abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 juli 2011 @ 00:54:50 #1
321876 Cherna
Fuck the System
pi_99263959
Ik ben van plan weer iets aan wiskunde te gaan doen(jawel aangestoken door fok). Ik heb 31 jaar geleden mijn MTS(W) diploma behaald en 17 jaar als engineer(project engineer piping) gewerkt en nu machinist. Maar omdat het zolang geleden is wil ik toch een VWO wiskunde b en natuurkunde certificaat halen om zo straks te kijken of er nog op mijn leeftijd een studie Milieutechnologie inzit voor de hobby. Omdat ik met diensten werk en een gezin draaiende moet houden zal ik toch moeten kijken of dit met LOI kan. Is dit een juiste keuze. Heeft iemand ervaring met die club of die certificaten ook wat waard zijn of zijn er nog andere mogelijkheden.

Ik heb ff gegoogeld en het niveau valt erg mee. Het meeste kwam me bekend voor en begon weer te dagen. Maar goed je moet nu eenmaal de papieren hebben om verder te kunnen.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_99271388
Als je al enigszins bekend bent met de stof en het niveau dus geen enkel probleem is, kun je dan niet gewoon voor beide vakken de syballus doorkijken om te zien wat er van je wordt verwacht en eventueel voor beide vakken de boekjes "Samengevat" kopen waar alle stof in wordt samengevat, zodat je alles kent, waarna je gewoon een staatsexamen aanvraagt voor beide vakken?
pi_99342162
Ik ben nu bezig met VWO natuurkunde via loi en het valt me erg tegen. De opdrachten die je krijgt zijn erg simpel en er staan een boel fouten in de uitwerkingen(erg irritant).
pi_99350256
Je kan ook het boek Wiskundige Basisvaardigheden gebruiken, het Vlaamse equivalent van het boek Basisboek Wiskunde: http://books.google.be/bo(...)#v=onepage&q&f=false
Dat is abstracter en naar mijn indruk net iets vollediger (kansrekening en statistiek) dan Basisboek Wiskunde. Ter verdediging van de schrijvers van Basisboek Wiskunde, zij hebben het niveau moeten aanpassen op ons Nederlandse ex-VWO'ers en ex-havisten.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_99351708
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 00:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je kan ook het boek Wiskundige Basisvaardigheden gebruiken, het Vlaamse equivalent van het boek Basisboek Wiskunde: http://books.google.be/bo(...)#v=onepage&q&f=false
Dat is abstracter en naar mijn indruk net iets vollediger (kansrekening en statistiek) dan Basisboek Wiskunde. Ter verdediging van de schrijvers van Basisboek Wiskunde, zij hebben het niveau moeten aanpassen op ons Nederlandse ex-VWO'ers en ex-havisten.
Zowel Bol als Proxis (nu Azur) geven aan dat dit boek niet meer leverbaar is.

Edit: het boek blijkt (nieuw!) nog verkrijgbaar te zijn via de webshop van De Slegte.

[ Bericht 10% gewijzigd door Riparius op 12-07-2011 01:54:13 ]
pi_99360929
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 00:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je kan ook het boek Wiskundige Basisvaardigheden gebruiken, het Vlaamse equivalent van het boek Basisboek Wiskunde: http://books.google.be/bo(...)#v=onepage&q&f=false
Dat is abstracter en naar mijn indruk net iets vollediger (kansrekening en statistiek) dan Basisboek Wiskunde. Ter verdediging van de schrijvers van Basisboek Wiskunde, zij hebben het niveau moeten aanpassen op ons Nederlandse ex-VWO'ers en ex-havisten.
Dat is nogal zinloos, aangezien kansrekening en statistiek onder Wiskunde A en D vallen en helemaal geen deel uitmaken van de wiskunde B stof.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 12:47:09 #7
321876 Cherna
Fuck the System
pi_99362208
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 12:06 schreef jikio het volgende:

[..]

Dat is nogal zinloos, aangezien kansrekening en statistiek onder Wiskunde A en D vallen en helemaal geen deel uitmaken van de wiskunde B stof.
In ieder geval bedankt voor de Info mbt tot LOI. Ik dacht al want kansrekening op dat niveau was mij onbekend maar ik miste al het bv het onderdeel stereometrie. Ik moet echt wiskunde B hebben
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_99363525
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 12:47 schreef Cherna het volgende:

[..]

In ieder geval bedankt voor de Info mbt tot LOI. Ik dacht al want kansrekening op dat niveau was mij onbekend maar ik miste al het bv het onderdeel stereometrie. Ik moet echt wiskunde B hebben
In het Vlaamse boek komt ruimtemeetkunde wel degelijk aan bod (hoofdstuk 5). Of is dit niet wat je bedoelde? In ieder geval lijkt mij het feit dat er ook een hoofdstuk is gewijd aan kansrekening en statistiek geen argument om het boek daarom maar niet aan te schaffen. Je kunt dit hoofdstuk tenslotte ook zonder bezwaar overslaan, zeker omdat het het laatste hoofdstuk is.
  dinsdag 12 juli 2011 @ 13:32:58 #9
321876 Cherna
Fuck the System
pi_99364105
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 13:19 schreef Riparius het volgende:

[..]

In het Vlaamse boek komt ruimtemeetkunde wel degelijk aan bod (hoofdstuk 5). Of is dit niet wat je bedoelde? In ieder geval lijkt mij het feit dat er ook een hoofdstuk is gewijd aan kansrekening en statistiek geen argument om het boek daarom maar niet aan te schaffen. Je kunt dit hoofdstuk tenslotte ook zonder bezwaar overslaan, zeker omdat het het laatste hoofdstuk is.
Het zijn puur vectoren. Maar wat ik zocht is meer deze materie die ze bij ons op de MTS vroeger stereometrie noemde wat je nodig had om een studie te kunnen volgen aan een HTS. Nu weet ik natuurlijk niet of dit nog behandeld wordt en nodig is. Zo niet dan kan ik dat inderdaad vergeten.
http://www.pandd.nl/stereo/overzichtstereo.htm

Dan komt het er dus op aan wat je tegenwoordig nodig hebt om eventueel een HBO te volgen(technische opleiding) dan is de opmerking om eerst de syballus door te nemen de beste optie. Natuurlijk misschien dat het boek toch nuttig zal blijken. Maar ik kan in ieder geval vooruit. ook de opmerking mbt tot de staatsexamens.
Ik moet er nog inkomen want het is erg lang geleden.

[ Bericht 7% gewijzigd door Cherna op 12-07-2011 13:50:54 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_99378266
quote:
Dat is nogal zinloos, aangezien kansrekening en statistiek onder Wiskunde A en D vallen en helemaal geen deel uitmaken van de wiskunde B stof.
En?
Je hoeft niet alle hoofdstukken te bestuderen (het is alleen maar een bonus wanneer er extra hoofstukken in staan), het boek kost maar iets meer dan 1/3de dan dat het Basisboek Wiskunde kost en het is dan ook een mooie en zeer betaalbare aanvulling als je geen moeite hebt met het kopen via internet. Ik durf te stellen dat je bij wiskunde A en D nauwelijks statistiek en kansrekening krijgt, dat is meer een cursus "knopjes duwen op het grafisch rekenmachientje", niet meer dan een slap aftreksel van de echte statistiek en kansrekening.
Dat Basisboek Wiskunde alleen volstaat eveneens niet voor het VWO-examen, enerzijds is dat boek tig keer zo goed dan eender welke Nederlandse schoolmethode, anderzijds mist het net dat beetje meetkunde wat juist in het VWO-examen wordt gevraagd. Deze meetkunde werd vroeger in de onderbouw van het HAVO en het VWO behandeld, de reden dat de schrijvers van het Basisboek Wiskunde niet deze meetkunde in het boek hebben opgenomen is omdat het niet relevant is voor een vervolgstudie. Het is zonde van je geld maar indien je die meetkundevraagjes soepel wil leren beantwoorden dan ga je waarschijnlijk toch 2 boeken van Getal en Ruimte moeten kopen voor enkel die 2 hoofdstukken. Je kan dat ook oefenen met behulp van oude examens maar dat is heel wat lastiger.

Er staat overigens in Wiskundige Basisvaardigheden ook nog een hoofdstuk over logica, ook dat is geen onderdeel van wiskunde B maar als je graag wiskunde wil leren dan is het wel aanbevolen om dat te bestuderen.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 12 juli 2011 @ 19:47:25 #11
321876 Cherna
Fuck the System
pi_99379788
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

En?
Je hoeft niet alle hoofdstukken te bestuderen (het is alleen maar een bonus wanneer er extra hoofstukken in staan), het boek kost maar iets meer dan 1/3de dan dat het Basisboek Wiskunde kost en het is dan ook een mooie en zeer betaalbare aanvulling als je geen moeite hebt met het kopen via internet. Ik durf te stellen dat je bij wiskunde A en D nauwelijks statistiek en kansrekening krijgt, dat is meer een cursus "knopjes duwen op het grafisch rekenmachientje", niet meer dan een slap aftreksel van de echte statistiek en kansrekening.
Dat Basisboek Wiskunde alleen volstaat eveneens niet voor het VWO-examen, enerzijds is dat boek tig keer zo goed dan eender welke Nederlandse schoolmethode, anderzijds mist het net dat beetje meetkunde wat juist in het VWO-examen wordt gevraagd. Deze meetkunde werd vroeger in de onderbouw van het HAVO en het VWO behandeld, de reden dat de schrijvers van het Basisboek Wiskunde niet deze meetkunde in het boek hebben opgenomen is omdat het niet relevant is voor een vervolgstudie. Het is zonde van je geld maar indien je die meetkundevraagjes soepel wil leren beantwoorden dan ga je waarschijnlijk toch 2 boeken van Getal en Ruimte moeten kopen voor enkel die 2 hoofdstukken. Je kan dat ook oefenen met behulp van oude examens maar dat is heel wat lastiger.

Er staat overigens in Wiskundige Basisvaardigheden ook nog een hoofdstuk over logica, ook dat is geen onderdeel van wiskunde B maar als je graag wiskunde wil leren dan is het wel aanbevolen om dat te bestuderen.
Thx voor de info, na de vakantie ga ik me weer eens inspannen. Voor de derde maal probeer ik weer een gehele omslag in mijn leven te maken.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_99383167
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2011 19:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik durf te stellen dat je bij wiskunde A en D nauwelijks statistiek en kansrekening krijgt, dat is meer een cursus "knopjes duwen op het grafisch rekenmachientje", niet meer dan een slap aftreksel van de echte statistiek en kansrekening.
Bij wiskunde A is het inderdaad niet meer dan knopjes duwen, bij wiskunde D word je wel geleerd om het zonder GRM te doen en het wordt gecombineerd met andere onderdelen van de wiskunde. Maar inderdaad zou het nog wat uitgebreider kunnen, ik heb zelf op school onder het vak NLT nog een heel uitgebreide verdieping gehad op het gebied van kansrekening en statistiek. Verder is het sowieso een boek geschreven voor de beginnende student en dus boven het VO niveau.
pi_102127167
Het HTS is deze dagen echt makkelijk te doen. Ik deed er zelf 4,5 jaar over uit luiheid (wilde niet leren voor een tweedejaars vak), word platgebeld door recrutiers...

Ik vraag me af of een master in TU Delft zinvol is (ook voor latere carričremogelijkheden).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')