abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_100726935
Ik ben bezig met een wiskunde opfriscursus en ben nu bij het onderwerp differentieren beland. Ik heb het vroeger allemaal gehad en had er nooit problemen mee, maar er is een vraag die ik niet echt begrijp.


Hij luidt als volgt:
Voor de differentieerbare functie f geldt dat:
f(x) = 10x^2 + 2x + 5 als x ≤ 1.
Voor x>1 geldt dat f(x)=a⋅x+b voor constanten a en b.

Wat zijn de waarden van a en b? Wat is het functievoorschrift f(x) voor x>1?
Voor x>1 geldt f(x)= [hier je antwoord]


Bij 'tips' staat het volgende over dit 'probleem':
Kies de waarden van a en b zo, dat in het punt x=1 de functie 10⋅x2+2⋅x+5
en a⋅x+b dezelfde waarde aannemen en dezelfde afgeleide hebben.


En de oplossing is:
Voor x groter dan 1 is de vergelijking
f(x)=22⋅x+−5.


Ik weet hier echt niet wat ze precies bedoelen en vroeger op het vwo had ik ook nooit zoiets gehad, het was altijd simpelweg een formule krijgen en daar moest je dan de afgeleide van bepalen.
Mijn vraag gaat dus niet zozeer over hoe je moet differentieren en wat de regels daarbij zijn, maar meer over wat er hier bedoeld wordt.


Bij voorbaat dank! :)


PS: het is een online cursus dus ik heb geen leraar aan wie ik het kan vragen.
pi_100727643
Wat ze dus willen is dat je je constanten a en b zodanig kiest dat de functies f(x) = 10x^2 + 2x + 5 en ax+b naadloos op elkaar aansluiten. Even officiëler gezegd, dat er aan de continuïteits- èn differentieerbaarheidsvoorwaaden voldaan wordt op het punt P(1,17)

we hebben f(x) = 10x^2 + 2x + 5; dit geeft als afgeleide f '(x) = 20x + 2
we hebben ook f(x) = ax+b; dit geeft als afgeleide simpelweg f '(x) = a

Eerst gaan we aan de slag met de afgeleiden; we nemen de linkerlimiet van 20x + 2 voor x -> 1 => 20*1 + 2 = 22. Hieruit kun je direct concluderen dat de constante a in de functie f(x) = ax+b dus 22 moet zijn; after all, f '(x) = a = 22.

nu we weten dat a = 22, kunnen de oorspronkelijke functies onder handen nemen. We nemen wederom de linkerlimiet, dit keer van 10x^2 + 2x + 5 voor x -> 1 => f(x) = 17

nu pluggen we alles in a*x +b = y in.

a = 22 (je richtingscoëfficiënt die adhv je afgeleiden bepaald hebt)
x = 1 (dat is de x-coördinaat van het punt waar de functies naadloos op elkaar moeten aansluiten)
y = 22 (kan je direct berekenen door in f(x) de waarde 1 in te vullen)

22*1 + b = 17 => b = -5

[ Bericht 19% gewijzigd door VanishedEntity op 14-08-2011 21:01:41 ]
pi_100727715
Maar de vraag doet toch een heleboel aannames? Waarom kan x > 1 niet gewoon een andere richtingscoëfficiënt hebben?
pi_100728702
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:39 schreef JohnSpek het volgende:
Maar de vraag doet toch een heleboel aannames? Waarom kan x > 1 niet gewoon een andere richtingscoëfficiënt hebben?
Er staat "differentieerbare functie". Deze samengestelde functie f(x) = 10x^2 + 2x + 5 voor x ≤ 1 EN f(x) = ax+b voor x>1 moet in het punt P(1, 17):

- zowel continu ( lim x↑1 f(x) = lim x↓1 f(x) )
- als differentieerbaar (lim x↑1 f '(x) = lim x↓1 f '(x) )

zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door VanishedEntity op 14-08-2011 21:01:29 ]
pi_100733122
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:39 schreef JohnSpek het volgende:
Maar de vraag doet toch een heleboel aannames? Waarom kan x > 1 niet gewoon een andere richtingscoëfficiënt hebben?
Nee, zoals VE al aangaf maar dan simpeler verwoord: de functie heeft dan in het punt x=1 een knak en is daar dan niet diff'baar. Verder moet je ervoor zorgen dat de functie na x=1 geen sprongetje maakt, want dan is hij niet meer continu en dus niet meer differentieerbaar (differentieerbaarheid impliceert continuïteit). Met die twee voorwaarden van gelijke afgeleide en gelijke functiewaarde in het punt 1 kan je dus a en b afleiden.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:26:46 #156
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_100735035
Je moet gewoon zorgen dat \lim_{x \to 1} \frac{f(x)-f(1)}{x-1} bestaat.

quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 20:56 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

- als differentieerbaar (lim x↑1 f '(x) = lim x↓1 f '(x) )
Je notatie is raar, maar je lijkt hier continu differentieerbaar te schrijven, en dat is een strengere eis.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_100737258
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:26 schreef GlowMouse het volgende:
Je moet gewoon zorgen dat \lim_{x \to 1} \frac{f(x)-f(1)}{x-1} bestaat.
En dat doe je door zowel de linkerlimiet als de rechterlimiet te berekenen en te verifiëren dat die 2 uitkomsten aan elkaar gelijk zijn.

quote:
Je notatie is raar, maar je lijkt hier continu differentieerbaar te schrijven, en dat is een strengere eis.
Ik weet niet wat jouw probleem is maar lim x↑a voor de linkerlimiet en lim x↓a voor de rechterlimiet zijn echt heel gebruikelijke notaties (pakt zn Wiskunde B examen en samenvattingen boekje er nog eens bij). En dr staan echt wel accenten bij de f-jes op de regel die de differentieerbaarheidseis vermeldt.
  zondag 14 augustus 2011 @ 22:59:15 #158
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_100737417
Oh, het is subscript. De 1 lijkt bij mij veel op een pijltje omhoog. Je eist nu dat de afgeleide continu is, en dat is meer dan differentieerbaarheid alleen; zie voor een voorbeeld http://en.wikipedia.org/w(...)rentiability_classes
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_100737868
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:59 schreef GlowMouse het volgende:
Oh, het is subscript. De 1 lijkt bij mij veel op een pijltje omhoog. Je eist nu dat de afgeleide continu is, en dat is meer dan differentieerbaarheid alleen; zie voor een voorbeeld http://en.wikipedia.org/w(...)rentiability_classes
In het punt waar de functie van het ene voorschift in het andere voorschift overgaat (in dit geval x=1 => P(1,17) ) moet hij volgens de opgave zowel continu als differentieerbaar zijn. Wat de functievoorschriften in punten voor andere waarden van x en daarmee y doen is niet van belang.
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:13:23 #160
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_100738331
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:06 schreef VanishedEntity het volgende:

[..]

In het punt waar de functie van het ene voorschift in het andere voorschift overgaat (in dit geval x=1 => P(1,17) ) moet hij volgens de opgave zowel continu als differentieerbaar zijn. Wat de functievoorschriften in punten voor andere waarden van x en daarmee y doen is niet van belang.
Precies, maar de afgeleide zelf hoeft niet continu te zijn.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_100738597
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 23:13 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Precies, maar de afgeleide zelf hoeft niet continu te zijn.
Vandaar dat ik de eisen ook voor alleen x=1 geformuleerd heb ;) .
  zondag 14 augustus 2011 @ 23:20:39 #162
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_100738780
Continuïteit hoeft niet op een domein te slaan, je hebt ook continuïteit in een punt. En een afgeleide hoeft niet continu te zijn in een punt om er te bestaan, zoals het voorbeeld op wikipedia aantoont.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_100819059
Ik kom ergens niet uit, ik kan het wel beredeneren maar niet wiskundig oplossen:

a – 3 = 97 en a * 0,03 = 3 (die 3 heb ik zelf verzonnen, 3 kan je ook vervangen door bijvoorbeeld b)
Ik weet dan: 100 – 3 = 97, 100 x 0,03 = 3 en 100 – (100 x 0,03) = 97

Maar hoe kan ik dit wiskundig oplossen?

0,03 = (a – 97)/a --->
0,03a = (a – 97) en dan?

Moet dit via trail-and-error of is er wel een oplossing voor? Het gaat om een opgave uit de levensverzekeringswiskunde waarbij lx-dx=lx+1 en lx*qx = dx

[ Bericht 2% gewijzigd door dikkefriet op 16-08-2011 19:59:50 ]
pi_100819168
Twee onafhankelijke vergelijkingen met 1 onbekende?
Die kan je gewoon apart oplossen, maar echt veel tussenstappen kan je niet opschrijven.
Ik snap nog niet precies waar je heen wil?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_100819435
Zoiets?

1a) a - 3 = 97
1b) a - 3 + 3 = 97 + 3
1c) a + 0 = 100
1d) a = 100

2a) a * 0.03 = 3
2b) (a * 0.03) / 0.03 = 3 / 0.03
2c) a * (0.03 / 0.03) = 3 / (3/100) = (3*100) / 3 = 100
2d) a = 100
pi_100819529
Sorry ik was een x vergeten te edditen in een a.

0,03 = (a – 97)/a --->
0,03a = (a – 97) en dan?

Ik kan zien dat a = 100, maar hoe kan je dit berekenen?

Argh, nu snap ik er zelf niets meer van.

Opnieuw: je weet lx-dx=lx+1 en lx*qx = dx.

Je weet l21 = 48979, q20=0.0601565. Vraag: berekend l20.

Ik kwam niet verder dan: l20 - (l20*0.0601565) = 48.979

[ Bericht 45% gewijzigd door dikkefriet op 16-08-2011 20:05:36 ]
pi_100819996
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 19:56 schreef dikkefriet het volgende:
Sorry ik was een x vergeten te edditen in een a.

0,03 = (a – 97)/a --->
0,03a = (a – 97) en dan?

Ik kan zien dat a = 100, maar hoe kan je dit berekenen?
Wat wil je nou? Heb je mijn post gezien?
pi_100820446
0.03 = (a - 97)/a

0.03 = 1 - 97/a
-0.97 = - 97/a

a = -97/-0.97 = 100

Bedoel je dat?
[img]http://i.minus.com/ibnbBZVlYCvsZI.gif[/img]
pi_100820711
Bedankt Nelis89, dat bedoel ik.

Hoe kan je van (a - 97) naar 1 - 97 gaan? Je haalt de haakjes weg en vervangt de a door een 1.
pi_100821435
(a - 97)/a = \frac{a-97}{a} = \frac{a}{a} - \frac{97}{a} = 1-\frac{97}{a} = 1 - 97/a
  dinsdag 16 augustus 2011 @ 20:34:05 #171
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_100821708
Als je a – 3 = 97 hebt, doen jullie wel moeilijk :')
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_100822165
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2011 20:34 schreef GlowMouse het volgende:
Als je a – 3 = 97 hebt, doen jullie wel moeilijk :')
Dat krijg je als je vage vragen stelt
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:48:59 #173
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_100943349
Hoi kan iemand me laten zien hoe je de eigenwaarden van deze matrix efficient kunt vinden?
1
2
3
4 & 1 & -3 //
2 & 3 & -3 //
2 & 1 & -1

Ik moet op een karakteristieke vergelijking zien uit te komen en die dan oplossen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Hondenbrokken op 19-08-2011 16:54:34 ]
Jesus hates you.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:55:17 #174
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_100943560
Je zoekt drie getallen waarvan de som 6, en het product 8 is (spoor en determinant).

Noem de matrix A. Er geldt det(A-cI) = (4-c)((3-c)(-1-c)+3) - 1(2(-1-c)+6) - 3(2-2(3-c)) = -c³+6c²-12c+8. Één nulpunt wordt gegeven door c=2, en door (c-2) buiten haakjes te halen krijg je nog twee oplossingen c=2.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:18:14 #175
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_100944275
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 16:55 schreef GlowMouse het volgende:
Je zoekt drie getallen waarvan de som 6, en het product 8 is (spoor en determinant).

Noem de matrix A. Er geldt det(A-cI) = (4-c)((3-c)(-1-c)+3) - 1(2(-1-c)+6) - 3(2-2(3-c)) = -c³+6c²-12c+8. Één nulpunt wordt gegeven door c=2, en door (c-2) buiten haakjes te halen krijg je nog twee oplossingen c=2.
Bij mij gaat het steeds fout als ik die determinant probeer te vereenvoudigen.
Jesus hates you.
  vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:40:32 #176
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_100945012
quote:
Je zoekt drie getallen waarvan de som 6, en het product 8 is (spoor en determinant).
Waarom moet ik juist daarnaar zoeken? Wat is precies het idee erachter?
Ik heb gegoogeld op spoor, maar ik kon alleen vinden dat de spoor gedefinieerd is als de som van de diagonaal, dus de spoor zou dan 8 - 3c zijn.
Zoals jij het zegt, klinkt het als een gewone kwadratische vergelijking, terwijl er een derdemacht is.
Jesus hates you.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 18:48:49 #177
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_100977782
Hoe los je dan x^3 - (3/4)x + 1/4 = 0 op met spoor en determinant?
Jesus hates you.
  zaterdag 20 augustus 2011 @ 19:15:50 #178
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_100978578
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 augustus 2011 17:40 schreef Hondenbrokken het volgende:

[..]

Waarom moet ik juist daarnaar zoeken? Wat is precies het idee erachter?
Ik heb gegoogeld op spoor, maar ik kon alleen vinden dat de spoor gedefinieerd is als de som van de diagonaal, dus de spoor zou dan 8 - 3c zijn.
Zoals jij het zegt, klinkt het als een gewone kwadratische vergelijking, terwijl er een derdemacht is.
Spoor van A. Bij een 2x2 matrix is dat een hele snelle methode, bij een 3x3 heb je alsnog det A-cI nodig.
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 augustus 2011 18:48 schreef Hondenbrokken het volgende:
Hoe los je dan x^3 - (3/4)x + 1/4 = 0 op met spoor en determinant?
Je ziet zo dat x=-1 een oplossing is.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_101097589
Stel ik heb de lineaire afbeelding f: V-->V en Im fk=im fk+1Dan maak ik de beperking op f met afbeelding g: Im fk --> V met v|-->f(v).

Dat g injectief is zie ik, maar g is toch niet surjectief (en dus isomorf)?
pi_101101505
Neem f(x) = 0 voor iedere x in V = R. Het is een lineaire afbeelding want f(ax) = 0 = a f(x) en f(x+y) = 0 = f(x) + f(y). Im f = {0} en f(f(x)) = 0 voor alle x en dus ook Im f^2 = 0, dus Im f^k = {0} dus Im f^k = Im f^{k+1} voor alle k. De ristrictie g is nu gewoon g(0)=f(0)=0 dus Im g = {0} =! R = V. Dus g is inderdaad niet surjectief.
pi_101125804
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2011 22:02 schreef thenxero het volgende:

[..]

Nee, zoals VE al aangaf maar dan simpeler verwoord: de functie heeft dan in het punt x=1 een knak en is daar dan niet diff'baar. Verder moet je ervoor zorgen dat de functie na x=1 geen sprongetje maakt, want dan is hij niet meer continu en dus niet meer differentieerbaar (differentieerbaarheid impliceert continuïteit). Met die twee voorwaarden van gelijke afgeleide en gelijke functiewaarde in het punt 1 kan je dus a en b afleiden.
Aha, zo had ik er niet naar gekeken. :)
pi_101128377
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2011 21:07 schreef thenxero het volgende:
Neem f(x) = 0 voor iedere x in V = R. Het is een lineaire afbeelding want f(ax) = 0 = a f(x) en f(x+y) = 0 = f(x) + f(y). Im f = {0} en f(f(x)) = 0 voor alle x en dus ook Im f^2 = 0, dus Im f^k = {0} dus Im f^k = Im f^{k+1} voor alle k. De ristrictie g is nu gewoon g(0)=f(0)=0 dus Im g = {0} =! R = V. Dus g is inderdaad niet surjectief.
Ik denk dat ik deze vraag uit examen-paniek stelde (dan kan ik geen onduidelijk gebruik van het woord isomorfisme gebruiken!).
Hoe dan ook bedankt.
pi_101189337
Oke, ik heb morgen een tentamen getaltheorie en ik verwacht hier geen antwoord voor die tijd, maar ik probeer het toch maar:

Hoe bepaald je de orde van de klassen in de ideaalklassengroep?
De elementen van de ideaalklassengroep kan ik bepalen met een algoritme en dan vind ik bijvoorbeeld het element: Z + Z(sqrt(-62)) in Z[\sqrt(-62)]
Hoe weet ik wat de orde van dat element is?

Oja, ik deze post vaak editten met meer vragen
pi_101189738
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 21:45 schreef marleenhoofd- het volgende:
Oke, ik heb morgen een tentamen getaltheorie en ik verwacht hier geen antwoord voor die tijd, maar ik probeer het toch maar:

Hoe bepaald je de orde van de klassen in de ideaalklassengroep?
De elementen van de ideaalklassengroep kan ik bepalen met een algoritme en dan vind ik bijvoorbeeld het element: Z + Z(sqrt(-62)) in Z[\sqrt(-62)]
Hoe weet ik wat de orde van dat element is?

Oja, ik deze post vaak editten met meer vragen
\mathbb{Z} + \mathbb{Z}\sqrt{-62} is gelijk aan \mathbb{Z}[\sqrt{-62}] en dus het triviale elemen in de ideaalgroep.
pi_101189964
Dat is waar, sorry niet zo'n snugger voorbeeld. Hoe doe je het dan bij een element als Z6+Z(-2+\sqrt(-62))?
pi_101190226
Heb je al een bovengrens M bepaald zdd elke ideaalklasse een ideaal van norm <= M bevat?
pi_101190639
Ik denk het niet en ik zou ook niet zo goed weten hoe... (nee, ik weet ook niet helemaal waar ik mee bezig ben)
pi_101190896
O. Hmm. Zegt "Minkowski" je iets?
pi_101191328
Heb je de norm van I al uitgerekend?
pi_101191375
ow wacht, ik heb wel een getal bepaald zodat elke ideaal een element bevat met de norm kleiner dan dat getal keer de norm van het ideaal. Bedoel je dat?
Dat getal is in dit geval 9

Minkowski zei me tot nog toe niks en met zijn wikipedia komt ik nog niet veel verder..
pi_101191558
In dat geval is het ook zo dat elke ideaalklasse een ideaal van norm kleiner dan 9 bevat. (Opgave: bewijs dit).
pi_101192446
quote:
2s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 22:23 schreef thabit het volgende:
In dat geval is het ook zo dat elke ideaalklasse een ideaal van norm kleiner dan 9 bevat. (Opgave: bewijs dit).
Oke, hett element is a en het ideaal A, dan N(a)<=9N(A). (a) zit in A dus er is een B met (a)=AB
N(a)=N(A)N(B)<=9N(A), dus N(B)<=9

Nu moet ik alleen nog het verband met het bepalen van de orde zien..

[ Bericht 0% gewijzigd door marleenhoofd- op 25-08-2011 22:45:11 ]
pi_101192670
Daarbij bedenk ik me dat ik het nemen van normen van idealen en van elementen misschien door de war haal. De norm van een ideaal is gedefinieerd als het aantal elementen van de ring met het ideaal weggedeeld.
Mag ik dan voor het uitrekenen van de norm van (1+\sqrt(-62)) gewoon (1+\sqrt(-62)) (1-\sqrt(-62)) =63 doen? Vast niet zeker..
Edit: dit lijkt me toch wel te kloppen..

[ Bericht 6% gewijzigd door marleenhoofd- op 25-08-2011 22:52:29 ]
pi_101192756
Bedankt in ieder geval. Door je tips heb ik naar een aantal dingen gezocht die mijn inzicht over waarom alles zo werkt wel wat vergroot hebben.
Ik ga nu slapen en morgen vroeg op, hopend dat ik misschien nog wat heldere inzichten krijg.

[ Bericht 89% gewijzigd door marleenhoofd- op 25-08-2011 23:34:05 ]
pi_101206013
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2011 22:42 schreef marleenhoofd- het volgende:
Daarbij bedenk ik me dat ik het nemen van normen van idealen en van elementen misschien door de war haal. De norm van een ideaal is gedefinieerd als het aantal elementen van de ring met het ideaal weggedeeld.
Mag ik dan voor het uitrekenen van de norm van (1+\sqrt(-62)) gewoon (1+\sqrt(-62)) (1-\sqrt(-62)) =63 doen? Vast niet zeker..
Edit: dit lijkt me toch wel te kloppen..
Ja dat mag wel. En de norm van I kun je als volgt uitrekenen:
I\cdot\overline{I} = (6, -2+\sqrt{-62})\cdot(6, -2-\sqrt{-62}) = \left(36, -12 + 6\sqrt{-62}, -12-6\sqrt{-62}, (-2+\sqrt{-62})(-2-\sqrt{-62})\right)=\\ \left(36, -12 + 6\sqrt{-62}, -12-6\sqrt{-62}, 66\right)=(6)
dus de norm is 6.

[ Bericht 2% gewijzigd door thabit op 26-08-2011 10:27:16 ]
pi_101206073
Hmm, waarom werken de tex-tags opeens niet?
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:22:25 #197
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_101206257
newlines kunnen niet in een tex-tag, ik kan eens kijken of het wel zou werken
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_101206420
Ach so!
  vrijdag 26 augustus 2011 @ 10:30:25 #199
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_101206504
De \\ werkt binnen de tag sowieso wel om dingen op een nieuwe regel te krijgen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_101303817
Kort vraagje,

Ik heb een opgave in Wiskunde B waarin de notatie d(N, AB) staat. De opgave is bewijs dat de bissectrices van een driehoek elkaar snijden..

Maargoed, N is dan het snijpunt van de bissectrices door 2 hoeken, en het snijpunt is N

"k en l snijden elkaar in N.
N op k dus d(N, AB) = .......

k is de bissectrice door hoek A, l door hoek B.

De vraag is simpel, wat houdt d(N, AB) in?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')