Ik bevind mij in goed gezelschap.quote:44 procent van hoogleraren noemt zich atheïst
Van alle hoogleraren in Nederland noemt 44 procent zich atheïst. Het percentage atheïsten onder de totale Nederlandse bevolking is 14 procent. Dat blijkt uit onderzoek van christelijke discussieplatform ForumC naar de invloed van levensbeschouwing op wetenschap. Het onderzoek werd vandaag gepubliceerd.
De meeste niet-gelovige hoogleraren zijn te vinden in de vakgroep biologie. Gelovige wetenschappers houden zich vooral bezig met filosofie en vanzelfsprekend met theologie.
Het percentage Nederlanders dat gelooft 'dat er meer is tussen hemel en aarde' is met 36 procent opvallend hoger dan de 5 procent van de hoogleraren dat zich ietsist noemt.
Weinig of geen ruimte
Driekwart van de hoogleraren vindt dat binnen de wetenschap weinig tot geen ruimte mag zijn voor theïstische veronderstellingen, of wel het geloof in een of meerdere goden. Van alle respondenten neemt 20 procent een theïstische collega minder serieus. 64 procent van de hoogleraren zegt spanning of zelfs een conflict te ervaren tussen het geloof in een god en de wetenschap.
Van de 6000 in Nederland werkzame hoogleraren vulde 33 procent het vragenformulier van ForumC in.
Ha! Ik loop rondjes om God.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:33 schreef Paul het volgende:
Mensen die denken dat er geen God is
Jullie zullen het nog wel merken
Spot jij maar jonge!quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ha! Ik loop rondjes om God.
Het wordt door veel mensen dogmatisch behandeld, in de zin van dat ze geen tegenspraak of discussie op dat punt dulden, enzich niet afvragen of het wel in alle gevallen waar is en waarom dat zo is. Ik zie een dogma niet noodzakelijkerwijs als iets negatiefs, ik heb ze zelf natuurlijk ookquote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Muah. Is het een vuig dogma als ik mij persoonlijk al jaren kapot erger aan het feit dat ik als hardwerkend belasting betalend lid van deze maatschappij maar 1 dag in de week de tijd krijg om naar elektronica / kleding / etc. winkels te gaan. En dan precies op de dag dat ik het langst uitslaap omdat ik kapot ben van het voorgenoemde werken. Terwijl in sommige andere steden in de wereld de winkels 24/7 open zijn.
Ik neem aan dat ik ook recht heb om een mening te hebben over de gang van zaken in dit land? Waarom is dit een dogma in jouw ogen?
Je kunt de grondwet niet zomaar wegzetten als "onzinnig". Ik ga er vanuit dat bij het opstellen van dit artikel er bijzonder goed over nagedacht is, en dat ook de reden dat het als specifiek artikel is opgenomen is geen lichtzinnige. Vergelijk het met artikel 1: waarom wordt daarin "homo- of heterosexualiteit" expliciet vermeld? Ik denk dat de grondwet vooral bedoelt kwetsbare groepen expliciet te beschermen tegen al te voortvarende wettenmakers, en in de kernis daar niks mis mee.quote:[..]
Volgens mij wil niemand hier vrijheid van godsdienst echt afschaffen (behalve dan een paar slechte trolls). Het gaat echter om die overdreven specificatie van godsdienst. Alsof het iets is wat extra bijzonder is. Wat meer bescherming nodig heeft dan al het andere. Dat is onzinnig.
Ik denk dat dat meevalt, maar kan natuurlijk ongelijk hebben.Een nadere toelichting zou dan verhelderend kunnen werkenquote:.Ik denk dat je achterliggende redenen voor bepaalde standpunten niet zo goed mee krijgt dat je je hier zo hevig tegen verzet.
De grondwet is ook maar een document van mensenhanden. Zo zie je bijvoorbeeld dat er wat schade in zit door de schoolstrijd. Het is gewoon een stukje politiek. Een grondwet zou in mijn ogen zo simpel en ondubbelzinnig mogelijk moeten zijn. Een setje principes.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:38 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Het wordt door veel mensen dogmatisch behandeld, in de zin van dat ze geen tegenspraak of discussie op dat punt dulden, enzich niet afvragen of het wel in alle gevallen waar is en waarom dat zo is. Ik zie een dogma niet noodzakelijkerwijs als iets negatiefs, ik heb ze zelf natuurlijk ook
[..]
Je kunt de grondwet niet zomaar wegzetten als "onzinnig". Ik ga er vanuit dat bij het opstellen van dit artikel er bijzonder goed over nagedacht is, en dat ook de reden dat het als specifiek artikel is opgenomen is geen lichtzinnige. Vergelijk het met artikel 1: waarom wordt daarin "homo- of heterosexualiteit" expliciet vermeld? Ik denk dat de grondwet vooral bedoelt kwetsbare groepen expliciet te beschermen tegen al te voortvarende wettenmakers, en in de kernis daar niks mis mee.
Op interviews.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:44 schreef DuTank het volgende:
Ik ben ook atheïst, maar waarschijnlijk sta ik (door het dopen en communie) geregistreerd als katholiek. De vraag is dan ook waar die 14% precies op gebaseerd is.
Dat is toch ook een dogma? Ik geloof ook helemaal niet in de vrijheid om uit te spreken wat je wilt, dat botst al snel met andere wetten.Maar hou er rekening mee dat de grondwet er niet is om burgers rechten te geven maar om de wetgever aan te geven binnen welke kaders nieuwe wetgeving zich dient te bewegen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:45 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De grondwet is ook maar een document van mensenhanden. Zo zie je bijvoorbeeld dat er wat schade in zit door de schoolstrijd. Het is gewoon een stukje politiek. Een grondwet zou in mijn ogen zo simpel en ondubbelzinnig mogelijk moeten zijn. Een setje principes.
Laat een van de mooiste principes in onze maatschappij nou die zijn die stelt dat je de vrijheid hebt om te denken en uit te spreken wat je wil.
Vind jij het dan nodig om iemand anders godsdienst smalend de belasteren? Ik voor mijhoef die vrijheid in ieder geval niet te hebbenquote:In plaats van dat ze -dat- in de grondwet hebben gezet hebben ze expliciet aangemerkt wat wel acceptabel is en (door weg te laten) onbeschermd gelaten wat ze toen niet konden bedenken.
In het ene artikel garanderen ze je je vrijheid van meningsuiting en in het andere wordt vrijheid van godsdienst weer opgehemeld. Hierdoor raken mensen in de war en krijg je strafboek artikelen zoals "de wet smalende godslastering".
De maatschappij is complex, en wetgeving tracht dat te ordenen.Dat geeft al direct een compexe wetgeving. De samenleving is echter voortdurend in beweging en de wet loopt dus per definitie altijd achter. Het is dan ook niet raar dat dat af en toe herzien wordt. Voor onze grondrechten geldt wel dat dat een centraal ankerpunt in de wetgeving is en je daar bij wijzigingen dus heel zorgvuldig moet zijn. Daarom is de procedure voor het wijzigen van de grondwet ook zo zwaar.quote:Te veel tekst, te veel uitzonderingen/specificaties schept verwarring
Het is een Christelijk onderzoek, en er klopt helemaal niks van. Als je kijkt naar de cijfers van bijvoorbeeld het CBS (mijn inziens wel een betrouwbare bron) blijkt dat meer dan de helft van de bevolking zich atheist noemt. Waarschijnlijk hebben de onderzoekers alleen gekeken naar de leden van haar eigen platform waarvan 14% bestaat uit trollen die dan ook atheist zijn.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 10:44 schreef DuTank het volgende:
Ik ben ook atheïst, maar waarschijnlijk sta ik (door het dopen en communie) geregistreerd als katholiek. De vraag is dan ook waar die 14% precies op gebaseerd is.
Bron voor die CBS-gegevens? Ik dacht namelijk dat dat percentage een stuk lager zat. Verder is dit een onderzoek onder alle hoogleraren in Nederland, het percentage atheïsten daar hoeft dus niet per se gelijk te zijn aan het percentage atheïsten in de gehele bevolking.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:11 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Het is een Christelijk onderzoek, en er klopt helemaal niks van. Als je kijkt naar de cijfers van bijvoorbeeld het CBS (mijn inziens wel een betrouwbare bron) blijkt dat meer dan de helft van de bevolking zich atheist noemt. Waarschijnlijk hebben de onderzoekers alleen gekeken naar de leden van haar eigen platform waarvan 14% bestaat uit trollen die dan ook atheist zijn.
In het artikel staat juist dat van de hele bevolking 14% atheist is. Dat vind ik laag. Volgens mij klopt dat niet hoor. Hoe komen ze aan dat percentage?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:15 schreef M.rak het volgende:
[..]
Bron voor die CBS-gegevens? Ik dacht namelijk dat dat percentage een stuk lager zat. Verder is dit een onderzoek onder alle hoogleraren in Nederland, het percentage atheïsten daar hoeft dus niet per se gelijk te zijn aan het percentage atheïsten in de gehele bevolking.
Volgens de meeste onderzoeken is 40% van de Nederlandse bevolking "niet-kerkelijk". Minder dan de helft van die groep is blijkbaar bewust genoeg van de filosofische definitie van atheist om zichzelf daar wel onder te scharen. Dat is nogal wat aangezien de discussie over die filosofische constructies sterk is vervuild.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:18 schreef Injetta het volgende:
[..]
In het artikel staat juist dat van de hele bevolking 14% atheist is. Dat vind ik laag. Volgens mij klopt dat niet hoor. Hoe komen ze aan dat percentage?
donequote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:15 schreef SpecialK het volgende:
SingleCoil zou je even je post kunnen fixen zo kan ik er niet zo goed antwoord op geven.
Prima. Maar dit is politiek dogma. Want er zijn ook christenen en zelfs moslims die vinden dat vrijheid van meningsuiting in principe onbegrensd moet zijn. Het heeft dus niks met religie te maken.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:09 schreef SingleCoil het volgende:
[..]
Dat is toch ook een dogma? Ik geloof ook helemaal niet in de vrijheid om uit te spreken wat je wilt, dat botst al snel met andere wetten.Maar hou er rekening mee dat de grondwet er niet is om burgers rechten te geven maar om de wetgever aan te geven binnen welke kaders nieuwe wetgeving zich dient te bewegen.
Ik persoonlijk niet maar ik zou niet willen zien dat iemand die zich negatief over religie uit opgepakt wordt door de staat. Dat is een glijdende schaal waar zelfs jij je niet aan zou willen wagen, toch?quote:[..]
Vind jij het dan nodig om iemand anders godsdienst smalend de belasteren? Ik voor mijhoef die vrijheid in ieder geval niet te hebben
Ik neem het ook niet licht.quote:[..]
De maatschappij is complex, en wetgeving tracht dat te ordenen.Dat geeft al direct een compexe wetgeving. De samenleving is echter voortdurend in beweging en de wet loopt dus per definitie altijd achter. Het is dan ook niet raar dat dat af en toe herzien wordt. Voor onze grondrechten geldt wel dat dat een centraal ankerpunt in de wetgeving is en je daar bij wijzigingen dus heel zorgvuldig moet zijn. Daarom is de procedure voor het wijzigen van de grondwet ook zo zwaar.
Het is ontegenzeggelijk zo dat de wetgeving dermate complex is dat 'ie door veel mensen niet begrepen word, maar daar zijn dan ook weer rechtsgeleerden voor die ons daarbij kunnen helpen. Ik ben dan zelf ook altijd erg voorzichtig met het uiten van kritiek op de wetgeving, ik lees graag eerst dan de overwegingen van die rechtsgeleerden voordat ik er iets over ga vinden.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)09/2009-2853-wm1.htmquote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:15 schreef M.rak het volgende:
[..]
Bron voor die CBS-gegevens? Ik dacht namelijk dat dat percentage een stuk lager zat. Verder is dit een onderzoek onder alle hoogleraren in Nederland, het percentage atheïsten daar hoeft dus niet per se gelijk te zijn aan het percentage atheïsten in de gehele bevolking.
Dus als je niet naar de kerk gaat, ben je per definitie een atheist?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:29 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)09/2009-2853-wm1.htm
bijvoorbeeld: Van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder is 58 procent kerkelijk. Dat betekent dat 42 procent niet kerkelijk is en dus atheist.
Onder kerkelijk zijn verstaat het CBS:quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:32 schreef heartz het volgende:
[..]
Dus als je niet naar de kerk gaat, ben je per definitie een atheist?
Ietsisten?quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:37 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Onder kerkelijk zijn verstaat het CBS:
In het Permanent Onderzoek Leefsituatie (POLS) van het CBS wordt gevraagd tot welke kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering men zichzelf rekent. De antwoordmogelijkheden zijn:
• geen kerkelijke gezindte
• rooms-katholiek
• Nederlands hervormd
• Gereformeerd
• Protestantse Kerk in Nederland
• Islam
• anders.
De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is op 1 mei 2004 ontstaan uit een fusie van de Nederlands Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Evangelisch-Lutherse Kerk. Omdat de meeste leden van de oorspronkelijke protestantse gezindten zich niet met de PKN identificeren, zijn naast de PKN ook de Nederland hervormden en gereformeerden als aparte categorieën gehandhaafd.
(http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)kelijke-gezindte.htm)
Ofwel iedereen die zich dus niet tot een kerkelijk gezindte rekent, is niet kerkelijk en dus atheist. Het aantal mensen dat ingeschreven staat bij de kerk maar nooit naar de kerk gaat licht namelijk nog weer veel lager. Dit komt oa door mensen die bij de geboorte gedoopt zijn en dus lid van een kerkelijke gezindte, maar bijvoorbeeld nooit de kerk bezoeken.
Uuuhm ik zie nergens dat het cbs een atheist gelijksteld aan 'geen kerkelijke gezindte'...quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:37 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Onder kerkelijk zijn verstaat het CBS:
In het Permanent Onderzoek Leefsituatie (POLS) van het CBS wordt gevraagd tot welke kerkelijke gezindte of levensbeschouwelijke groepering men zichzelf rekent. De antwoordmogelijkheden zijn:
• geen kerkelijke gezindte
• rooms-katholiek
• Nederlands hervormd
• Gereformeerd
• Protestantse Kerk in Nederland
• Islam
• anders.
De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) is op 1 mei 2004 ontstaan uit een fusie van de Nederlands Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken en de Evangelisch-Lutherse Kerk. Omdat de meeste leden van de oorspronkelijke protestantse gezindten zich niet met de PKN identificeren, zijn naast de PKN ook de Nederland hervormden en gereformeerden als aparte categorieën gehandhaafd.
(http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)kelijke-gezindte.htm)
Ofwel iedereen die zich dus niet tot een kerkelijk gezindte rekent, is niet kerkelijk en dus atheist. Het aantal mensen dat ingeschreven staat bij de kerk maar nooit naar de kerk gaat licht namelijk nog weer veel lager. Dit komt oa door mensen die bij de geboorte gedoopt zijn en dus lid van een kerkelijke gezindte, maar bijvoorbeeld nooit de kerk bezoeken.
?? het een sluit het ander niet uit, ietsismen zijn mensen die geloven dat er "iets" bestaat tussen hemel en aarde, maar zij nemen daarbij geen geloof aan. Atheisten zijn mensen die niet geloven dat er een of meerdere goden bestaan. Ietsisten zijn dus ook ahteisten.quote:
Je maakt de definitie nu wel belachelijk breed. Ietsisten geloven sowieso in een hogere macht. Een soort god. Maar niet eentje die zich heeft geopenbaard aan de mensen.quote:Op vrijdag 8 juli 2011 11:45 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
?? het een sluit het ander niet uit, ietsismen zijn mensen die geloven dat er "iets" bestaat tussen hemel en aarde, maar zij nemen daarbij geen geloof aan. Atheisten zijn mensen die niet geloven dat er een of meerdere goden bestaan. Ietsisten zijn dus ook ahteisten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |