Ik bevind mij in goed gezelschap.quote:44 procent van hoogleraren noemt zich atheïst
Van alle hoogleraren in Nederland noemt 44 procent zich atheïst. Het percentage atheïsten onder de totale Nederlandse bevolking is 14 procent. Dat blijkt uit onderzoek van christelijke discussieplatform ForumC naar de invloed van levensbeschouwing op wetenschap. Het onderzoek werd vandaag gepubliceerd.
De meeste niet-gelovige hoogleraren zijn te vinden in de vakgroep biologie. Gelovige wetenschappers houden zich vooral bezig met filosofie en vanzelfsprekend met theologie.
Het percentage Nederlanders dat gelooft 'dat er meer is tussen hemel en aarde' is met 36 procent opvallend hoger dan de 5 procent van de hoogleraren dat zich ietsist noemt.
Weinig of geen ruimte
Driekwart van de hoogleraren vindt dat binnen de wetenschap weinig tot geen ruimte mag zijn voor theïstische veronderstellingen, of wel het geloof in een of meerdere goden. Van alle respondenten neemt 20 procent een theïstische collega minder serieus. 64 procent van de hoogleraren zegt spanning of zelfs een conflict te ervaren tussen het geloof in een god en de wetenschap.
Van de 6000 in Nederland werkzame hoogleraren vulde 33 procent het vragenformulier van ForumC in.
Wel...een wiskundige zou daar nog heel wat over kunnen zeggen. Ik zag in de boekenkast van mijn vader een boek met de veelzeggende titel "De consequenties van 1=1"quote:Op zaterdag 2 juli 2011 11:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Is wiskunde niet de enige wetenschap die uitgaat van a priori synthetische stellingen? 1+1=2, en dat is het altijd en overal. De hele wiskunde is daarop gebaseerd.
Troll 1quote:
En daarachteraan meteen troll 2quote:Op zaterdag 2 juli 2011 15:49 schreef djgrasveld het volgende:
In welke zin is Atheïsme voor jou bepalend geweest voor jou levensstijl TS?
Tevens, atheïsme
Geen postzegels verzamelen is ook een hobbyquote:
En zo zijn er ook biologen en geologen die de evolutietheorie verwerpen...quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:00 schreef SpecialK het volgende:
Ik vind het toch een raar feit dat vooral gelovige hoogleraren zich bezig houden met filosofie. Je zou toch zeggen dat dat eeuwig "alles in twijfel trekkende" karakter van de filosofie toch wel wat cognitieve dissonantie zou brengen.
Dat is toch echt maar een klein percentage, de meeste gelovigen hebben evolutietheorie gewoon meegenomen in hun geloof.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:44 schreef heggeschaarbarbaar het volgende:
En zo zijn er ook biologen en geologen die de evolutietheorie verwerpen...
Hoe weet je dat?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:35 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Dat is toch echt maar een klein percentage, de meeste gelovigen hebben evolutietheorie gewoon meegenomen in hun geloof.
Ik bedoel biologen en geografen die gelovig zijn. In dat vakgebied kun je evolutie niet negeren.quote:
filosofie en theologiequote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:00 schreef SpecialK het volgende:
Ik vind het toch een raar feit dat vooral gelovige hoogleraren zich bezig houden met filosofie. Je zou toch zeggen dat dat eeuwig "alles in twijfel trekkende" karakter van de filosofie toch wel wat cognitieve dissonantie zou brengen.
Je hoeft er ook niet in te geloven.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 18:19 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
Ik bedoel biologen en geografen die gelovig zijn. In dat vakgebied kun je evolutie niet negeren.
"Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution" – Theodosius Dobzhansky(1973)
In evolutie? Dan kun je het vak biologie niet goed beoefenen. Okee je zult er weinig last van hebben bij alleen de beschrijvende onderzoeksgroepen. Maar voor de rest wordt je er overal mee geconfronteerd en wordt er verwacht dingen in een evolutionair perspectief te plaatsen.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:11 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Je hoeft er ook niet in te geloven.
Nederlandse neiging tot compromis zal dat zijnquote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:31 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
compleet artikel hier: http://www.forumc.nl/inde(...)&view=article&id=223
Opvallend is ook het verschil in het ‘ietsisme' (er is meer tussen hemel en aarde): 36% van de doorsnee Nederlandse bevolking noemt zichzelf ietsist.
onderzoek onder hoogleraren niet wetenschappersquote:Op zaterdag 2 juli 2011 19:54 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
Ook een beetje vreemd om een theoloog wetenschapper te noemen, het zijn wel academici maar echt wetenschapper?
Je hoeft niet in evolutie te geloven om processen in een evolutionair perspectief te plaatsen. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden als biologen minder vaak processen in een evolutionair perspectief zouden plaatsen, want af en toe komt het geforceerd over.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:19 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]
In evolutie? Dan kun je het vak biologie niet goed beoefenen. Okee je zult er weinig last van hebben bij alleen de beschrijvende onderzoeksgroepen. Maar voor de rest wordt je er overal mee geconfronteerd en wordt er verwacht dingen in een evolutionair perspectief te plaatsen.
Natuurlijk steunt wetenschap op kritiek maar de basis van de evolutieleer is simpele logica. Dat is hetzelfde als kritiek op 1+1=2
of de doelgroep van een tijdschrift als hapinez en het publiek van het zesde zintuig en charquote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederlandse neiging tot compromis zal dat zijn
Of het zijn de hoogleraren die sneller geneigd zijn om zichzelf atheïst te noemen, omdat het geloofwaardiger (chiquer) overkomt dan ietsist.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 20:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nederlandse neiging tot compromis zal dat zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |