abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99282457
quote:
Donner blundert met overdrachtsbelasting

De door het kabinet-Rutte bejubelde verlaging van de overdrachtsbelasting blijkt juist een ramp voor veel bouwbedrijven. CDA-minister Piet Hein Donner (Wonen) erkende afgelopen vrijdag dat hij niet wist dat over nieuwbouwwoningen geen overdrachtsbelasting wordt betaald, maar gewoon btw.

De nieuwbouwsector lijkt dus weinig te kunnen profiteren van de maatregel van het kabinet om de woningmarkt vlot te trekken. "We zouden in september beginnen met een groot huizenproject, maar dat staat nu op losse schroeven. Nieuwbouw, waar geen voordeeltje voor wordt gegeven, moet opeens gaan concurreren met bestaande woningen", aldus aannemer Bouke van Souten. "Jammer, het zou voor een jaar werk hebben betekend. Ik vrees dat ook andere projecten niet van de grond komen."

Er is jaarlijks een fysiek tekort van ongeveer 10.000 nieuwe woningen om de stijging van het aantal huishoudens bij te houden. De nieuwbouw zat voor de belastingmaatregel ook al flink in het slop. In het eerste kwartaal van dit jaar werden 6.600 nieuwbouwwoningen verkocht, tegenover 8.400 een jaar eerder. Het Economisch Bureau van ING berekende dat de verlaging van de overdrachtsbelasting van 6 naar 2 procent een aderlating voor de nieuwbouw is.

Volgens de ING stimuleert dit de potentiële kopers van nieuwbouw niet. De periode van verlaging van de overdrachtsbelasting is een jaar, terwijl er vaak anderhalf jaar zit tussen het kopen van een nieuwbouwwoning en de opleveringen daarvan. De potentiële kopers van nieuwbouw zullen hun bestaande woning dus pas over een jaar op de markt willen brengen en dan is de maatregel misschien niet meer van kracht.
Van de frontpage.

Dit is wel een van de domste dingen die ik de laatste tijd heb gelezen. :')

Ik heb de ballen verstand van de huizenmarkt en economie, maar je zou toch van onze politieke leiders wel mogen verwachten dat ze zich flink inlezen alvorens zo'n slechte maatregel erdoor te drukken. Of dat iig iemand met verstand van deze zaken op tijd z'n mond had opengetrokken.
pi_99282542
En Donner doet dit helemaal alleen? Heeft geen ambtenaren die alles checken, double-checken etc. en doorrekenen. Dan weet ik wel hoe ik verder kan bezuinigen :X
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_99283951
Hihihi Nederland gaat de goede kant op.
5 Ferrari's op videoband!
pi_99284187
Ik heb het al zo vaak gezegd: stel deskundigen aan als minister. Van al die deskundigen zijn er echt wel mensen die over politiek talent beschikken maar je moet ze actief opsporen, recruteren en vormen. Donner is een uitstekende jurist, waarom is hij in dit kabinet dan geen minister van Justistie???
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Eindredactie Games zondag 10 juli 2011 @ 17:14:29 #5
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_99284533
En ik maar denken dat Donner dit expres had gedaan.
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_99284709
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:31 schreef Oud_student het volgende:
En Donner doet dit helemaal alleen? Heeft geen ambtenaren die alles checken, double-checken etc. en doorrekenen. Dan weet ik wel hoe ik verder kan bezuinigen :X
Dit is natuurlijk gewoon een helemaal politiek plan vanuit politieke motieven. Het lijkt me niet dat ambtenaren is gevraagd hoe de nieuwbouw te stimuleren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 10 juli 2011 @ 17:21:31 #7
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_99284838
En weer laten ze zien echt niet te weten waar ze mee bezig zijn als rampkabinet :')
stupidity has become as common as common sense was before
pi_99288042
Sowieso PVV, CDA, VVD (SGP) serieus nemen. Zij kunnen alleen maar klagen. :')

PvdA, D66 en Groenlinks daarentegen. _O_
Failure is success if we learn from it.
  zondag 10 juli 2011 @ 18:59:45 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_99288379
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:29 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Van de frontpage.

Ik heb de ballen verstand van de huizenmarkt en economie, maar je zou toch van onze politieke leiders wel mogen verwachten dat ze zich flink inlezen alvorens zo'n slechte maatregel erdoor te drukken. Of dat iig iemand met verstand van deze zaken op tijd z'n mond had opengetrokken.
tuurlijk wist ie dat maar dat zal hem worst zijn joh, hij wil de overwaarde op zijn huis bewaken
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_99288464
Bouwwereld wil ook graag laag tarief voor nieuwbouw
pi_99290016
De enige krant die beweert dat Donner zo'n enorm domme blunder maakt is vooralsnog de Telegraaf, voor zover ik het zie. Ben ik de enige die moeite heeft om de Telegraaf te geloven?
pi_99298836
Bakellende hihi.
5 Ferrari's op videoband!
pi_99298921
Tsja, ik maak ook wel eens een foutje. Donner zijn juridische kennis lijkt mij niet ter discussie te staan.
pi_99299226
_O- whahahahaaaaahaaahaaahahaaaaa _O-

Mijn huis was overigens geen nieuwbouw maar wel VON :)
pi_99299325
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 19:48 schreef sandemann het volgende:
De enige krant die beweert dat Donner zo'n enorm domme blunder maakt is vooralsnog de Telegraaf, voor zover ik het zie. Ben ik de enige die moeite heeft om de Telegraaf te geloven?
Bij hoge uitzondering wil ik dit wel geloven, gewoon omdat het Donner is.
  zondag 10 juli 2011 @ 23:50:16 #16
80268 kLowJow
That's Gay
pi_99302765
Bij elke discussie hierover op radio TV of internet de afgelopen weken is dat uitgebreid aan de orde geweest, en dat alles zou hem - als hij er van tevoren al niet van op de hoogte geweest zou zijn - zijn ontgaan? Onzin lijkt me.
pi_99312498
Kortzichtigheid troef. Een lagere overdrachtsbelasting is vooral in het belang van mensen die dure huizen willen verkopen of kopen. En van makelaars die likkebaardend hun provisie opstrijken. Hoe duurder het huis, hoe groter het voordeel.

Op zich ben ik niet tegen een verlaging van die belasting, maar het probleem is dat deze rechtse regering nalaat om de woningmarkt écht te hervormen. Kleine kunstgrepen als deze belastingverlaging en de aanpak van scheefhuurders, maar ondertussen niks doen aan de echte problemen: de vele miljarden aan hypotheekrenteaftrek en de torenhoge hypotheekschuld van Nederlanders.
  maandag 11 juli 2011 @ 12:37:28 #18
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_99315798
quote:
15s.gif Op maandag 11 juli 2011 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Kortzichtigheid troef. Een lagere overdrachtsbelasting is vooral in het belang van mensen die dure huizen willen verkopen of kopen. En van makelaars die likkebaardend hun provisie opstrijken. Hoe duurder het huis, hoe groter het voordeel.

Op zich ben ik niet tegen een verlaging van die belasting, maar het probleem is dat deze rechtse regering nalaat om de woningmarkt écht te hervormen. Kleine kunstgrepen als deze belastingverlaging en de aanpak van scheefhuurders, maar ondertussen niks doen aan de echte problemen: de vele miljarden aan hypotheekrenteaftrek en de torenhoge hypotheekschuld van Nederlanders.
Nieuwbouwhuizen kosten al veel te veel doordat gemeenten, speculanten, projectontwikkelaars, aannemers, etc. allemaal een lucratief graantje willen meepikken. Daar begint ellende; de bijna waardeloze vierkante meters landbouwgrond die na aankoop door gemeente of proejctontwikkelaar opeens van goud worden.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_99316163
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 12:37 schreef EdvandeBerg het volgende:
Nieuwbouwhuizen kosten al veel te veel doordat gemeenten, speculanten, projectontwikkelaars, aannemers, etc. allemaal een lucratief graantje willen meepikken. Daar begint ellende; de bijna waardeloze vierkante meters landbouwgrond die na aankoop door gemeente of proejctontwikkelaar opeens van goud worden.
Dat gemeenten er iets aan willen verdienen, kan ik begrijpen. Projectontwikkelaars en aannemers leveren aantoonbare diensten en prestaties, dus dat begrijp ik ook nog wel. Maar er zou meer gedaan moeten worden om speculanten in de weg te zitten. Die strijken geld op, terwijl ze geen enkele prestatie leveren.
pi_99321353
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 16:29 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Van de frontpage.

Je gelooft toch niet echt dat Donner dat niet wist. Bovendien heeft hij het nergens gezegd. Is gewoon een onzinbericht van zo'n linkse boomknuffelaar van de Telegraaf die wanhopig tegen deze regering aan wil schoppen.
pi_99321390
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 19:48 schreef sandemann het volgende:
Nee. Dit is 100% een puur verzonnen verhaal. :)

Als ie dat ergens bij Nieuwsuur of waar dan ook had gezegd, was het voorpaginanieuws geweest en zouden er direkt kamervragen komen over de positie van Donner.

Beetje hetzelfde als dat de spits van Ajax gaat zeggen dat hij niet wist dat hij de bal niet met zn handen in het doel mocht slaan.

Zo kansloos dit.
pi_99321407
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:15 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Je gelooft toch niet echt dat Donner dat niet wist. Bovendien heeft hij het nergens gezegd. Is gewoon een onzinbericht van zo'n linkse boomknuffelaar van de Telegraaf die wanhopig tegen deze regering aan wil schoppen.
Ik weet niet wat te geloven. Als Donner het wel wist dan is het mogelijk nog erger.
pi_99321415
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:16 schreef PierreBetfair het volgende:

[..]

Nee. Dit is 100% een puur verzonnen verhaal. :)
Waar haal je die zekerheid vandaan?
pi_99321581
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:17 schreef -Strawberry- het volgende:

Waar haal je die zekerheid vandaan?
Vertrouwen in Donner. Kom op zeg, dat overdrachtsbelasting niet voor nieuwbouw geldt weet iedereen.

Ik zou die troela dit dit bericht heeft verzonnen willen adviseren iets minder doorzichtige leugens in de krant te zetten.

Vaag wijf, dat ze zo iemand uberhaupt iets laten schrijven in de krant 8)7
pi_99321584
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2011 15:15 schreef PierreBetfair het volgende:
Journalisten van De Telegraaf zullen veel termen naar hun hoofd geslingerd krijgen, maar dit is er eentje die ze vast heeeeeeel weinig horen.

Overigens klopt de rest van je zin ook niet. Dit rechtse VVD-kabinet is precies wat De Telegraaf, het VVD-partijblad bij uitstek, zo graag wilde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')