het zal wel bij me horen. Onbewust was dat een acceptatie en vanaf die tijd werd het gauw minder
Dat wil niet zeggen dat het voor jou de goeie oplossing is.
Ik wil je ook de raad geven dat je hulp zoekt en zeker met iemand praten over je 'rare' gedrag.
Weet dat het heel vaak voorkomt dus je bent absoluut niet de enige ! Ik wens je veel sterkte van ik weet hoe vermoeiend het kan zijn.
Het klinkt heel kinderachtig en ik weet niet of het in jouw geval ook werkt, maar het is misschien het proberen waard.
Heel veel succes!
quote:Ik ben het hier zó mee eens. Ik heb ook last van een dwangstoornis en bij mij heeft zelfacceptatie ook heel erg geholpen. Ik ben ook wel in therapie geweest, dat had te maken met ADHD, maar ook met angst/dwangstoornissen. Het was wel fijn om erover te kunnen praten, maar uiteindelijk heb ik zelf de knop omgezet.
Op vrijdag 28 juni 2002 00:06 schreef turfie1 het volgende:
Ik heb het ook gehad. Maatschappelijk werk en RIAGG konden me niet helpen , denk dat ik er ook niet helemaal voor open stond.Op een gegeven moment dacht ik : Dan vinden mensen mij maar gek het zal wel bij me horen. Onbewust was dat een acceptatie en vanaf die tijd werd het gauw minder
![]()
Dat wil niet zeggen dat het voor jou de goeie oplossing is.
Ik wil je ook de raad geven dat je hulp zoekt en zeker met iemand praten over je 'rare' gedrag.Weet dat het heel vaak voorkomt dus je bent absoluut niet de enige ! Ik wens je veel sterkte van ik weet hoe vermoeiend het kan zijn.
Heel krampachtig jezelf tegenhouden werkte bij mij niet, daar werd ik alleen maar doodnerveus van. Toen ik het van mezelf ging accepteren ging het beter. Een trucje dat voor mij ook hielp was heel bewust dingen doen die ik vaak controleerde, heel bewust de deur op slot draaien (en daar in mijn gedachten een soort foto van maken). Ik deed vaak dingen nogal onbewust en daar kwam ook die controledrang vandaan. Dat heeft mij dus erg geholpen, om echt stil te staan bij dingen.
En als ik nu nog eens iets moet controleren dan geef ik daar gewoon aan toe, maar wel nadat ik eerst goed heb nagedacht of het wel echt nodig is. Soms denk ik: je hebt het gas al gecontroleerd vandaag (ik doe dat dan wel een keer voor het slapen gaan, gewoon als ik alles uitdoe), want toen dacht je nog daar- en daaraan, dan kan ik mezelf overtuigen en dan ga ik niet weer mijn bed uit. Als ik echt onzeker en nerveus ben ga ik wel even kijken.
Misschien wel niet, dat maakt die dwang in de naam dwangneurose eigenlijk al duidelijk.
quote:Nee, want dan ben je bang dat er daardoor bijvoorbeeld brand uitbreekt of zo. Je wil elke bron van gevaar uitsluiten en alles onder controle hebben. Dwangneurose draait om controle (fobieën meestal ook, volgens mij, meestal gaat het er ook om dat je bang bent om controle te verliezen over een situatie). En op het moment dat je weer alles staat te controleren denk je van jezelf dat je alles ook onder controle hébt... maar eigenlijk is dat natuurlijk helemaal niet zo, in tegendeel. Je hebt JEZELF totaal niet onder controle namelijk.
Op vrijdag 28 juni 2002 00:39 schreef inquestos het volgende:
Lijkt misschien wel heel stom en simpel gedacht, maar kan je het gewoon niet laten om dit soort dingen te doen. Gewoon denken van: het zit wel goed, en als het niet zo is, nou, dan staat die pc maar een nachtje aan. ?Misschien wel niet, dat maakt die dwang in de naam dwangneurose eigenlijk al duidelijk.
Je wilt het niet op je geweten hebben dat er iets grandioos foutgaat omdat jij zo 'laks' bent geweest.
En je weet wel dat je overdreven bezig bent en toch weerhoudt het je niet om voor de zekerheid nog 10 keer weer te checken.
Zoals het woord dwangneurose al zegt : Iets in je dwingt je te controleren.
Als de post er niet stond , wat hadden er dan voor vreselijks kunnen gebeuren ??
Nee, ik controleer misschien nog een tikkie meer dan een ander, maar het is gelukkig geen probleem meer>
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |