Nope. Bizar eigenlijk.quote:Op zondag 2 oktober 2011 18:32 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Kun je überhaupt een maatschappij hebben die dat niet doet?
Nog niet, is een beter antwoord.quote:Op zondag 2 oktober 2011 18:34 schreef Gray het volgende:
Nope. Bizar eigenlijk.
Rare soort; de mens.
Is het niet inherent aan het idee van een samenleving dat individuele vrijheden opgegeven moeten worden voor de voordelen van een maatschappij? Ik zie niet hoe je een maatschappij i.p.v. een collectie individuen kunt hebben zonder dat soort individuele vrijheden op te moeten geven.quote:
Ik voel me niet vrij als ik weet dat ik vrijheden van een ander belemmer.quote:Op zondag 2 oktober 2011 20:22 schreef oompaloompa het volgende:
Is het niet inherent aan het idee van een samenleving dat individuele vrijheden opgegeven moeten worden voor de voordelen van een maatschappij? Ik zie niet hoe je een maatschappij i.p.v. een collectie individuen kunt hebben zonder dat soort individuele vrijheden op te moeten geven.
Jij wel, anderen niet, de vraag blijft dus onbeantwoord...quote:Op zondag 2 oktober 2011 20:41 schreef Loppe het volgende:
[..]
Ik voel me niet vrij als ik weet dat ik vrijheden van een ander belemmer.
De mens is nu eenmaal zeer gehecht aan het materiële, als ze eens inzien dat dit net nou hun vrijheid beperkt...quote:Op zondag 2 oktober 2011 20:46 schreef oompaloompa het volgende:
Jij wel, anderen niet, de vraag blijft dus onbeantwoord...
quote:Op zondag 2 oktober 2011 21:02 schreef Loppe het volgende:
[..]
De mens is nu eenmaal zeer gehecht aan het materiële, als ze eens inzien dat dit net nou hun vrijheid beperkt...
Hoe zien jullie dan een maatschappij? Ik kan namelijk niet zien hoe het mogelijk is een maatschappij te hebben die tevens individuele vrijheden niet inperkt, ligt nogal in de definitie van maatschappij dat bepaalde vrijheden ingeperkt worden, daar is het een maatschappij voor...quote:
Daar zou ik eens goed over na moeten denken. Al denk ik dat ik zelf niet in staat ben hier een passend antwoord op te geven. Ik laat het even doorsudderen op de achtergrond.quote:Op zondag 2 oktober 2011 22:08 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
[..]
Hoe zien jullie dan een maatschappij? Ik kan namelijk niet zien hoe het mogelijk is een maatschappij te hebben die tevens individuele vrijheden niet inperkt, ligt nogal in de definitie van maatschappij dat bepaalde vrijheden ingeperkt worden, daar is het een maatschappij voor...
Goede vraag, ik heb het hier specifiek over individuele vrijheid, ik denk de mogelijkheid zelf te beslissen wat je doet.quote:Op zondag 2 oktober 2011 22:22 schreef Gray het volgende:
[..]
Daar zou ik eens goed over na moeten denken. Al denk ik dat ik zelf niet in staat ben hier een passend antwoord op te geven. Ik laat het even doorsudderen op de achtergrond.
Overigens, hoe definieer je hier 'vrijheid'?
Eén waar men zich meer verantwoordelijk voelt voor het leven om zich heen.quote:Op zondag 2 oktober 2011 22:08 schreef oompaloompa het volgende:
Hoe zien jullie dan een maatschappij? Ik kan namelijk niet zien hoe het mogelijk is een maatschappij te hebben die tevens individuele vrijheden niet inperkt, ligt nogal in de definitie van maatschappij dat bepaalde vrijheden ingeperkt worden, daar is het een maatschappij voor...
Is die verantwoordelijkheid niet al een inperking van individuele vrijheid? Zolang we niet in een maatschappij zitten hoef ik me niet voor jou te interesseren, juist door een maatschappij te vormen wordt ik beperkt in mijn mogelijke acties jegens jou...quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:47 schreef Loppe het volgende:
[..]
Eén waar men zich meer verantwoordelijk voelt voor het leven om zich heen.
Euhm.. in welke wereld leef jij?quote:Op maandag 3 oktober 2011 10:55 schreef oompaloompa het volgende:
Is die verantwoordelijkheid niet al een inperking van individuele vrijheid? Zolang we niet in een maatschappij zitten hoef ik me niet voor jou te interesseren, juist door een maatschappij te vormen wordt ik beperkt in mijn mogelijke acties jegens jou...
Het gaat over de abstracte vraag of een maatschappij niet per definitie de individuele vrijheden beperkt, zolang wij in geen enkele vorm een community zijn hoef ik op geen enkele wijze rekening met je te houden. Als we samen bij dezelfde stam zouden horen wel maar een stam is een community..quote:
Ja ok. Stam = mensheid, verblijfplaats = wereld.quote:Op maandag 3 oktober 2011 11:26 schreef oompaloompa het volgende:
Het gaat over de abstracte vraag of een maatschappij niet per definitie de individuele vrijheden beperkt, zolang wij in geen enkele vorm een community zijn hoef ik op geen enkele wijze rekening met je te houden. Als we samen bij dezelfde stam zouden horen wel maar een stam is een community..
Tof, bedankt voor de tip ga hem binnenkort bekijkenquote:Op maandag 17 oktober 2011 09:59 schreef Ryan3 het volgende:
http://tegenlicht.vpro.nl(...)money-and-speed.html
Interessante docu die aansluit op dit topic.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |