SingleCoil | zaterdag 2 juli 2011 @ 15:46 |
Ik bevind mij in goed gezelschap. ![]() 14% van NL is pas Atheïst, er is nog veel werk te doen. ![]() | |
SingleCoil | zaterdag 2 juli 2011 @ 15:48 |
Wel...een wiskundige zou daar nog heel wat over kunnen zeggen. Ik zag in de boekenkast van mijn vader een boek met de veelzeggende titel "De consequenties van 1=1" ![]() | |
ABombali | zaterdag 2 juli 2011 @ 15:48 |
Atheisme is ook een geloof | |
djgrasveld | zaterdag 2 juli 2011 @ 15:49 |
In welke zin is Atheïsme voor jou bepalend geweest voor jou levensstijl TS? Tevens, atheïsme ![]() | |
SpecialK | zaterdag 2 juli 2011 @ 15:51 |
Troll 1 En daarachteraan meteen troll 2 | |
SingleCoil | zaterdag 2 juli 2011 @ 15:58 |
Die negeren we dan maar even. | |
SpecialK | zaterdag 2 juli 2011 @ 16:00 |
Ik vind het toch een raar feit dat vooral gelovige hoogleraren zich bezig houden met filosofie. Je zou toch zeggen dat dat eeuwig "alles in twijfel trekkende" karakter van de filosofie toch wel wat cognitieve dissonantie zou brengen. | |
heggeschaarbarbaar | zaterdag 2 juli 2011 @ 16:44 |
Geen postzegels verzamelen is ook een hobby ![]() En zo zijn er ook biologen en geologen die de evolutietheorie verwerpen... | |
heartz | zaterdag 2 juli 2011 @ 16:55 |
Deel 2 alweer. ![]() | |
Bramdecaviaeter | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:31 |
compleet artikel hier: http://www.forumc.nl/inde(...)&view=article&id=223 Opvallend is ook het verschil in het ‘ietsisme' (er is meer tussen hemel en aarde): 36% van de doorsnee Nederlandse bevolking noemt zichzelf ietsist. Dit in tegenstelling tot de hoogleraren, waarvan maar 5% zich schaart onder deze levensbeschouwing. Het percentage theïsten (zij die geloven in het bestaan van een persoonlijk god) onder hoogleraren is 17%, in vergelijking met 24% van de bevolking. Dit terwijl 66% van de hoogleraren een theïstische opvoeding heeft gehad. In het onderzoek is gebruik gemaakt van een online enquête, die door 33% van alle hoogleraren in Nederland is ingevuld. Atheisme in Europa 2005 ![]() | |
Bramdecaviaeter | zaterdag 2 juli 2011 @ 17:35 |
Dat is toch echt maar een klein percentage, de meeste gelovigen hebben evolutietheorie gewoon meegenomen in hun geloof. | |
Mathemaat | zaterdag 2 juli 2011 @ 18:13 |
Hoe weet je dat? | |
Bramdecaviaeter | zaterdag 2 juli 2011 @ 18:19 |
Ik bedoel biologen en geografen die gelovig zijn. In dat vakgebied kun je evolutie niet negeren. "Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution" – Theodosius Dobzhansky(1973) | |
Mr.44 | zaterdag 2 juli 2011 @ 19:46 |
filosofie en theologie ik denk dat er weinig theologen zijn die gaan invullen dat ze ongelovig zijn | |
Bramdecaviaeter | zaterdag 2 juli 2011 @ 19:54 |
Ook een beetje vreemd om een theoloog wetenschapper te noemen, het zijn wel academici maar echt wetenschapper? | |
#ANONIEM | zaterdag 2 juli 2011 @ 20:11 |
TT aangepast. | |
Mathemaat | zaterdag 2 juli 2011 @ 20:11 |
Je hoeft er ook niet in te geloven. | |
Bramdecaviaeter | zaterdag 2 juli 2011 @ 20:19 |
In evolutie? Dan kun je het vak biologie niet goed beoefenen. Okee je zult er weinig last van hebben bij alleen de beschrijvende onderzoeksgroepen. Maar voor de rest wordt je er overal mee geconfronteerd en wordt er verwacht dingen in een evolutionair perspectief te plaatsen. Natuurlijk steunt wetenschap op kritiek maar de basis van de evolutieleer is simpele logica. Dat is hetzelfde als kritiek op 1+1=2 ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 2 juli 2011 @ 20:29 |
Nederlandse neiging tot compromis zal dat zijn | |
Mr.44 | zaterdag 2 juli 2011 @ 21:14 |
onderzoek onder hoogleraren niet wetenschappers en als je filosofen en theologen onder 1 ding gooit weet je al waar het hoogste percentage theïsten zullen zitten ![]() | |
Mathemaat | zaterdag 2 juli 2011 @ 21:14 |
Je hoeft niet in evolutie te geloven om processen in een evolutionair perspectief te plaatsen. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als biologen minder vaak processen in een evolutionair perspectief zouden plaatsen, want af en toe komt het geforceerd over. 1 + 1 = 2 is geen simpele logica vanuit een logicistische oogpunt. Je hebt acht axioma's nodig en 800 pagina's voordat je 1 + 1 = 2 afgeleid hebt uit logica. | |
Mr.44 | zaterdag 2 juli 2011 @ 21:16 |
of de doelgroep van een tijdschrift als hapinez en het publiek van het zesde zintuig en char | |
Mathemaat | zaterdag 2 juli 2011 @ 21:17 |
Of het zijn de hoogleraren die sneller geneigd zijn om zichzelf atheïst te noemen, omdat het geloofwaardiger (chiquer) overkomt dan ietsist. | |
thabit | zondag 3 juli 2011 @ 15:15 |
44%, dat is toch wel schrikbarend laag. | |
Mr.44 | zondag 3 juli 2011 @ 15:42 |
http://www.forumc.nl/imag(...)raren_Nederland1.pdf vergeet de 28% agnosten, de 5% ietsisten en nog 5% die "anders" heeft ingevuld waardoor het aantal gelovige theïsten op 17% zit en gelovigen als boeddhisten misschien anders hebben ingevuld | |
SpecialK | zondag 3 juli 2011 @ 15:44 |
Dat zegt weinig. Agnosten zijn of atheïsten of theïsten of mensen die nog geen beslissing hebben genomen. Dus een beetje een raar iets om in de mix te gooien. Je kan het wel gebruiken als een soort indicatie. We verdelen ze 50-50 over de kampen theïsten/atheïsten. Dan is de eindstand 58% atheïsten. ![]() | |
Ronald | zondag 3 juli 2011 @ 15:49 |
Ik kom in mijn dagelijkse leven zelden met religieuze mensen in aanraking, dus ik heb zelf het gevoel dat meer dan de helft van de bevolking niet religieus is. | |
SpecialK | zondag 3 juli 2011 @ 15:50 |
Er zijn ook heel veel gelovige mensen die zich wat betreft discussies over dat soort dingen een beetje verbergen. Zo bleek dat er ongeveer 5 collega's van mij zijn die wel religieus zijn maar waar ik pas heeeeeel laat achter kwam. Had het niet verwacht van ze ook. Eentje bleek zelfs jehova getuige ![]() | |
Mr.44 | zondag 3 juli 2011 @ 15:51 |
veel mensen in Nederland zijn niet zo open over hun religie | |
Mr.44 | zondag 3 juli 2011 @ 15:54 |
Maar ik denk niet dat de agnosten een heilig boek invloed laten hebben op hun beoefening van wetenschap. En als volgens dit onderzoek het grootste percentage agnosten in de historische wetenschappen zitten kan dit ook "beroepsdeformatie" zijn ![]() | |
SpecialK | zondag 3 juli 2011 @ 15:58 |
Eens
![]() | |
Bramdecaviaeter | zondag 3 juli 2011 @ 17:53 |
Dat is waar, maar in je werk zal dat stevig gaan botsen. Op het moment dat je de basis echt goed snapt zul je het ook niet weerleggen. Mwa op sommige gebieden worden er flink op los gefilosofeerd dat het eigenlijk meer wat fantasie wordt, dat zijn wel veel dingen die het nieuws bereiken maar niet waar de evolutie op gebaseerd is. Dat mag van mij soms ook wel minder, maar zonder evolutionair paradigma is biologie niet goed te begrijpen. Maar ik had misschien een ander voorbeeld moeten nemen, Evolutie ontkennen is als het ontkennen van de werking van een zeef. Natuurlijk kun je dan nog uitgaan van een jongere aarde maar dan zelfs 6000 jaar genoeg voor stevige veranderingen. Ah okee maar sowieso berust wiskunde volledig gemaakt van menselijke afspraken of "virtueel". Al is het wel goed toepasbaar op de wereld om ons heen. | |
Neuroscience | zondag 3 juli 2011 @ 17:58 |
Volgens mijn zijn agnosten mensen die vinden dat er geen sluitende argumentatie is voor, of tegen het bestaan van een god, dus het cursieve gedeelte van je post snap ik niet helemaal ![]() | |
Bramdecaviaeter | zondag 3 juli 2011 @ 18:04 |
Klopt ook wel. Maar noem jij je ook actief agnost voor theepotten die voorbij mars in de astroidegordel rond zweven? http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot | |
heggeschaarbarbaar | zondag 3 juli 2011 @ 18:10 |
Inderdaad, een agnost kan, naast de stelling nemen dat hij/zij het al dan niet bestaan van een god niet kan bewijzen, ook geloven dat god niet bestaat (en dus naast agnost ook atheïst is). Hangt wel een beetje van af welke definitie van atheïst je hanteert... | |
SpecialK | zondag 3 juli 2011 @ 18:42 |
Agnosticisme is een epistemologisch standpunt. Kennistheorie. Ligt op een heel ander niveau/discussievlak dan theïsme/atheïsme. Je kan als agnost prima het standpunt hebben dat je uiteindelijk in alle praktische overwegingen voor jezelf er vanuit gaat dat god niet bestaat. Of juist wel. Je kan echter niet expliciet-atheïst en agnost tegelijkertijd zijn. Om de discussie eventjes makkelijker te maken ![]() | |
Mathemaat | zondag 3 juli 2011 @ 20:52 |
Over de ontologie van wiskunde zijn we er nog niet uit. Dus zeggen dat wiskunde simpelweg bestaat uit menselijke afspraken of virtueel is, is wat naïef. | |
Bramdecaviaeter | zondag 3 juli 2011 @ 21:01 |
Ah na wat nader onderzoek deed ik dus een uitspraak volgens het Intuïtionisme als ik het goed begrijp? | |
Haushofer | zondag 3 juli 2011 @ 21:41 |
Ik zou zeggen dat je de axioma's van de formalisatie van de Peano rekenkunde opschrijft, en dat je daar vrij vlot 1+1=2 uit kunt afleiden. Waarom zijn daar 800 pagina's voor nodig? Wat zou het anders moeten zijn? Ik heb eigenlijk nooit echt begrepen waarom er wiskundigen zijn die er Platonistische opvattingen op na houden. Bovendien denk ik niet dat men hier ooit uit zal zijn. | |
Mathemaat | zondag 3 juli 2011 @ 21:57 |
En volgens het formalisme. Formalisme is een stroming die zegt dat wiskunde uit menselijke afspraken bestaat. Intuïtionisme is een stroming waarin wiskunde vanuit tijd in de menselijke geest geconstrueerd wordt waarbij er wat vrijheid is in hoe dat gedaan wordt. | |
Mathemaat | zondag 3 juli 2011 @ 22:17 |
Je hebt een wiskunde stroming die het logicisme heet en die houdt zich bezig met wiskunde af te leiden uit logica. Maar dat valt niet mee, want het bestaan van 1, 2, + en = is niet simpele logica. De 800 pagina's zou overdreven kunnen zijn. Iemand had mij verteld dat het 800 pagina's zijn. Platonische wiskunde (ik weet niet of dit ook voor empirische wiskunde geldt) heeft mooie eigenschappen. Je hebt de keuze axioma, waarmee je dingen uit verzamelingen mag kiezen en je hebt de uitsluiting van de derde mogelijkheid bij gesloten vragen. Dit kan omdat wiskunde een realistische en eeuwige bestaan heeft volgens platonisten. Als je niet zou aannemen dat wiskunde een realistische bestaan heeft, dan wordt je noodgedwongen om wiskunde te construeren zoals in het Intuïtionisme. Dit heeft als gevolg dat analyse anders en flink ingewikkelder wordt. De derde mogelijkheid is, dat je een formalist wordt. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 07:55 |
P1. 1 is in N. P2. If x is in N, then its "successor" x' is in N. P3. There is no x such that x' = 1. P4. If x isn't 1, then there is a y in N such that y' = x. P5. If S is a subset of N, 1 is in S, and the implication (x in S => x' in S) holds, then S = N. (Peano) Then you have to define addition recursively: Def: Let a and b be in N. If b = 1, then define a + b = a' (using P1 and P2). If b isn't 1, then let c' = b, with c in N (using P4), and define a + b = (a + c)'. Then you have to define 2: Def: 2 = 1' 2 is in N by P1, P2, and the definition of 2. Theorem: 1 + 1 = 2 Proof: Use the first part of the definition of + with a = b = 1. Then 1 + 1 = 1' = 2 Q.E.D. | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 09:05 |
Ja, dat is met Peano. Wat wil je nu zeggen? Er worden veel dingen aangenomen. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 09:15 |
Hoe wilde je het zonder Peano (of axioma's van gelijke strekking) doen? Het lijkt me evident dat je met minder of zwakkere axioma's meer te bewijzen hebt, maar uitgaan van Peano lijkt me vrij voor de hand liggend. | |
SpecialK | maandag 4 juli 2011 @ 09:19 |
Ik heb al mijn wiskunde skillz geleerd van Pino. | |
Haushofer | maandag 4 juli 2011 @ 09:40 |
Nee, het zijn afspraken. Wat zou het anders moeten zijn? Persoonlijk zie ik wiskunde als een taal met een buitengewoon goed ontwikkelde syntax. Dat zie ik eerder als een soort religieuze overtuiging, en ik kan me ook niet voorstellen dat een wiskundige een dergelijk argument in een bewijs zou gebruiken. Ik zou moeten nadenken of er geen tussenwegen zijn. ![]() | |
Haushofer | maandag 4 juli 2011 @ 09:40 |
Dat het minder dan 1 pagina is ipv 800 ![]() | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 12:22 |
Nee, dan zijn het geen afspraken, want logica is geen afspraak. Dus zijn het waarheden. Je kent wel de bewijzen vanuit het ongerijmde toch? Je kunt alleen vanuit het ongerijmde bewijzen als de derde mogelijkheid is uitgesloten. De keuze axioma wordt gebruik bij analyse. Als er een verzameling [a,b]:b > a is, dan is er een x in [a,b] zo dat b > x > a. | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 12:24 |
Zo minder zal het niet zijn, denk ik. Vanuit zuivere logica wiskunde opbouwen is erg ambitieus. | |
Bramdecaviaeter | maandag 4 juli 2011 @ 12:30 |
Ik denk dat ik me hierbij aansluit. Wiskunde is iets wat de omgeving, waarheid en logica KAN beschrijven maar hoeft dat natuurlijk niet perse te doen. Zo kan een verhaaltje in een boek ook waar zijn en logica bevatten maar het blijft een taal met menselijke abstracties en aannames. | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 12:35 |
Jah, het ligt eraan waar je wil stoppen. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 12:35 |
Je bent nog niet zo lang in opleiding? ![]() Je kunt feitelijk geen enkele zinnige uitspraak doen zonder uit te gaan van axioma's. Ook (A en niet A) is onwaar is een axioma, ergens zul je moeten definieren wat je met "A", met "niet" en met "onwaar" bedoelt. Ieder bewijs is een redenering op basis van axioma's en gevolgtrekkingen. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 4 juli 2011 @ 12:36 |
Dat is het ook. Wiskunde is geen wetenschap, als in dat het geen fenomenen bestudeert. Het is een taal die die fenomenen beschrijft, eigenlijk niets anders dan het Engels of het Nederlands. Alleen doet de wiskunde dat vele malen preciezer. Het eerste dat de prof. Taalwetenschappen ons vertelde was dat hij net zo goed wiskunde kon geven, omdat dat vak eigenlijk het bestuderen van de eigenschappen van een specifieke taal is. | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 12:36 |
Ik heb nergens beweerd dat je het zonder axioma's moet doen ![]() PS: inderdaad ik ben niet zo lang in opleiding, maar ik ben in vrijheid te vaak bezig met andere wiskundige disciplines dan mijn huiswerk te maken. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 13:27 |
Wiskunde bestudeert wWiskunde bestudeert wiskundige fenomenen. ZIjn die minder fenomenaal dan bijv. biologische? Ik denk het niet, eigenlijk. | |
Haushofer | maandag 4 juli 2011 @ 13:40 |
Voor mij is logica slechts een verzameling afspraken ![]() Dat, en vanuit de constructivistische wiskunde kun je alleen iets bewijzen als je het geconstrueerd hebt. Een bewijs uit het ongerijmde geldt dus (volgens mensen als Brouwer) niet als bewijs. Dat weet ik. Maar hangt zo'n axioma af van of je een Platonist, intuïtionist of wat dan ook bent? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 4 juli 2011 @ 13:58 |
Noem dan eens een wiskundig fenomeen. | |
Bramdecaviaeter | maandag 4 juli 2011 @ 14:21 |
![]() | |
SpecialK | maandag 4 juli 2011 @ 14:28 |
Geweldig | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 14:59 |
Twee evenwijdige lijnen snijden elkaar in het oneindige? | |
Haushofer | maandag 4 juli 2011 @ 15:12 |
Ik denk het wel. Cirkels bestaan niet in de realiteit, alleen als wiskundige constructie. Wiskundige constructies zijn (vaak?) geïnspireerd door de realiteit (de natuurlijke getallen b.v.) maar (vaak?) ook niet (complexe getallen, irrationele getallen, etc.). Wat de precieze relatie tussen de realiteit en de wiskunde is, dat is nou juist de vraag ![]() | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 15:34 |
Wat is er niet "reeel" aan de wiskunde dan? Waarom is bijv. "evolutie" reeler dan "priemgetal" ? Ik heb nog nooit een evolutie gezien, dat bestaat alleen als biologische constructie. Een schematische weergave van het mogelijke verloop van een proces, zoals dat door mensen wordt gezien. Een lijnstuk is toch veel reeler dan bijv. een lidwoord, of een legaliteitsbeginsel, of een smeltpunt? | |
Haushofer | maandag 4 juli 2011 @ 16:01 |
Laat ik het zo zeggen: je zou evolutie kunnen waarnemen in een laboratorium, een irreëel getal niet. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 17:00 |
Dat ben ik niet met je eens. Je kunt de werking van de evolutietheorie in een laboratorium waarnemen. De werking van de bewerking optellen kun je ook bij de groenteboer waarnemen. Optellen is dus veel reeler dan evolutietheorie. | |
Life2.0 | maandag 4 juli 2011 @ 17:02 |
Niggah? | |
Haushofer | maandag 4 juli 2011 @ 17:03 |
Voor natuurlijke getallen wellicht, maar ik had het over irreëele getallen. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 17:05 |
Irreeele getallen kun je in een mathlab evengoed waarnemen als evolutietheorie in een biolab, lijkt me. | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 17:09 |
wat is een mathlab? methlab heb ik wel een idee bij ![]() | |
SpecialK | maandag 4 juli 2011 @ 17:10 |
Zit weinig verschil tussen. Wiskundigen dragen ook witte labjassen en beschermende brilletjes als ze op hun werk zijn. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 17:11 |
Om zich te beschermen tegen rondvliegende integralen en losse variabelen. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 4 juli 2011 @ 17:23 |
Dat is geen fenomeen, want dat komt niet voor in de werkelijkheid. Zwaartekracht (fysica) komt wel voor, evenals evolutie (biologie) en vuur (chemie). Wiskunde gaat niet uit van ervaringen (a posteriori) zoals de andere disciplines, maar van ingebakken logica (a priori). | |
Oud_student | maandag 4 juli 2011 @ 17:23 |
Platonisme zou je een geloof kunnen noemen, maar dat is niet volgens de gangbare definitie. Het moge overigens duidelijk zijn dat een wetenschapper ergens in moet geloven, metafysische uitgangspunten. Veel wetenschappers doen dit onbewust, of omdat die uitgangspunten zelf-evident of triviaal lijken te zijn. | |
Oud_student | maandag 4 juli 2011 @ 17:27 |
Je doet metingen of waarnemingen die al dan niet met de theorie overeenstemmen, stemmen ze overeen dan is de theorie plausibel. Evolutie waarnemen is te kort door de bocht. Getallen waarnemen is gewoon ongrammaticaal, c.q. onzin. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 17:33 |
Ik kan best gemakkelijk ervaren dat 1+1 toch 2 is. Of dat de som van de hoeken van een driehoek 180 graden is. | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 17:34 |
Maar voor Platonisme zou er ergens de idee van een cirkel moeten bestaan buiten mensen of ander wezens die ideeën kunnen hebben | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 17:35 |
je kunt het enkel denken | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 17:42 |
Hoezo? ALs ik 1 appel heb en ik krijg er nog eentje bij, hoeveel appels heb ik dan? Dat denk ik niet, dat ervaar ik. Ik kan ook ervaren dat als ik er weer eentje weggeef, ik nog maar 1 appel over heb,en als ik er nog eentje weggeef ik geen appels meer heb. Ik zou zakjes met appels op volgorde kunnen zetten van aantallen appels die er inzitten. Als eerste ligt er dan een leeg zakje: ik heb al mijn appels weggegeven. Daarna 1, dan 2 en zo verder. Ik kan zo zien dat ieder zakje een voorganger heeft, behalve het eerste zakje. Ik heb zojuist een axioma van Peano ervaren. | |
Oud_student | maandag 4 juli 2011 @ 17:43 |
Ja, dat is de definitie van Platonisme, wat wil je zeggen? | |
Oud_student | maandag 4 juli 2011 @ 17:48 |
In principe heb je een natuurkundig experiment gedaan. Als je een appel bij een appel voegt en je telt dan heb je 2 appels. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, het is een ervaringsfeit dat het (bijna altijd) zo is. Voor de aanschouwing kun je het bij het rekenonderwijs gebruiken. Dat 1+1=2 kun je met je appels niet bewijzen of ervaren. | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 18:19 |
dan ervaar je dat je 2 appels hebt je ervaart niet "twee" | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 18:24 |
Ik heb soms zelf ook geen flauw idee ![]() | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 18:25 |
wat is het verschil tussen 2 en "twee"? | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 18:25 |
Welke natuurkundig fenomeen heb ik hiermee dan onderzocht? | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 18:30 |
in het ene geval hebben we het over bijvoorbeeld een hoeveelheid appels en bij "2" hebben we het over het getal zelf een hoeveelheid appels zijn daadwerkelijk daar maar het getal waarmee de hoeveelheid wordt aangegeven niet | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 18:32 |
Misschien moet jij een bol beter bekijken... Als je goed kijkt kun je driehoeken vinden waarbij de hoeken opgeteld meer dan 180 graden zijn. | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 18:34 |
maar dat valt buiten de euclidische meetkunde ![]() | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 18:34 |
In Plato's gedachtewereld. | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 18:36 |
wat als we Plato mogen geloven een wereld is die buiten ons bestaat | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 18:36 |
Hij zei dat het in de werkelijkheid niet bestond ![]() | |
Mathemaat | maandag 4 juli 2011 @ 18:37 |
Een eeuwige onveranderlijke wereld. | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 18:38 |
sorry ![]() | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 18:45 |
waarin ideale concepten zitten zoals de ideale driehoek of een basisvorm "konijn" waar alle konijnen een variatie van zijn. geen idee hoe platonisme zou kunnen werken in een denkbeeld dat de evolutietheorie omvat ![]() | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 18:47 |
Ik zie het verschil niet, anders dan met taalkundige spitsvondigheden. Als ik twee keer drie appels in een zak doe, hoeveel appels verwacht je dan in de zak? 6 of zes? | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 18:55 |
6 (of zes) appels er zit nergens "6" (of "zes") in die zak met "6" hebben we het over het getal zelf als ik 6 op een stuk papier schrijf en in de zak stop dan zit er een 6 in de zak | |
Ser_Ciappelletto | maandag 4 juli 2011 @ 19:18 |
Nee, je doet meerdere keren een hoeveelheid appels in een zak. "Twee keer drie" is al een kwantificatie om de hoeveelheid te beschrijven, en die bestaat alleen 'in je hoofd'. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 19:20 |
Hoe onmschrijf je dan de eigenschap "6" of "zes" van het aantal appels dat in de zak zit? | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 19:21 |
Hoeveel appels zitten er dan in de zak? | |
Ser_Ciappelletto | maandag 4 juli 2011 @ 19:23 |
Zes. Wat ook een kwantificering is, die je in je hoofd maakt, op basis van twee keer drie. | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 19:25 |
Als ik ze er nu eens niet ingedaan had, maar ik haal ze er uit, kun je dan in 1 oogopslag zien hoeveel het er zijn? Ik bedoel, zonder te tellen? | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 19:26 |
als er 1, 2 of 3 inzitten wel ![]() | |
Mr.44 | maandag 4 juli 2011 @ 19:31 |
is een getal een eigenschap van een appel? of de eigenschap van een willekeurig object in jouw omgeving | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 19:34 |
"6" is de waarde van de eigenschap "aantal" van een zak appels. Net zoals "rood" de waarde is van de eigenschap "kleur" van een auto. Ik kan "rood" ervaren zonder de gollengte te meten, ik kan ook "6" ervaren zonder het aantal appels te tellen. | |
Ser_Ciappelletto | maandag 4 juli 2011 @ 21:08 |
6 is al een meting. ![]() | |
Oud_student | maandag 4 juli 2011 @ 21:20 |
Behoud van aantallen in de fysieke wereld. Lavoisier heeft bijv. onderzocht dat bij een chemische reactie het gewicht voor en na gelijk blijft, dit lijkt logisch, maar na Einstein weten dat er toch een klein verschil is. 1+1=2 is een wiskundige waarheid, maar 2 appels samenvoegen en dan 2 appels krijgen is natuurkunde (er had ook een explosie kunnen volgen, of 1 grote appel kunnen ontstaan, 1 druppel +1 druppel = 1 druppel) Bovendien is het kijken naar de wereld vanuit een "teloptiek" al een abstractie, het aanleggen van een abstract systeem op de werkelijkheid. | |
Oud_student | maandag 4 juli 2011 @ 21:27 |
Een eigenschap is pas een eigenschap van iets als wij het als eigenschap willen zien (of definieren). In dit geval zetten we onze "telbril" op, waarbij we de appels als 6 "dingen" willen zien, een ander wezen had het ook als 1 ding kunnen ervaren"appel". Hoe kan je 6 ervaren zonder te tellen, impliciet of expliciet? Als je niet telt, hoe weet je dan dat deze ervaring niet 7 is ? | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 21:30 |
rood ook, Wil je nu zeggen dat je rood niet kunt ervaren? | |
SingleCoil | maandag 4 juli 2011 @ 21:30 |
Op dezelfde manier dat ik, zonder tellen, in 1 oogopslag kan zien dat rood geen groen is. | |
Oud_student | maandag 4 juli 2011 @ 21:36 |
Als stippen net als op een dobbelsteen gerangschikt zijn, dan kun je in 1 keer via geheugen (patroonherkenning) 6 herkennen, zijn de stippen willekeurig, dan moet je toch (onbewust) tellen. | |
heartz | maandag 4 juli 2011 @ 21:39 |
Sommige mensen zien symbolen in getallen ![]() Zoals het getal van duivel enz. Mensen kunnen van alles in getallen zien, dan wij 'wiskundig' hebben afgesproken. Of space ik... en bedoelen jullie iets anders? ![]() | |
vwgolf2000 | maandag 4 juli 2011 @ 21:53 |
Waar gaan we nu heen met deze discussie over het wel of niet kunnen waarnemen van getallen? Kun je door aan te nemen dat getallen waarneembaar zijn bewijzen dat er wel of geen god bestaat? | |
heartz | maandag 4 juli 2011 @ 21:54 |
Als je niet telt weet je niet hoeveel (de hoeveelheid die wij hanteren dmv wiskundige afspraken). De ervaring is niet 7 omdat dat wiskundig gezien niet klopt, dat is geen beleving, dat is wat wij met zijn allen hebben afgesproken. Het is wel een beleving ten opzichte van die wiskundige afspraak die we hebben. Maar in die zin is alles een beleving.... Volgens mij ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door heartz op 04-07-2011 22:58:57 ] | |
vwgolf2000 | maandag 4 juli 2011 @ 22:00 |
Dat is toch het geval voor alles binnen de taal. Ons hele taalsysteem is afgesproken. Wij ervaren een herhaaldelijk hetzelfde aantal en noemen dat aantal zeven. We ervaren een kleur van een specifieke golflengte en noemen dit groen. Er is geen verschil tussen de axioma's in de wiskundige taal en de axioma's in de natuurlijke taal. | |
heartz | maandag 4 juli 2011 @ 22:00 |
Je moet dus wel tellen om 6 te ervaren zoals wij dat wiskundig hebben afgesproken, volgens mij ![]() Maar zeg je ook oudstudent, volgens mij. | |
heartz | maandag 4 juli 2011 @ 22:03 |
Maar goed, zo kan je doorgaan ![]() Tellen is al een 'wiskundige afspraak' en een ervaring op zich.... ![]() | |
vwgolf2000 | maandag 4 juli 2011 @ 22:04 |
Haha ja daar zit wat in. | |
vwgolf2000 | maandag 4 juli 2011 @ 22:06 |
Ben toch nog steeds benieuwd of deze overeenstemming dat wiskunde wel aan ervaring gekoppeld is, kan leiden naar een conclusie over het wel of niet bestaan van god. | |
heartz | maandag 4 juli 2011 @ 22:08 |
Het is meer een soort 'wetenschap' onder mensen die iedereen (die het heeft geleerd) weet en hanteert (en natuurlijk dus ook ervaart), zeg maar ![]() Overigens zijn er veel cijfertruucjes, die mensen voor de gek kunnen houden. Net als goochelen zeg maar. | |
vwgolf2000 | maandag 4 juli 2011 @ 22:09 |
Heeft meneer oud_student / wittgenstein geen wijsheden meer te delen hierover? | |
heartz | maandag 4 juli 2011 @ 22:13 |
En ik ben niet eens zo wiskundig ![]() | |
Oud_student | maandag 4 juli 2011 @ 22:23 |
Veel wiskundigen zijn Platonist, dus ze geloven wel in een bestaan van iets buiten de waarneembare werkelijkheid, maar het gaat te ver om dit een geloof in God te noemen. Ik begrijp niet zo goed over welke ervaring men het hier heeft als het om wiskunde gaat, wiskundig en filosofisch gezien heeft het geen waarde, hooguit psychologisch. | |
heartz | maandag 4 juli 2011 @ 22:30 |
Bedoel je dat 'zij' wiskunde anders zien en hanteren dan 'wij'? | |
heartz | maandag 4 juli 2011 @ 23:40 |
Op deze stelling wil ik even terug komen. Ik spreek met de vorige zin deze stelling tegen. Is het dan psychologische of natuurlijke ervaring/ beleving? ![]() | |
heartz | dinsdag 5 juli 2011 @ 00:04 |
Mee eens hoor. In feite is 'een klank die men hoort' ook een ervaring. ![]() | |
Bramdecaviaeter | dinsdag 5 juli 2011 @ 01:29 |
Idd als kleurenblinde kom ik hier wel vaker mee in aanraking. Maar de afspraak is wel voornamelijk onbewust en vaak convergent in samenlevingen. Het feit dat wij een decimaal getallenstelsel hebben komt nog altijd voort uit de 10 vingers die wij dragen omdat je daar zo makkelijk op kan tellen. Maya's hadden een 20 talligstelsel omdat hun tenen vaak bloot waren. ![]() | |
Bramdecaviaeter | dinsdag 5 juli 2011 @ 01:34 |
En nog even een vreemde kijk op wiskunde vanuit de antropologische hoek: Logaritmische indianen Interne lineaal komt niet vanzelf Wat ligt er precies midden tussen 0 en 10? De meeste westerlingen zullen 5 zeggen, maar kinderen denken meer aan 3 of 4, net als de Munduruca-indianen in het Amazonegebied. De mentale schaalverdeling waarbij tussen alle getallen evenveel ruimte zit, lijkt aangeleerd. Tellen en ruimtelijk inzicht hebben veel met elkaar te maken. Niet alleen zijn het alletwee ingrediënten voor een wiskundeknobbel, ook de bijbehorende hersengebieden zijn goed op elkaar aangesloten. Getallen kun je je dan ook gemakkelijk voorstellen als punten op een schaalverdeling. Bij de meeste westerlingen is die schaalverdeling, in ieder geval voor kleine getallen, een lineaal: tussen de 1 en de 2 zit evenveel ruimte als tussen de 8 en de 9. Dat is handig, want als je getallen op wilt tellen hoef je je alleen maar twee virtuele lineaaltjes naast elkaar te leggen. Toch is deze ‘lineaire’ interne getallenschaal niet de enig mogelijke, of zelfs maar de meest natuurlijke. Uit onderzoek is gebleken dat mensen bij continue of grote hoeveelheden, bijvoorbeeld liters water of grote geldbedragen, redeneren volgens een ‘logaritmische’ schaal. Daarop ligt 1 even ver van 10 als 10 van 100 ligt. Hoe groter de hoeveelheden, hoe kleiner de afstanden ertussen. Zo kun je gemakkelijk getallen van heel verschillende ordes van grootte vergelijken, en de typische schattingsfout is ongeveer overal op de schaal even groot: bij ‘een stuk of tien’ mag je er één à twee naast zitten, en bij ‘een stuk of honderd’ tien à twintig. Kinderen gebruiken deze ‘logaritmische’ schaal ook bij kleine getallen, heeft eerder onderzoek naar de mentale verwerking van getallen uitgewezen. Pas later verschijnt de lineaire schaal. De vraag is of dat een natuurlijke ontwikkeling is, of een culturele verworvenheid, een gevolg van rekenonderwijs en de vertrouwdheid met linealen, grafieken, en andere lineaire getallenrijtjes in de westerse wereld. De oplossing is natuurlijk om het te vragen aan mensen die geen rekenonderwijs in welke vorm dan ook gehad hebben, maar makkelijk te vinden zijn die niet. Beroemd om hun ongecijferdheid zijn de Piraha-indianen uit Zuid-Amerika, die geen telwoorden boven twee hebben, en geen verschil zien tussen vier en vijf voorwerpen. Maar dat is wel erg ongecijferd. Stanislas Dehaene van het Franse INSERM-instituut en collega’s zochten in plaats daarvan de Mundurucu-indianen in Brazilië op. Die kunnen wat beter tellen, maar rekenen, grafieken, tabellen linealen komen ze zelden tot nooit tegen. Op een computerscherm lieten ze aan 33 Mundurucu-indianen bij wijze van voorbeeld de getallen 1 links en 10 rechts zien, voorgesteld als aantallen stipjes. Vervolgens kregen de proefpersonen de vraag om andere getallen ook op die lijn te plaatsen. Ter controle deden ook Amerikanen deze test. De indianen bleken een stuk logaritmischer te denken dan de westerlingen: de 3 en de 4 werden meestal ongeveer in het midden geplaatst, terwijl de Amerikanen daar de 5 neerzetten. In grafiekjes van de Amerikaanse getallenschaal, afgezet tegen hun positie, zijn rechte lijnen te zien, op die van de Mundurucu kromme bogen. Dehaene en collega’s kregen dezelfde resultaten als de proefpersonen aantallen piepjes moesten tellen, en ook werd ze gevraagd getallen op de lijn te zetten die voorgelezen werden. Opmerkelijk was dat de taal er daarbij toe deed. Indianen ordenden getallen in het Mundurucu logaritmisch, maar in het Portugees kwam de ordening al een stuk dichter bij de lineaire, vooral bij proefpersonen die meer opleiding hadden. Het Mundurucu ‘Pug pogbi xex xex bodi’ (7) licht voor hen dus ietsje rechts van het Portugese ‘Sete’ (7). Het lijkt erop dat het mentale lineaal inderdaad aangeleerd is, een culturele verworvenheid waarvan de sterkte zelfs in één persoon afhankelijk kan zijn van de taal. | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 08:06 |
Leuk stukje. | |
heartz | dinsdag 5 juli 2011 @ 09:05 |
![]() | |
ATON | dinsdag 5 juli 2011 @ 09:38 |
De Sumeriërs hadden dan weer het sexagesimaal stelsel. Ze maakten gebruik van een rekensysteem met grondgetal 10 en grondgetal 60, in tegenstelling tot ons decimale systeem met alleen grondgetal 10. Ons systeem van tijdmeting komt echter wel overeen met dat van de Sumeriërs en de Babyloniërs: elke minuut bevat 60 sec. Algemeen wordt ook aangenomen dat het idee van een cirkel van 360 graden, waarbij iedere graad is onderverdeeld in 60 min. en iedere minuut uit 60 sec. bestaat, door de Sumeriërs is ontwikkeld. Een Sumerisch uur stelde 1 graad van de cirkelbeweging van de maan om de aarde voor en iedere graad van de cirkelbeweging van de maan om de aarde was opgedeeld in 60 delen, de boogminuten, en deze waren weer opgesplitst in 60 boogseconden. De min. en sec. uit de Sumerische dag van 12 uur waren afgeleid van de beweging van de maan. Het is bekend dat de Sumerische halve en dubbele maateenheden gebruikten, voor verschillende wiskundige doeleinden. De priester-astronomen beschouwden de dag ook als een periode van 12 dubbele uren, welke door de Babyloniërs tot een dag van 24 uur werd aangepast. Ook de Egyptenaren hadden een dag van 24 uur. De Sumerische minuten en seconden waren dus tweemaal zo lang als die van ons nu. De reden voor dit systeem van tijd is duidelijk: de bedoeling van de Sumerische sec. was de hemeltijd om te zetten in een lineaire lengtemaat. Als we met gehele getallen werken, kunnen we zeggen dat de maan in 30 dagen om de aarde draait. Deze cirkel is verdeeld in 360 eenheden, de uren. Het belangrijkste verschil tussen het Sumerische systeem en ons decimale systeem is dat de Sumeriërs gebruik maakten van een combinatie van de getallen 60 en 10. | |
Haushofer | dinsdag 5 juli 2011 @ 10:34 |
Dat lukt volgens mij bij de meeste mensen tot een stuk of 4; daarna moeten ze expliciet tellen. | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 10:45 |
Mij ook best. Mijn punt is: "getallen" kun je ook gewoon ervaren, net als kleuren of smaken. Of liefde. De gehele wiskunde is gebaseerd op wat we gewoon in alledag ervaren: de kortste weg tussen twee punten is een rechte lijn, punten met gelijke afstand van een gegeven punt liggen op een cirkel, twee appels plus twee appels is vier appels en naarmate iets duurder is wil ik er minder van kopen. En dat is in andere wetenschappen niet anders. Iedere wetenschap gaat uiteindelijk in de basis uit van een theoretisch model van de werkelijkheid, een abstractie. Evolutietheorie is even abstract als verzamelingenleer. | |
Oud_student | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:00 |
Ervaren is een ruim begrip, het getal 236754 ervaren is imo van een totaal andere orde dan de ervaring van zoute drop en liefde is een set ervaringen opzich. Nee, wiskunde is gebaseerd op axioma's en logica. Euclidische meetkunde en "natuurlijke getallen" (hoe misleidend kan een naam zijn), zijn afgekeken van hoe wij onze omgeving ervaren. Inmiddels weten we dat de Euclidische meetkunde een benadering is voor onze ruimte op middelgrote schaal, op kosmische en atomaire schaal ziet het er niet-Euclidisch uit. Wiskunde en logica nemen een speciale plaats in tussen de wetenschappen. Deze wetenschappen zijn een voorwaarde voor het bedrijven van andere wetenschappen. Wiskunde houdt zich niet bezig met het modelleren van de werkelijkheid. | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:16 |
Inderdaad. Zoals het universum ervaren iets heel anders is dan een enkele ster. Maar zeg eens, hoe ervaar jij 236754 dan? Dat lijkt me niet waar. Ik geloof niet dat iemand op een goede dag zei: "Ik ga eens een axioma bedenken". Ik denk dat de mens zijn omgeving beschouwde en daar wetmatigheden in ontdekte. Fenomenen dus. Een zak met twee appels bevat meer appels dan een zak met een appel. Dat is precies mijn punt: wiskunde bestudeert een aspect van ons dagelijk leven. Het is in die zin niet anders dan biologie Dat is dan dus onzin. Iedereen die met wiskunde begint, leert dat door fenomenen uit het dagelijks leven te nemen en daar een model van te maken. De stelling van Pythagoras is daar misschien wel een heel goed voorbeeld van. | |
heartz | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:17 |
Je zou kunnen zeggen: Wiskunde = Wetenschappelijk rekengereedschap Taal = Communicatief schrijf en spraakgereedschap Muziek = Klankengereedschap En natuurlijk 'ervaart en beleeft' iedereen deze menselijke elementen. Denk ik ![]() | |
Haushofer | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:26 |
Hoe kijk jij dan tegen wiskunde aan die niet gerealiseerd wordt op een dergelijke manier? Ik ben het met je eens dat een deel van onze wiskunde is geïnspireerd op waarnemingen; zo zou je wellicht kunnen zeggen dat we getallen nodig hebben omdat we aantallen boven een stuk of 4,5 niet meer direct kunnen waarnemen, en dus moeten tellen. | |
Haushofer | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:28 |
Nee, dat denk ik niet. Ik zou niet weten hoe je een getal als 1 miljoen zou moeten "ervaren". Dat is gewoon een grote verzameling. Het getal is een labeltje wat je er aan hangt als je het aantal concreet of precies wil maken. Dat is met kleur anders; Je ziet direct het verschil tussen blauw en rood. Maar ik denk dat bijna niemand het verschil direct ziet tussen een miljoen en 10 miljoen. | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:35 |
Ik denk dat dat eigenlijk niet bestaat. Ik denk dat, om wiskundige begrippen goed te kunnen begrijpen, je een innerlijke vorm van "ervaren" ontwikkelt. Neem een begrip als "eerste afgeleide van een functie". Dat begin je toch te begrijpen op basis van je eerdere "ervaren" van het begrip "functie", en vervolgens neem je een fenomeen waar: niet alleen de afbeelding kun je als functie beschrijven, maar ook de mate van verandering in die afbeelding. Het is uiteindelijk allemaal terug te voeren op fenomenen die iedereen wel eens in het dagelijks leven ervaren heeft.Voor een wiskundige heeft dat een ander ervaringsgevoel als voor een leek.Maar dat is bijvoorbeeldinde schilderkunst niet anders: een kunsthistoricus ervaart de Nachtwacht anders dan een willekeurige toerist, omdat hij een rijkere achterliggende ervaringswereld heeft. Datis voor jou niet anders, als je over theoretische kernfysische fenomenen praat. Ik denk dat het op z'n sterkst tot uiting komt als wiskundigen bijvoorbeeld praten over de "schoonheid" van een bepaald bewijs. Dat kan niet anders dan door een emotionele ervaring ontstaan. | |
Mr.44 | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:37 |
maar niemand begint met de fundamenten waarop wiskunde berust, we beginnen met het toepassen van wiskunde zonder dat we de fundamenten hoeven te weten of te begrijpen. Dat is voor mensen die daadwerkelijk wiskunde gaan studeren | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:38 |
Het feit dat je er kenmerken uit het dagelijks leven aan toekent geeft al aan dat je er wel degelijk een bepaalde ervaring bij hebt. Zijn "groot" en "verzameling" niet gewoon wiskundige begrippen? Ik denk dat iedereen het verschil ziet tussen een zak met 1 miljoen appels en 10 miljoen appels | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:39 |
Dat geloof ik niet. In de wiskundige didactiek is het heel gebruikelijk een voorbeeld uit alledag te nemen om een nieuw stukje wiskundige leerstof in te leiden. | |
Mr.44 | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:39 |
en het verschil tussen oneindig en 2 keer oneindig ![]() | |
Oud_student | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:40 |
Ervaring zoals het hier wordt gebruikt is een psychologisch iets, het heeft totaal geen wiskundige betekenis of waarde. Jij bent begonnen over het ervaren van getallen. Hoe ik het getal 236754 ervaar is afhankelijk van de situatie, als het 236754 doden zijn dan ervaar ik dat anders dan wanneer ik een prijs van 236754 euro ontvang. Het gaat dus om de toepassing van het getal wat de ervaring bepaald. Euclides deed dat wel degelijk, ingegeven door de leer van Plato bedacht (of ontdekte) hij het concept van punten en lijnen (die bestaan niet in de fysische werkelijkheid). Hij dacht de onderliggende Platonische werkelijkheid gevonden te hebben, uiteraard is dit toepasbaar op de fysieke werkelijkheid. Nee wiskunde (je hebt vele takken) bestudeert abstracties, sommige zijn toepasbaar in het dagelijks leven andere niet. Dat de stelling van Pythagoras toepasbaar is voor landmetingen (zoals de Egyptenaren deden) is een toepassing van de Euclidische meetkunde. De fout van het onderwijs is dat men het teveel aanschouwelijk wil maken,bijv: Men tekent een driehoek op het bord, trekt wat lijnen en bewijst met behulp hiervan dat de som der hoeken 180 graden is. Dat is eigenlijk merkwaardig omdat er slechts 1 driehoek op het bord is getekend en het bewijs voor alle driehoeken geldt. De tekening diende dus alleen maar als hulpmiddel en kan het bewijs niet vervangen. | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:41 |
Dat zal voor de gemiddelde toerist lastiger te ervaren zijn. Het is leuk dat je dat voorbeeld geeft, wnat veel mensen zullen vrijwel instinctief zeggen dat daar geen verschil tussen zit, omdat het gevoelsmatig lastig te ondebouwen is. Ervaring, dus, alweer. | |
Haushofer | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:46 |
Ja, als je ze naast elkaar legt ![]() | |
Haushofer | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:48 |
Hoe kijk jij dan aan tegen de introductie van irreëele of complexe getallen door wiskundigen een paar eeuwen geleden? De introductie van complexe getallen was bijvoorbeeld gemotiveerd om ne-graads polynomen n oplossingen te geven. | |
Mr.44 | dinsdag 5 juli 2011 @ 11:52 |
is oneindig iets wat je kan ervaren, kan je er zelfs maar een beeld bij hebben? de menselijke geest heeft meestal al problemen met de grote van een melkwegstelsel. | |
vwgolf2000 | dinsdag 5 juli 2011 @ 12:09 |
Maar dat geldt nu juist niet voor de geesteswetenschappen. Je hoeft geen begrip te hebben van wiskunde en logica om te kunnen filosoferen. Een filosofische theorie over de werkelijk of taal kan ook worden opgebouwd zonder gebruik te maken van een strikt logisch of wiskundig uitgangspunt. Wittgenstein doet dit met speltheorie in Philosophische Untersuchingen. | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 12:13 |
Word je er niet duizelig van, als je er aan denkt, oneindig groot? Is dat geen onvergelijkbare ervaring? | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 12:15 |
Ik weet het niet, want ik heb die ervaring nooit gehad. Maar ik denk dat de algemene lijn van mijn betoog wel duidelijk is gemaakt zonder dat we dieper in de wiskunde behoeven te duiken. | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 12:16 |
Nee, maar dat is ook geen wiskunde ![]() | |
vwgolf2000 | dinsdag 5 juli 2011 @ 12:17 |
Dan moet je Infinity: The Quest toTthink the Unthinkable, van Brian Clegg eens lezen. Daar wordt je pas duizelig van. | |
Bramdecaviaeter | dinsdag 5 juli 2011 @ 12:21 |
Maar de ervaring van die getallen lijkt me toch wel wat logaritmisch 1 miljoen is veel en 10 miljoen is iets meer veel, de meeste mensen beseffen dat soort getallen gewoon niet goed en denken alleen aan "veel" . Dat zie je ook in dat stukje over indianen wat ik gepost heb. | |
Mr.44 | dinsdag 5 juli 2011 @ 12:28 |
ik voel eigenlijk niks bij oneindig | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 12:30 |
Je moet het ook in je hebben ![]() | |
Mathemaat | dinsdag 5 juli 2011 @ 15:07 |
Het is maar wat je verstaat onder oneindig en in welke stelsels je het bekijkt. Dan is het al wat simpeler om wat bij te voelen. | |
Oud_student | dinsdag 5 juli 2011 @ 15:13 |
Nogmaals, het ontgaat mij geheel waarom we discussieren over wel gevoel iemand heeft bij een wiskundig begrip, getal, de stelling van pythagoras, oneindig etc. Wiskundig gezien helpt je dat niet verder en ook zie ik niet wat het met dit topic te maken heeft. | |
vwgolf2000 | dinsdag 5 juli 2011 @ 15:26 |
Helemaal mee eens! | |
SingleCoil | dinsdag 5 juli 2011 @ 15:36 |
Even teruglezen helpt misschien. Als je het daarna nog niet begrijpt wil ik het wel proberen uit te leggen natuurlijk ![]() | |
Oud_student | dinsdag 5 juli 2011 @ 15:53 |
Ik begrijp wel hoe het komt, vrij associerend kom je van het een op het ander. We hadden het ook over het ontstaan van kraters op de maan kunnen hebben. Eigenlijk vind ik het de taak van de mod en/of TS om de discussie niet te veel te laten afwijken van het eigenlijke onderwerp (deze opmerking moet natuurlijk in FB zegt de mod dan) | |
heartz | dinsdag 5 juli 2011 @ 17:46 |
Het doet mij een beetje denken aan de 'Neverending Story' ![]() Wat natuurlijk nix met wiskunde te maken heeft ![]() | |
Mr.44 | dinsdag 5 juli 2011 @ 17:50 |
Ik zou gaan voor 'Finnegans Wake' | |
heartz | dinsdag 5 juli 2011 @ 17:58 |
![]() | |
Haushofer | woensdag 6 juli 2011 @ 10:32 |
Om terug ontopic te komen:Ik vraag me af op welke wijze. In de wetenschap? In dat geval vind ik dat een nogal kortzichtige houding. Zolang een wetenschapper zijn/haar geloofsovertuigingen kan scheiden van het wetenschappelijke werken, dan lijkt me er geen enkele reden te zijn om zo'n persoon "minder serieus te nemen". | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 11:02 |
Inderdaad. Als het waar is, geeft het opnieuw aan hoe kortzichtig atheisten tewerk gaan ![]() | |
SpecialK | woensdag 6 juli 2011 @ 11:03 |
Mauh. Ik vind 20% nog best meevallen. En ik kan er nog wel wat begrip voor tonen als het gaat over de afdeling filosofie. | |
M.rak | woensdag 6 juli 2011 @ 11:04 |
![]() | |
Molurus | woensdag 6 juli 2011 @ 11:26 |
Als je te maken hebt met een wetenschapper die, naast zijn wetenschappelijk werk, oprecht gelooft dat er elfjes leven in zijn achtertuin, en deze overtuiging prima weet te scheiden van zijn werk... zou dat niet toch een reden voor jou zijn om zo'n persoon minder serieus te nemen? Rationeel gezien is die aanleiding er misschien niet, maar ik zou daar alle begrip voor hebben. | |
heartz | woensdag 6 juli 2011 @ 11:32 |
Maar dat geldt volgens mij toch ook voor een advocaat of een maatschappelijk werker ![]() | |
Molurus | woensdag 6 juli 2011 @ 11:34 |
Dat lijkt me ook. ![]() | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 11:40 |
Dat lijkt me ook. Het bestaan van God is echter niet irrationeel. | |
Molurus | woensdag 6 juli 2011 @ 11:43 |
Ah, we hebben een rationeel theist in ons middden. ![]() | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 11:44 |
Jij kunt ook alleen maar ad hominem posten, he? ![]() | |
heartz | woensdag 6 juli 2011 @ 11:45 |
Wanneer komt een overtuiging irrationeel over? Dat is heel persoonlijk. Bovendien laat lang niet iedereen merken wat zijn overtuiging is in de beroepssfeer. Waarom zou ik iemand op andere gebieden minder serieus nemen? Omdat diegene bereidt is zijn overtuiging met mij te delen? Aandringen of opdringen van een overtuiging vind ik wel minder, maar ik denk dat de meesten dat hebben. Of het over het algemeen een gegronde reden is.... weet ik niet, dat zou best kunnen... maar ik zou het niet met zekerheid kunnen zeggen. Het kan ook zijn dat mensen bang zijn niet rationeel genoeg over te komen ![]() | |
Molurus | woensdag 6 juli 2011 @ 11:46 |
Wat minder op de man dan: rationeel theisme is gedoemd om te mislukken. Je gelooft het, of je gelooft het niet. Maar alle pogingen om het te rationaliseren waar ik ooit van heb gehoord zijn volledig mislukt. Maar voel je vrij om een aanzet te geven. ![]() | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 11:56 |
Enkele vragen voor de wetenschappers uit desbetreffend vakgebied: - Is de wereld met alles er en eraan in zes dagen geschapen of heeft dat wat langer geduurd ? - Heeft de wereld ooit volledig onder water gestaan ten tijde van Noach ? - Kan iemand op water lopen ? - Kan iemand die al drie dagen dood is, opnieuw levend worden ? - Kan de zon een tijdje stil staan of beginnen tollen ? En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Zouden er wetenschappers zijn die dit geloven ? Zijn er wetenschappers die dit kunnen scheiden van hun vakgebied ? 't Is maar een vraag hoor. | |
Mr.44 | woensdag 6 juli 2011 @ 11:59 |
het gaat om hoogleraren en een theoloog of filosoof kan dat makkelijk geloven zonder dat dat problemen oplevert in zijn vakgebied | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 12:07 |
Stel nu dat ze als die vragen ontkennend beantwoorden? Ik denk dat de meeste wetenschappers wel in staat zijn de letterlijke bijbelteksten niet als zodanig te interpreteren. Bij de meeste atheisten ligt dat kennelijk anders. | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 12:13 |
Er zijn meerdere betekenissen aan het woord "irrationeel" te geven. In de zin van de stelling hierboven denk ik dat er niet het tegenovergestelde van "rationeel" bedoeld wordt. Ik denk dat er eerder een psychologische definitie aangehangen wordt. De psychologische definitie is "Elke gedachte, emotie of gedraging, die leidt tot schadelijke gevolgen voor het individu, en die het bereiken van geluk in de weg staat". Je kunt moeilijk zeggen dat het aanhangen van een geloof daar onder te scharen is. | |
Mathemaat | woensdag 6 juli 2011 @ 12:33 |
Oftewel, als een theïst atheïsme irrationeel vindt, dan heeft een theïst een grondige reden om een atheïst minder serieus te nemen. Ik zal dat onthouden. ![]() | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 12:35 |
Zeer juiste opmerking. Het ontkennen zou eerder een probleem scheppen. | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 12:37 |
Tja, voor ALLE atheïsten ligt dit een stuk eenvoudiger, die hoeven niks te " interpreteren ". | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 12:43 |
Dat weerhoud ze er meestal niet van dat te pas en (vooral) te onpas te doen ![]() | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 12:54 |
Verklaar je nader. | |
Oud_student | woensdag 6 juli 2011 @ 13:03 |
Strikt genomen zouden echte wetenschappers uitspraken moeten toetsen onafhankelijk van de persoon die ze uitspreekt en kijken naar de argumenten. Ik denk dat er maar weinig wetenschappers zijn die dat doen, als Hawking iets zegt dan wordt het eerder geloofd dan wanneer Rude-online iets beweert ![]() | |
Oud_student | woensdag 6 juli 2011 @ 13:12 |
Ik weet zeker dat er streng gelovige mensen zijn, die leiden onder schuldbesef veroorzaakt door hun geloof, zou dan daarom dit geloof irrationeel zijn? | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 13:37 |
Nee, hun schuldgevoel is irrationeel. | |
Haushofer | woensdag 6 juli 2011 @ 13:38 |
Misschien, maar dat zie ik persoonlijk anders dan een religieuze traditie aanhangen of deïst zijn ![]() Daarnaast ben ik zat vreemde snuiters in m'n eigen vakgebied tegengekomen. Ik probeer mensen dan toch te beoordelen op wat ze wetenschappelijk te melden hebben ![]() | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 13:38 |
![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 juli 2011 @ 13:48 |
Om welk vakgebied gaat het precies? Ik ken historici die gelovig zijn. Tsja. Het hoeft je werk natuurlijk niet te belemmeren, maar als historicus uitgaan van een nogal a-historische verzameling verhalen is toch wel apart te noemen. | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 14:01 |
Geloven in God betekent niet dat je "uitgaat van een nogal a-historische verzameling verhalen". Dat willen atheisten er altijd graag van maken, om vervolgens te roepen dat de aarde niet in 6 dagen geschapen kan zijn en dus god niet kan bestaan.Self-fullfillment ftw! | |
heartz | woensdag 6 juli 2011 @ 14:14 |
Ik had in de 2e en 3e klas van de Havo ook een vreemde geschiedenisleraar. Dan was een lesuur 50 min. Die man gaf een half uur 'hoorcollege' om de overige 20 min zijn cheq te draaien en te roken. Hij ging dan gewoon weg de laatste 20 min. Die man stonk ook altijd naar cheq. Hij zou tussen iedere les die hij gaf een cheqie roken ![]() Aan zijn 'hoorcollege' had je ook niets, hij was meer een verhaal aan het vertellen dat 1/40 van de info bevatte van wat je moest weten. Dat lesuur hadden ze van mij mogen schrappen, ik had net zo goed zelfstandig het boek uit mijn hoofd kunnen leren (waar ik die les dan wel weer voor gebruikte). Zo heb ik meerdere 'vreemde' leraren gehad, wat lang niet altijd met een geloofsovertuiging te maken te had. Maar bij andere leraren kan het wel weer een grote rol spelen. Iedere leraar gaat anders met zijn overtuiging om, maar je zou misschien wel kunnen spreken van een 'slechte' leraar op het moment dat hij zijn geloofsovertuiging bij zijn vak gaat betrekken. ![]() Zou een atheistische leraar een leerling die een bepaalde overtuiging of religie heeft dan minder serieus nemen?? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 juli 2011 @ 14:29 |
Voor een historica die ik ken wel, hoewel ik betwijfel of ze het scheppingsverhaal letterlijk gelooft. | |
#ANONIEM | woensdag 6 juli 2011 @ 14:30 |
Wat is je punt? | |
Bramdecaviaeter | woensdag 6 juli 2011 @ 14:40 |
Maar welk van de verhalen heeft wel historische relevantie? En als het geen historische relevantie heeft in welk opzicht moeten we het hoger achten dan sprookjesboek van Grim?. Met sprookjes wil ik niet lullig doen, het zijn verhalen waarin een moraal duidelijk wordt gemaakt. Maar hierbij gaat het dan niet nooit om de leerzame moraal. | |
heartz | woensdag 6 juli 2011 @ 14:41 |
Jij zegt dat je een historische leraar hebt die zijn overtuiging wel betrekt bij zijn vak. Wat is eigenlijk jouw punt? Mijn punt is dat niet alleen mensen die hun geloofsovertuiging/ religie bij hun vak betrekken slecht lesgeven. Maak ik dat zo slecht duidelijk ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 6 juli 2011 @ 14:46 |
Lees mijn reactie nog maar eens. Ja, want het heeft weinig te maken met mijn reactie. | |
heartz | woensdag 6 juli 2011 @ 14:48 |
![]() | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 15:14 |
Als je toch niet in god gelooft, waarom zou je dan ook maar iets van zijn woord geloven? Iemand die niet bestaan heeft kan toch niets geschreven hebben? | |
Mathemaat | woensdag 6 juli 2011 @ 15:17 |
Definieer historische relevantie! | |
Oud_student | woensdag 6 juli 2011 @ 15:23 |
Maar als het schuldig zijn logisch volgt uit de geloofsdogma's en als je je geloof serieus neemt, dan moet je je toch schuldig voelen, ergo het (dit) geloof is irrationeel volgens jouw definitie. | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 15:29 |
Inderdaad. Maar het ging niet over het al dan niet schuldig zijn, maar over het zich schuldig voelen. Nu veel serieuze gelovigen zich niet schuldig voelen lijkt het eerder eenprobleem van de gelovigen die zich wel schuldig voelen dan van het geloof. Het ging er ook niet over of geloof irrationeel is maar of geloven irrationeel gedrag is. | |
Oud_student | woensdag 6 juli 2011 @ 15:38 |
Je bedoelt, dat als God zou bestaan dit niet ìrrationeel zou zijn. Lijkt me logisch, hoe zou iets dat bestaat irrationeel kunnen zijn? | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 15:41 |
En als god niet bestaat evenmin natuurlijk ![]() | |
Oud_student | woensdag 6 juli 2011 @ 15:54 |
Even een duidelijk voorbeeld: Als moord afgekeurd wordt door je geloof en je hebt iemand vermoord en je voelt je niet schuldig dan neem je je geloof toch niet serieus? Wat is het verschil? | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 16:08 |
Dat lijkt mij juist. Maar moord wordt natuurlijk niet alleen door je geloof afgekeurd, het mag sowieso niet. Het schuldgevoel dat een moordenaar heeft wordt wellicht vanuit de ethiek van zijn geloof gevoed, maar kan evenzo uit andere morele bronnen afkomstig zijn. Ik vind een schuldgevoel bij een moordenaar dan ook niet zo slecht ![]() In het ene geval gaat het om het begrip "geloof", in het andereom het begrip "geloven".Nu het hier gaat over irrationeel gedrag,en "geloof" an sich geen gedrag is, kun je geloof geen irationeel gedrag noemen. | |
Bramdecaviaeter | woensdag 6 juli 2011 @ 18:30 |
Hehe goed opgemerkt. Of de verhalen uit het boek daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Dat de bijbel een invloed heeft gehad in de geschiedenis is wel duidelijk. | |
Bramdecaviaeter | woensdag 6 juli 2011 @ 18:33 |
Nee maar je kunt wel verhalen verzinnen en/of volksverhalen opschrijven. Nouja als er wel een god is, en die ook zo belangrijk is in het leven zoals eigenlijk elke theist beweerd. Waarom zou er dan een boek verschijnen wat niet verschild van een ander sprookjesboek. | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 18:46 |
Als je een appel verkeert schilt. Ja, waarom? Maak je je over ieder sprookjesboek zo druk? Atheisten hebben het maar druk, met hun sprookjesjacht. Weg met Grimm en Anderssen! | |
Mathemaat | woensdag 6 juli 2011 @ 20:19 |
Omdat het een zelf-bevestigende analogie is. | |
courgette | woensdag 6 juli 2011 @ 20:20 |
Maar geen religie. | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 20:23 |
Dat is geen verklaring. | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 20:25 |
En dan is dat zeer zachtjes uitgedrukt. | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 20:27 |
OK, dan hebben we het over gelovigen buiten de drie Abrahamistische religies. | |
Mathemaat | woensdag 6 juli 2011 @ 20:28 |
Verklaar je nader!?! | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 20:36 |
Deze drie religies hebben elk hun boek, wat ze letterlijk dienen te nemen en niet als menu van de dag, of is dit verkeerd gedacht ? | |
boyv | woensdag 6 juli 2011 @ 20:36 |
Als mensen er in geloven dat het waar is, maakt het niet uit of het in werkelijkheid heeft plaatsgevonden. | |
Mathemaat | woensdag 6 juli 2011 @ 20:37 |
De boeken zijn dan a-historisch? | |
boyv | woensdag 6 juli 2011 @ 20:44 |
Die zogenaamd heilige boeken zijn uiteindelijk allemaal geschreven en bedacht door mensen zelf. Dus iedereen die op basis van zo'n stukje historische lectuur overtuigd raakt van het bestaan van een opperwezen, shame on you. Alle eer hiervoor komt toe aan de mens, die het boek heeft geschapen en deze kennisoverdracht mogelijk heeft gemaakt. De kerk heeft jullie erin geluisd! | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 20:44 |
Tja, dat heb je zo met sprookjes ![]() | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 20:45 |
Welnee, dat wil jij graag | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 20:45 |
Inderdaad, dat wil jij graag | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 20:47 |
als je niet in god gelooft zou het ook raar zijn als je iets anders zou denken. Duswat wil je er mee zeggen? Nee, je luist jezelf erin door in wankele logica te geloven. | |
SingleCoil | woensdag 6 juli 2011 @ 20:47 |
Jawel, maar jij begrijpt het weer niet | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 21:54 |
Ja, wat dacht je dat dit historische verslagen zijn ? Is dit een grapje of wat ??? | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 21:57 |
Vanwaar deze conclusie ? | |
heartz | woensdag 6 juli 2011 @ 21:58 |
*waarom heb ik die smiley met popcorn nou niet, of moet je daar ook vip voor zijn ![]() Kopje thee dan maar ![]() | |
ATON | woensdag 6 juli 2011 @ 21:58 |
En jij lult maar wat uit je nek. | |
Bramdecaviaeter | donderdag 7 juli 2011 @ 00:45 |
Nouja vraag een historicus en hij zal je uitleggen dat maar enkele dingen uit de bijbel kloppen met de vondsten voor de rest staan er allemaal onjuist geverifieerde dingen in. Nee, en dat is omdat de meeste mensen me niet constant aanraden een roodkapje te dragen, broodkruimels achter je de strooien, een erwt in bed te leggen, en intensief aan wonderlampen te poetsen en daarmee ook niet politiek gemotiveerd zijn. Nouja bij andere sprookjes weten we heel goed de moraal uit de verhaaltjes te halen zonder dat het uit de hand loopt. Alhoewel ik wel een beetje overeenkomsten zie met doorgedraaide pokemonfans enzo... | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 09:32 |
Een sprookje is volgens mij een volksverhaal. Komt volgens mij van 'sproke' dat 'vertelling' betekend. Net als bij een fabel ging het vroeger idd er vooral om een moraal duidelijk te maken. En dat werd dan mondeling doorgegeven. Bestaat een religie uit volksverhalen? In religie staat vooral 'een oppermacht' centraal. Het is meer een vorm van aanbidding (dmv meestal rituelen), waar men ook zijn moraal uithaalt. Men haalt vaak zingeving uit een religie. Bij een religie hoort ook een kerk, een plek die mensen creeeren om te kunnen aanbidden. Een opslagplaats van gedeelde universele beelden door verschillende culturen. Een soort plek van rust, meditatie en inzicht. Wat best inzicht in de eigen psyche zou kunnen geven, als je het los kan zien van alle dogma's. Maar ik denk dat sprookjes niet zozeer dogmatisch zijn. Misschien vroeger wel? ![]() Een sprookje is meestal een kort verhaal. Maar dat hoeft niet. Een religie bevat meestal een lang, doorlopend verhaal, waar een oppermacht steeds centraal staat. Men zoekt antwoorden op de 'waaroms' in het leven. Het kan troost bieden, wat een sprookje ook weer kan doen. Iedereen heeft een vorm van zekerheid nodig. Misschien zou je eurodisney de nieuwe kerk kunnen noemen? ![]() Of een kabouter Plop show..... ![]() http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html Alle nonreligieus peeps worden in één hokje gepropt ![]() [ Bericht 1% gewijzigd door heartz op 07-07-2011 10:45:09 ] | |
Haushofer | donderdag 7 juli 2011 @ 09:49 |
...waarom? Bepaal jij voor andere mensen hoe ze hun geloof zouden moeten ervaren? | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 10:23 |
Nee hoor, voor mijn part ervaren ze dit zoals ze willen en gebruiken ze de bijbel als een menu. En nu je toch zeer laat komt invallen als een hond in een kegelspel; het ging hem aanvankelijk om de bijbelgelovige en de bijbel. De oorspronkelijke discussie is al lang zoek. Kan me ook geen reet schelen. | |
Mathemaat | donderdag 7 juli 2011 @ 11:00 |
Kun je paar van de onjuist geverifieerde opnoemen? Dat klinkt eigenlijk best interessant ![]() | |
TerryStone | donderdag 7 juli 2011 @ 11:03 |
Het is toch opmerkelijk dat gelovigen het woord van god niet letterlijk nemen wanneer het niet goed uitkomt. | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 11:06 |
Er zijn zoveel 'gelovigen' . Spreek je nu voor iedere religieuze? ![]() | |
Mathemaat | donderdag 7 juli 2011 @ 11:07 |
Ik denk dat SingleCoil dezelfde problemen met atheïsten heeft als ik: de analogie tussen God en sprookje staat niet op zichzelf. | |
TerryStone | donderdag 7 juli 2011 @ 11:10 |
Je mag er in lezen wat je wil. | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 11:14 |
Dat heb ik gedaan. En nu stel ik je een vraag over jouw uitspraak ![]() Ik vraag jouw je uitspraak te verduidelijken. Als dat je teveel moeite kost, kan je dat ook gewoon zeggen. ![]() | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 11:18 |
Meen je dat nu écht dat dit best interessant is ? Dan kan ik je het boek van de joodse archeologen Finkelstein & Silberman " De Bijbel als mythe " warm aanbevelen. Staat bol van zulke zaken die niet met de bijbel overeen komen. En verder bronmateriaal met bosjes. Goed naslagwerk. | |
TerryStone | donderdag 7 juli 2011 @ 11:20 |
Er zijn gelovigen die hun heilige boeken letterlijk nemen, er zijn gelovigen die hun heilige boeken niet letterlijk nemen en er zijn gelovigen die hun heilige boeken gedeeltelijk niet letterlijk nemen. Die laatste 2 groepen vind ik opmerkelijk omdat het toch het woord van god is. | |
Oud_student | donderdag 7 juli 2011 @ 11:23 |
Vind ik wel een erg makkelijk standpunt. Een Christen zou zich toch minimaal aan de 10 geboden moeten proberen te houden, dat is al moeilijk genoeg. en als een Christen zich er niet aan houdt dan is er sprake van schuld. In de RK doe je dan een biecht en het is daarmee dan afgedaan, maar bij veel protestante geloven kan die schuld alleen door vergeving en genade worden afgedaan. Als ik me in een geloof nergens aan hoef te houden, dan kan ik mij ook Islamiet noemen. Trouwens dan zijn atheisten ook automatisch gelovigen. | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 11:24 |
Heb je die grafiek gezien die ik plaatste, heb je gezien hoeveel religieuzen er zijn onder de mensen? ![]() | |
Oud_student | donderdag 7 juli 2011 @ 11:27 |
De vergelijking van een geloof met een sprookje is onjuist en beledigend. Je kunt geloven wel vergelijken met levensbeschouwingen, zoals communisme, socialisme, nazisme, etc. | |
TerryStone | donderdag 7 juli 2011 @ 11:29 |
Ja en? Mijn opmerking was een reactie op de posts van ATON en Haushofer waarin het toch vrij duidelijk over de 3 grote religies ging. | |
TerryStone | donderdag 7 juli 2011 @ 11:30 |
Waarom is het onjuist en beledigend? | |
Oud_student | donderdag 7 juli 2011 @ 11:34 |
Een sprookje is een verhaal dat niet waar gebeurt is en vaak voor kinderen bedoeld. Een geloof is een levensbeschouwing, een verzameling leefregels en meer. Dus niet vergelijkbaar met een sprookje. Door deze vergelijking te maken kunnen gelovigen de indruk krijgen dat ze niet serieus genomen worden. | |
Mathemaat | donderdag 7 juli 2011 @ 11:35 |
En dus zelfbevestigend. | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 11:36 |
Om een voorbeeld te geven van het verkeerde idee dat men kan hebben over een 'type' mens heb ik een filmpje van Matisyahu voor jullie. Hij is Joods. En maakt joodse reggea muziek ![]() Ik weet niet hoor, maar moet ik dat 'apart' vinden ![]() | |
Oud_student | donderdag 7 juli 2011 @ 11:37 |
1+1=2 is ook zelfbevestigend | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 11:38 |
Ja zeker. Overigens is het 'bidden' ook een essentieel onderdeel van religie. [ Bericht 3% gewijzigd door heartz op 07-07-2011 11:47:55 ] | |
Mathemaat | donderdag 7 juli 2011 @ 11:38 |
Dat hebben we al besproken. Laten we nu niet nog een keer afgeleiden naar een wiskundig onderwerp XD. | |
Haushofer | donderdag 7 juli 2011 @ 11:38 |
Wat is het probleem dan? Een gelovige hoeft niks letterlijk te nemen. En ik denk dat onder wetenschappers deze houding ook op bepaalde punten moet worden gehanteerd, willen ze hun religieuze overtuigingen kunnen matchen met hun wetenschappelijke wereldbeeld. | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 11:59 |
Dan zijn het nog steeds veel mensen die onder die 3 vallen. Het blijft toch lastig om voor iedere religieuze te spreken? ![]() Misschien zou je aan de hand van een grafiek, die laat zien hoe precies deze 3 religies 'het bestaan van god' zien, meer verduidelijking kunnen krijgen... ![]() Maar dan zelfs nog zou ik persoonlijk niet iedere persoon met eenzelfde religie over 1 kam scheren. ![]() Verder heb je wat nu zegt ook niet echt duidelijk gemaakt in die post als reactie op Aton en Haushofer ![]() | |
Bramdecaviaeter | donderdag 7 juli 2011 @ 12:01 |
"Further, biblical minimalists hold that the twelve tribes of Israel were a later construction, the stories of King David and King Saul were modeled upon later Irano-Hellenistic examples, and that there is no archaeological evidence that the united kingdom of Israel, which the Bible says that David and Solomon ruled over an empire from the Euphrates to Eilath, ever existed." http://en.wikipedia.org/wiki/The_Bible_and_history Nu is wikipedia voor dit soort dingen eigenlijk geen hele goede bron maar ik heb het ook van historici en wat andere artikelen. | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 12:10 |
En wat doen we met dat ' geschiedenisboek / handleiding / verhaaltjes' wat ze De Bijbel noemen ? Hebben die andere ' levensbeschouwingen ' ook zo iets ? | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 12:16 |
1: In de bijbel staan ook zaken die zeker niet gebeurd zijn en sprookjes zijn ook voor ALLE leeftijden. Net zoals bij de meeste sprookjes ook levensbeschouwingen en leefregels inhouden. En minder bloederig. Confrontaties kunnen soms ontnuchterend werken. | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 12:18 |
Wou ik je net ook vragen ; Wat is het probleem ? | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 12:20 |
Ik ook. Vandaar mijn boek-suggestie. | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 12:23 |
Maar bidden in de zin van rituelen en meditatie is toch geen onderdeel van een sprookje? | |
Mathemaat | donderdag 7 juli 2011 @ 12:23 |
Wikipedia doet het wel. Alleen voor emotie geladen kwesties moet je Wikipedia niet gebruiken. Ik wil wel een kritische opmerking maken over de quote die je gegeven hebt. Stel dat de verenigde koninkrijk van Israël bestaan had. Wat zou dan de verenigde koninkrijk van Israël achtergelaten moeten hebben als archeologische vondst zodat we het bestaan konden bevestigen? Stel nu ook dat de verenigde koninkrijk van Israël niets daarvan heeft achtergelaten. Dan hoeft het niet te impliceren dat de verenigde koninkrijk van Israël niet heeft bestaan. Dus hebben we een stukje uit de bijbel niet onjuist geverifieerd. | |
Bramdecaviaeter | donderdag 7 juli 2011 @ 12:25 |
Klopt klopt, maar in die tijd was er wel schrift, zijn er heel veel andere volken geweest die ook schrift hadden, Het past dus niet in het plaatje. En een koninkrijk van Solomon zou wel sneller opgemerkt moeten worden. | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 12:50 |
Bidden hoort ook bij ' sprookjes ' en meditatie is geen geloofspunt. Nu gij weer. | |
P8 | donderdag 7 juli 2011 @ 12:51 |
Tvp. Op de telefoon is er nog geen topicvolgknop ![]() | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 12:56 |
Probleem: Archeologische vondsten zijn er wel degelijk gevonden en spreken dit wel degelijk tegen. ( bron: Finkelstein & Silberman ) | |
Mathemaat | donderdag 7 juli 2011 @ 12:58 |
Het zou ook kunnen dat de koninkrijk tekort heeft geduurd om iets achter te laten. | |
Mathemaat | donderdag 7 juli 2011 @ 12:58 |
Zoals? | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 13:03 |
Zeker zoals het beschreven is in de Bijbel. Alleen al de vraag vanwaar hij dit kapitaal vandaan haalde. Alle gebouwen ( arch. sites) aan Salomon toegeschreven zijn van latere datum ( 884-842 v.C. Omridische rijk ). | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 13:04 |
De zogezegde ' Salomon '-sites. ( Om er eentje te noemen ) | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 13:06 |
Of niet bestaan in die grootte om van tel geweest te zijn om opgemerkt te zijn door de omliggende koninkrijken. | |
SingleCoil | donderdag 7 juli 2011 @ 13:14 |
Alweer: wat doet er nu toe? De bijbel staat, als je die letterlijk zou nemen, vol met onwaarheden. Waarom is dat van belang? Ik zie je het alleen maar gebruiken in je fanatische pogingen het geloof onderuit te halen, heb je je wel eens afgevraagd waar dat fanatisme vandaan komt? In je jeugd veel met de priesters gespeeld? | |
Modus | donderdag 7 juli 2011 @ 13:18 |
En het bezwaar is wat precies? | |
TerryStone | donderdag 7 juli 2011 @ 13:26 |
Een geloof dat claimt DE waarheid te zijn, claimt superieure moraal in zich te hebben, dat opdringt/oplegt aan andersdenkenden en gebaseerd is op talloze onwaarheden is geen probleem voor je? Verdedig je religie omdat je zelf priester bent en bang bent je koorknaapjes kwijt te raken? | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 13:35 |
O, gaan we nu die toer op ? Misschien kan je beperkt bevattingsvermogen dit niet aan, maar we hebben het hier over geschiedenis en niet over geloof. Pech voor naïeve geesten die nog steeds denken dat de Bijbel een historisch verslag is. Voor mijn part geloof je nog in Sinterklaas en dat die alle jaren met de boot uit Spanje komt. Pech; hij is al een tijdje dood en was van Myra ( zoek het eens op : Myra ). | |
SingleCoil | donderdag 7 juli 2011 @ 13:47 |
Nee, we hebben het over de juistheid van informatie uit de bijbel. Draai toch niet altijd zo. Waarom zou je je er druk over maken, wat er in de bijbel staat, als je toch neit gelooft? Wat is je reden om uberhaupt te kijken wat er in de bijbel staat als je niet gelooft dat het het woord van God is, en je dat woord niet kunt lezen zonder te geloven? | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 14:27 |
En die is niet juist. Wat draai ik nu om ?? Kan je nog steeds geen onderscheid maken tussen geloof en wetenschap. Moet ik je dat ook al uitleggen ?? Ga ge me nu ook al vertellen dat God een leugenaar is ? Klopt niet wat er in de Bijbel staat. En als ik moet geloven dat dit God's woord is, kan ik hieruit besluiten dat God een leugenaar is, of aan het dementeren is, kan ook. Kan ook zijn dat er nog water uit je kop loopt. | |
SingleCoil | donderdag 7 juli 2011 @ 14:54 |
Rustig maar hoor, die priesters doen je niks meer. Denk ik ![]() Je kunt niet besluiten dat god een leugenaar is of aan het dementeren is, of de bijbel geschreven heeft, als je niet gelooft dat god bestaat. Dat is een irreele gedachte, lijkt me. | |
Modus | donderdag 7 juli 2011 @ 14:59 |
Ben je weer in een lastig doen om het lastig doen-bui? | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 15:10 |
Zie je wel dat je nog geen verschil kunt maken tussen religie en historie. Moeilijk he ? | |
SingleCoil | donderdag 7 juli 2011 @ 15:41 |
Kennelijk. Waarom jij dat vindt blijft vooralsnog onduidelijk, maar het lijkt me ook niet relevant. Wie klaagt over God en diens werken en daarnaast meent dat God niet bestaat zit in een catastrofaal denkproces. | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 16:21 |
Nogmaals, en nu zal ik het even spellen: De Bij-bel is géén his-to-rische ver-slag. Dit is een re-li-gieus/po-li-tiek pam-flet ten dien-ste van de Ju-dee-ërs op het eind van de ze-ven-de eeuw vóór Chris-tus. De Bij-bel is niet he-le-maal his-to-risch cor-rect. Heeft niks te ma-ken met het al dan niet ge-lo-ven in een god. Dat is dan weer re-li-gie. Heb jij nog wel een denkproces ? | |
Molurus | donderdag 7 juli 2011 @ 16:22 |
Jullie praten hier een beetje langs elkaar heen en dat komt de discussie niet bepaald ten goede. Het probleem is dat (ieg veel) gelovigen de bijbel zien als een autoriteit op zich. Het staat in de bijbel + de bijbel is het woord van god --> het is waar. Dat is vanzelfsprekend een zeer matige bewijsvoering voor wat je dan ook uit dat boek haalt. Maar je hebt volkomen gelijk: zonder onafhankelijke bevestiging van claims in de bijbel en/of een concreet bewijs dat de bijbel daadwerkelijk het woord van god is (een god die altijd de waarheid spreekt) doet het er eigenlijk heel weinig toe wat er in de bijbel staat. En dan nu weer concrete inhoudelijke discussie graag. ![]() | |
Bramdecaviaeter | donderdag 7 juli 2011 @ 16:39 |
Nouja er zijn nog velen gelovigen die wel willen dat je het letterlijk moet nemen en het aan je op willen dringen. Daarnaast hebben ze indirect nog grote invloed op je leven door koopzondagen, euthanasie en abortus in te perken. Maar als je het niet letterlijk neemt dan moet je het dus opvatten als een sprookje. Je les eruit trekken en de rode kapjes met rust laten. Misschien dat jij in jou opvatting andere mensen niet confronteert met je geloof kan goed zijn. Maar als je echt zo gelooft dien je toch anderen te informeren dat god bestaat om hun ook een kans op genade te geven? | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 16:52 |
Maar dan blijven we nog steeds met het feit zitten dat er zaken, personen en plaatsen in beschreven staan die historisch niet correct zijn. Daar kan men niet om heen. Men moet ook de vraag durven stellen wat de motivatie was deze verschillende manuscripten samen te voegen tot één boek. Nu weet men dat de joden een allegaartje is van semitische stammen zonder een culturele en religieuze voorgeschiedenis zoals de Egyptenaren, de Babyloniërs, de Perzen of de Assyriërs. Dit boek gaf hun die artificiële voorgeschiedenis en was bedoeld als binding tussen die verschillende stammen. Elk van die stammen bracht een deeltje aan. Men wou ook trots kunnen zijn op hun afkomst, en dit boek moest daar voor zorgen en een eenheid vormen tussen deze emigranten. Tot in de zevende eeuw voor C. bestond het ' joods gebied ' nog uit verschillende vazalstaatjes met hun eigen stamgoden en godsdiensten. Met de beste wil van de wereld kan ik daar moeilijk ' het woord gods ' in zien als ik dat in zijn historische context plaats. | |
SingleCoil | donderdag 7 juli 2011 @ 19:38 |
Ik heb geen geloof en vind het hele issue van het wel dan niet bestaan van god onbelangrijk. Ik snap dan ook niet waarom er hier weer velen zijn die het van belang vinden om uit te leggen dat de bijbel vol zit met historische onjuistheden enzo. Je gaat toch ook niet uitleggen dat een wolf helemaal geen huisje om kan blazen? Ik denk dat je daar naar jezelf duidelijk in moet zijn: Ofwel je neemt de bijbel serieus en doet dan ook serieus onderzoek naar de inhoud (en dat betekent wat mij betreft niet alleen proberen aan te wijzen wat er niet aan deugt, maar ook eens kijken wat er wel aan deugt), ofwel je neemt het niet serieus en ga er dan ook niet over lopen te zeuren. Dat heeft verder niets te maken met letterlijk of niet letterlijk nemen: als je niet gelooft zal de bijbel je ook niets kunnen vertellen, denk ik. Er is natuurlijk nog een derde mogelijkheid: je ontleent een stukje eigenwaarde aan je gevoel van superioriteit ten opzichte van gelovigen en wil dat maximaal profileren. Daar gaat dit topic geloof ik ook min of meer over, maar relibashende atheisten kunnen natuurlijk geen kans laten liggen om een topic ter meerdere eer en glorie van hun eigen ego te gebruiken. Een beetje duf, meestal. | |
M.rak | donderdag 7 juli 2011 @ 20:03 |
Als er mensen zouden zijn die zeggen dat dat het woord van god is, en wanneer er bijvoorbeeld politieke partijen zouden zijn die hun ideologie baseren op dat boek, dan denk ik dat er wel wat van gezegd wordt ja. Als gelovigen zeggen dat de bijbel het woord van god is, dan mag je niet zeggen dat er fouten in de bijbel staan? Alleen maar omdat je niet gelooft en dus niet serieus naar de bijbel zou kunnen kijken? Heb je er al eens bij nagedacht dat misschien niet alle atheïsten zo zijn? Dat ze niet allemaal zo fel zijn als bijvoorbeeld ATON? Je doet nu zelf precies wat je atheïsten verwijt, je profileert jezelf nu als iemand die het wel even beter weet dan alle atheïsten. | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 20:18 |
M.rak:Kan je me eens uitleggen wat zo ' fel ' is aan mijn houding ? Heb ik niet duidelijk genoeg gemaakt dat ik enkel de bijbel op zijn historisch waarheidsgehalte onder de loep neem en geen enkel geloofsstandpunt inneem ? Ik heb de indruk dat je me hierdoor onder de atheïsten gaat rangschikken, en dit blijkt toch niet uit mijn postings of wel ? | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 20:36 |
Ik bedoel: Bidden is meer een soort kenmerk van religie. Ik zie bidden niet als een kenmerk van een sprookje. Er kan een sprookje zijn waar in wordt gebeden, maar het is geen kenmerk van sprookjes. ![]() Wat bedoel je met meditatie is geen geloofspunt?? ![]() | |
M.rak | donderdag 7 juli 2011 @ 20:38 |
Het felle is vooral de manier van discussiëren, "Misschien kan je beperkt bevattingsvermogen dit niet aan" en "jij lult maar wat uit je nek" komt op mij nogal fel over. Het gaat er daarbij niet zozeer over of je al dan niet gelijk hebt, maar je manier van discussiëren komt nogal fel en ongenuanceerd over. Ik schaarde je inderdaad onder de atheïsten. Je hebt gelijk dat je nergens een geloofsstandpunt inneemt, het leek voor mij echter alsof je atheïst was. Wat is je geloofsstandpunt dan wel, als het niet atheïst is? Het lijkt wel alsof atheïst hier een soort scheldwoord is geworden... | |
heartz | donderdag 7 juli 2011 @ 20:52 |
Dat hoop ik niet ![]() | |
ATON | donderdag 7 juli 2011 @ 20:53 |
En hoe zou jij reageren op zoiets: Moet de laatste pagina's maar eens overlopen en letten op het geduld en de takt die ik behoud in een normale discussie, maar als men dan buiten de lijntjes gaat kleuren hoef ik dit niet te nemen. Dit is hier niet aan de orde en ga hier ook niet op in. Wat de gelovigen wel dwars zit is mijn goed onderbouwde historische/religieuze kennis. Men heeft geen moeite met welles-nietes postings, maar wél met vragen en antwoorden waar men geen weerwoord op heeft. Zelfs bij de moslimgelovigen staat nog steeds mijn vraag open: welke rol speelde Bahira in de koranverzen. Doodse stilte. Logisch dat men mij extra op de korrel neemt. | |
M.rak | donderdag 7 juli 2011 @ 22:17 |
Daar heb je een punt, maar ik merk ook in andere discussies dat je een redelijk felle toon hebt. Niet dat ik dat direct afkeur, maar het komt op mij soms een beetje bot over. Misschien ben ik daar de enige in, dat weet ik niet ![]() Ok, fair enough. | |
Mathemaat | donderdag 7 juli 2011 @ 22:22 |
Wat een vooruitgang is, als ik het mag vergelijken met jouw opmerking over Gabriel. | |
SingleCoil | donderdag 7 juli 2011 @ 22:45 |
![]() | |
Haushofer | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:10 |
Gevalletje slachtofferrol weer, ATON. 't Is inderdaad een onnodige en stomme opmerking van Singlecoil, maar je moet niet net doen alsof jij normaliter "tact" toepast in discussies ![]() | |
SingleCoil | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:11 |
Owh ja, nou heb ik het weer gedaan ![]() | |
Bramdecaviaeter | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:33 |
Dat komt omdat je bij dat sprookje het ook niet hoeft uit te leggen aan mensen dat dat niet echt is. Dat is waar, er staan misschien wat leuke gedichten in over tanden als een kudde schapen, haren als een veld met graan en borsten als antilopes. Maar daar blijft het dan bij voor een ongelovige. Natuurlijk zit er een boodschap in van naastenliefde die nog steeds relevant is. Maarja dat staat wel na een stuk ongelofelijk veel gruwelverhalen. Mja dat is wat je vaak ziet, het veranderd al snel in een platte discussie en wordt er niet meer geluisterd. De reden dat discussies zo fel oplopen is wel omdat gelovigen toch een flinke invloed op de omgeving uitoefenen. Lang niet elke christen heeft dat zo, maar dat is omdat er toch wel erg veel verschillende opvattingen uit 1 boek gehaald kunnen worden. | |
SpecialK | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:39 |
Ik denk dat SingleCoil zich net eventjes iets te wilt afzetten van de "andere atheïsten" en daarbij krampachtig de cliché analogieën totaal niet wil herkennen. Ik snap het wel. Als je 8000 keer leest dat religie een sprookje is dan word je daar baldadig van. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk ergens een kern van waarheid in zit. Ware het niet dat het een wat ongenuanceerd statement is. | |
Bramdecaviaeter | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:46 |
Hehe klopt op soortgelijke discussies op andere fora ben ik ook vaak tegen relibashers ingegaan omdat die toch minstens net zo vaak onzin verkondigen. | |
SingleCoil | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:50 |
@Bram: Ik denk dat je je ook af moet vragen of die opvatting en invloed nu rechtstreeks terug tevoeren zijn op het geloof en het boek,en ik denk eigenlijk dat dat maar een ondergeschikte rol speelt. Door de eeuwen heen hebben mensen geprobeert (en dat doen ze natuurlijk nog steeds) om macht op anderen uit te oefenen. En daarvoor wordt ieder instrument aangegrepen. Het geloof is daarbij een nuttig instrument gebleken, het geeft immers de mensen die met Bundel van Dogma's zwaait een stukje extra macht, geloofwaardigheid of positie in hun omgeving. Maar die Bundel is natuurlijk niet aan gelovigen voorbehouden. Het maakt niet zo veel uit of je nu met de Bijbel, De Bhagavat-gita, het Rode Boekje of Mein Kampf (excuse the godwin) zwaait: het gaat uiteindelijk om de macht die je je daarmee over anderen verwerft. De afstand tussen Dogma en "morele juistheid" is daarbij ook niet zo groot, en ook mensen die zich niet zo heel sterk met een Bundel profileren, maar zich op andere Dogma's beroepen vertonen toch wel vaak een vergelijkbaar gedrag. Ik refereer daarbij maar even aan de discussie rondom "Onverdoofd slachten", waarbij een groot deel van de bevolking op basis van het dogma rondom "Diervriendelijkheid" menen hun macht aan te mogen wenden om andere hun regeltjes op te leggen. Het is van alle tijd en het gaat ook nooit weg. Op dit moment is atheisme een kennelijk populaire stroming, en dus zie je dat op basis van atheistische dogma's mensen weer hun wil aan anderen op willen leggen, zoals het afschaffen van de zondagsrust of het recht op godsdienstvrijheid in de Grondwet. Jammer, maar zo zijn wij nueenmaal. | |
SpecialK | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:52 |
Verreweg de meeste mensen zullen ergens iets niet begrepen hebben als ze iets aanvallen. Dit is het internet dus de mensen die een sterke ongenuanceerde mening hebben krijgen per definitie meer 'podiumtijd'. Ik denk dat het gezond is om te beseffen dat voor elke schreeuwlelijkerd er ook weer iemand is die gewoon stilletjes toekijkt en een genuanceerdere mening er op na houdt. Niet alle atheïsten zijn pubers die tegen de "gevestigde orde" (voor zover je daar in Nederland echt van kan spreken) aantrappen. Interne kritiek kan overigens geen kwaad. Daar niet van. | |
ATON | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:54 |
Kijk, daar hebben we Haushofer weer. Ik dacht al, waar blijft ie nou. Ook een goede morgen. Wel raar dat men hier meer oog heeft voor de verpakking dan voor de inhoud niet ? Is dit een lokaal verschijnsel ? | |
Murvgeslagen | vrijdag 8 juli 2011 @ 09:54 |
En daar maak jij je niet schuldig aan met deze opmerking? | |
SpecialK | vrijdag 8 juli 2011 @ 10:01 |
Muah. Is het een vuig dogma als ik mij persoonlijk al jaren kapot erger aan het feit dat ik als hardwerkend belasting betalend lid van deze maatschappij maar 1 dag in de week de tijd krijg om naar elektronica / kleding / etc. winkels te gaan. En dan precies op de dag dat ik het langst uitslaap omdat ik kapot ben van het voorgenoemde werken. Terwijl in sommige andere steden in de wereld de winkels 24/7 open zijn. Ik neem aan dat ik ook recht heb om een mening te hebben over de gang van zaken in dit land? Waarom is dit een dogma in jouw ogen? Volgens mij wil niemand hier vrijheid van godsdienst echt afschaffen (behalve dan een paar slechte trolls). Het gaat echter om die overdreven specificatie van godsdienst. Alsof het iets is wat extra bijzonder is. Wat meer bescherming nodig heeft dan al het andere. Dat is onzinnig. Ik denk dat je achterliggende redenen voor bepaalde standpunten niet zo goed mee krijgt dat je je hier zo hevig tegen verzet. |