SO YOU THINK YOU CAN DANCE USA SEASON 8 – THE FINALE!De berichten hier en daar op het internet beloofden al niet veel goeds en de realiteit overtrof mijn stoutste verwachtingen, en niet op een goede manier. Wat een debiel niveau, ongelooflijk

. Negen dansen en maar één ervan was nogal fantastisch. De rest matig tot bagger. Wat een teleurstelling.
En dan die judges. Ergens halverwege kregen ze door wat voor een dramatische show het aan het worden was, dus onder aanvoering van Nigel werd daar even een goedpraatoffensief ingezet waar je u tegen zegt. Hoe achterlijk denkt Naidzj eigenlijk dat de kijkers zijn? En op Twitter maar schreeuwen hoe ‘honest’ hij is

.
Katie Holmes, wat een domme kut is dat zeg

. Niets kwam er uit. Niks. Geen enkel woordje van kritiek, positief of negatief, alleen uitgekauwde oneliners als “I love you” en “everything you do is amazing”. Het is toch werkelijk waar de perfecte Stepford Wife, helemaal geassimileerd door die enge Cruise en zijn Scientologybroeders

.
Kapitein Ortega, ook al zo’n nietszeggend geval

. Dat spraakgebrek of nieuwe kunstgebit deed pijn aan mijn oren, met zijn “all sjtarsj” en “you’re sjuchj a wonderfjul dansjer”.
Laat ik het eens over het dansen gaan hebben

!
Melanie & Marko – disco – DiscoDoortjeAls er twee mensen niet geschikt zijn voor disco, zijn het deze twee. Zij is te hoekig en hij heeft niet het vermogen om slick en macho te zijn. Ik had my man Tadd wel eens zijn kaboosh willen zien draaien op Donna Summer

. Op de leuke discobalprojectie en de drie rozegeverfde zakdoekjes die Melanie’s kostuum vormden na werd ik er niet warm van. En ook niet koud. Veel technisch gestunt plus bijna-mislukte lifts en verplichte grimassen. Maar dat de lol en tongue-in-cheek-gevoel er vanaf spatte… neu.
Sasha & Mark – jazz - Sonya TayehOp deze ultraweirde maar op voorhand al briljante combi zat ik al het hele seizoen te wachten! Jammer dat Sasha nu al zo veel in dit stijltje heeft gedaan dat het wow-gehalte er vanaf is. Dacht ik. Want het was niet zo

! Damn, more weirdness please! Jezus, die Kanemura wordt steeds beefier

! Sonya + Mark + Sasha… loved it! Ik wil dat Sasha en Mark heel veel crazy dance babies gaan maken met gekke mohawks en…. zucht. Ik denk dat Sasha maar moet winnen! ’t Zal wel niet gebeuren, maar toch wil ik het. Geweldig commentaar van Mary, de enige judge die te pruimen was deze show.
Tadd & Joshua – krump – Lil’ CA swag sandwich… mmmm. Dat klinkt heel vies maar toch lekker

. Joshua

! O la la, daar werd ons’Tadd toch een petit peu van het podium gedanst door Joshua, die meer ‘smooth’ was en alles net een tikkie harder hitte. Qua synchroniteit liep het redelijk gesmeerd, niet gek dat er af en toe een slippertje was, want bijna de hele routine bestond uit synchroon naast elkaar dansen. Toch wel jammer, zo’n choreo waar nauwelijks interactie in zit. Tadd had het net zo goed alleen kunnen dansen, bij wijze van spreken

. Tja, viel pietsie tegen maar Tadd blijft een fantastische allrounder. Winnen zal ‘ie niet, maar hij heeft zijn finaleplek meer dan verdiend! Mary sloeg de spijker op zijn kop: everything he did was outside his genre

!!!
Melanie & Robert – contemporary – Stacy Tookey

en
Plus het bipolaire gescheepstoeter van Sinéad O’Connor.
Poll: Gevolg•
Mallie gaat afwassen•
Mallie gaat een paf doen op het balkon•
Mallie haalt de kat uit de sanseveriaTussenstand:
Ook een poll maken? Klik hierIk krijg echt de dunne van die Melanie. Het heeft lang geduurd, maar ik kan haar opeens helemaal niet meer hebben. Blergh. Het erge is dat ze er zelf niks aan kan doen (uitgezonderd dat gegiechel). Het is de ongegeneerde favorietenrol waarin ze al 14 weken gesmeten wordt en het geplaveide contemporarypadje dat ze daarvoor hoefde te bewandelen.
Sasha & Marko – Broadway – Spencer LiffVoor deze stijl mist Sasha een tikje finesse. En bij Marko snap ik nooit dat zijn acteerskills geprezen worden, want die heeft ‘ie gewoon niet

! Een janksmoel trekken is nog geen acteren, Kenny Ortega van High School Musical! Was het voor de verandering een keer helemaal eens met Nigel (shock horror!) Vond het overigens ook geen leuke choreo. Er was niets mis mee, maar het zei me niks.
solo Melanie: haar kracht zit in wat zij doet in haar rusten tussen haar bewegingen
solo Marko: een van zijn betere pogingen, maar ik ben nog steeds niet kapot van hem als soloïst
Sasha & Tadd – chacha – Mark BallasMark Ballas… mister hit-and-miss van Dancing With The Stars

. Jeumig, wat was dit nou weer? Wat een ongemakkelijke toestand, pijnlijk bijna. Afgezien van de idiote choreografie was de uitvoering behoorlijk matig. Dat laffe applausje ook, ay! Sasha danste alsof ze op een varken zat, en Tadd, die deed ook iets, maar vraag me niet wat. Maar in hoeverre kun je hen dit debakel aanrekenen? Waar zijn een Louis van Amstel en een Jason Gilkison als je ze nodig hebt? Schop Ballas alsjeblieft heel hard terug naar DWTS, wat een ramp. De Hoge Hoed is geen vriend van Tadd, dat is duidelijk

.
Marko & Lauren – contemporary - Tessandra ChavezMmm. Op zich een choreo met potentie, maar wat Marko deed vond ik er erg ‘underrehearsed’ uitzien. Zijn jumps leken onzeker, veel bewegingen waren niet af, het was gewoon slordig en passieloos. En daar gaan we weer met So You Think You Can Dance Contemporary

. Dat jurycommentaar sloeg nergens op. Nigel zegt dat de finale hem tot zover tegenvalt en begint dan in dezelfde adem een matige uitvoering de hemel in te prijzen. Bah. Het is maar goed dat hier nog niet een week achteraan komt, het seizoen is écht klaar nu. En Marko is een jankbal, dat wilde ik ook nog even kwijt

.
solo Tadd: zo, die vloer ook weer gemopt! Wat was de URL van die website

?
Melanie & Tadd – jazz - Ray LeeperOh hell. Wat was dit nou weer? Jazz? Broadway? So You Think You Can Wandel

? Melanie die probeert de vamp uit te hangen en Tadd die wat b-boy moves doet en vervolgens stript tot aan zijn sokophouders? Words fail me. Tadd redeemed himself? Really

? Of ben ik inmiddels zo verzuurd dat niemand meer iets goed kan doen?
solo Sasha: my winner
Sasha & Melanie – contemporary – Stacy TookeyDie verhalen hè, o o o hoe komt ze erop. Okay, ik zeg al niks meer. Ik ben inmiddels in zo’n tyfusstemming dat ik me zal beperken tot dat ik er weinig aan vond en dat ik Melanie voor de derde keer deze avond iets gepijnigds contemporaries zag doen. Nou, wat is ze veelzijdig zeg

.
Marko & Tadd – gumboot stepping – Chuck Maldonado Was stepping vorig jaar ook al niet een complete mislukking? Waarom uitgerekend in de finale een supervage en baggerlelijke stijl gaan uitproberen

? Had dat aan wat onkruid uit de Top 20 of Top 18 gegeven. OMG, wat een drama

. Tadd leek er nog enigszins mee weg te komen, maar Marko was een paar keer compleet de draad kwijt (ik vond hem overigens in die hip hop met Ricky ook behoorlijk matig, maar daar werd strak overheengeluld toen). Ik kon het bijna niet uitkijken, dit deed pijn aan mijn ogen. Wat een treurige afsluiter van een toch vrij hoogstaand seizoen. Dat applaus ook weer hè

? En die judges die zich in allerlei bochten wrongen, het was embarrassing.
What can I say? Ik wil dat Sasha wint maar het zal wel Melanie worden? Zou het echt zo obvious zijn? Over een paar uur volgt het verlossende woord...