abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juli 2011 @ 22:22:19 #1
336390 hopppppppp
http://www.openbaring.org/
pi_99130601

Genesis 6:20
Van het gevogelte naar zijn aard, en van het vee naar zijn aard, van al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard, twee van elk zullen tot u komen, om die in het leven te behouden

met
naar zijn aard,
word het type dier bedoeld zoals katachtigen hondachtigen neushoornachtigen olifantachtigen enzo...

zoon grote vloed heeft natuurlijk wel zen sporen achtergelaten op aarde

hier onder een film over de ark met wetenschappelijke waarnemingen
wat de oorzaak kan zijn van de vloed /ijstijd/ Grand canyon /waarom er alleen in australie kangaroes enzo....

http://www.debijbeliswaar.nl/Online_video/hovind_6.html
jep
pi_99130929
Zal die ook eenden en andere watervogels aan boord hebben gehad.
pi_99131212
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:27 schreef captainkid het volgende:
Zal die ook eenden en andere watervogels aan boord hebben gehad.
ik heb me ooit afgevraagd hoe het zat met vissen
je hebt namelijk zoet en zout water vissen en er was toen maar 1 type water natuurlijk
dus moet hij van de andere variant alle vissen ook hebben gehad?

Maar iemand heeft het voor me na gevraagd bij een dominee of voorganger of hoe die ook heten en die zei dat je het niet zo letterlijk moest nemen
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_99131241
Ik was er bij :D
  woensdag 6 juli 2011 @ 22:34:03 #5
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_99131287
Overtuigend verhaal man. Ik ga meteen die video van dik twee uur kijken.
  woensdag 6 juli 2011 @ 22:40:17 #6
304703 heggeschaarbarbaar
knipt de kantjes er van af!
pi_99131732
Hovind als bron gebruiken :')

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:22 schreef hopppppppp het volgende:
met
naar zijn aard,
word het type dier bedoeld zoals katachtigen hondachtigen neushoornachtigen olifantachtigen enzo...
Wat zijn katachtigen dan? Vallen daar ook tijgers en leeuwen onder? Wat aten al die dieren dan? Werden ze allemaal spontaan vegetarisch, en gingen ze nadat de zondvloed voorbij was weer vlees eten?

Als er alleen maar -achtigen aan boord gingen, dan is het wel wonderbaarlijk dat er nu zo'n diversiteit aan soorten dieren is. En helemaal omdat evolutie helemaal niet kan :')
your effort to remain who you are is what is limiting you
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
pi_99134234
Verdiep je eens in het Atrahasis-epos, dat gaat over een man die een rieten boot bouwde vol met dieren om de zondvloed te overleven...
Of in de afrikaanse Tumbainot, die een ark moest bouwen.
Of de Centraal-Aziatische Nema die z'n 3 zoons een ark liet bouwen.
Of een van de griekse zondvloed verhalen (met name die van Nannacus).
Allemaal dezelfde verhalen (incl. duif + takje) van voor de bijbel tijd.

Als de bijbel echt het woord van god is, dan heeft tie blijkbaar wel flink wat plagiaat gepleegd :P
Op zondag 17 oktober 2010 19:19 schreef b4kl4p het volgende:
Ja inderdaad! Waarom mogen ze dan niet gewoon via de vluchtstrook inhalen, dat zou heel veel overlast schelen.
pi_99142444
Zondvloedverhalen zijn van alle tijden en culturen. Het verhaal over de ' ark van Noach ' hebben de Judeeërs meegebracht uit Mesopotamië na hun Babylonische ballingschap, en net zoals het ' Mozesverhaal ' wat aangepast om de herkomst te camoufleren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Atrahasis-epos

http://www.livius.org/as-(...)struction_of_the_Ark
pi_99142629
Alleen als je in de evolutie theorie gelooft is het mogelijk om een beperkt aantal soorten in de relatief kleine boot mee te nemen. Vanuit deze zeg 1000 soorten zijn dan later de miljoenen soorten die we nu kennen ontwikkeld.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_99143340
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 09:47 schreef Oud_student het volgende:
Alleen als je in de evolutie theorie gelooft is het mogelijk om een beperkt aantal soorten in de relatief kleine boot mee te nemen. Vanuit deze zeg 1000 soorten zijn dan later de miljoenen soorten die we nu kennen ontwikkeld.
Het epos van de zondvloed is ook maar een verhaaltje wat misschien zijn oorsprong heeft in een tsunami, wat met de begrippen van toen de hele wereld omvatte. Stomme topic. Dit onderwerp ik ook al tot vervelens toe behandeld, maar de bijbelvaste users kunnen dit alsnog niet plaatsen.
pi_99144540
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:40 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:

[..]

Wat zijn katachtigen dan? Vallen daar ook tijgers en leeuwen onder? Wat aten al die dieren dan? Werden ze allemaal spontaan vegetarisch, en gingen ze nadat de zondvloed voorbij was weer vlees eten?

Als er alleen maar -achtigen aan boord gingen, dan is het wel wonderbaarlijk dat er nu zo'n diversiteit aan soorten dieren is. En helemaal omdat evolutie helemaal niet kan :')
de eerste zin alleen al
geologen vinden dingen die ze niet met de evolutietheorie kunnen verklaren _O-
niet dat hopppppppppp ooit nog in dit topic gaat posten
pi_99144717
Waar zijn de nuchtere Hollanders gebleven vandaag de dag?
Het is gewoon een mooi fictie-verhaal, meer is het niet. Het proberen te bewijzen waarom het wel heeft plaatsgevonden is echt zonde van je tijd :')
[b]Op vrijdag 27 april 2012 23:21 schreef AldoTheApache het volgende:[/b]
_O_ jij bent de grootste baas op FOK!
Aller tijden :D _O_ _O_
  donderdag 7 juli 2011 @ 11:10:03 #13
pi_99144764
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 11:03 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

de eerste zin alleen al
geologen vinden dingen die ze niet met de evolutietheorie kunnen verklaren _O-
niet dat hopppppppppp ooit nog in dit topic gaat posten
idd.. net zoals het onzin-topic 'leeftijd zon'...
yo, I heard you like fail, so we put some fail in your fail, so you can facepalm while you facepalm
  donderdag 7 juli 2011 @ 13:56:06 #14
336390 hopppppppp
pi_99151281
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:32 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

ik heb me ooit afgevraagd hoe het zat met vissen
je hebt namelijk zoet en zout water vissen en er was toen maar 1 type water natuurlijk
dus moet hij van de andere variant alle vissen ook hebben gehad?

het water in de oceaan word steeds zouter dus mischien was alles wel zoet toen in die tijd
jep
pi_99151767
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 13:56 schreef hopppppppp het volgende:

[..]

het water in de oceaan word steeds zouter dus mischien was alles wel zoet toen in die tijd
Wordt dit weer zo'n topic waarin je willekeurig gaat speculeren, alle tegenargumenten negeert, uiteindelijk niet eens meer reageert en over enige tijd weer met zo'n topic komt?
  donderdag 7 juli 2011 @ 14:09:35 #16
336390 hopppppppp
pi_99151855
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:40 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:

[..]

Genesis 1:30 Maar aan al het gedierte der aarde, en aan al het gevogelte des hemels, en aan al het kruipende gedierte op de aarde, waarin een levende ziel is, heb Ik al het groene kruid tot spijze gegeven. En het was alzo.

planten eters

Genesis 9:2 En uw vrees, en uw verschrikking zij over al het gedierte der aarde, en over al het gevogelte des hemels; in al wat zich op den aardbodem roert, en in alle vissen der zee; zij zijn in uw hand overgegeven.

3 Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.

toen pas kwamen de vlees/aas eters

de evolutie kan kloppen met soorten dieren als je 2 soorten katten met elkaar kruist krijg je een nieuw soort kat maar het is en blijft een kat en mensen en dieren kunnen zich aanpassen en de sterkste overleeft vaak het langst maar als je een ezel en een paard kruist krijg je een muilezel maar die is niet vruchtbaar

maar de gehele evolutie theorie die komt er bij mij niet in te toevallig
jep
  donderdag 7 juli 2011 @ 14:11:12 #17
336390 hopppppppp
pi_99151927
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 09:38 schreef ATON het volgende:
Zondvloedverhalen zijn van alle tijden en culturen. Het verhaal over de ' ark van Noach ' hebben de Judeeërs meegebracht uit Mesopotamië na hun Babylonische ballingschap, en net zoals het ' Mozesverhaal ' wat aangepast om de herkomst te camoufleren.

of het is gewoon een bewijs dat het geweest is alleen dan anders uitgelecht
jep
pi_99152207
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 13:56 schreef hopppppppp het volgende:

[..]

enkel in de fantasie van Hovind wordt de oceaan zo snel zouter dat het enig effect heeft binnen een paar 1000 jaar of zelfs miljoenen jaren
pi_99152292
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 14:11 schreef hopppppppp het volgende:

[..]

Zeker voor iemand met oogkleppen op. Had ik niet geschreven dat dit een locale tsunami moet geweest zijn zoals er zo velen zijn ? Het je het Atrahasis-epos reeds gelezen of is dit voor jou te moeilijk. Wat komt ge dan hier nog aanzetten met Genesis zus en Genesis zo . Enkel al de veronderstelling dat ' toen misschien het zeewater nog zoet was ' maakt voor mij duidelijk op welk niveau ik hier moet discussiêren. Voor mij zit het hier dan ook op.
pi_99152377
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 14:11 schreef hopppppppp het volgende:

[..]

Hoewel ik vermoed dat engels wel eens lastig voor je kan zijn toch een nuttige link voor je:
http://atheism.wikia.com/wiki/Noah%27s_flood
pi_99152505
We hebben laatst nog een zondvloed gehad in Japan. Zo zie ik die zondvloed uit bijv. de Bijbel. Door de beperkte kennis, is een tsunami prima als zondvloed te zien lijkt mij.
  donderdag 7 juli 2011 @ 15:48:59 #22
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_99156435
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 10:18 schreef ATON het volgende:

[..]

Het epos van de zondvloed is ook maar een verhaaltje wat misschien zijn oorsprong heeft in een tsunami, wat met de begrippen van toen de hele wereld omvatte. Stomme topic. Dit onderwerp ik ook al tot vervelens toe behandeld, maar de bijbelvaste users kunnen dit alsnog niet plaatsen.
Dat is het minpunt van het feit dat de Gereformeerde Gemeente nu ook mag internetten. Weer tientallen users die zeker weten dat evolutie nep is, dat het universum door god geschapen is, en dat Jezus echt is opgestaan uit zijn graf en ten hemel is gerezen.
  donderdag 7 juli 2011 @ 15:59:12 #23
pi_99156940
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 14:09 schreef hopppppppp het volgende:

[..]
de evolutie kan kloppen met soorten dieren als je 2 soorten katten met elkaar kruist krijg je een nieuw soort kat maar het is en blijft een kat en mensen en dieren kunnen zich aanpassen en de sterkste overleeft vaak het langst maar als je een ezel en een paard kruist krijg je een muilezel maar die is niet vruchtbaar

Maar binnen 4000 (?) jaar kan een kat niet evolueren naar een tijger of leeuw...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door heggeschaarbarbaar op 07-07-2011 16:00:06 (wat een onzin...) ]
pi_99157573
Ik laat hem nog even open voor discussie, maar de OP mag wel wat sterker.
pi_99157591
TT ook even aangepast.
pi_99157613
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 15:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat is het minpunt van het feit dat de Gereformeerde Gemeente nu ook mag internetten. Weer tientallen users die zeker weten dat evolutie nep is, dat het universum door god geschapen is, en dat Jezus echt is opgestaan uit zijn graf en ten hemel is gerezen.
Moet wel shockerend effect hebben met beetjes te ontdekken dat ze al die jaren zijn beet genomen. Het moet je kind maar wezen.
  donderdag 7 juli 2011 @ 16:55:09 #27
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_99159252
quote:

Hehe hoe jij het uitlegt is ook helemaal geen basis van evolutietheorie als het al evolutie is.

Het gaat erom dat niet van 2 soorten katten 1 nieuw soort krijgt. Maar dat je met 1 soort door selectie op bepaalde eigenschappen die eigenschappen vast kan leggen en langzaamaan nieuwe eigenschappen kan verwerven.

Dit is helemaal niets nieuws want dit doen we al duizendenjaren met selectieve fok onder dieren en daarbij is het ons zelfs al binnen korte tijd enorme variatie aan bijvoorbeeld honden te maken die volgens een ruime definitie van "soort" gewoon verschillende soorten zijn.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_99159314
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 23:17 schreef kloogre het volgende:
Verdiep je eens in het Atrahasis-epos, dat gaat over een man die een rieten boot bouwde vol met dieren om de zondvloed te overleven...

Als de bijbel echt het woord van god is, dan heeft tie blijkbaar wel flink wat plagiaat gepleegd :P
Knap dat het ze allemaal lukte die dieren veilig bij elkaar te vervoeren!
  donderdag 7 juli 2011 @ 16:57:58 #29
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_99159342
En voordat alles weer droog was is Noach even de wereld rond gevaren om op elk continent dieren te droppen?
We zullen zien, zei de blinde.
pi_99159436
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 16:57 schreef Doodloper het volgende:
En voordat alles weer droog was is Noach even de wereld rond gevaren om op elk continent dieren te droppen?
Het verhaal rammelt echt aan alle kanten :'D Ik wil wel iemand in het topic die er in gelooft, want ik zie geen enkele logica er in.
pi_99159694
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2011 22:32 schreef rhubarbje het volgende:
Maar iemand heeft het voor me na gevraagd bij een dominee of voorganger of hoe die ook heten en die zei dat je het niet zo letterlijk moest nemen
Dat is zo mooi aan geloof, als het je uitkomt neem je het letterlijk en als het je niet uitkomt dan moet je het niet letterlijk nemen.
  donderdag 7 juli 2011 @ 17:11:38 #32
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_99159924
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 17:06 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Dat is zo mooi aan geloof, als het je uitkomt neem je het letterlijk en als het je niet uitkomt dan moet je het niet letterlijk nemen.
Veel mooier is dat je altijd een onfeilbaar feit het om op terug te vallen: Goddidit.

Hoe kunnen al dieren op aarde samen in één boot? Goddidit.
Waar kwam genoeg water vandaan om de hele wereld onder te laten lopen? Goddidit.
Hoe kon Noach de dieren weer op hun eigen plek zetten? Goddidit.

Persoonlijk wil ik graag geloven dat alleen gelovigen afstammen van de bijbelse figuren. De inteelt door de genetische bottlenecks bij Adam en Eva, en bij Noach en zijn bescheiden familie zouden veel verklaren.
  donderdag 7 juli 2011 @ 18:42:17 #33
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_99163221
quote:
Binnen 10000 jaar? :7

Als het allemaal zo snel ging, zou ik al paranormaal begaafd zijn.
pi_99163854
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 18:42 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

creationisten geloven dan ook in een beperkte mate in evolutie
  vrijdag 8 juli 2011 @ 00:32:49 #35
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_99180770
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2011 18:42 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

10.000 jaar is wat vroeg voor de waargenomen diversiteit, maar steeds vaker zien we dat evolutie toch sneller kan plaatsvinden als gedacht.

Ik sprak een Paleontoloog uit Leiden die vertelde dat de laatste 6000 jaar enorme veranderingen en fluctuaties heeft gezien in het evolutionair patroon. Velen malen sneller als normaal wordt aangenomen. En ook in andere takken van de biologie zien we dat een bepaalde stressor op de omgeving binnen enkele generaties al verstrekkende gevolgen kan hebben.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 09:49:38 #36
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_99188302
quote:

Voor dit soort zaken zijn christenen blind en doof.

Hetzelfde geldt voor het Jezus verhaal. Dat is ook veel ouder, compleet met maagdelijke geboorte, wijzen uit het oosten. doden opwekkingen en de opstandig uit de dood.

Ook dit willen christenen niet weten.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 09:51:15 #37
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_99188366
quote:
welnee, de zondvloed is nog geen tienduizend jaar geleden. Da's te kort om miljoenen soorten uit duizenden soorten te ontwikkelen.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 09:53:56 #38
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_99188440
quote:

Nouja dit kan voor christenen juist een boodschap zijn dat het echt gebeurt is alleen is de legende in elke cultuur in een ander sausje gegoten.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:02:29 #39
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_99188674
quote:
Dat is een heel eng clubje.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:07:30 #40
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_99188824
quote:
de evolutie kan kloppen met soorten dieren als je 2 soorten katten met elkaar kruist krijg je een nieuw soort kat maar het is en blijft een kat.
Zie Ring Species.

Argument gesloopt. Next!
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:10:18 #41
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_99188903
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 09:53 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Nouja dit kan voor christenen juist een boodschap zijn dat het echt gebeurt is alleen is de legende in elke cultuur in een ander sausje gegoten.
Voor (orthodoxe) christenen is alles een bewijs dat het echt gebeurd is, en wat niet gedraaid kan worden tot bewijs, is een leugen.

Het is ook niet vreemd dat die mensen niet te overtuigen zijn.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:12:02 #42
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_99188948
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:10 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Het is ook niet vreemd dat die mensen niet te overtuigen zijn.
"If you could reason with religious people, there would be no religious people."

- Gregory House -
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:13:13 #43
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_99188989
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat is een heel eng clubje.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind :D

quote:
Veroordeling wegens belastingontduiking

In 2006 werden Hovind en zijn vrouw schuldig bevonden aan 58 punten met betrekking tot het ontduiken van belastingen. De strafmaat voor hem werd vastgesteld op tien jaar cel, het betalen van $640.000 belastingschuld en $7.078 voor de proceskosten.[2] Kent Hovind moet officieel tot november 2015 in de gevangenis blijven. Hij zit opgesloten in de Federal Correctional Institution, Edgefield in Edgefield (South Carolina).[3]
  vrijdag 8 juli 2011 @ 10:47:32 #44
pi_99190254
Hovind is eng ja, maar gelukkig is het zelfs voor een leek makkelijk om zijn fouten te herkennen (desondanks zijn er ook mensen die het graag willen geloven omdat het in hun bijbels straatje past). Er zijn ook van die figureren die wat wetenschappelijker lijken, en die overtuigender overkomen voor leken.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 11:00:20 #45
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_99190764
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:47 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
Hovind is eng ja, maar gelukkig is het zelfs voor een leek makkelijk om zijn fouten te herkennen (desondanks zijn er ook mensen die het graag willen geloven omdat het in hun bijbels straatje past). Er zijn ook van die figureren die wat wetenschappelijker lijken, en die overtuigender overkomen voor leken.
Eerst geeft de site af op de wetenschap (die men als een valse religie beschouwt) om vervolgens doodleuk te komen met het feit dat het wetenschappelijk bewezen is dat de aarde plusminus 6000 jaar oud is.

Dat heet in bijbelse termen: God èn de Mammon dienen.
pi_99190904
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 10:47 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
William Laine Craig is daar een aardig voorbeeld van.
pi_99247667
Fictie

Op naar het volgende onderwerp
pi_99247965
Van Wikipedia:
quote:
Ark van Noach
De Ark van Noach is volgens het bijbelverhaal in Genesis, het schip (letterlijk: de kist) waarmee Noach en zijn gezin, en vele dieren met hen, de zondvloed overleefden. Interessant is, dat ook het lemen kistje van Mozes met het woord voor ark wordt aangeduid.

Geschiedenis
Noach bouwde dit vaartuig volgens de bijbelse overlevering op last van God, die hem hiervoor nauwkeurige aanwijzingen gaf. Toen de vloed aanstaande was liet God van alle basissoorten van de landdieren en vogels een mannetje en een vrouwtje naar de ark komen (van de reine dieren zeven individuen). Ook moest er van al het eetbare voedsel een hoeveelheid worden meegenomen. Als laatsten gingen Noach, zijn vrouw, hun drie zoons en hun vrouwen, de ark binnen. Toen begon het veertig dagen en veertig nachten hevig te regenen en kwam de vloed. Honderdvijftig dagen gingen voorbij voordat het water zakte en de ark vastliep op het Araratgebergte. Na een raaf en driemaal een duif erop uit te hebben gestuurd om te achterhalen of de aarde opgedroogd was, verlieten Noach en zijn gezin, en de dieren die met hen waren, de ark. Het verhaal over een zondvloed en de bouw van een ark komt niet alleen in de bijbel voor. Het Gilgamesj-epos kent een soortgelijk verhaal. Ook in de Koran, het heilige boek van de moslims, kan je talloze verzen terugvinden die verwijzen naar Noach en de Ark vb.Koran(071:surah Nooh) en surah Hoed waarin gesteld wordt dat de ark gestrand was op de berg Al-Djoedie.

Zoektochten naar de ark
Er zijn diverse pogingen gedaan de ark van Noach op het in Genesis genoemde 'Araratgebergte' (oostgrens van Turkije) te lokaliseren. Anderen menen dat het 'Araratgebergte' op een gebied duidt en niet op een specifieke bergtop. Latere bijbelschrijvers geven bovendien niet de indruk dat zij wisten dat hij nog ergens lag. De huidige berg Ararat kreeg zijn naam pas in de Middeleeuwen. De ark van Noach en de zoektocht ernaar heeft verschillende schrijvers geïnspireerd hierover te schrijven. De bekendste speurder naar de ark was de Apollo 15 astronaut James Irwin.

De eerste westerling die over de ark van Ararat begon was Marco Polo, die in 1271 tijdens zijn reis naar China over het schip van Noach hoorde en er in de gevangenis in Genua over schreef in zijn beroemde reisboek. "In het hart van Groot Armenië bevindt zich een zeer hoge berg, geschapen als een kubus, waar naar verluidt de Ark van Noach zou liggen, zodat men spreekt van de Berg van Noachs ark. De berg is zo groot en zo lang dat het meer dan twee dagen duurt om er omheen te trekken. Op de top ligt sneeuw, zoveel dat niemand hem kan beklimmen; deze sneeuw smelt nooit helemaal, maar ieder jaar valt er weer nieuwe sneeuw, zodat het niveau telkens weer stijgt."

In september 1960 publiceerde Life Magazine een artikel waarin een luchtfoto werd afgebeeld waarop de contouren van een schip zichtbaar waren. De foto was door de Turkse luchtmacht genomen 20 km ten zuiden van de berg Ararat. Het schip was herkend door de Turkse kapitein Ilhan Durupinar. Hoewel de afmetingen van de vondst overeenkwamen met de omschrijving in Genesis, werd aanvankelijk geconcludeerd dat er geen tekenen zichtbaar waren van menselijk handelen. In 1977 onderzocht de Amerikaanse, christelijk geïnspireerde amateurarcheoloog Ron Wyatt, de vindplaats opnieuw. Hij beweerde klassieke stenen zeeankers gevonden te hebben. In de daarop volgende jaren werden in de Verenigde Staten diverse tests op resten van de vondst uitgevoerd en werd geclaimd dat het ijzeren en gefossiliseerde bootstructuren waren. Dit werd op 21 juni 1987 door de Turkse regering bevestigd en de vindplaats, genaamd Durupinar naar de Turkse kapitein, werd door de Turken geopend voor bezoekers. Naderhand is uit geologisch onderzoek echter gebleken dat het om een natuurlijke formatie gaat. Wanneer het Bijbelse gegeven 'naar zijn aard' geïnterpreteerd wordt als diersoorten, zou de Ark van Noach ruwweg één miljoen officieel geregistreerde diersoorten (waaronder afgerond 4.000 zoogdieren, evenveel amfibieën, ruim 6.000 reptielen, een kleine 10.000 vogels, 50.000 weekdieren of mollusken en meer dan 750.000 insecten) twee of zeven exemplaren te huisvesten en deze meer dan een jaar te voeden lijkt. De meeste creationisten verklaren echter dat de huidige diersoorten voortgekomen zijn uit zgn baramins die overeenkomen met de huidige families en geslachten in het dierenrijk. De Bijbelse norm 'naar hun aard' duidt op de basissoorten. Dit zijn er veel minder dan soorten en dan zouden er wellicht enige duizenden plaatsen in de ark benodigd zijn geweest. Zie ook degeneratie.

In 2003 begon een nieuw onderzoek naar de Ark van Noach. Een Chinees team vertrok naar de berg Ararat voor onderzoek. In 2004 bereikten zij de hoogte van 4200 meter, maar zij slaagden er niet in om monsters te nemen. In 2006 vonden Turkse klimmers een grot met een houten wand op 4000 meter hoogte en namen contact op met het Chinese onderzoeksteam. Zij waren wel in staat om een monster te nemen en na onderzoek werd het monster geclassificeerd als gefossiliseerd hout.[bron?] Begin 2007 werd weer geprobeerd te vindplaats te benaderen, echter door weersomstandigheden lukt dit niet. In augustus werd de plek alsnog gevonden. Diverse opnames werden gemaakt en monsters worden meegenomen.

Onderzoeksjournalist en schrijver Frank Westerman laat zich in zijn boek 'Ararat' buitengewoon kritisch uit over de zoektocht naar de historische ark van Noach. Hij beschrijft dit soort expedities als gedreven door geloof in plaats van door wetenschap, met gevolg voor de onderzoeksresultaten. Het feit dat de zogenaamde vondst van de historische ark van Noach nog nooit tot de wereldpers is doorgedrongen, is een teken aan de wand.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ark_van_Noach
pi_99261230
er ligt geen zeeklei op de veluwe.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_99266492
Fictie, slotje.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')