Ahh, ik begon net nieuwe dingen te leren in dat laatste filmpje, houdt het op!quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:58 schreef Fledderjon het volgende:
Wederom Slavoj Zizek - maar dit maar over de 'common sense' invulling van 'Natuur' in oppositie tot onszelf. Sluit ook heel duidelijk aan bij de analyses van Adam Curtis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@ Grayquote:
Tegenlicht confronteert het denkbeest uit Ljubljana met fragmenten uit komende- uitzendingen en vraagt hem de agenda voor 2010 te duiden.
De Elvis van de cultuurtheorie is maar één van de vele bijnamen die de Sloveense filosoof Slavoj Zi¸ek zich inmiddels heeft verworven. Hij dankt zijn reputatie aan zijn polemische stijl en duizelingwekkende optredens, waarin hij onder meer met gebruik van de moderne beeldcultuur het moderne kapitalisme genadeloos analyseert.
Bij een recent optreden in Nederland eindigde Slavoj Zi¸ek zijn provocerende en geestige optreden met de zin: 'So yes, we communists are back!' Het is, ondanks de vaak grillige aanvliegroute, de plek waar de Sloveense filosoof altijd uitkomt: het huidige kapitalistische systeem, dat na de Koude Oorlog probleemloos over de wereld zou worden uitgerold, is niet houdbaar. En we staan aan de vooravond van grote problemen die om grote oplossingen vragen: klimaat, armoede, migratie.
Wat er nog van links over is, heeft zich laten inkapselen in de westerse liberale democratie en durft niet meer met radicale oplossingen te komen. Zi¸ek wel. Vandaar dat de Tegenlichtredactie besloot om hem aan het begin van het jaar te bombarderen met beelden uit recente en komende uitzendingen rond vier grote themas: de economische crisis, de ecologische crisis, de veiligheidscrisis en de crisis van de democratie. En eigenlijk is er maar één vraag die vervolgens aan de Elvis van de cultuurtheorie gesteld hoeft te worden: 'Mr. Slavoj Zi¸ek, Wat te doen?'
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voor wie er écht zin in heeft; hier de documentaire Zizek! - "an unforgettable lesson in philosophy and a compelling portrait of an intellectual maverick."quote:"Zizek!" is a feature documentary exploring the eccentric personality and esoteric work of the "wild man of theory": the eminent Slovenian philosopher Slavoj Zizek.
American/Canadian documentary film directed by Astra Taylor. Its subject is philosopher and psychoanalyst Slavoj ´i¸ek, a prolific author and former candidate for the Presidency of Slovenia in the Council of Presidents of Yugoslavia.
Slavoj ´i¸ek (pronounced [slavoj ik]; born 21 March 1949) is a Slovenian continental philosopher and critical theorist working in the traditions of Hegelianism, Marxism and Lacanian psychoanalysis. He has made contributions to political theory, film theory, and theoretical psychoanalysis.
´i¸ek uses examples from popular culture to explain the theory of Jacques Lacan and uses Lacanian psychoanalysis, Hegelian philosophy and Marxist economic criticism to interpret and speak extensively on immediately current social phenomena, including the current ongoing global financial crisis. In a 2008 interview with Amy Goodman on the New York City radio show Democracy Now! he described himself as a "communist in a qualified sense," and in another appearance on the show in October 2009 he described himself as a "radical leftist".´i¸ek is widely acknowledged as one of the foremost intellectuals of the radical left.
[ Bericht 43% gewijzigd door Fledderjon op 10-08-2011 19:59:29 ]I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
Haha maak je toch niet zoveel zorgen Dadgad! Een beetje dynamiek in een topic kan geen kwaad toch? Eigenlijk is het toch ook onmogelijk om over één bepaalde abstractie te praten? Elk bericht in dit topic is wel op de een of andere manier naar de op terug te leiden, geen probleem dus:)quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:11 schreef dadgad het volgende:
oh nee fledderjon wat doe je nu!? Nog meer onderwerpen! S.O.S deze lezer slaat op tilt
Ok, ik hou me stilquote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:55 schreef Fledderjon het volgende:
[..]
Haha maak je toch niet zoveel zorgen Dadgad! Een beetje dynamiek in een topic kan geen kwaad toch? Eigenlijk is het toch ook onmogelijk om over één bepaalde abstractie te praten? Elk bericht in dit topic is wel op de een of andere manier naar de op terug te leiden, geen probleem dus:)
Liever niet! Ben wel erg benieuwd of je ideeën over iets als 'de natuur' en onze positie als mens daarin verandert zijn gedurende dit topicquote:
quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 23:24 schreef Fledderjon het volgende:
@ Gray - Is onderdeel van deze:
Enjoy!
http://tegenlicht.vpro.nl(...)ns-slavoj-zizek.html
(vanaf 19 min begint het thema en op 21 min start het eerder geposte fragment)
[..]
@ GrayDank je, dank je.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het leuke aan een topic dat zich richt op ideologie is dat vrijwel elk onderwerp valt te koppelen aan ideologie.quote:![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daar dit forum zijn naam ontleend aan dit boek, gebeurt er iets opmerkelijks wat in andere fora vaak niet het geval is – het is van binnen vele male groter dan van buiten! Dat mag je letterlijk nemen of even overheen lezen – maar het komt er simpelweg op neer dat potentiële topics in dit forum in principe niet begrenst zijn in hun reikwijdte. In wezen is zo'n terrein als 'conspiracy theory' er slecht een onderdeel van – maar evengoed zouden filosofie, politiek en wetenschap hier uitgebreid besproken moeten worden. Al was het alleen al om sommige van de meer polariserende theorieën van het nodige tegengas te voorzien.
Maar waar het mij nog méér om gaat is dat veel mensen passief zijn geworden – en dan heb ik het over de huidige generaties. Hoewel iedereen graag dweept met hoe 'kritisch' zij wel niet denken, zie je maar weinig mensen een affirmatieve, actieve positie innemen. Dit forum heeft een spoor aan 'gekleurde' informatie achtergelaten die rechtstreeks doorwerkt als een ideologische motor voor een zeer fatalistische filosofie.
Enerzijds heb je de theologische dogma's die aansturen op een onvermijdelijke 'apocalyps', het einde van de wereld in een epische strijd tussen goed en kwaad. Deze bieden je vervolgens wel een mogelijke uitweg in de vorm van 'goddelijke redding' – maar alleen door een complete overgave aan religie. Dit is afwachtend en strookt wat mij betreft niet met de ontwikkeling van onze moderne wetenschap en filosofie.
Dan zou je vervolgens uit komen op een mix tussen eerder genoemde 'theologische' oppositie tussen goed en kwaad, een verabsolutering en een tot het uiterste doordenken van deze twee concepten – en een zekere (mis)interpretatie van wetenschappelijke principes. Belangrijkste consequentie van het eerste is natuurlijk weer dat het de voorwaarden schept voor een beter begrip van 'omnipotentie' – wat op haar beurt weer een noodzakelijke voorwaarde is voor het bestaan van 'GOD' – het bestaan van God wat juist de noodzakelijke voorwaarde was voor het idee van een mogelijk 'apocalyptisch einde der tijden'. Dit is zo overduidelijk een cirkel redenering dat – ik persoonlijk – een dergelijke extreem letterlijke interpretatie van het religieuze verhaal, wanneer het op de voorgrond duikt, op voorhand al af kan doen als fictie. Het zou zelfs de naam 'theologie' geen eer aan doen om op zo'n simpele gedachte geplakt te worden.
Wat het tweede betreft – de wetenschappelijke principes – dan zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan de thema's van All Watched Over By Machines Of Loving Grace; Hoe een ecologisch principe – dat later is herzien – zoals 'een natuurlijke balans' – vrijwel letterlijk is overgenomen door politieke en sociale discoursen. In “Brave New World” van Huxley wordt bijvoorbeeld een inrichting van de samenleving beschreven die in zijn totaliteit gestructureerd is rond de – van 'oorsprong' mechanische – principes van conditionering, klasse, en doelmatigheid (efficiëntie). Zoals ik aan het begin van dit verhaal zei vreesde Huxley de invloed van nieuwe technologische ontwikkelingen op het menselijke individu. Dit groeide uit tot een hevig wantrouwen tegen de snelle opmars van wetenschappelijke vooruitgang die hij enorme vorderingen zag boeken. Bijna overal ter wereld werd dit fenomeen met open armen ontvangen zonder de overweging van het potentiële gevaar. Je zou hem nu van een zekere mate van conservatisme of angst voor het onbekende kunnen beschuldigen – maar probeer je in te leven in de jaren vóór de tweede wereldoorlog – alle verschrikkelijke dingen die dankzij onze technologische voor(ui)tgang plaats hebben kunnen vinden – en vraag jezelf dan af in hoeverre dit proces eigenlijk 'tot op de dag van vandaag' vrijwel niet wordt bekritiseerd. En op wat voor manier heeft een totalitaire 'conditionering' op basis van mechanische principes van de bevolking kunnen plaats vinden in een samenleving, zo als Huxley schetst in “Brave New World”?
Zoals ik net getracht heb te beargumenteren was er voor een 'theologische duiding' van onze sociale realiteit een heldere, en verabsoluterende afbakening van 'goed' en 'kwaad' nodig – maar dat het doel hiervan slechts het bestaan van God van de nodige 'ontologische' voorwaarden te voorzien was. De overwegingen waarop aanhangers van deze theologische duiding hun claims laten steunen, worden overwegend gedreven door religieus dogmatisme – in plaats van 'kritische gedachtes'. Laat me een eerdere post aanhalen om het volgende te verduidelijken in relatie tot “Brave New World”.Net als in religieus absolutisme, zou je het 'vergeten' van de begrenzing van onze realiteit door falsificatie – het principe van logische reductie van de realiteit tot een 'eindige' hoeveelheid falsifieerbare elementen – als een totaliserende manier van denken kunnen accepteren; zonder de consequenties daarvan te overzien.quote:Ik denk dat, met de moderne wetenschapsfilosofie en de fysische wetenschappen de kracht en het succes van onze diverse logische bewegingen toch wel aangetoond is. Maar zoals het klimaat nu is lijkt vrijwel niets of niemand er toe in staat deze logische constructen te zien voor wat zij in wezen altijd zullen zijn; namelijk logische constructen waarmee wij onze realiteit leren interpreteren.
Ondanks dat ik en vele met mij het nog wel eens willen vergeten, uit onwetendheid of uit puur pragmatische overwegingen, is de wetenschappelijke methode nog altijd gestoeld in het principe van falsifieerbaarheid; voor hen die wellicht tot de eerste groep behoren; dit betekent - wil een theorie 'geldig' zijn als wetenschappelijk - dat de criteria voor een eventuele tegenwerpingen van diezelfde theorie te beschrijven moeten zijn. Zodra dit mogelijk is, en de theorie 'stand houd' wordt zij een logische werkelijkheid waar de wetenschap zich mee kan vereenzelvigen. Maar het lijkt de menselijke tragedie te zijn dat wij - in het succes van onze logica - steeds verder verwijdert raken van de vragen die 'buiten dit domein vallen' [..] zeker met de onophoudelijke fragmentatie van de wetenschappen en het abstracter en complexer worden van de logische constructen.
Hoewel het in die specifieke context vooral een argument uit onwetendheid is, zou je een veelgebruikte kritiek in creationisme/evolutie debatten op de evolutie-leer (“evolutie is ook maar een geloof”) een verscholen betekenis kunnen vinden die afwijkt van de common sense – namelijk, dat wat wij accepteren als 'waar' – wanneer wij tevens het bestaan van een 'schepper' of God willen uitsluiten – geen 'verabsoluterende' kenmerken kan hebben, want: dit impliceert een 'omnipotentie' – de mogelijkheid om het absolute ook daadwerkelijk te kennen. Maar het principe van falsificatie sluit deze mogelijkheid nu juist noodzakelijker wijs uit. En zie hier de vreemde contradictie!
Wetenschap kan alleen maar functioneren door een zekere mate van waarheid te verlenen aan haar theorieën – want zonder falsifieerbare axioma's en interne coherentie zou de wetenschap nooit enige zeggenschap of autoriteit hebben – maar deze 'waarheid' kan nooit een 'absolute waarheid' zijn, omdat het principe van falsificatie dit niet toelaat. Deze gedachte is contra intuïtief voor de meeste mensen, en dat komt onder meer door het overweldigende succes van de wetenschappelijke methode, en de tragiek van de menselijke horizon – wij 'vergeten' nogal snel.
Wat bedoel ik dan met een mix tussen eerder genoemde 'theologische' oppositie tussen goed en kwaad – ofwel een verabsolutering en een tot het uiterste doordenken van deze twee concepten – en een zekere (mis)interpretatie van wetenschappelijke principes – als een wederom verabsoluteren van een tegenstelling, maar dan die tussen 'waarheid' en 'onwaarheid' (dit risico kwam voort uit het 'vergeten' van de contradictie die inherent is aan de wetenschappelijke methode). Denk aan mijn vorige posts over Alex Jones: All Watched over by Machines of Loving GraceHoewel het niet direct iets af hoeft te doen aan zijn relatieve bijdragen met bepaalde 'reële gebeurtenissen' – zie je bij deze autoriteit op het gebied van 'BNW' – autoriteit aan de oppervlakte, voor zij die geen weet hebben van de onbegrensde afgrond aan potentie van “Brave New World” – een ideologische gedrevenheid, welke uiting geeft aan beide vormen van verabsolutering; enerzijds is Jones zeer (sociaal) conservatief ten opzichte van 'liberale vrijheden' als euthanasie, abortus en homofilie – dit is een consequentie van zijn Christelijke achtergrond en deze zaken komen dan ook constant als 'negatief' aan de oppervlakte in zijn fatalistische verhaal. In deze post heb ik duidelijk aangegeven hoe de tweede vorm – wetenschappelijke verabsolutering – tot uiting komt in zijn denken; in verhalen over genetische 'waarheden'. Hij heeft dus én een omnipotente, onbetwijfelbare entiteit als God nodig, én een vorm van wetenschap die – wederom – omnipotent en onbetwijfelbaar is. Dit weerhoud hem ervan om een 'relatief neutrale' positie in te nemen wanneer hij onze sociale realiteit bekritiseerd, omdat zij complete denken steunt op een aantal contradicties die noodzakelijk verborgen moeten blijven.quote:05.25 - 06.00
Jones - "You're not going to have children?"
Stanhope - "No, I'm going to have a vasectomy, I'm tied up though, If I wanted to have a kid, I would adopt one - there's plenty of pre-made people on this planet that are unwanted and waiting for you to come [save them]."
Jones - "So the hundreds and thousands of years of your genetic line, all the struggling, and fighting cave bears and other tribes, and everything that brought you to this point - you want that to leave this solar system? Not me! I want my genetics to go on to Alpha Century! And IT IS! We are going to defeat these people, where going to spill out in giant hordes and colonize space, and where going to turn into something unbelievably powerful!"
[ Bericht 6% gewijzigd door Fledderjon op 10-08-2011 07:59:08 ]I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat nu opvalt is dat deze twee boeken – “Brave New World” en “1984” – beide een verschillende filosofische interpretatie van het begrip 'Vrijheid' hanteren. Enerzijds heb je een totalitaire samenleving, waarin mensen geconditioneerd worden aan de hand van technologische ontwikkeling en zijn mechanische principes bepalend voor de indeling van de samenleving. Dit betekent in feite dat mensen in hun ontwikkeling 'beperkt' worden door de manier waarop hun genetische code bepaald wordt, vóór hun geboorte. Daarentegen wordt niemand in deze samenleving tegengehouden om zijn of haar specifieke voorkeuren uit te oefenen – zij zijn 'vrij' van sociale remmingen, worden allemaal goed verzorgt – de één iets beter dan de ander, maar dat is genetisch bepaald – en voelen zich niet onderdrukt in hun handelen door 'externe factoren'. En dat is dan ook de voornaamste reden van het sociale 'succes' van deze samenleving – niemand voelt zich onvrij – en toch hebben wij – mede door dit forum deze naam mee te geven – reeds bepaald dat het hier gaat om een dystopie. Een onwenselijke samenloop van omstandigheden
Dit komt voort uit de relatieve dynamiek van het begrip 'vrijheid' en de context van een situatie. Neem nu het volgende voorbeeld:Bovenstaand verhaal bied ons twee contrasterende manier om het begrip 'vrijheid' te benaderen. Aan de ene kant kan vrijheid worden gedacht als 'de afwezigheid van obstakels die extern zijn aan het individu'. Je bent 'vrij' zolang niemand je tegenhoud in de handeling die je zou willen uitvoeren. In het voorbeeld lijkt van deze vrijheid in eerste instantie spraken te zijn. Aan de andere kant zou je vrijheid juist kunnen begrijpen als 'de aanwezigheid van controle door het individu zelf'. Om daadwerkelijk 'vrij' te zijn – moet er sprake zijn van een autonoom subject – wat zoveel betekent als een 'controle' over persoonlijke interesses en ons eigen lot. Dit is een vorm van vrijheid die in bovenstaand voorbeeld in wezen ontbreekt – waardoor je dus jezelf als 'onvrij' zou moeten definiëren:quote:Imagine you are driving a car through town, and you come to a fork in the road. You turn left, but no one was forcing you to go one way or the other. Next you come to a crossroads. You turn right, but no one was preventing you from going left or straight on. There is no traffic to speak of and there are no diversions or police roadblocks. So you seem, as a driver, to be completely free. But this picture of your situation might change quite dramatically if we consider that the reason you went left and then right is that you're addicted to cigarettes and you're desperate to get to the tobacconists before it closes. Rather than driving, you feel you are being driven, as your urge to smoke leads you uncontrollably to turn the wheel first to the left and then to the right. Moreover, you're perfectly aware that your turning right at the crossroads means you'll probably miss a train that was to take you to an appointment you care about very much. You long to be free of this irrational desire that is not only threatening your longevity but is also stopping you right now from doing what you think you ought to be doing.In 1958 publiceerde de filosoof Isaiah Berlin een invloedrijk essay met de titel – “Two concepts of Liberty” – en gaf aan deze twee verschillende concepties van 'vrijheid' respectievelijk de namen negatieve vrijheid en positieve vrijheid mee. De reden hiervoor is vrij simpel, omdat er in het eerste geval namelijk spraken is van een 'vrijheid' die begrepen wordt als de simpele 'afwezigheid van iets' – i.e. of obstacles, barriers, constraints or interference from others – daar waar de tweede vorm van 'vrijheid' juist een zekere 'aanwezigheid van iets' veronderstelt – i.e. of control, self-mastery, self-determination or self-realization.quote:you are not in control of your own destiny, as you are failing to control a passion that you yourself would rather be rid of and which is preventing you from realizing what you recognize to be your true interests. One might say that while on the first view liberty is simply about how many doors are open to the agent, on the second view it is more about going through the right doors for the right reasons.Resumerend zou je dan kunnen zeggen dat er in een type samenleving als Brave New World sprake is van een 'negatieve vrijheid' voor het individu aangezien men in deze samenleving niet door een externe macht wordt beroofd van haar vrijheid; je bent, in principe, vrij om te doen waar je genetische voorkeur naar uitgaat je bent 'vrij' om je (wederom genetisch bepaalde) affecties te volgen. Anderzijds zie je in 1984 juist het tegenovergestelde, namelijk een beperking van de 'negatieve vrijheid' door middel van dwang en een fascistisch staatsapparaat. Dit komt een beetje in de buurt van wat je een totalitaire bureaucratie zou kunnen noemen.quote:In Berlin's words, we use the negative concept of liberty in attempting to answer the question “What is the area within which the subject — a person or group of persons — is or should be left to do or be what he is able to do or be, without interference by other persons?”, whereas we use the positive concept in attempting to answer the question “What, or who, is the source of control or interference that can determine someone to do, or be, this rather than that?” (1969, pp. 121-22).
Nu wordt dit onderscheid echter problematisch wanneer je naar beide situaties wilt gaan kijken vanuit het concept van 'positieve vrijheid' - Want wanneer ben je 'absoluut autonoom' in de zin dat er sprake is van een interne controle over zijn of haar eigen denken door het individu zelf?
[ Bericht 4% gewijzigd door Fledderjon op 10-08-2011 07:25:38 ]I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
Erg interessante materie die je hier allemaal neerzet Fledderjon, mijn complimenten. Je hebt wat dat betreft je theorieën een stuk beter op orde dan ikquote:Op woensdag 10 augustus 2011 05:20 schreef
Fledderjon het volgende:
[..]
Hoewel het in die specifieke context vooral een argument uit onwetendheid is, zou je een veelgebruikte kritiek in creationisme/evolutie debatten op de evolutie-leer (“evolutie is ook maar een geloof”) een verscholen betekenis kunnen vinden die afwijkt van de common sense – namelijk, dat wat wij accepteren als 'waar' – wanneer wij tevens het bestaan van een 'schepper' of God willen uitsluiten – geen 'verabsoluterende' kenmerken kan hebben, want: dit impliceert een 'omnipotentie' – de mogelijkheid om het absolute ook daadwerkelijk te kennen. Maar het principe van falsificatie sluit deze mogelijkheid nu juist noodzakelijker wijs uit. En zie hier de vreemde contradictie!
Wetenschap kan alleen maar functioneren door een zekere mate van waarheid te verlenen aan haar theorieën – want zonder falsifieerbare axioma's en interne coherentie zou de wetenschap nooit enige zeggenschap of autoriteit hebben – maar deze 'waarheid' kan nooit een 'absolute waarheid' zijn, omdat het principe van falsificatie dit niet toelaat. Deze gedachte is contra intuïtief voor de meeste mensen, en dat komt onder meer door het overweldigende succes van de wetenschappelijke methode, en de tragiek van de menselijke horizon – wij 'vergeten' nogal snel.
Wat bedoel ik dan met een mix tussen eerder genoemde 'theologische' oppositie tussen goed en kwaad – ofwel een verabsolutering en een tot het uiterste doordenken van deze twee concepten – en een zekere (mis)interpretatie van wetenschappelijke principes – als een wederom verabsoluteren van een tegenstelling, maar dan die tussen 'waarheid' en 'onwaarheid' (dit risico kwam voort uit het 'vergeten' van de contradictie die inherent is aan de wetenschappelijke methode).
[..]
Ik zal het hier voorlopig even bij laten - zelf raak ik af en toe ook wel eens de draad kwijt. Hopelijk heeft iemand het hele verhaal willen lezen en kan deze er mee aan de slag gaan - en hopelijk reageren
Bedankt voor je reactie!quote:Op woensdag 10 augustus 2011 12:21 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Erg interessante materie die je hier allemaal neerzet Fledderjon, mijn complimenten. Je hebt wat dat betreft je theorieën een stuk beter op orde dan ik
Vooral het bovenstaande vind ik interessant, zeker als je kijkt naar de invloed van wetenschap in de media en de politiek (welke overigens niet volledig gestuurd wordt vanuit de wetenschap). Ergens sluipt dus toch ook het dogmatische in de benadering van de wetenschap. Ik ben zelf niet onbekend met de wetenschap, maar ik heb in de loop van mijn studie gemerkt dat ik mij er meer en meer van heb afgewend. Een combinatie van opkomende interesse in levensvragen (met bijbehorende filosofie, religie en spiritualiteit aspiraties) en een duik in de donkere wereld genaamd complottheorieën lag hieraan ten grondslag. En wat je over Alex Jones schrijft, komt mij bekend in de oren. Ik heb zelf nooit echt een 'persoonlijke favoriet' gehad en heb altijd skepsis gehad. Maar toch ben ik her en der wel meer beinvloed dan ik heb gedacht. In het begin is het allemaal machtig interessant, en kun je - zoals jij al zegt - vrij associëren en ligt de wereld open voor onderzoek. Van verbazing en verwondering via woede en onbegrip kom je uiteindelijk uit op een mengelmoes van gedachten, theorieën, emoties en verhalen die wat dat betreft wel weer een goede spiegel vormen voor de mensen om ons heen. Maar dat wil niet zeggen dat deze mengelmoes ook maar iets met de waarheid te maken heeft.
Ik denk dat wij in veel opzichten wel op één lijn zittenquote:Nu een paar jaar later ben ik me wat minder gaan bezighouden met het kijken van video's van bv Icke of Jones. De boodschap ken ik nu wel en ik heb gemerkt dat de zwart-wit benadering de realiteit te kort doet. Het blijft verleidelijk om mee te gaan in 1 van de benaderingen, omdat je dan daarmee jezelf een zekerheid kunt geven dat je de werkelijke werking achter alles kent. De onzekerheid lijkt veel ondraaglijker. Dat dit niet zo is, heb ik vooral de laatste 2 jaar sterk gemerkt. Ik werd gewoon onrustig van al die doemscenario's die elkaar opvolgden. De overversimpeling van de werkelijkheid voelt daardoor als beklemmend. Het nieuws in de wereld bekijk ik nog steeds met grote skepsis, evenals grote gebeurtenissen. Ik ben me er echter nu bewust van dat ik niet in dezelfde val moet trappen.
Dit topic kan daar goed bij helpen. Juist nu ik merk dat er ruimte komt in mijn hoofd, is het goed stil te staan bij de oorsprong van veel gedachten en meningen die ik met mij meedraag. Zelf heb ik laatst nog een stukje geschreven over wat in mijn ogen nogal vaak ontbreekt bij het onderzoeken en beschrijven van de wereld, namelijk onszelf (link - benieuwd wat je er van vindt). In de wetenschap wordt de mens van top tot teen onderzocht en wordt elke nieuwe vinding gebruikt om ons gedrag te kunnen verklaren (of het nou vanuit de neurowetenschappen of de meer sociale wetenschappen komt). Ook dat zie ik terugkomen in "All Watched Over By Machines of Loving Grace". Deze docu laat me eens te meer zien dat er nog steeds een drang bestaat om alles te kunnen en willen verklaren volgens bepaalde natuurwetten, welke ook meteen onszelf en ons gedrag kunnen verklaren.
Als ik echter kijk naar het leven, dan is het mysterie van het bestaan hetgeen mij het meest interesseert.
Het is na aanleiding hiervan denk ik ook wel interessant om eens wat populaire BNW-theorieen over de NWO tegen het ideologische licht te houden. Wat mij meteen opvalt is dat veel varianten van de NWO-these zó uitgesproken dystopisch zijn dat je je haast gaat afvragen waarom de machthebbers er uberhaupt naar zouden willen streven. Neem bijv de NWO zoals Alex Jones die voorstelt: volgens hem streven de Bilderbergjes van deze wereld naar een fascistische politiestaat waarin de mensheid in sterk uitgedunde aantallen zal voortbestaan als slaaf in dienst van een klein groepje machtswellustige bureaucraten die een immens controleapparaat runnen om hun slaafse onderdanen slaafs te houden (een soort verzorgingsstaat in feite dus). Je zou bijna gaan vermoeden dat we hier te maken hebben met een 1:1 negatief van Jones' conservatieve, libertarische opvattingen...quote:Op donderdag 28 juli 2011 21:08 schreef Fledderjon het volgende:
-knip-
C'mon mensen - hoe duidelijk wil je een 'sociaal conservatieve' - New Born Christian 'Real Christian' - doch neoliberale boodschap hebben? Dit is Alex Jones, en dit is zijn Ideologie.
Leuk bedacht, maar ik moet je teleurstellen. Mensen die ontevreden zijn over de maatschappij zijn er altijd al geweest, en dan heb ik het nog niet eens over de anti-kapitalisten. Het is juist wat dat betreft behoorlijk stil, simpelweg omdat het systeem gewoon werkt. Niet zoals iedereen graag zou willen (altijd een stijgende lijn, utopie etc), maar met ups en downs en soms wat diepere dalen. Zoals nu.quote:Op zondag 14 augustus 2011 15:48 schreef Gray het volgende:
En wellicht is dat de reden dat de denkwijze en informatie die voorheen was toebedeeld aan de selecte groep van complottheoristen, nu meer mainstream lijkt te worden wegens verhoogde aandacht; de wereld zit niet zo simpel in elkaar als we zouden willen.
Goed filmpje, en sterke argumenten. Ik ben het niet helemaal met hem eens over wat er gedaan moet worden, ook al zegt hij dat niet expliciet.quote:Op dinsdag 9 augustus 2011 22:38 schreef Fledderjon het volgende:
Aangezien Hoppa hier eerder al het manifest van Breivik aanhaalde - en deze daar uitgebreid inging op het zgn 'cultureel marxisme' als overheersende ideologie van onze tijd, welke onze sociaal-democratische politiek van de afgelopen decennia in zijn greep heeft gehouden. De oorzaak van onder meer - multiculturalisme en cultureel relativisme - en al Brieviks frustraties. Dit is een zelfde soort analyse als de 'partij ideoloog' van de PVV Martin Bosma opwerpt in zijn boek 'de schijn-élite van de valse munters'.
Nu lijkt het me wel eens tijd voor een analyse van een marxistische filosoof - die het dan natuurlijk niet heeft over 'cultureel marxisme' als voornaamste ideologie van onze tijd - maar over 'cultureel kapitalisme'.
Jij bent niet echt in staat om objectief te analyseren ofwel. Het systeem werkt gewoon. Besef je wel wat een vreemde aanname dit is?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 03:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar ik moet je teleurstellen. Mensen die ontevreden zijn over de maatschappij zijn er altijd al geweest, en dan heb ik het nog niet eens over de anti-kapitalisten. Het is juist wat dat betreft behoorlijk stil, simpelweg omdat het systeem gewoon werkt. Niet zoals iedereen graag zou willen (altijd een stijgende lijn, utopie etc), maar met ups en downs en soms wat diepere dalen. Zoals nu.
Al die maatschappijkritische mensen die er nog zijn kunnen natuurlijk via eindeloze communicatiemogelijkheden (zoals dit topic) harder schreeuwen dan voorheen. Ondanks dat blijft het daar ook bij, schreeuwen op het internet. Of in de politiek bij monde van de PVV, maar iets zegt me dat er weinig overlapping tussen die twee groepen zit.
Ik snap dat dit een leuke tijd voor je is, en jezelf in de waan houden dat we op weg zijn naar jouw utopie is een aantrekkelijke bezigheid. Maar een beetje minder wishful thinking mag wel.
Alleen deze comment bewijst wat ik mijn vorige post aan jou schreef.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 04:17 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Goed filmpje, en sterke argumenten. Ik ben het niet helemaal met hem eens over wat er gedaan moet worden, ook al zegt hij dat niet expliciet.
Eigenlijk wat Dadgad ook al aangaf. Het systeem werkt maar voor een klein groepje van de wereldbevolking. Maar natuurlijk heeft dat ook te maken met het feit dat niet de hele wereld het systeem omarmt. Dan kun je twee dingen doen, of iedereen die het systeem niet omarmt kapot laten gaan, of het systeem aanpassen. Persoonlijk ben ik er nog niet uit, al raak ik steeds meer overtuigd van het feit dat ons systeem niet met ups en downs gaat, maar langzaam een dalende tendens laat zien. Vooral ook omdat het systeem een zeer wankele financiële (luchtkastelen) en democratische (de democratie is dood) heeft. Wat blijft er dan over? De 'grillen' van de beurs? Een beurs die tegenwoordig grotendeels door computers wordt beheerst die automatisch kopen en verkopen als een bepaalde grens wordt bereikt?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 03:59 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Leuk bedacht, maar ik moet je teleurstellen. Mensen die ontevreden zijn over de maatschappij zijn er altijd al geweest, en dan heb ik het nog niet eens over de anti-kapitalisten. Het is juist wat dat betreft behoorlijk stil, simpelweg omdat het systeem gewoon werkt. Niet zoals iedereen graag zou willen (altijd een stijgende lijn, utopie etc), maar met ups en downs en soms wat diepere dalen. Zoals nu.
Maatschappijkritiek en de PVV staan los van elkaar. Simpel gezegd is maatschappijkritiek gericht tegen de maatschappij in zijn geheel en zijn PVV stemmers over het algemeen niet eens in staat om dat geheel te overzien. Zij reageren op individuele 'uitwassen' die uitvergroot worden door een louter op macht beruste politieke partij (of moet ik zeggen politicus?)quote:Al die maatschappijkritische mensen die er nog zijn kunnen natuurlijk via eindeloze communicatiemogelijkheden (zoals dit topic) harder schreeuwen dan voorheen. Ondanks dat blijft het daar ook bij, schreeuwen op het internet. Of in de politiek bij monde van de PVV, maar iets zegt me dat er weinig overlapping tussen die twee groepen zit.
Ik snap dat dit een leuke tijd voor je is, en jezelf in de waan houden dat we op weg zijn naar jouw utopie is een aantrekkelijke bezigheid. Maar een beetje minder wishful thinking mag wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |