Waarom heb ik zo'n moeite dit te geloven?quote:Op maandag 12 september 2011 17:46 schreef oompaloompa het volgende:
Adam Curtis & Zizek, 2 van mijn favoriete video-tijdsverdrijven. Wat een heerlijke thread verheug me er nu al op hem vanavond rustig te kunnen lezen!
Geen idee?quote:Op maandag 12 september 2011 18:00 schreef dadgad het volgende:
[..]
Waarom heb ik zo'n moeite dit te geloven?
Ok, dat kan. Waarom gedroeg je je dan zo als een irritante knip en plakster?quote:Op maandag 12 september 2011 18:03 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Geen idee?
Ik heb het hier al veel vaker over Curtis gehad en als je mijn goodreads profiel of boekenkast zou kunnen bekijken zou je zien dat ik dit jaar alleen al 3 boeken van Zizek heb gelezen
?quote:Op maandag 12 september 2011 18:05 schreef dadgad het volgende:
[..]
Ok, dat kan. Waarom gedroeg je je dan zo als een irritante knip en plakster?
Ja gewoon elke site die je tegenkwam gebruiken om een ander te debunken. Debunken om het debunken.quote:
Ik mis totaal de relevantie t.o.v. dit onderwerp?quote:Op maandag 12 september 2011 18:06 schreef dadgad het volgende:
[..]
Ja gewoon elke site die je tegenkwam gebruiken om een ander te debunken. Debunken om het debunken.
haha! Volkomen verbrijzeld. Maar laten we maar ophouden. Dit is mijn lievelingstopic, zonde om verder te gaan. Mijn excuses fledderjon!quote:Op maandag 12 september 2011 18:07 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik mis totaal de relevantie t.o.v. dit onderwerp?
Heb ik je ooit op je teentjes getrapt toen je onzin aan het verkondigen was of zo?
Hey Oompa's back! We hebben je gemist....quote:Op maandag 12 september 2011 18:07 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik mis totaal de relevantie t.o.v. dit onderwerp?
Heb ik je ooit op je teentjes getrapt toen je onzin aan het verkondigen was of zo?
nevermindquote:Op maandag 12 september 2011 18:54 schreef Hoppahoppa het volgende:
[..]
Hey Oompa's back! We hebben je gemist....
Ennuh Dadgad, niet bitchen tegen Oompa. Één van de weinige met verstand hier.
Ik ga dat artikeltje later nog even aflezen (overigens wist ik niet dat Skilling zo zwaar gestraft is); maar waarom haal je Zizek hier bij precies?quote:Op maandag 12 september 2011 22:06 schreef oompaloompa het volgende:
Overigens wat wel leuk aansluit bij de vorige pagina waar het kort ging over Huxleys "overspoeling aan informatie" is de volgende column van Malcolm Gladwell over open secrets: http://www.gladwell.com/2007/2007_01_08_a_secrets.html
Geheimen die alleen een geheim zijn omdat ze in zo ontzettend veel informatie embedded zijn dat niemand ooit de werkelijkheid nog goed uit kan zoeken.
En omdat ik dit keer kan bewijzen niet te liegen zonder foto's van mezelf te hoeven posten en klein fotootje van een stukje van mn boekenkast
[ afbeelding ]
Interessant idd en iets wat ik ook wel opmerkelijk vind. De burgers laten zich bijna als makke schapen naar de slachtbanken vervoeren: bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. De economie groeit het afgelopen minder hard dan gebudgetteerd en dus meer bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. Andere ideeën zijn er niet. Ook de economie lijkt tegenwoordig een harde wetenschap geworden te zijn. Een machine; als je maar genoeg bezuinigt dan gaat het straks beter.quote:Op woensdag 14 september 2011 00:04 schreef Clondijk het volgende:
Allereerst wil ik zeggen, een mooie thread! Ook ik volg Zizek en Curtis al enkele jaren, en het heeft mijn kijk op de wereld af en toe positief weten te veranderen.
Verder zag ik dat AC iet's nieuws had gepost ( en een vrij grote post imho). Op het eerste gezicht lijkt het zeer de moeite van het klikken waard! http://www.bbc.co.uk/blog(...)e_curse_of_tina.html
Inleiding:
The guiding idea at the heart of today's political system is freedom of choice. The belief that if you apply the ideals of the free market to all sorts of areas in society, people will be liberated from the dead hand of government. The wants and desires of individuals then become the primary motor of society.
But this has led to a very peculiar paradox. In politics today we have no choice at all. Quite simply There Is No Alternative.
That was fine when the system was working well. But since 2008 there has been a rolling economic crisis, and the system increasingly seems unable to rescue itself. You would expect that in response to such a crisis new, alternative ideas would emerge. But this hasn't happened.
Nobody - not just from the left, but from anywhere - has come forward and tried to grab the public imagination with a vision of a different way to organise and manage society.
It's a bit odd - and I thought I would tell a number of stories about why we find it impossible to imagine any alternative. Why we have become so possessed by the ideology of our age that we cannot think outside it.
Fijne post. Heb het nog niet helemaal gelezen, ga ik eens lekker onder werktijd doenquote:Op woensdag 14 september 2011 00:04 schreef Clondijk het volgende:
Allereerst wil ik zeggen, een mooie thread! Ook ik volg Zizek en Curtis al enkele jaren, en het heeft mijn kijk op de wereld af en toe positief weten te veranderen.
Verder zag ik dat AC iet's nieuws had gepost ( en een vrij grote post imho). Op het eerste gezicht lijkt het zeer de moeite van het klikken waard! http://www.bbc.co.uk/blog(...)e_curse_of_tina.html
Inleiding:
The guiding idea at the heart of today's political system is freedom of choice. The belief that if you apply the ideals of the free market to all sorts of areas in society, people will be liberated from the dead hand of government. The wants and desires of individuals then become the primary motor of society.
But this has led to a very peculiar paradox. In politics today we have no choice at all. Quite simply There Is No Alternative.
That was fine when the system was working well. But since 2008 there has been a rolling economic crisis, and the system increasingly seems unable to rescue itself. You would expect that in response to such a crisis new, alternative ideas would emerge. But this hasn't happened.
Nobody - not just from the left, but from anywhere - has come forward and tried to grab the public imagination with a vision of a different way to organise and manage society.
It's a bit odd - and I thought I would tell a number of stories about why we find it impossible to imagine any alternative. Why we have become so possessed by the ideology of our age that we cannot think outside it.
Oh nee dat was voor eerder omdat er gezegd werd dat men twijfelde of wat ik zei ook echt was. Het gaat in de eerdere paginas over Zizek...quote:Op woensdag 14 september 2011 00:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik ga dat artikeltje later nog even aflezen (overigens wist ik niet dat Skilling zo zwaar gestraft is); maar waarom haal je Zizek hier bij precies?
Het vreemde is ook dat de economische theorien waar de overheid mee werkt volledig achterhaald zijn op veel gebieden... Ik ben ooit op een soort dag voor de overheid geweest over behavioral economics / economische psychologie waar echt de bikkels uit dat vakgebied waren (Cialdini, Richard Tayler, Barry Schwarz, etc). Die mannen zijn echt enorme bazen en legden een hele dag uit aan de hand van onnoemelijk veel data, experimenten etc. hoe je als overheid een aantal zaken kunt verbeteren. De uiteindelijke reactie was dat dat onderzoek allemaal met Amerikanen waren en dat ze dachten dat het hier anders zou zijn... Niet eens inhoudelijk over nagedacht. Dat was echt een enorme deceptie...quote:Op woensdag 14 september 2011 00:36 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Interessant idd en iets wat ik ook wel opmerkelijk vind. De burgers laten zich bijna als makke schapen naar de slachtbanken vervoeren: bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. De economie groeit het afgelopen minder hard dan gebudgetteerd en dus meer bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. Andere ideeën zijn er niet. Ook de economie lijkt tegenwoordig een harde wetenschap geworden te zijn. Een machine; als je maar genoeg bezuinigt dan gaat het straks beter.
Ik zag een docu van de week, van Tegenlicht, waarin Zizek (" het denkbeest uit Ljubljana") uitgenodigd werd om op allerlei actuele zaken commentaar te geven (de economische crisis, het kapitalisme, Afghanistan), maar hij schijnt te 'denkbeesten' dat er maar twee soorten toekomst in het verschiet liggen: of een soort authoritarian capitalism, zoals de Chinese communistische partij hanteert, of een Berlusconi-achtige nep-democratie... tenzij het communisme weer wordt heruitgevonden...quote:Op woensdag 14 september 2011 08:17 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Fijne post. Heb het nog niet helemaal gelezen, ga ik eens lekker onder werktijd doen
Grappige is dat Curtis de situatie analyseerd dat we geen keuze hebben, er is niemand om op te stemmen en dat we dit als gemis ervaren terwijk Zizek in first as tragedy... juist ongeveer het tegenovergestelde beweert. We hebben geen keuzen maar willen eigenlijk ook helemaal geen keuze. Wat dat betreft ga ik eerder met Zizek mee, we doen allemaal net alsof we veel keuze willen want keuze is goed, maar daadwerkelijke keuze is beangstigend, het geeft je een verantwoordelijkheid die mensen volgens mij eigenlijk helemaal nooit willen. Je ziet dat heel vaak, bijvoorbeeld na de aanpassing van de zorgverzekeringen, Dat zou goed zijn omdat mensen dan keuze hebben, wat er gebeurt is dat mensen inert blijven en niets doen. Zelfde met pensioenen n de US, te veel keuze en mensen doen helemaal niks en zijn uiteindelijk de zak.
[..]
Oh nee dat was voor eerder omdat er gezegd werd dat men twijfelde of wat ik zei ook echt was. Het gaat in de eerdere paginas over Zizek...
Zizek is een beetje een trol maar wel een slimme. Hij roept vaak dingen waar je het bijna niet eens mee kunt zijn maar dwingt je tegelijkertijd wel om te proberen te formuleren waarom je het niet met hem eens bent. Of dat is in ieder geval hoe ik het ervaar... Juist die dingen waar je in het begin niet goed van weet wat je er van moet denken zijn dingen die er op termijn voor zorgen dat je eigen beeld duidelijker wordt.quote:Op maandag 26 september 2011 09:59 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ik zag een docu van de week, van Tegenlicht, waarin Zizek (" het denkbeest uit Ljubljana") uitgenodigd werd om op allerlei actuele zaken commentaar te geven (de economische crisis, het kapitalisme, Afghanistan), maar hij schijnt te 'denkbeesten' dat er maar twee soorten toekomst in het verschiet liggen: of een soort authoritarian capitalism, zoals de Chinese communistische partij hanteert, of een Berlusconi-achtige nep-democratie... tenzij het communisme weer wordt heruitgevonden....
Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken...
Staat daar ook nog iets in over de agressiviteit van de 'beschaving' als geheel?quote:Op zondag 2 oktober 2011 13:24 schreef oompaloompa het volgende:
Zou er een manier zijn deze thread aan de ene kant breder en dus meer bruikbaar te maken maar tegelijkertijd de kwaliteit er van te behouden?
Voor de rest heb ik niks te melden dan de mooie quote op de voorkant van mijn boek:
Civilization overcomes the dangerous aggressivity of the individual, by weakening him, disarming him and setting up an internal authority to watch over him, like a garrison in a conquered town.
Jazeker!quote:Op zondag 2 oktober 2011 16:43 schreef Gray het volgende:
[..]
Staat daar ook nog iets in over de agressiviteit van de 'beschaving' als geheel?
Ik doelde er meer op dat een maatschappij die agressie ondersteunt, initieert of toelaat, wat mji betreft helemaal geen beschaving genoemd mag worden.quote:Op zondag 2 oktober 2011 17:47 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Jazeker!
Nou ja ligt er aan hoe je het bedoelt..
Bedoel je het als de onderdrukkende macht van "de beschaving" want dat zit eigenlijk al in de quote, of als individuele agressie en hoe die relateert tot de beschaving want die zit ook al in de quote
quote:“The end of the human race will be that it will eventually die of civilization.”
quote:“You can't say civilization don't advance... in every war they kill you in a new way.”
quote:“The gross heathenism of civilization has generally destroyed nature, and poetry, and all that is spiritual.”
quote:“Nations have recently been led to borrow billions for war; no nation has ever borrowed largely for education... no nation is rich enough to pay for both war and civilization. We must make our choice; we cannot have both.”
quote:“Civilization is just a slow process of learning to be kind”
quote:“My idea of our civilization is that it is a shoddy, poor thing and full of cruelties, vanities, arrogances, meannesses and hypocrisies”
quote:“The true civilization is where every man gives to every other every right that he claims for himself”
Kun je überhaupt een maatschappij hebben die dat niet doet?quote:Op zondag 2 oktober 2011 18:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik doelde er meer op dat een maatschappij die agressie ondersteunt, initieert of toelaat, wat mji betreft helemaal geen beschaving genoemd mag worden.
Aantal leuke quotes hierover:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |