abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99188585
In het kort wat ik denk dat Curtis overbrengt: we gaan van Atlas Shrugged van Ayn Rand naar de selfish gene van Bill Hamilton naar uiteindelijk de mens als machine i.e. als een soort scapegoat voor ons (huidige) falen, met daartussenin via Greenspan de commodity crisis in het Westen, en deze analyse zelf faalt ook (waar ik het mee eens ben overigens). Hij komt wrs toch weer terug op zijn eerdere conclusie (uit The Trap) dat er een soort positieve vrijheid moet ontstaan of mogelijk moet zijn, waarvoor wij dus niet bang moeten zijn om te vervallen in dwang? Maar hoe, wat?
I´m back.
  vrijdag 8 juli 2011 @ 14:51:38 #52
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_99200011
Ik weet niet wat ik er van moet denken. De gedachtesprongen die Curtis maakt waren mij dikwijls iets te groot, m.n. in de laatste episode vond ik zijn vlechtwerk van de theorie van de selfish gene, de pogingen van Price die theorie te weerleggen, de biologe Fossey die de plaatselijke bevolking terroriseerde om 'haar' gorilla's te beschermen, de geschiedenis van politieke ellende in Congo, etc, een behoorlijke tour de force. Het deed me af en toe denken aan het connecting the dots zoals je dat wel ziet bij allesomvattende samenzweringstheorieen. Een halve suggestie is vaak al genoeg om een plausibele link te kunnen leggen, die je vervolgens met eenzelfde soort buigzaamheid vast kunt knopen aan wéér een andere theorie of gebeurtenis, ad infinitum. Zo wordt het welhaast onmogelijk vat te krijgen op die knooppunten want nog voordat je hebt kunnen ontrafelen hoe de ene veter is verbonden in een bepaalde knoop heeft een andere veter vanuit een andere knoop al weer een bruggetje geslagen en zich genesteld in die ene knoop. Je wordt ahw in een wurggreep genomen door een zich almaar uitbreidend web van connecties waardoor je verstikt. Datzelfde gevoel krijg ik bij deze documentaire van Curtis, nog voordat-ie goed en wel heeft uitgelegd hoe twee veters in elkaar gestrikt zijn verknoopt hij de boel al met een andere veter. Curtis had er imo beter aan gedaan iets minder hooi op z'n vork te nemen en meer tijd te nemen de zaken te sorteren. Dat, of ik ben te dom om zijn tempo bij te benen.
pi_99200720
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:51 schreef Terecht het volgende:
Ik weet niet wat ik er van moet denken. De gedachtesprongen die Curtis maakt waren mij dikwijls iets te groot, m.n. in de laatste episode vond ik zijn vlechtwerk van de theorie van de selfish gene, de pogingen van Price die theorie te weerleggen, de biologe Fossey die de plaatselijke bevolking terroriseerde om 'haar' gorilla's te beschermen, de geschiedenis van politieke ellende in Congo, etc, een behoorlijke tour de force. Het deed me af en toe denken aan het connecting the dots zoals je dat wel ziet bij allesomvattende samenzweringstheorieen. Een halve suggestie is vaak al genoeg om een plausibele link te kunnen leggen, die je vervolgens met eenzelfde soort buigzaamheid vast kunt knopen aan wéér een andere theorie of gebeurtenis, ad infinitum. Zo wordt het welhaast onmogelijk vat te krijgen op die knooppunten want nog voordat je hebt kunnen ontrafelen hoe de ene veter is verbonden in een bepaalde knoop heeft een andere veter vanuit een andere knoop al weer een bruggetje geslagen en zich genesteld in die ene knoop. Je wordt ahw in een wurggreep genomen door een zich almaar uitbreidend web van connecties waardoor je verstikt. Datzelfde gevoel krijg ik bij deze documentaire van Curtis, nog voordat-ie goed en wel heeft uitgelegd hoe twee veters in elkaar gestrikt zijn verknoopt hij de boel al met een andere veter. Curtis had er imo beter aan gedaan iets minder hooi op z'n vork te nemen en meer tijd te nemen de zaken te sorteren. Dat, of ik ben te dom om zijn tempo bij te benen.
Ik ben het volledig met je eens. Bij het zien van het de biologie in de strijd voor 'haar' gorilla's dacht ik direct: Waarom is dit belangrijk voor het verhaal, behalve dan een ander voorbeeld van ideologie op het handelen van een mens en een emo-kaart aan te dragen ter valse overtuigingskracht?

Het is iets dat je bij meer documentairemakers ziet: veel vragen, veel materie en een omgekeerd evenredige hoeveelheid antwoorden. Het lijkt erop dat de documentairemakers niet goed beseffen of ze een betoog, een beschouwing of een beschouwend betoog willen opzetten. Mochten op bepaalde kernvragen geen eenduidig antwoord geformuleerd kunnen worden, maak dan een uiteenzetting van alle factoren die meespelen in het vraagstuk. Mijns inziens heel handig om een discussie te starten en kritisch denken te stimuleren.
pi_99234661
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2011 14:51 schreef Terecht het volgende:
Ik weet niet wat ik er van moet denken. De gedachtesprongen die Curtis maakt waren mij dikwijls iets te groot, m.n. in de laatste episode vond ik zijn vlechtwerk van de theorie van de selfish gene, de pogingen van Price die theorie te weerleggen, de biologe Fossey die de plaatselijke bevolking terroriseerde om 'haar' gorilla's te beschermen, de geschiedenis van politieke ellende in Congo, etc, een behoorlijke tour de force. Het deed me af en toe denken aan het connecting the dots zoals je dat wel ziet bij allesomvattende samenzweringstheorieen. Een halve suggestie is vaak al genoeg om een plausibele link te kunnen leggen, die je vervolgens met eenzelfde soort buigzaamheid vast kunt knopen aan wéér een andere theorie of gebeurtenis, ad infinitum. Zo wordt het welhaast onmogelijk vat te krijgen op die knooppunten want nog voordat je hebt kunnen ontrafelen hoe de ene veter is verbonden in een bepaalde knoop heeft een andere veter vanuit een andere knoop al weer een bruggetje geslagen en zich genesteld in die ene knoop. Je wordt ahw in een wurggreep genomen door een zich almaar uitbreidend web van connecties waardoor je verstikt. Datzelfde gevoel krijg ik bij deze documentaire van Curtis, nog voordat-ie goed en wel heeft uitgelegd hoe twee veters in elkaar gestrikt zijn verknoopt hij de boel al met een andere veter. Curtis had er imo beter aan gedaan iets minder hooi op z'n vork te nemen en meer tijd te nemen de zaken te sorteren. Dat, of ik ben te dom om zijn tempo bij te benen.
De aanklacht tegen, laten we het noemen, het "neoliberalisme" is toch wel duidelijk? Meestal wordt er dan verwezen naar Milton Friedman, de Chicago school en de Oostenrijkse school van Von Hayek, maar Curtis verwijst (en dat kwam toch wel even als een verrassing voor mij, want ik zie haar als obscurantist en haar navolgers als ---> 8)7 . ) naar Ayn Rand als degene die iig de gehele levenshouding die erachter ligt heeft gemunt in de populaire cultuur, zeg maar. Ik vraag me toch werkelijk af overigens of haar invloed zo groot is geweest als Curtis ons wil laten geloven. Ik zal niet de enige zijn die het een sektarisch clubje vind. Maar goed, dat Alan Greenspan tot haar trouwste navolgers moet worden gerekend is wel waar iig en dat Greenspan als hoge priester van de economie veel te vertellen heeft gehad is ook waar...
I´m back.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 13:04:13 #55
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_99239751
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 09:07 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

De aanklacht tegen, laten we het noemen, het "neoliberalisme" is toch wel duidelijk? Meestal wordt er dan verwezen naar Milton Friedman, de Chicago school en de Oostenrijkse school van Von Hayek, maar Curtis verwijst (en dat kwam toch wel even als een verrassing voor mij, want ik zie haar als obscurantist en haar navolgers als ---> 8)7 . ) naar Ayn Rand als degene die iig de gehele levenshouding die erachter ligt heeft gemunt in de populaire cultuur, zeg maar. Ik vraag me toch werkelijk af overigens of haar invloed zo groot is geweest als Curtis ons wil laten geloven. Ik zal niet de enige zijn die het een sektarisch clubje vind. Maar goed, dat Alan Greenspan tot haar trouwste navolgers moet worden gerekend is wel waar iig en dat Greenspan als hoge priester van de economie veel te vertellen heeft gehad is ook waar...
Hans Achterhuis noemt in zijn boek 'De utopie van de vrije markt' ook Ayn Rand als ideologische springplank achter de neoliberale utopie van de vrije markt, die niet alleen Greenspan maar ook Friedman en zijn Chigaco boys heeft beinvloed (boek nog niet gelezen overigens). Dus ja, wellicht is Rand idd van grote invloed geweest op de tijdgeest en zijn de credits die daarvoor aan haar worden toegeschreven terecht. Als je bijv ziet hoeveel van die highbrow luitjes in TTK met haar weglopen... Om nog maar te zwijgen van die libertarische randroids die in POL en NWS komen verkondigen hoe ongelooflijk succesvol zij wel niet zijn en wat een boel parasieten de vruchten van hun ondernemersgeest plukken. :')

Waar ik Curtis een beetje kwijtraakte was toen hij Silicon Valley aanwees als bakermat van het idee dat je mbv computers de samenleving en ihb de economie kon reguleren en stabiliseren en politiek overbodig zou maken. Het idee dat je de markt kunt sturen mbv computers valt volgens mij eerder te traceren tot Scholes en Merton, twee economen die een wiskundig model voor derivaten hebben bedacht waarmee je risico's kon afdekken en waarvoor zij een Nobelprijs hebben gekregen. Zij hadden in de jaren 90 een hedgefonds opgericht, Long-Term Capital Management, waarmee zij met de door hun ontwikkelde modellen een risicovrije manier gevonden dachten te hebben om geld te verdienen. Aanvankelijk behaalde hun fonds spectaculaire resultaten totdat Rusland in 1998 in een financiele crisis geraakte en de markten onverwachte bewegingen maakten die niet door hun modellen opgevangen konden worden. Uiteindelijk zag de Fed zich genoodzaakt het fonds een bailout te geven om verdere uitzaaiing naar de rest van de financiele markt te voorkomen. In feite was dit een voorbode van de financiele crisis van 2008.
pi_99241477
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 13:04 schreef Terecht het volgende:

[..]

Hans Achterhuis noemt in zijn boek 'De utopie van de vrije markt' ook Ayn Rand als ideologische springplank achter de neoliberale utopie van de vrije markt, die niet alleen Greenspan maar ook Friedman en zijn Chigaco boys heeft beinvloed (boek nog niet gelezen overigens). Dus ja, wellicht is Rand idd van grote invloed geweest op de tijdgeest en zijn de credits die daarvoor aan haar worden toegeschreven terecht. Als je bijv ziet hoeveel van die highbrow luitjes in TTK met haar weglopen... Om nog maar te zwijgen van die libertarische randroids die in POL en NWS komen verkondigen hoe ongelooflijk succesvol zij wel niet zijn en wat een boel parasieten de vruchten van hun ondernemersgeest plukken. :')

Waar ik Curtis een beetje kwijtraakte was toen hij Silicon Valley aanwees als bakermat van het idee dat je mbv computers de samenleving en ihb de economie kon reguleren en stabiliseren en politiek overbodig zou maken. Het idee dat je de markt kunt sturen mbv computers valt volgens mij eerder te traceren tot Scholes en Merton, twee economen die een wiskundig model voor derivaten hebben bedacht waarmee je risico's kon afdekken en waarvoor zij een Nobelprijs hebben gekregen. Zij hadden in de jaren 90 een hedgefonds opgericht, Long-Term Capital Management, waarmee zij met de door hun ontwikkelde modellen een risicovrije manier gevonden dachten te hebben om geld te verdienen. Aanvankelijk behaalde hun fonds spectaculaire resultaten totdat Rusland in 1998 in een financiele crisis geraakte en de markten onverwachte bewegingen maakten die niet door hun modellen opgevangen konden worden. Uiteindelijk zag de Fed zich genoodzaakt het fonds een bailout te geven om verdere uitzaaiing naar de rest van de financiele markt te voorkomen. In feite was dit een voorbode van de financiele crisis van 2008.
Ik ben niet heel bekend met Ayn Rand, behalve wat ik hier gelezen heb en op een wiki, maar als ik kijk naar een lijst van haar quotes krijg ik het idee dat haar ideologie slechts ten dele wordt uitgedragen door mensen als Greenspan en anderen van 'de elite'. Hier een selectie van quotes van Ayn Rand:

quote:
Every aspect of Western culture needs a new code of ethics - a rational ethics - as a precondition of rebirth.
quote:
Evil requires the sanction of the victim.
quote:
Government "help" to business is just as disastrous as government persecution... the only way a government can be of service to national prosperity is by keeping its hands off.
quote:
If any civilization is to survive, it is the morality of altruism that men have to reject.
quote:
Individual rights are not subject to a public vote; a majority has no right to vote away the rights of a minority; the political function of rights is precisely to protect minorities from oppression by majorities (and the smallest minority on earth is the individual).
quote:
It only stands to reason that where there's sacrifice, there's someone collecting the sacrificial offerings. Where there's service, there is someone being served. The man who speaks to you of sacrifice is speaking of slaves and masters, and intends to be the master.
quote:
Money is only a tool. It will take you wherever you wish, but it will not replace you as the driver.
quote:
Potentially, a government is the most dangerous threat to man's rights: it holds a legal monopoly on the use of physical force against legally disarmed victims.
quote:
So you think that money is the root of all evil. Have you ever asked what is the root of all money?
quote:
The man who lets a leader prescribe his course is a wreck being towed to the scrap heap.
quote:
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live.
quote:
The only power any government has is the power to crack down on criminals. Well, when there aren't enough criminals, one makes them. One declares so many things to be a crime that it becomes impossible for men to live without breaking laws.
quote:
Upper classes are a nation's past; the middle class is its future.
quote:
We are fast approaching the stage of the ultimate inversion: the stage where the government is free to do anything it pleases, while the citizens may act only by permission; which is the stage of the darkest periods of human history, the stage of rule by brute force.
quote:
When man learns to understand and control his own behavior as well as he is learning to understand and control the behavior of crop plants and domestic animals, he may be justified in believing that he has become civilized.
In mijn ogen spreken de dikgedrukte quotes voor een vrijemarkteconomie, terwijl juist de schuingedrukte stukken meer spreken voor bevrijding van de staat en vrijheid voor het individu. Het lijkt er voor mij op dat juist het uitdragen van een ideologie gebaseerd op de dikgedrukte quotes, de quotes in het schuingedrukte in het nauw worden gedreven. Al met al lijkt Ayn Rand een zeer liberaal en tot op bepaalde hoogte zelfs een libertinistisch gedachtegoed uit te hebben gedragen.

Maar nogmaals, ik ben geen kenner van de werken van Ayn Rand, dus ik zal het waarschijnlijk eerder fout dan goed hebben. Overigens zag ik onlangs wel een nieuw boek van haar liggen in de boekenwinkel. Ik ga eens kijken of dit een herdruk betreft, of dat het ongepubliceerd werk is.
  zaterdag 9 juli 2011 @ 19:24:40 #57
153970 Terecht
Apodictisch.
pi_99251440
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 01:09 schreef Silverdigger2 het volgende:

[..]

<insert edit verhaal?>
Komt-ie ;):
Ayn Rand staat imo een vorm van sociaal darwinisme voor, een wereld waarin al je gedragingen en handelingen als een zakelijke transactie moeten worden gezien die erop gericht zouden moeten zijn je eigenbelang te dienen. Je loopt in haar utopie dus eigenlijk als een calculerend machientje je eigenbelang te maximaliseren en als iedereen dat maar doet ontstaat er als vanzelf een natuurlijke orde waarin iedereen zijn of haar rechtmatige plaats inneemt. Het is daarbij natuurlijk zaak dat dit proces zo min mogelijk verstoord wordt door krachten van buitenaf, wat volgens Rand alleen mogelijk is dmv laissez-faire kapitalisme. Deze filosofie doet Ayn Rand uit de doeken in haar boeken, die je kunt beschouwen als lange klaagbrieven tegen de tegenwoordige maatschappij die de mens ervan zou weerhouden volledig deelgenoot te kunnen zijn van zijn eigenbelang, omdat volgens Rand de maatschappij een verrot systeem in stand houdt -een geïnstitutionaliseerd socialisme- waardoor nietsnuttende 'looters' kunnen parasiteren op de verrichtingen van creatieve geesten die wérkelijk iets waardevols produceren.

[ Bericht 99% gewijzigd door Terecht op 10-07-2011 01:55:43 ]
pi_99264475
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 19:24 schreef Terecht het volgende:
-edit-
<insert edit verhaal?>
pi_99266991
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2011 19:24 schreef Terecht het volgende:

[..]

Komt-ie ;):
Ayn Rand staat imo een vorm van sociaal darwinisme voor, een wereld waarin al je gedragingen en handelingen als een zakelijke transactie moeten worden gezien die erop gericht zouden moeten zijn je eigenbelang te dienen. Je loopt in haar utopie dus eigenlijk als een calculerend machientje je eigenbelang te maximaliseren en als iedereen dat maar doet ontstaat er als vanzelf een natuurlijke orde waarin iedereen zijn of haar rechtmatige plaats inneemt. Het is daarbij natuurlijk zaak dat dit proces zo min mogelijk verstoord wordt door krachten van buitenaf, wat volgens Rand alleen mogelijk is dmv laissez-faire kapitalisme. Deze filosofie doet Ayn Rand uit de doeken in haar boeken, die je kunt beschouwen als lange klaagbrieven tegen de tegenwoordige maatschappij die de mens ervan zou weerhouden volledig deelgenoot te kunnen zijn van zijn eigenbelang, omdat volgens Rand de maatschappij een verrot systeem in stand houdt -een geïnstitutionaliseerd socialisme- waardoor nietsnuttende 'looters' kunnen parasiteren op de verrichtingen van creatieve geesten die wérkelijk iets waardevols produceren.
Ik had wel het idee bij het interview met Rand (dat ik niet meer terug kan vinden) dat deze ideologie wel gebaseerd was op de aanname, afkomstig uit ethisch denken, dat men zijn eigenbelang ook relateert aan anderen. Daarmee doel ik op dat ik profijt heb zolang jij daar niet minder van wordt. Is dat wel zo, dan is het jouw plicht om te strijden voor jouw eigenbelang. In andere woorden: wat ik mijzelf gun, moet ik jou niet ontnemen, aangezien het omgekeerde dan ook terecht zou zijn. Dat is wat ik opmaakte uit het interview met Rand, al kan dat evengoed gekleurd zijn door mijn opvatting van ethiek...
pi_99267212
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 02:56 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik had wel het idee bij het interview met Rand (dat ik niet meer terug kan vinden) dat deze ideologie wel gebaseerd was op de aanname, afkomstig uit ethisch denken, dat men zijn eigenbelang ook relateert aan anderen. Daarmee doel ik op dat ik profijt heb zolang jij daar niet minder van wordt. Is dat wel zo, dan is het jouw plicht om te strijden voor jouw eigenbelang. In andere woorden: wat ik mijzelf gun, moet ik jou niet ontnemen, aangezien het omgekeerde dan ook terecht zou zijn. Dat is wat ik opmaakte uit het interview met Rand, al kan dat evengoed gekleurd zijn door mijn opvatting van ethiek...
Dit heeft meer met de formulering van de Kantiaanse categorisch imperatief te maken, waarbij het onze 'plicht' is (vandaar ook deontologie) te handelen, vanuit de vraag of de maxime (wet) die wij voorstellen ook als 'algemene wet' te handhaven is. Een van de bekendste voorbeelden, waarbij ook gelijk het onderscheid tussen Kant en Rand duidelijk wordt; Uit de Grundlegung:

quote:
Iemand ziet zich door nood gedwongen geld te lenen. Hij weet wel dat hij niet zal kunnen terugbetalen, maar realiseert zich ook dat hem niets geleend zal worden zonder zijn vaste belofte het op een bepaalde tijd terug te betalen. Hij heeft zin zo'n belofte te doen. Maar hij is nog zo gewetensvol zich af te vragen: is het niet ongeoorloofd en strijdig met de plicht zich op een dergelijke manier uit de nood te helpen? Stel dat hij er toch toe besloot, dan zou zijn maxime van de handeling als volgt luiden: wanneer ik meen in geldnood te verkeren, dan zal ik geld lenen en beloven het terug te betalen, hoewel ik weet dat dat nooit zal gebeuren. Dit principe van de eigenliefde of van het eigen nut is wellicht goed te verenigen met heel mijn toekomstig welbevinden, maar nu is de vraag of het terecht is. De aanspraak van de eigenliefde verander ik dus in een algemene wet en stel de vraag als volgt: hoe zou het er dan mee staan wanneer mijn maxime een algemene wet werd? Dan zie ik meteen dat zij nooit als een algemene natuurwet zou kunnen gelden en met zichzelf zou kunnen overeenstemmen, maar dat zij zich noodzakelijk zou moeten tegenspreken. Want de algemeenheid van een wet op grond waarvan eenieder die meent in nood te verkeren, kan beloven wat hem invalt met de opzet deze belofte niet te houden, zou het beloven en het doel dat men ermee kan beogen, zelf onmogelijk maken. Niemand zou immers nog geloven dat hem iets beloofd was, maar zou lachen om elke dergelijke uitlating als een loze bewering.
Rand heeft het dan wel over de mens als (eind)'doel' en niet als middel, maar dit slaat natuurlijk alleen op het eigenbelang van het individu in kwestie. Bij rand is er geen spraken van een transcendentaal element, dat ons eigenbelang of onze driften als het ware over stijgt - en in die zin dus een absoluut altruïsme 'redelijk' maakt (i.e., het is redelijk om moreel te handelen, en de categorisch imperatief impliceert dat ieder mens als doel in-zich-zelf wordt beschouwd).

Maar wat Rand impliciet stelt is dat wij moeten accepteren dat een ander ons als middel gebruikt, omdat wij dat ook ten alle tijden van een ander zouden verlangen; dat hij of zij zich als middel laat gebruiken voor ons eigen welzijn, ons eigen geluk, onze eigen welvaart etc. Zie het voorbeeld hier boven.

Helaas heb ik het de afgelopen dagen nogal druk gehad en heb ik nog niet alle posts kunnen lezen. Hopelijk lukt dat later vannacht of morgen nog :)
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
pi_99269362
Interessant boek Terecht, ik vond ook ene aardige recensie op www.liberales.be van Dirk Verhofstadt.
Toch interessant om hier te pasten, denk ik.
quote:
De Utopie van de vrije markt
In 1981 trokken de Vlaamse liberalen naar de verkiezingen met de opmerkelijke slogan Niet u maar de staat leeft boven zijn stand en haalden daarmee een groot electoraal succes. Die slogan gaf toen perfect de veranderende tijdsgeest weer. In de loop van de jaren ’70 begon de keynesiaanse economische politiek van sturing door de overheid, die sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog in het Westen werd toegepast, steeds meer gebreken te vertonen. Zo groeiden de staatsschulden in snel tempo aan, de kwaliteit van de dienstverlening door overheidsbedrijven werd steeds slechter, de werkloosheid nam met rasse schreden toe en de broodnodige dynamiek en creativiteit doofden uit. De verzorgingsstaat werd op dertig jaar tijd bijzonder duur, inefficiënt en onbeheersbaar en kreeg steeds meer kritiek. De roep om verandering klonk steeds luider. De herauten van de vrijemarkteconomie zoals Ludwig von Mises, Friedrich Hayek en Milton Friedman kregen steeds meer gehoor en hun neoliberale recepten die eerst werden toegepast in Groot-Brittannië onder Margareth Tatcher en in de VS onder Ronald Reagan, kregen navolging in andere westerse landen. Er volgde een omslag naar meer vrije markt, lastenverlagingen, dereguleringen en privatiseringen. De neoliberale vloedgolf zwol jaar na jaar aan, tot de financiële en economische crisis wereldwijd toesloeg.

De voorbije jaren zit het neoliberalisme in de beklaagdenbank. In tal van publicaties en onderzoeken wordt gewezen op de desastreuze gevolgen van die jarenlange politiek van absoluut marktdenken, overhevelen van taken van de gemeenschap naar de private sector en ontmantelen van allerlei controlemechanismen door de overheid. Nergens kwam dat beter tot uiting dan in de bankencrisis die vanaf 2008 miljoenen mensen beroofde van hun spaargeld, hun woning en hun job. Om de banken van een volledige ondergang te redden, moesten de overheden massaal bijspringen met belastingsgeld, waardoor hun staatsschulden opnieuw de pan uitrezen. En daarop volgde een wereldwijde economische crisis waarvan de gevolgen nog jaren voelbaar zullen zijn. Alles lijkt erop dat het neoliberalisme gefaald heeft. In zijn boek De utopie van de vrije markt gaat de Nederlandse filosoof Hans Achterhuis in op de oorzaken en gevolgen van het neoliberale denken. Aan de grondslag ligt volgens hem de invloedrijke roman Atlas Shrugged van de Russisch-Amerikaanse schrijfster Ayn Rand, die in onze contreien niet zo goed bekend is. Zij was de grondlegster van het Objectivisme en een lichtbaken voor heel wat neoliberale denkers. Eén van haar trouwste volgelingen was Alan Greenspan, de voormalige voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, The Fed.

In haar roman – ‘voor Amerikanen het meest invloedrijke boek van de twintigste eeuw’, aldus Achterhuis – beschrijft Ayn Rand de noodzaak om de bestaande samenleving, waarin de overheid een belangrijke rol speelt, te vernietigen en een radicaal andere op te bouwen. Alleen op die manier zou de mensheid in de toekomst vrij en welvarend kunnen zijn, een sterk utopische gedachte die duidelijke overeenkomsten vertoont met de heilsverwachtingen van het communisme en het socialisme. Dat het inderdaad om een utopische gedachte ging, werd duidelijk gemaakt door Friedrich Hayek die in 1947 in Mont-Pelerin het volgende zei: ‘Wat ons ontbreekt is een liberale utopie’. De belangrijkste menselijke drijfveer was volgens Ayn Rand het eigenbelang en ze keerde zich dan ook tegen de plichtsethiek van Immanuel Kant die de verantwoordelijkheid van de mens ten aanzien van zijn medemensen benadrukte. Greenspan volgde Ayn Rand obsessioneel en was er zijn hele leven stellig van overtuigd dat de accumulatie van welvaart het best kon gebeuren door het voortdurend wegnemen van hindernissen binnen de vrije markt, door dereguleringen, privatiseringen en zo weinig mogelijk controle van de staat. Dat die maatregelen tot menselijke catastrofes leidden – zoals in Rusland na 1989 toen miljoenen mensen hun baan verloren, pensioenen niet meer uitbetaald werden en bovenal de levensverwachting voor het eerst in decennia daalde – deerde hem blijkbaar niet. Hij dacht dat het wel goed zou komen.

Pas na de bankencrisis van 2008 vielen de schellen van Greenspans ogen. Op 23 oktober van dat jaar verkondigde hij voor een commissie van het Huis van Afgevaardigden dat hij fout was geweest. Achterhuis beschrijft deze dramatische wending in het denken van Greenspan maar geeft ook zelf toe dat hij ‘de utopische kracht van het neoliberalisme’ in het verleden onderschat had. Zijn boek is dan ook een ware eye-opener voor hemzelf maar ook voor de lezers. Hij gaat daarbij heel secuur te werk. Zo maakt hij een duidelijk onderscheid tussen het liberalisme, het neoliberalisme en het libertarisme. Zijn aanklacht – want dat is het boek – is gericht op de twee laatste vormen. Met Hayek en Friedman als de intellectuele gangmakers van het neoliberalisme die de overheid sterk willen terugdringen, en Nozick en Rothbard als de protagonisten van het libertarisme die ‘de legitimiteit van elke staatsinstelling volledig’ afwijzen. Op een aantal vlakken vorm(d)en ze ook vlot coalities met (neo)conservatieve groepen zoals inzake buitenlands beleid, hun kritiek op de verzorgingsstaat en zelfs op het ethische vlak. Achterhuis vermeldt het niet, maar Bob Barr, de presidentskandidaat voor de Libertarian Party bij de laatste verkiezingen in de VS, keerde zich tegen rechten voor homo’s, tegen het gebruik van marihuana om medische redenen, maar stemde wel voor de oorlog in Irak en voor de Patriot Act waardoor individuele rechten en vrijheden aan banden werden gelegd in ruil voor een virtuele veiligheid.

Achterhuis beschrijft hoe het neoliberale denken binnensloop in Europa. Hij verwijst naar Wim Kok die als premier van twee paarse regeringen in Nederland allerlei overheidstaken overhevelde naar de private sector en nu als commissaris van tal van grote bedrijven het grote geld binnenrijft. Dat het neoliberale denken vlot ingang vond in België en Nederland verklaart de auteur omdat het beiden kleine landen zijn die sterk afhankelijk zijn van de wereldeconomie. Dat er neoliberale elementen zijn binnengeslopen in de Lage Landen is correct, maar de impact ervan mag toch niet worden overdreven. Beide landen, hebben net als de Scandinavische landen en tal van andere EU-lidstaten nog steeds een sterk sociaal zekerheidssysteem. Interessanter is de analyse van Achterhuis over de manier waarop de vrije markt tot stand kwam. Die groeide niet als een spontaan proces, zoals neoliberalen beweren, maar juist door heel wat maatregelen van de overheid en vaak met heel wat geweld. Zo verwijst hij naar de ontwikkeling van het kapitalisme in Engeland. ‘De opkomst van de marktsamenleving die in Engeland begon, ging gepaard met onderdrukking, uitbuiting en geweld’, zo schrijft hij terecht, daarvoor hoeft men maar Oliver Twist van Charles Dickens te lezen. Dergelijke praktijken doen zich ook vandaag nog voor in de zogenaamde free trade zones in een aantal snel opkomende Aziatische landen.

Hiermee gaat de auteur naar de kern van het probleem. In theorie klopt het dat in een complete vrije markt akkoorden vrijwillig gesloten worden. Ayn Rand stelde zelfs dat vrije arbeidscontracten steeds geweldloos zijn. ‘De grote vraag is evenwel hoe vrij mensen zijn die gedwongen worden te kiezen tussen de hongerdood en een schamel loontje dat hun toestaat om net te kunnen overleven’, schrijft Achterhuis. Hayek en Friedman verwezen regelmatig naar Adam Smith als hun intellectuele inspirator. Die schreef immers dat men door het eigenbelang na te jagen, tegelijk het algemeen belang bevordert. Het leidde bij Friedman tot de stelling dat de overheid de werking van de vrije markt op geen enkele manier mag belemmeren. ‘De vrije markt krijgt op deze manier, zeker in de neoliberale theorie, een bijkans goddelijke en onaantastbare status’, concludeert Achterhuis. Ik zou het omschrijven als marktfundamentalisme. Nochtans was Smith zich goed bewust van de noodzaak van een overheid die zou instaan voor defensie, rechtspraak, publieke diensten, infrastructuur, algemeen onderwijs en, bijzonder relevant, voor een streng toezicht op banken. En ook voor een overheid die juist zou optreden tegen allerlei vormen van monopolies, oligopolies en prijsafspraken die de vrije markt belemmeren.

Wat neoliberalen wilden (en willen) is echter iets anders. Zo wilde Hayek ‘alle obstakels voor vrije groei volledig wegvagen’, zodat ‘de zelfregulerende krachten van de markt’ een nieuwe en betere maatschappij kunnen creëren, zoals hij schreef in zijn boek The Constitution of Liberty. Friedman ging nog een stap verder en bepleitte de overdracht van tal van publieke diensten zoals onderwijs en ziekenzorg naar de private sector. En dat alles om hun utopie waar te maken, iets wat Friedman in de praktijk ook probeerde te doen in Chili na de staatsgreep in 1973 van Pinochet tegen de democratisch verkozen president Allende. Meer dan 3000 politieke tegenstanders werden daarbij vermoord, tienduizenden anderen werden opgepakt en zowat 200.000 Chilenen sloegen op de vlucht. Intussen paste Pinochet de neoliberale recepten toe met als gevolg ‘sluiting van veel door de staat gefinancierde scholen; en de gezondheidszorg die als een vrije markt werd georganiseerd, was plotseling nauwelijks meer toegankelijk voor de armen’, schrijft Achterhuis. Ook Hayek had bewondering voor het Chileense experiment en dat is verbijsterend, want terwijl hij voordien zijn minachting had uitgesproken voor de beruchte uitspraak van Lenin ‘dat men geen omelet kan bakken zonder de eieren ervoor te breken’, sloot hij nu de ogen voor de manifeste wandaden van een dictatoriaal regime dat de democratische rechten en vrijheden van de burgers manifest schond.

In een interview in de Chileense krant El Mercurio in 1981 stelde Hayek dat hij tegen dictaturen was als langetermijnoplossing maar dat een dictatuur noodzakelijk kan zijn als overgangsperiode. ‘Op bepaalde ogenblikken kan een land nood hebben aan een vorm van dictatoriaal bestuur. U begrijpt wellicht dat het mogelijk is dat een dictator kan regeren op een liberale manier, net zoals een democratie op een totaal onliberale manier kan regeren. Persoonlijk prefereer ik een liberale dictator boven een democratische regering zonder liberalisme’, zo zei Hayek. Alvast een bijzonder bizarre uitspraak van iemand die zo gehecht was aan de vrijheid. Die overgangsperiode in Chili was trouwens helemaal niet kort, ze duurde immers 17 jaar. Een beter voorbeeld van het najagen van een utopisch denkbeeld is moeilijk te geven. In elk geval sloegen Friedman en Hayek de gouden raad van hun vriend en leeftijdsgenoot Karl Popper in de wind die juist waarschuwde voor het najagen van utopieën: ‘Als we de wereld niet opnieuw in het ongeluk willen storten, moeten we onze dromen over het gelukkig maken van de wereld opgeven. Maar we moeten desondanks toch wereldverbeteraars blijven – maar bescheiden wereldverbeteraars. We moeten ons tevreden stellen met de nooit eindigende taak het lijden te verminderen, vermijdbaar kwaad te bestrijden, misstanden op te ruimen; en daarbij moeten we steeds de ogen open houden voor de onvermijdelijke ongewilde gevolgen van ons ingrijpen, die we nooit geheel kunnen voorzien en die maar al te vaak de balans van onze verbeteringen passief doet staan.’ Een staatsgreep gevolgd door meer dan 3000 moorden, martelingen en geweldplegingen, en de uitsluiting van miljoenen arme mensen was het ‘passief’ in Chili. Het is onbegrijpelijk dat Hayek die elke ingreep van een overheid als ‘totalitair’ bestempelde, dit vergoeilijkte.

Achterhuis geeft in zijn boek nog andere voorbeelden van catastrofale gevolgen van bepaalde neoliberale ingrepen, alhoewel sommige ervan niets te maken hebben met een correct marktdenken. Zo verwijst hij naar het feit dat talloze boeren wereldwijd plaats hebben moeten maken voor voedselconglomeraties die ‘als monopolies de productie, verwerking en distributie van landbouwproducten op zich nemen’. Die monopolies, die doorgaans in stand gehouden worden door machtige lobbygroepen, verhinderen juist een echte vrije markt. Maar de auteur legt wel de vinger op de wonde die veroorzaakt werd door de neoliberale politiek van de laatste dertig jaar. Veel van de privatiseringen hebben volgens de auteur niet gezorgd voor meer efficiëntie, prijsverlaging, kwaliteitsverbetering en transparantie. Dat is overdreven, maar het is juist dat bepaalde privatiseringen mislukt zijn (zoals die van de Britse spoorwegen) en dat de overheid meer moest investeren in het ‘controleren’ van de marktspelers. En bij de bankencrisis waren het opnieuw de belastingbetalers die mochten opdraaien om ze te redden, terwijl de bankiers ongehoord hoge bonussen blijven opstrijken. Achterhuis meende aanvankelijk, net zoals velen, dat het met die bonussen maar ging om een ‘kleine uitwas’, maar ziet nu in dat het in feite om een globale ‘cultuurverandering’ gaat waarin begeerte en hebzucht de bovenhand voeren en waaraan heel wat mensen deelnemen. Alle oproepen tot ‘zelfregulering’ ten spijt zien we vandaag trouwens opnieuw hoe bankdirecteurs hoge bonussen opstrijken.

Maar de uppercut volgt op het einde. Voorstanders van het neoliberale denken wijzen voortdurend op de toegenomen welvaart en groei die dank zij een compleet vrije markt werden gerealiseerd. Maar ook dat klopt niet. ‘Een kwart eeuw neoliberale globalisering heeft geresulteerd in minder groei en grotere sociale verschillen’, aldus Achterhuis die ook wijst op het onmiskenbare feit dat de Scandinavische landen met hun hoge belastingen en uitgaven van de overheid ‘tot de meest concurrerende economieën ter wereld behoren’. De auteur bepleit geen terugkeer naar het aloude Keynesianisme, hij kant zich ook niet tegen het kapitalisme of de vrije markt op zich, maar hij stelt ‘dat het levensgevaarlijk is om daar utopische verwachtingen aan te verbinden’. Hij onderschrijft de visie van Joseph Stiglitz dat er een herstel moet komen tussen ‘markt, staat en burgermaatschappij’. En hij houdt een pleidooi om opnieuw de kardinale deugden te volgen die Aristoteles neerschreef in zijn Ethica: wijsheid, moed, zelfbeheersing en rechtvaardigheid. Het zijn deugden die de neoliberalen niet kennen, en is dan ook dé reden waarom liberalen het neoliberalisme en het libertarisme met evenveel kracht moeten bestrijden als andere utopieën van links of van rechts. Achterhuis citeert in dat verband Mario Vargas Llosa: ‘Het laten samengaan van economische vrijheid en burgerrechten is het beste wat we uitgevonden hebben. Bescherm dat model in ’s hemelsnaam tegen utopieaanhangers van links en rechts die streven naar de perfecte maatschappij.’

Recensie door Dirk Verhofstadt
I´m back.
pi_99269608
Ik heb overigens een topic in POL geopend om over dit onderwerp te discussiëren, meer langs politieke lijn, bij deze het linkje: Is het neoliberalisme een complot?
Daar lopen natuurlijk nogal wat utopistische c.q. fundamentalistische vrijemarktdenkers rond...

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 10-07-2011 11:02:01 ]
I´m back.
pi_99272227
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2011 10:30 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb overigens een topic in POL geopend om over dit onderwerp te discussiëren, meer langs politieke lijn, bij deze het linkje: Is het neoliberalisme een complot?
Daar lopen natuurlijk nogal wat utopistische c.q. fundamentalistische vrijemarktdenkers rond...
Wat een fantastische recensie, zelfs zonder het boek te hebben gelezen heb ik nu al veel opgestoken en komt het op mij objectief over. Wel valt me op dat ook deze schrijver niet voorbij gaat aan de ideologie van een monetair systeem.Al stelt hij een gepast alternatief voor dat niet té vergezocht is om als onuitvoerbaar te worden be(voor)oordeeld.

Ik ben benieuwd of we je topic binnenkort hier kunnen verwachten... :P
pi_99329398
Interessante recensie idd :)

Ik heb nu de eerste twee delen gezien, zeer interessant. Wel ook terecht dat er her en der wat kritiek is, want dat zorgt er voor dat er zelf wordt nagedacht.

Vooral het einde van deel 1 vond ik het overdenken waard. Er is 700 miljard bailout betaald, is dat allemaal naar de bankiers gegaan? En hoe zit dat dan voor Nederland?

Zitten we leuke dingen in die je tot nadenken stemmen, zal er zeker nog op terugkomen als ik ook het laatste deel heb bekeken.
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_99421465

Over ideologie, sociologie, psychoanalyse, philosophy, het kapitalisme en de vrije wil, een lezing van professor Renata Salecl.
pi_99444487
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2011 18:28 schreef Gray het volgende:

Over ideologie, sociologie, psychoanalyse, philosophy, het kapitalisme en de vrije wil, een lezing van professor Renata Salecl.
Die is ook tof ja.. de opgedrongen keuze welke er eigenlijk geen is.. RSA Animate ^O^
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
pi_100033598
Voor de geïnteresseerden:

Hieronder een link naar het verslag van een debat avond waar Achterhuis ook aan heeft deelgenomen.

quote:
De wereld als markt en strijd

Is het na de steeds heviger wordende economische crises niet tijd voor een alternatief voor het huidige neoliberale wereldbeeld? In hoeverre is de vrije markt een utopie? Bestaat er wel zoiets als een linkse kerk of is dit een mythe die typerend is voor de verrechtsing van het publieke debat? Deze vragen staan centraal tijdens de driedaagse conferentie De linkse kerk bestaat niet in De Unie.

Confetti signaleert dat de vrije markt in de afgelopen dertig jaar bijna overal in de wereld heilig is verklaard. Volgens de grote ideoloog van het neoliberalisme Milton Friedman zorgt de gierigheid van de geïndividualiseerde burger voor meer welvaart zolang de overheid zich zo min mogelijk bemoeit met ‘de markt’. Voor Nederland heeft de vrije marktideologie een gestage ontmanteling van de verzorgingsstaat betekend. Maar ook het publieke debat – zowel in de politiek als in de media en in het onderwijs - is deze ideologie als kader aangenomen. Kortom, het neoliberale wereldbeeld is waarheid geworden. Vooral voor jongeren die in de jaren ’80 en later zijn geboren hebben deze neoliberale kaders een grote mate van vanzelfsprekendheid zonder dat er alternatieven voorhanden zijn.


Het zou voor de hand liggen dat links een cruciale rol speelt in het denken en het aanreiken van nieuwe perspectieven, maar dit lijkt vooralsnog te verzanden in een overmaat aan introspectie. Daarnaast worden de pogingen tot oppositie en maatschappelijke kritiek door rechts weggezet als oprispingen vanuit een achterhaald wereldbeeld; wat in de volksmond ‘de linkse kerk’ wordt genoemd. Maar is die typering terecht? Is het niet vooral een mythe die de dominantie van de rechtse kaders aan het oog onttrekt? Of is het denken in ‘links’ en ‘rechts’ een retorische truc om het publieke debat over de toekomst van de samenleving uit de weg te gaan?
link naar het verslag van de avond
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
pi_100062657
Voor wie hier nog verder wil discussiëren. Het volgende is een eugenetica debat tussen, enerzijds Alex Jones - hoogpriester van de BNW beweging - en anderzijds Doug Stanhope - narcistische alcoholist.. (zijn eigen omschrijven) met een mening :)

Om het binnen de context van dit topic te plaatsen: Adam Curtis speelt in het derde deel van All Watched Over By Machines Of Loving Grace met de implicaties van 'the selfish gene' hypothese. Een van de stellingen die hij daar impliciet postuleert, is dat wanneer wij deze hypothese voor waar aan nemen, ons hele bestaan simpelweg neer komt op het verspreiden van onze 'eigen' genen - een houding waarin geen 'altruïsme' mogelijk is!!

Nu wil ik niemand teveel beïnvloeden, maar let even op de volgende uitspraak van Jones vrij vroeg in het gesprek:


quote:
05.25 - 06.00
Jones - "You're not going to have children?"

Stanhope - "No, I'm going to have a vasectomy, I'm tied up though, If I wanted to have a kid, I would adopt one - there's plenty of pre-made people on this planet that are unwanted and waiting for you to come [save them]."

Jones - "So the hundreds and thousands of years of your genetic line, all the struggling, and fighting cave bears and other tribes, and everything that brought you to this point - you want that to leave this solar system? Not me! I want my genetics to go on to Alpha Century! And IT IS! We are going to defeat these people, where going to spill out in giant hordes and colonize space, and where going to turn into something unbelievably powerful!"
*Kucht* IDEOLOGIE *Kuch*

Enjoy ;)



quote:
04.08 - 05.25
Stanhope - "People like to be distracted, they want to be afraid, because they dont want to face the awful reality that probably nothing of any significance will ever happen to you in your entire life.."

Jones - "Well I want a life of substance!"

Stanhope - "Yeah, well but I'm saying, most people will go trough life, they wont be on American idol, they wont win the lottery, they wont be caught in gang warfare - they'll just have their hump job, and their cubicle and they'll get a gold watch when they turn 60 and they'll die of something - and thats going to be their whole life."

Jones - "Unless we had goals for our society for our main moon base and a created atmosphere on the moon which can be then done and we can move on to Mars. Unless we had a Race consciousness for humanity to survive as a species and work together."

Stanhope - "Yes that easy to talk about, but then again.."

Jones - "But why do I have a deep, almost possessed desire for the species to make it?"

Stanhope - "I have no idea.."

Jones - "I'm in love with humanity!"

Stanhope - (...) "I'm a fan of the man! - that was Al Pacino as the Devil in the devils advocate.."

Jones - "Yeah the devils actually - and thats a lie of the devil media - the devil comes to destroy, he wants to destroy man."

Stanhope - "Well, that what you remind me of - not the devil - but of ..(...)"
*Kuch*

quote:
10.20 - einde
Stanhope - "I think homosexuality is probably a natural occurance to overpopulation, because the planet will weed itself out, if it has a problem it ..

Jones - "Well I don't hate those people, I just know that it is statistically a very destructive life style for those people.

Stanhope - "Well it can be pretty painful, I've tried some of it. (I'm kidding)

Jones - "Alright stop, stop seriously.- I haven't seen you in a while - but you have definetly increased your degenerate atheist aura.
"Maar Fledderjon! Je moet jezelf niet laten verleiden tot valse denkwijzen via de MSM!"

C'mon mensen - hoe duidelijk wil je een 'sociaal conservatieve' - New Born Christian 'Real Christian' - doch neoliberale boodschap hebben? Dit is Alex Jones, en dit is zijn Ideologie.





[ Bericht 1% gewijzigd door Fledderjon op 29-07-2011 00:32:43 ]
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
pi_100094720
*Plop*

Of is dit verhaal niet sensationeel genoeg? Niet actueel en vluchtig genoeg? Mischien willen we liever praten over foto's die wel/niet gemanipuleert zijn? Of alleen even kort opmerken dat de MSM leugens verspreid - dat alles psyop is?

Verlicht mij - Wat is nu precies de bedoeling van dit forum?
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
pi_100095589
Het onderwerp vind ik al weken enorm interessant, maar ik kom maar niet tot een zinnige reactie. De OP is ook dusdanig breed opgezet, dat het heel lastig is om in samenhang een reactie te plaatsen, temeer daar ik ook nog gewoon een baan heb ;)

Neemt niet weg dat ik probeer er dit weekend eens goed naar te kijken, vooral de openingsdocumentaire. Hoe dan ook, ik lees wel mee.

Hoewel het het onderwerp geen eer aan doet, denk ik dat je meer reacties krijgt op het moment dat je het opdeelt in deelonderwerpen, als je snapt wat ik bedoel. Ik heb veel bewondering voor je intellectuele capaciteiten, maar denk dat het voor velen hier te hoog gegrepen is, zeker in de 'vluchtigheid' van een forum.

Ik weet dat deze reactie ver off-topic is, maar je vroeg me weken geleden al eens om hier mee te lezen en vond het tamelijk respectloos dat ik nog geen reactie had gegeven.

[ Bericht 91% gewijzigd door Hoppahoppa op 29-07-2011 21:16:18 ]
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
  Moderator vrijdag 29 juli 2011 @ 18:38:32 #71
249559 crew  Lavenderr
pi_100096513
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 17:36 schreef Fledderjon het volgende:
*Plop*

Of is dit verhaal niet sensationeel genoeg? Niet actueel en vluchtig genoeg? Mischien willen we liever praten over foto's die wel/niet gemanipuleert zijn? Of alleen even kort opmerken dat de MSM leugens verspreid - dat alles psyop is?

Verlicht mij - Wat is nu precies de bedoeling van dit forum?
Ben nog bezig met alles te lezen, het is een hele kluif.
Geweldig topic, complimenten _O_
Maar voel wat schroom om me daadwerkelijk in de discussie te mengen, ik hou het bij lezen.
pi_100099511
Het zou interessant zijn wanneer posters als Bankfurt, Lambiekje of JokkeBrok eens op dit topic zouden reageren.
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
pi_100102550
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2011 20:05 schreef Fledderjon het volgende:
Het zou interessant zijn wanneer posters als Bankfurt, Lambiekje of JokkeBrok eens op dit topic zouden reageren.
Zie mijn post hierboven, waarmee ik hun niet wil beledigen, maar het is nogal een complex opgezet onderwerp. Misschien moet je de vragen die je aan hun hebt iets concreter maken.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
  vrijdag 29 juli 2011 @ 21:25:40 #74
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_100102944
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2011 21:39 schreef dadgad het volgende:
It claims that computers have failed to liberate us and instead have "distorted and simplified our view of the world around us".

Ik ben hier gestopt met lezen. Want voor mij is enkel het tegenovergestelde waar. Computers en internet hebben een wereld aan informatie en kennis voor me opgengemaakt. Ik kan niet vaak genoeg uitdrukken wat een fantastische uitvinding dit is.
Ben ik ook van mening.

Maar nu naar 15/16 jaar internet wordt het tegen ons gebruikt.
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
pi_100103205
Dat is niet helemaal de strekking van het verhaal 'Biekje.

Maar Hoppa heeft gelijk, en ik zal later vanavond even de tijd nemen om alle verschillende punten van Curtis, en de aanvullingen van mijzelf in een overzichtelijke post onder te brengen!
I kept having dreams all night. I thought they were touching me with their fingers. But dreams don't have fingers, they have fists,
so it must have been scorpions.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')