Eens. Ik erger me er ook aan. Meestal blijf ik zo lang mogelijk stroef zitten, maar op een gegeven moment straalt dat ook weer iets uit van "ik vond het zo waardeloos dat ik demonstratief blijf zitten", terwijl dat ook (vaak) weer niet mijn boodschap aan de artiest is.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:53 schreef Blossom86 het volgende:
Dat is nou applausinflatie.
Iederéén krijgt tegenwoordig een staande ovatie en bij concerten geroep om 'meeer!!'
Hierdoor is applaus niks meer waard en kun je als artiest niet meer weten of het 'wel okee' was of 'heel erg goed'.
Ik vind het altijd fijn om de acteurs te zien als ze het applaus in ontvangst nemen. Dan zijn ze helemaal uit hun rol en volledig ontspannen. Mooi is dat.quote:Op maandag 4 juli 2011 15:24 schreef vriendelijkevriend het volgende:
[..]
Eens. Ik erger me er ook aan. Meestal blijf ik zo lang mogelijk stroef zitten, maar op een gegeven moment straalt dat ook weer iets uit van "ik vond het zo waardeloos dat ik demonstratief blijf zitten", terwijl dat ook (vaak) weer niet mijn boodschap aan de artiest is.
Ik heb nog wel wat huis-tuin-en-keuken-psychologische verklaringen voor het fenomeen
Hoorde dat niet gewoon bij de voorstelling?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 22:09 schreef DeZoektocht het volgende:
Wel eens een show meegemaakt waarna 1 man in het midden op de 1e rij ging staan te klappen maar dat er echt niemand verder opstond.
Na 1 minuut ging die man heel twijfelend weer zitten
Ik vind het altijd een beetje genant dat ze voor je gaan staan buigen.quote:Op maandag 4 juli 2011 16:57 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Ik vind het altijd fijn om de acteurs te zien als ze het applaus in ontvangst nemen. Dan zijn ze helemaal uit hun rol en volledig ontspannen. Mooi is dat.Maar ja, als dan een stel malloten voor m'n neus opstaat, dan moet ik ook wel.
jij durft ook geen huishoudster in dienst te nemen?quote:Op maandag 4 juli 2011 17:00 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik vind het altijd een beetje genant dat ze voor je gaan staan buigen.
Een huishoudster?! Dat vind ik wat al te gek voor een tweepersoonshuishouden.quote:Op maandag 4 juli 2011 19:23 schreef donald_dick het volgende:
[..]
jij durft ook geen huishoudster in dienst te nemen?
Volledig off topic hoor, maar waarom is dat te gek voor een tweepersoonshuishouden?quote:Op maandag 4 juli 2011 20:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een huishoudster?! Dat vind ik wat al te gek voor een tweepersoonshuishouden.
Een schoonmaakster kan ik me nog voorstellen, maar een huishoudster?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:15 schreef Bleie het volgende:
[..]
Volledig off topic hoor, maar waarom is dat te gek voor een tweepersoonshuishouden?
Het kan kenteren: het applaudisseren na het landen van een vliegtuig neemt weer af voor zover ik zie.quote:Op maandag 4 juli 2011 16:28 schreef Lienekien het volgende:
Ik schat zo in dat er toch een grote groep is die denkt dat het juist erg done is om enthousiast op te springen.
Ik had huishoudster hier opgevat als schoonmaakster.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:16 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Een schoonmaakster kan ik me nog voorstellen, maar een huishoudster?
Ja, dat snap ik.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:21 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik had huishoudster hier opgevat als schoonmaakster.
net met welke maatschappij je vliegt..chartervluchtje cattle class wil er nog wel geklapt worden.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Het kan kenteren: het applaudisseren na het landen van een vliegtuig neemt weer af voor zover ik zie.
Ook daar vind ik het tegenwoordig opvallend minder klapvee, en de groepsdruk zorgt er waarschijnlijk voor dat het klappen rap helemaal weg is.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 09:30 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
net met welke maatschappij je vliegt..chartervluchtje cattle class wil er nog wel geklapt worden.
Dat de lagere klasse opeens massaal is binnengestroomd.quote:
Qua dat de samenstelling van het al dan niet staand applaudiserend publiek opeens wordt aangevuld of ontdaan van mensen die de mores achter het wel of niet staan of klappen "kennen".quote:
Welke niet? Dat een staande ovatie gegeven wordt voor een uitzonderlijk goed voorstelling? Of het hele klappen na een voorstelling niet?quote:Op dinsdag 5 juli 2011 11:00 schreef Lienekien het volgende:
Hm. Ik ga al ruim 25 jaar naar het theater en ik kende die mores ook niet.
quote:Op zaterdag 2 juli 2011 21:49 schreef Arnold_fan het volgende:
En eigenlijk mag er pas de derde keer dat de acteurs een applaus krijgen een staande ovatie gegeven worden. Helaas gaat iedereen nu al gelijk staan bij elk optreden, een hele vreemde gewaarwording.
quote:Op dinsdag 5 juli 2011 12:26 schreef Biancavia het volgende:
Ik heb weleens in de bioscoop gezeten dat men na afloop van de film ging klappen.![]()
Weet niet eens meer welke film dat was.
Ik heb dat volgens mij (maar 't is een poosje geleden) bij Schindler's List ook meegemaakt.Ook een van de weinig films waar eigenlijk iedereen bleef zitten tot de aftiteling was afgelopen. Hoewel het op zich natuurlijk heel vreemd is om te klappen na een film, vond ik het toen in elk geval niet storend, was zelf ook zwaar onder de indruk.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 12:26 schreef Biancavia het volgende:
Ik heb weleens in de bioscoop gezeten dat men na afloop van de film ging klappen.![]()
Weet niet eens meer welke film dat was.
Voor wie klapt men dan? Ik vind dat zo ontzettend raar. Al ben je nog zo onder de indruk, dan nog vind ik het belachelijk. Ik vind het haast hetzelfde als in je eentje zitten klappen voor je tv.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 19:30 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik heb dat volgens mij (maar 't is een poosje geleden) bij Schindler's List ook meegemaakt.Ook een van de weinig films waar eigenlijk iedereen bleef zitten tot de aftiteling was afgelopen. Hoewel het op zich natuurlijk heel vreemd is om te klappen na een film, vond ik het toen in elk geval niet storend, was zelf ook zwaar onder de indruk.
Joelen in het theater?quote:Op woensdag 6 juli 2011 09:18 schreef p-etr-a het volgende:
Nou, dan zal ik het maar toegeven: ik sta ook altijd op bij het klappen. En vind dat heel normaal. Ik had er nog nooit zo over nagedacht, maar bij mij gaat het automatisch op het moment dat de artiesten opkomen voor hun applausrondje. Dat het 'de hoogste waardering' minder waard maakt, lijkt me onzin. Je kunt altijd nog iets harder klappen of er een beetje bij joelen als je meer waardering wilt overbrengen.
Het is een ontlading van de opgekropte emotie.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 21:40 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Voor wie klapt men dan? Ik vind dat zo ontzettend raar. Al ben je nog zo onder de indruk, dan nog vind ik het belachelijk. Ik vind het haast hetzelfde als in je eentje zitten klappen voor je tv.
Ja, want er is maar één juiste manier om je waardering te tonen en alle andere manieren zijn dom en onbeschaafd.quote:Op woensdag 6 juli 2011 09:42 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Joelen in het theater?Het verval is blijkbaar écht ingetreden.
Inderdaad.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:03 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja, want er is maar één juiste manier om je waardering te tonen en alle andere manieren zijn dom en onbeschaafd.
Ik zal mijn mening even toelichten: als men nu standaard gaat staan, terwijl dat vroeger erg uitzonderlijk was en alleen voor heel goede voorstellingen, dan moet er nu dus een extra element toegevoegd worden aan het uiten van extra waardering. Joelen is inderdaad een optie. Maar wat gebeurt er dan? In de loop der tijd wordt dat dan een standaard, zodat men bij elke ovatie gaat joelen. En wat dan?quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:08 schreef Frollo het volgende:
[..]
Overigens las ik eerst 'staande ovulatie', dus je moet maar zo denken, het kan altijd erger.
Nee, een staande ovatie is alleen voorbehouden aan uitzonderlijke optredens.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:43 schreef Socios het volgende:
Af en toe ga ik naar een theatervoorstelling. Eigenlijk gemiddeld maar één, hooguit twee keer per jaar.
Nou valt mij op dat na afloop van de voorstelling iedere keer een "staande ovatie" volgde van het publiek. Naar mijn weten gebeurt dit louter in zeldzame gevallen, indien een voorstelling alles overtroffen heeft.
Is een "staande ovatie" tegenwoordig heel gebruikelijk of bezoek ik toevallig steeds de uitmuntende voorstellingen?
Nee, mensen hebben een leuke avond en doen alsof ze het allermooiste ooit gezien hebben. Dat klopt niet.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:47 schreef Frollo het volgende:
Ik zie nog steeds het probleem niet. Mensen hebben een leuke avond en maken dit kenbaar, wat erg!
En het is toch juist prachtig dat het 'plebs' naar het theater komt? Liever een volle zaal dan een lege, zou ik denken.
Je hebt natuurlijk gewoon gelijk. It's neither here nor there.quote:Op woensdag 6 juli 2011 14:47 schreef Frollo het volgende:
Ik zie nog steeds het probleem niet. Mensen hebben een leuke avond en maken dit kenbaar, wat erg!
En het is toch juist prachtig dat het 'plebs' naar het theater komt? Liever een volle zaal dan een lege, zou ik denken.
Naar jouw verouderde maatstaven.quote:Op woensdag 6 juli 2011 18:26 schreef Kikvors het volgende:
[..]
Nee, mensen hebben een leuke avond en doen alsof ze het allermooiste ooit gezien hebben. Dat klopt niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |