Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Dit weekend staat de Grand Prix van Groot-Brittannië weer op het programma op een vernieuwd Silverstone. De werking van de geblazen diffuser is vanaf nu beperkt, waardoor het veld op zijn kop kan worden gezet. Kan wereldkampioen Sebastian Vettel een nederlaag toegebracht worden door de Ferrari's of de McLarens? Of kan een ander team profiteren van de nieuwe regels? En wat kan nieuwkomer Daniel Ricciardo? We weten het komende zondag.
Het circuit van Silverstone kent een lange historie. Het oude vliegveld uit de Tweede Wereldoorlog werd in 1948 omgebouwd tot circuit en heeft sinds die tijd een aantal malen een verbouwing ondergaan. De laatste dateert van vorig toen het nieuwe Arena-gedeelte opgeleverd werd. Dit was oorspronkelijk bedoeld voor de MotoGP, maar ook de Formule 1-coureurs racen er nu overheen. Daarnaast is voor dit jaar het nieuwe pitcomplex tussen Club en Abbey opgeleverd en is het start/finish-gedeelte hier naar toe verplaatst.
Lengte: 5.891 km Aantal ronden: 52 Totale lengte: 306.747 km Ronderecord: 1:30.874 (Alonso - Ferrari F10, 2010)
Coureurs
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Sebastian Vettel
Red Bull
186
2
Jenson Button
McLaren
109
3
Mark Webber
Red Bull
109
4
Lewis Hamilton
McLaren
97
5
Fernando Alonso
Ferrari
87
6
Felipe Massa
Ferrari
42
7
Nico Rosberg
Mercedes Grand Prix
32
8
Vitaly Petrov
Renault
31
9
Nick Heidfeld
Renault
30
10
Michael Schumacher
Mercedes Grand Prix
26
11
Kamui Kobayashi
Sauber
25
12
Adrian Sutil
Force India F1
10
13
Jaime Alguersuari
Scuderia Toro Rosso
8
14
Sebastien Buemi
Scuderia Toro Rosso
8
15
Rubens Barrichello
Williams
4
16
Paul di Resta
Force India F1
2
17
Sergio Perez
Sauber
2
18
Pastor Maldonado
Williams
0
19
Pedro de la Rosa
Sauber
0
20
Jarno Trulli
Team Lotus
0
21
Vitantonio Liuzzi
HRT F1 Team
0
22
Jerome d` Ambrosio
Virgin Racing
0
23
Heikki Kovalainen
Team Lotus
0
24
Timo Glock
Virgin Racing
0
25
Narain Karthikeyan
HRT F1 Team
0
Constructeurs
Pos.
Team
Punten
1
Red Bull
295
2
McLaren
206
3
Ferrari
129
4
Renault
61
5
Mercedes Grand Prix
58
6
Sauber
27
7
Scuderia Toro Rosso
16
8
Force India F1
12
9
Williams
4
10
Team Lotus
0
11
HRT F1 Team
0
12
Virgin Racing
0
De Grand Prix van Groot-Brittannië is een van de oudste op de Formule 1-kalender. In 1926 en 1927 kwamen de voorlopers van de Formule 1 al naar het eiland en vanaf 1948 is de race ieder jaar gehouden. Het oude miltaire vliegveld Silverstone was bij vele gelegenheden de locatie. Ook werd er wel geracet op Aintree en Brands Hatch, maar sinds 1987 is de race alleen nog maar op Silverstone verreden.
De Grand Prix wordt vaak onder natte omstandigheden verreden, maar even zo vaak blijkt het op het Britse continent droog te blijven. Silverstone was met name in de jaren tachtig het snelste circuit op de kalender. Het kwalificatierondje van Keke Rosberg in de Williams in 1985 was tot 2002 de recordhouder qua gemiddelde snelheid. Het record van 258,9 kilometer per uur gemiddeld werd in 2002 in Italië door Juan Montoya verbeterd. Rosberg won de race in 1985 op Silverstone niet, want hij viel met uitlaatproblemen uit. Alain Prost won de wedstrijd die per ongeluk na 65 van de 66 geplande ronden al werd afgevlagd.
Onder natte omstandigheden worden er vaak leuke races gehouden. Zo wist Ayrton Senna in 1988 met de McLaren te winnen voor Nigel Mansell en Allessandro Nannini. Laatstgenoemde wist ondanks enkele spins met de Benetton derde te worden en zo zijn eerste podiumplaats te bemachtigen. Grootste pechvogel van de dag was echter Gerhard Berger die lange tijd tweede lag, maar door brandstofproblemen terugviel. De Oostenrijker kwam zelfs in de laatste bocht helemaal stil te staan en werd zo negende in plaats van vijfde.
Dat het nooit saai is bewees Michael Schumacher. De Duitser haalde in 1994 in de opwarmronde Damon Hill onreglementair in, negeerde de zwarte vlaggen en werd uiteindelijk voor twee races geschorst. In 1998 zorgde de Duitser voor een opvallend moment door in de pitstraat te finishen nadat hij in de laatste ronden nog een straf had gekregen. In 2003 was het een Ierse priester die over het circuit liep en de coureurs hem op hoge snelheid rijdend maar net konden ontwijken.
Van de wedstrijden in de afgelopen jaren blijft een nat 2008 een van de verrassendste. Lewis Hamilton won eenvoudig, maar daarachter werd een goed rijdende Nick Heidfeld tweede, voor Honda-rijder Rubens Barrichello die de natweerbanden gebruikte en hierdoor negen seconden per ronde sneller was dan de rest van het veld. Felipe Massa werd de schlemiel door vele uitstapjes naast de baan en de Braziliaan werd uiteindelijk op twee ronden van de winnaar als dertiende afgevlagd.
In 2010 begon de kwalificatie met controverse, omdat Red Bull de nieuwe voorvleugel van de auto van Mark Webber haalde en deze aan Sebastian Vettel gaf. De Duitser kwalificeerde zich er prompt op de eerste positie mee. voor Webber en Fernando Alonso. Webber had in de race de beste start en drong Vettel bij Copse naar buiten. De Duitser verloor zo de eerste plaats en kwam zelfs even in botsing met Lewis Hamilton. De Red Bull liep een lekke band op, waardoor Vettel rustig naar de pits moest rijden.
Webber sloeg meteen een gat met Hamilton. Daarachter ontstond een controversieel moment toen Alonso Robert Kubica deels buiten de baan inhaalde nadat hij door de Pool bij een inhaalpoging buiten de racelijn was gedwongen. De Spanjaard gaf de plaats niet terug en op het moment dat er duidelijkheid was, was Kubica al uitgevallen met een kapotte aandrijving, waardoor Alonso een drive-through penalty kreeg.
De Spanjaard kon deze niet snel inlossen omdat de safety car naar buiten kwam vanwege rommel op de baan na een aanrijding tussen Adrian Sutil en Pedro de la Rosa. Alonso verloor hierdoor na het uitvoeren van zijn straf vele plaatsen. Vettel profiteerde juist wel, omdat hij zo weer aansluiting kon vinden en zelfs nog zevende kon worden. Alonso werd veertiende, nog voor teamgenoot Felipe Massa. Webber won voor Hamilton en Nico Rosberg en had na afloop nog wel commentaar op de beslissing van zijn team: "niet slecht voor een tweede coureur," zo zei hij op de persconferentie.
Vrijdag 8 juli 2011 10:00 - 11:30 vrije training 1 14:00 - 15:30 vrije training 2
Zaterdag 9 juli 2011 11:00 - 12:00 vrije training 3 14:00 - 15:00 kwalificatie
Zondag 10 juli 2011 14:00 2011 Formula 1 Santander British Grand Prix
Nederlandse tijden
Datum
Tijd
Programma
Za 9 juli
13.55-15.10 uur
RTL GP: Formule 1 - Groot-Brittannië - Kwalificatie
Al zal ik wel moeten wennen aan de nieuwe pit straight
Dat wel, maar doet niet heel veel af aan de rest van het circuit, toch?
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was. - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt! - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge) [b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was. - Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt! - Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.