Klopt helemaal inderdaad. Maar aangezien we niet exclusief een meerdere tijdslijnen scenario van tijdreizen bespreken wilde ik dat paradox ook nog even aanhalen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:27 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Dan nog zit je met de grootvaderparadox. Stel je dit scenario voor: er gebeurt een grote ramp en daarom besluit een tijdsreiziger terug te gaan in de tijd om die ramp te voorkomen. Dit lukt hem, waardoor ook de motivatie om terug te gaan in de tijd verdwijnt. Daarom zal hij nooit terug in de tijd reizen, waardoor de ramp dus ook niet voorkomen wordt. Ergo, paradox.
Maar ook als hij iets verandert dat geen onderdeel van zijn motivatie is. Stel ik ga terug in de tijd om een ramp te voorkomen. Dat lukt me niet, maar ik besluit, terwijl ik er ben, mijn ouderlijk huis groen te verven. Dit zorgt ervoor dat ik in een groen huis zou opgroeien en ik dus altijd mijn huis al als groen ervaren zou hebben. Dit zit in mijn herinnering, dus ook in de herinnering van mij als tijdreiziger. Dus voordat ik als tijdreiziger mijn huis groen verf, herinner ik me tegelijk geen groen huis, omdat ik het nog niet groen geverfd heb, maar tegelijkertijd ook wel een groen huis, omdat het immers al voor mijn geboorte groen is. (dat is zeker, want daar zorg ik immers zelf voor.)
Kortom: opnieuw laat de grootvaderparadox zien dat tijdreizen binnen één tijdslijn onmogelijk is door dit soort onverenigbare tegenstrijdigheden.
Als jij het verleden in gaat en je hebt de mogelijkheid iets anders te doen dan het oude verleden, verander jij het verleden, daarmee blijkbaar niet de toekomst omdat jij je niet herinnert dat je in een groen huis opgegroeid bent. = 2 tijdslijnenquote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:32 schreef heartz het volgende:
[..]
Dit voorbeeld heeft volgens mij toch ook effect op het geheugen van de tijdreiziger?
Omdat de tijdreiziger het huis groen besluit te verfen, zal hij dit ook zo ervaren (in zijn geheugen)quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:33 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Er is geen sprake van effect, omdat het voorbeeld laat zien dat het onmogelijk is. Wat zou volgens jou dan het effect zijn?
Nee, de tijdreiziger heeft altijd al in een groen huis gewoond, want het was immers al groen voordat hij geboren werd. Dus in zijn herinnering was het altijd al groen. Hij heeft nooit in een andere kleur huis gewoond. Hij heeft één, onveranderde herinnering: die van een groen huis.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:38 schreef heartz het volgende:
[..]
Omdat de tijdreiziger het huis groen besluit te verfen, zal hij dit ook zo ervaren (in zijn geheugen)
De gebeurtenis heeft toch effect op het geheugen dan
Ja maar het effect komt toch doordat hij ging tijdreizen en besloot het huis groen te verfen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:39 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Nee, de tijdreiziger heeft altijd al in een groen huis gewoond, want het was immers al groen voordat hij geboren werd. Dus in zijn herinnering was het altijd al groen.
Nee, hoe kan hij zich ooit een niet-groen huis herinnerd hebben als het altijd al groen geweest is?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:42 schreef heartz het volgende:
[..]
Ja maar het effect komt toch doordat hij ging tijdreizen en besloot het huis groen te verfen.
Dat heeft weer direct effect op het heden en de toekomst, waardoor hij zich het ook zo herinnerd in zijn geheugen. Het tijdreizen heeft hier dus wel degelijk effect op het geheugen.
Denk ik
Maar de tijdreiziger kan het zich pas herinneren wanneer hij in het verleden het huis daadwerkelijk groen verft. Tot het moment dat hij het verft herinnert hij zich het huis zoals het in de huidige kleur is.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:39 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Nee, de tijdreiziger heeft altijd al in een groen huis gewoond, want het was immers al groen voordat hij geboren werd. Dus in zijn herinnering was het altijd al groen. Hij heeft nooit in een andere kleur huis gewoond. Hij heeft één, onveranderde herinnering: die van een groen huis.
Het is toch pas in groen veranderd toen hij besloot te gaan tijdreizen en het in groen te veranderen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:43 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Nee, hoe kan hij zich ooit een niet-groen huis herinnerd hebben als het altijd al groen geweest is?
Nee, doordat hij het huis voor zijn geboorte groen verft, is het altijd al groen geweest. Hij kan zich geen andere kleur herinneren, omdat het in zijn leven nooit een andere kleur gehad heeft.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:43 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Maar de tijdreiziger kan het zich pas herinneren wanneer hij in het verleden het huis daadwerkelijk groen verft. Tot het moment dat hij het verft herinnert hij zich het huis zoals het in de huidige kleur is.
Voordat hij ging tijdreizen, woonde hij in dat huis, dat al voor zijn geboorte, dankzij zijn tijdreis, groen was. Het huis is niet "pas in groen veranderd toen hij ging tijdreizen", het is in groen veranderd, voordat hij geboren was. Snap je dat het een paradox is? Het is onmogelijk.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:44 schreef heartz het volgende:
[..]
Het is toch pas in groen veranderd toen hij besloot te gaan tijdreizen en het in groen te veranderen.
Voordat hij ging tijdreizen was het dus niet groen.
Nee niet, want er kunnen 2 tijdlijnen ontstaanquote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:45 schreef Kikvors het volgende:
Voordat hij ging tijdreizen, woonde hij in dat huis, dat al voor zijn geboorte, dankzij zijn tijdreis, groen was. Het huis is niet "pas in groen veranderd toen hij ging tijdreizen", het is in groen veranderd, voordat hij geboren was. Snap je dat het een paradox is? Het is onmogelijk.
Als er twee tijdlijnen bestaan, dan is er al helemaal geen sprake van een verandering in geheugen. Dan was het huis voor persoon A (de tijdreiziger) in zijn herinnering niet groen en voor persoon B (zijn evenbeeld in de andere tijdlijn) altijd al groen geweest.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:48 schreef heartz het volgende:
[..]
Nee niet, want er kunnen 2 tijdlijnen ontstaan
En ik heb het hier nu even niet over het paradox.
Maar of het nou effect heeft op het geheugen van de tijdreiziger zelf.
Dus is het onmogelijk.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 14:45 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Nee, doordat hij het huis voor zijn geboorte groen verft, is het altijd al groen geweest. Hij kan zich geen andere kleur herinneren, omdat het in zijn leven nooit een andere kleur gehad heeft.
Het wordt dan niet alleen ingewikkeld, maar het is ook gewoon onmogelijk.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:08 schreef BertV het volgende:
Het idee van tijdlijnen lijkt mij helemaal niet zo lastig voor te stellen.
Iedere stap in de tijd, of het nu voor of achteruit is, geeft een nieuwe tijdlijn voor de persoon die die stap maakt. De mensen in die lijn kennen alleen maar de lijn waar de tijdreiziger zich op dat moment in bevind.
Het wordt pas echt ingewikkeld als de tijdlijn theorie niet zou bestaan en iedere tijdreiziger de wereld van iedereen zou kunnen veranderen.
nah, bij de grootvaderparadox kun je nog beredeneren dat personen die hun grootvader gaan vermoorden nooit geboren zullen worden.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:10 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Het wordt dan niet alleen ingewikkeld, maar het is ook gewoon onmogelijk.De discussies over de grootvaderparadox hebben dat al aangetoond. Je kunt zelfs niet stellen: "Maar wat als het nu wel mogelijk blijkt te zijn?" Want het kan gewoon echt niet.
Lees maar een paar pagina's terug. Deze persoon zou nooit bestaan hebben, en dus ook niet terug in de tijd kunnen reizen om zijn grootvader te vermoorden. Een soort onmogelijke cyclus.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:12 schreef BertV het volgende:
[..]
nah, bij de grootvaderparadox kun je nog beredeneren dat personen die hun grootvader gaan vermoorden nooit geboren zullen worden.
Precies. Lees de discussie, ook die over het groene huis. Het verleden van je tijdlijn aanpassen is onmogelijk.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:14 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Lees maar een paar pagina's terug. Deze persoon zou nooit bestaan hebben, en dus ook niet terug in de dij kunnen reizen om zijn grootvader te vermoorden. Een soort onmogelijke cyclus.
Eigenlijk zou het dan juist niet wemelen omdat het tijdreizen in 1 tijdlijn onmogelijk wordt. Tenminste wel als je ook maar het meest kleine wilt aanpassen.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:26 schreef BertV het volgende:
Ik zit de enkele tijdlijn theorie te verdedigen terwijl ik geloof in een onbeperkt aantal lijnen.![]()
In een enkele tijdlijn zou het hier wemelen van de tijdreizigers.
Het zou dan druk worden bij belangrijke gebeurtenissen.
Die grootvader blijft een hersenkraker.
Films lossen dit op met de tijdpolitie die veranderingen tegenhoudt (weet de titel even niet)quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:28 schreef BlackLodge het volgende:
[..]
Eigenlijk zou het dan juist niet wemelen omdat het tijdreizen in 1 tijdlijn onmogelijk wordt. Tenminste wel als je ook maar het meest kleine wilt aanpassen.
Minority Report?quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:30 schreef BertV het volgende:
[..]
Films lossen dit op met de tijdpolitie die veranderingen tegenhoudt (weet de titel even niet)
Dit is natuurlijk onhoudbaar omdat je het niet terug kan draaien en onbewust iets groots kan doen.
ahja, zelfs de 1lijn-films zijn slecht, dan heb ik liever butterfly-effect.quote:
Die voorkomen misdaden voordat ze gepleegd zijn, dankzij helderzienden. Probleem is dan dat de voorspelling eigenlijk niet meer klopt, omdat niet gebeurt wat voorspeld is.quote:
Klopt half denk ik, omdat het in dat geval gaat om de voorspelling zonder dat er wordt ingegrepen. De voorspelling klopt wel, mits er niks aan gedaan wordt. Als er wél wat aan gedaan wordt, wordt de toekomst aangepast en geldt de voorspelling niet meer.quote:Op dinsdag 19 juli 2011 16:38 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Die voorkomen misdaden voordat ze gepleegd zijn, dankzij helderzienden. Probleem is dan dat de voorspelling eigenlijk niet meer klopt, omdat niet gebeurt wat voorspeld is.
Op deze manier verklaren sommigen ook de obscuriteit van Nostradamus: als hij expliciet was geweest, ontdekten we al wat hij bedoelde voordat het voorspelde gebeurde. En op die manier hadden we de gebeurtenissen voorkomen, waardoor de voorspelling dus niet meer klopt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |