Good morning vriendjes

!
SO YOU THINK YOU CAN DANCE USA SEASON 8 - TOP 12 PERFORMInteressante show! De meeste koppels werden eindelijk eens goed op de proef gesteld, met verschillende resultaten. Resultaten die meer dan ooit ook voor een groot deel afhankelijk waren van de kwaliteit van de choreografie. En dan blijkt maar dat vooral het 'nieuwe' bloed (Scott/Liff) niet de kwaliteit biedt die je verwacht bij SYTYCD USA.
Mag ik even zeggen dat Jesse Tyler Ferguson met voorsprong de beste guest judge tot nu toe was

? Net zo’n crazy ass fan als wij! Wat een fijn mannetje, maar wat een slecht acteur

, want hij ís gewoon Mitchell! En
‘Mary Murphy is the Lost Osmond’, die gaat voor eeuwig in het SYTYCD briljante quotes-boek. Please come back Jesse!
Ergernisje: waarom een staande ovatie na elke dans? Choreografenfeestje? Enigszins misplaatst respect naar elkaar? Kom op guys, bewaar de standing o voor de juiste momenten!
O ja, ik heb vrij vandaag, plannen om op kledingjacht te gaan vallen letterlijk in het water door het Hollandse zomerweer, dus… dit wordt weer een heel epistel

!
Sasha & Alexander – paso doble – Tony & MelanieLieve mensen, ik weet het niet. Ik weet niet wat ik hier van vond. Aan de ene kant ben ik een paso-purist, dus ik wil een jammerend flamencolied, een hunkerend secreet in een swooshende jurk en een brok van een vent waar het zweet vanaf druipt, maar aan de andere kant hou ik ook wel van een experimentele interpretatie. Maar dit… ik vond het stijlvol maar het raakte me niet echt. Het was technisch wel oké, maar er straalde zo weinig plezier en passie vanaf

. De choreo leek vooral op Sasha’s lijf geschreven. Alexander had ik overigens minder goed verwacht, want hij blijft in alle stijlen té balleterig, maar voor het eerst werd niet al mijn aandacht door Sasha opgeslurpt, dus jeuh Alexander!
Jordan & Tadd – contemporary – Travis WallIk ben weer eens verliefd op een rug

. Mijn eerste rug was die van Australië’s Philippe, en nu Tadd. Alles aan Tadd’s bovenlijf is overigens prachtig, zijn borstkas, zijn armen, wow. Yes, yes, YES, eindelijk iets compleet anders van deze twee. Jordan birdkiller! Ze mag dan wel geen acrobaat zijn, maar haar benen… o my God! Heerlijke weirde Travis-choreografie, geweldige muziek (Olafur Arnalds, volgende week de hele week in mijn Nijmegen

!). Random True Blood-reference omdat het kan

: Bill en Lorena! Oké, genoeg, dit was mijn dans van de avond. Please please please kom niet in de Bottom Three (op basis van tweede dans)!
Ryan en Ricky – Broadway – Spencer LiffEn dan krijg je dit… hoe cute Spencer Liff ook is, ik ben niet onder de indruk van zijn werk (Chris, Ashley, jailhouse

, meest gehypte dans van het seizoen tot nu toe). Danstechnisch zeer eenvoudig en ook inhoudelijk knalde het niet echt. Toch waren de judges erg streng, hoor. Ryan was best aardig in character (OMG, ik neem het op voor Ryan, it's the New World Order

!), en dat terwijl ik haar tot nu toe – met uitzondering van de Fashion-dans van vorige week – erg eendimensionaal vond. Maar goed, dit vlak na de routine van Jordan & Tadd… dan houdt het gewoon geen stand, al is de vergelijking natuurlijk niet helemaal eerlijk. Ricky is een schatje, maar hij blijft ‘under the radar’ hangen.
Caitlynn & Mitchell – hip hop – Christopher ScottJeumig, wat een concept. Ik zat anderhalve minuut te wachten op ‘nu gaan ze los!’, maar het kwam maar niet. Rare muziekkeuze ook, een soort Eurodance, waarin het driehonderd keer geschreeuwde ‘break the chain’ als een soort statement gezien moet worden

Ik zag geen flow, het was een aaneenschakeling van (harde) bewegingen, en er was nul komma nul connectie tussen Mitchell en Caitlynn. De afzonderlijke bewegingen zagen er technisch wel redelijk uit, waarbij ik haar eigenlijk beter vond dan hem. Het falen van dit nummer lag mijns inziens dan ook volledig aan Christopher Scott, die net als Liff behoorlijk tegenvalt als choreograaf. Jammer dat de dansers de volle poepemmer van deze shitty choreo over zich heenkregen, al richtte Nigel zich ook wel tot de choreograaf.
Melanie & Marko – tango – Louis van AmstelI love Louis, onze Nederlandse held

. Grappig in ballroom: als de regels van een bepaalde stijl erg vrij geïnterpreteerd worden, is het opeens ‘American style’ (zie ook Viennese waltz). Dit was gewoon een erg geslaagde hybride van ballroom tango en Argentine tango. Zonder twijfel was dit technisch de zwakste dans van MelMar tot nu toe (haar loopstukken en houding vooral), maar zij zijn zo op elkaar ingespeeld en zulke goede performers dat ze altijd weten te overtuigen. I want her dress en hij zag eruit alsof hij zo uit een triade-film was gelopen

. Niet de topdans van de avond, maar desondanks vond ik het leuk!
Clarice & Jess – lyrical hip hop – Christopher ScottWas ik nou de enige die dit supersuf vond

? Om te beginnen: Jess die Clarice moet overtuigen dat ze echt geen lillikerd is? Gniffel. Het was weer een schoolvoorbeeld van de judges die vallen voor een laf conceptje. Dat gezegd hebbende kan ik niet ontkennen dat hij dit toch behoorlijk goed deed. Maar Clarice… ik vond het slappe hap, maar kennelijk zagen de judges dat toch anders. Infantiele choreografie. Na opnieuw twee missers vanavond heb ik het zo langzamerhand wel gehad met Christopher Scott. Where the fuck are NappyTabs? O ja… zou Jess die tekening van Clarice zelf gemaakt hebben

?
Sasha & Alexander – jazz – Tyce DiOrioWow, eindelijk knalde hij eens een keer! Dit was ‘so him’! Gewoon een heel fijn nummer om naar te kijken, ondanks dat het een Tyce-je was

. Jammer van de val, maar goed opgevangen. Eens met praktisch alles wat de judges zeiden, behalve het overdreven kontgekus van Tyce, die een hit-miss-ratio heeft van 2:8

. Ben erg benieuwd hoe deze twee zich gaan ontwikkelen na de splitsing.
Jordan & Tadd – Broadway – Spencer LiffOi, wat was dit nou weer

? Weer een choreo die inhoudelijk weinig in huis had. Het leek wel een vliegtuig dat drie keer probeerde op te stijgen maar telkens de start moest onderbreken. Hun talent om altijd een fatsoenlijke performance neer te zetten zorgde ervoor dat dit geen compleet debacle werd, maar hierdoor lonkt wel de Bottom Three. Het zoveelste slachtoffer van de choreografie vanavond, laten we hopen dat de stemmertjes de Hungry Vulture niet vergeten

!
Ryan & Ricky – chacha – Louis van AmstelHoe Ryan ook haar schreeuwende best deed, want dat deed ze, het werkte niet echt. Het was niet hot en sexy en technisch… niet heel slecht, maar te stijf en lomp voetenwerk (thanks Nige!). Hij… ja, ja, caliente! Maar - hai Ang

- Ricky had wel een tikkie te veel wufte armen en heupen. De grens van too much is voor mannen erg lastig in dansen als de chacha en de samba. Laten we hopen hij een weekje verder komt en dan een Sasha of Melanie als partner krijgt.
Caitlynn & Mitchell – jazz – Travis WallVerbluffend dat Mitchell danst als een onweerswolk en buiten het podium de grootste regenboog van de competitie is

. Strong and amazing. De kritiek op hem begreep ik dan ook niet zo. Toch was dit wel een beetje ‘desperate dancing’, veel gooi- en smijtwerk en opgelegde sexyness (hoewel Caitlynn van nature sexy genoeg is). Ook blijf ik de definitie van wat nu precies ‘jazz’ is een moeilijke vinden, zeker bij de choreografieën van Travis. Goed gedanst, maar het deed me niet zo veel.
Melanie & Marko – contemporary – Dee CasparyIets over dit duo zeggen is vervallen in herhaling. Zelden zo’n fantastisch gematcht tweetal gezien bij SYTYCD

. Wat een techneuten – alles is af, tot in het kleinste detail – en bovendien zijn ze ook nog twee fantastische performers, zo artistiek. So You Think You Can Dance Contemporary? Ja, er gaat veel te veel aandacht en applaus naar de contemporary dansen, maar dit keer is het alleen maar terecht. A-ma-zing. Goeie choreo… het simpele gloeilampje waar alles omheen draaide als een oneindige stroom van bewegingen en emoties. Nice. Very nice.
Clarice & Jess – jive – Tony & MelanieWeer vond ik de choreo niet in het voordeel van de dansers werken. Te veel gedoe, Tony & Melanie! Te weinig basics! Jammer jammer jammer. Als er één dans buiten zijn genre geschikt was voor gnoompje dan was het wel de jive. Jess’ voetenwerk was behoorlijk oké, maar ik vond zijn armen verbazingwekkend lelijk. Clarice begon goed, maar kakte halverwege in. Slechte connectie. Veel dode momenten. Yep Mary, I missed the joy of the jive as well. Bottom three lijkt mij gezien hun track record niet onwaarschijnlijk, en eigenlijk vind ik dat deze twee gewoon naar huis moeten. Jess omdat hij Jess is en Clarice omdat ik me niet kan voorstellen dat zij zich nog veel verder kan ontwikkelen.
Gaat spannend worden vanavond. Bottom Three: Ryan & Ricky, Clarice & Jess en Caitlynn & Mitchell, als ik het voor het zeggen zou hebben. En dan Ryan en Jess exit. A girl can dream

!
[ Bericht 0% gewijzigd door Malahide op 14-07-2011 15:25:39 ]